agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2009-07-13 | [This text should be read in romana] |
"..,și v-am acoperit cu pătura de cal
È™i-am plâns de mila melcilor din deal ciudat rosteai, cu vocea-È›i clară: - Câtă tristeÈ›e mov într-un pahar cu apă chioară..." (două stanÈ›e dadaiste) Pe Yigru Zeltil îl întâlnim pretudindeni. Și măcar dacă am È™tii cine e. Este aici È™i dincolo, ascuns după norii poeziei. El se hrăneÈ™te cu ambrozia avangardei, este o vietate multipodă ce scurmă biblioteci È™i colecÈ›ii, un constructor È™i un traducător de texte, ar fi putut fi desenat de Brauner pe canvasul abstractului ca un general al hărÈ›oagelor descompuse de eoni È™i de praful uitării. La numai 17 ani YZ este deja un expert, un analist, un vraci al vorbelor È™i un improvizator de geniu. L-am cunoscut în timp de război, stând amândoi pe gardul unui labirint, nepoÈ›i ai întâmplării, angoasele mele se potriveau bine cu versul său ce se cerea înghiÈ›it, digerat, rescris, metamorfic regurgitat dintr-un alt cotlon al minÈ›ii. Iată un prim contact, un mirabil joc de È™ah pe o tablă fără limite, fără durată: "fără durată" ochiul tău e o imensă portavoce ochiul tău va È™opti avioanelor È™i ele vor rămâne în aer vulcanii își vor opri neliniÈ™tea îndată ce tu le vei spune È™i păsările plutesc fără să dea din aripi fără durată imensele patefoane ale florilor se vor opri munÈ›ii uită de riduri È™i se apucă de balet respiraÈ›ia ta va concentra toate necazurile lumii ca o trezorerie (YZ) "ProfeÈ›ii de război, pe o temă fără durată" Ochiul soldatului e un imens megafon comandantul strigă avioanelor să ramână în aer femeile vor opri lactaÈ›ia în clipa în care li se va cere păsările vor survola graniÈ›a cu aripile închise patefoanele vor scârțăi în gol de 33 de ori pe minut balerine stresate de plieuri se vor întinde ca vela în vânt respiraÈ›ia noastră va È™uiera prin necazurile lumii cu inconvenienÈ›a unei nunÈ›i amânate Jesus va muri fără glorie, pe o canapea... (R) Energia È™i prolificul lui YZ electrizează. Apare o inevitabilă nevoie de intâlnire, iată fragmente dintr-un mesaj netrimes lui YZ: Această afecÈ›iune a dumneavoastră pentru avangardă m-a transformat (după cum se simte) într-un obiect, în timp ce eu mă realizez ca subiect visceral ce capătă forma subtilă a unei epistole care se naÈ™te miraculos, singură: "Dragă YZ, trebuie să ne întâlnim la ConstanÈ›a sau la Tel Aviv, în scopul unui interviu despre activitatea ta fenomenală. Timpul e scurt, eliptic de insuficient, dar vom transfigura realul în discuÈ›ie metafizică, pe care o fixăm neapărat într-o locaÈ›ie care să dea spre una din mări, mai ales clipocit de valuri." (R) YZ răspunde: "ebonett în demi-furtun" apele culorilor merg oare cu liftul ciupercilor roz care vin să se cazeze în păr le spun că nu-i hotel È™i pe frânghie stă la înălÈ›ime îngerul relaxat ce suge cu paiul covorul grădinărit al unui vierme de apă È™i lichidul din pahar rezonează cu orchestra din copac (10 iunie 2009) Rameau: Care este motivul pentru care îți place avangarda? Și alÈ›ii ca tine au descoperit-o în diverse perioade. Zicea Nicolae Tzone: "Traducând pe Tzara (Vingt cinq poèmes - 1918) am fost fascinat de libertatea versului, efectele miraculoase prin simplele schimbări de frazare, ori prin absenÈ›a oricărui semn de punctuaÈ›ie. Textul exploda pur È™i simplu printr-o rocadă bizară a cuvintelor". Care este lista ta de preferinÈ›e, YZ? Yigru Zeltil: Mai bine spus, motivul pentru care mă obsedează avangarda, pentru că "obsesie" e cuvântul potrivit. Obsesia asta a mea a început abia toamna trecută, dar a luat repede amploare. ÃŽnainte de asta, m-am hotărât să-mi diversific lecturile È™i, astfel, am citit multe versuri simboliste (Baudelaire, Rimbaud, Mallarme, dar È™i Macedonski, Minulescu, Bacovia...), iar pe la sfârÈ™itul verii deja încercasem Ion Vinea È™i Gellu Naum. A mai fost nevoie de câteva luni până să pun mâna pe cărÈ›i de Stephan Roll sau Virgil Teodorescu, dar, încetul cu încetul, mi s-a dezvoltat apetitul pentru avangardă într-atât de mult încât m-am hotărât prin decembrie, cred, să fac un site dedicat exclusiv avangardei. Până acum, am strâns foarte multe informaÈ›ii pe acel site, dar niciodată nu m-am gândit serios de ce să fac asta. Găsesc cumva plăcere în activitatea în sine de inventariere (nu mi-am putut explica niciodată acest lucru), dar, oricum, motivul principal este faptul că îmi plac avangardiÈ™tii. Scrierile lor par să nu-È™i piardă nicicând farmecul lor "convulsiv", prospeÈ›imea aceea a unei viziuni a noului, au un soi de halou în jurul lor. Par a fi milioane de ani-lumină distanță între searbăda literatură de la È™coală (ce-i drept, acum pot spune că îmi plac unele poezii de Blaga, de Ion Barbu, de Nichita, dar încă nu pot suferi romanele acelea "halzaciene", cum prefer să le spun) È™i literatura avangardistă, care, ce-i drept, rămâne literatură, dar în sfera aceea a literaturii care îmi place, plină de poezie È™i teribilisme. Iar să spun autorii mei preferaÈ›i din sfera avangardei, nici n-aÈ™ putea: aÈ™ putea totuÈ™i să menÈ›ionez că printre cei mai nepreferaÈ›i se numără Bogza sau veÈ™nic prefăcutul Virgil Teodorescu... Oh, È™i am uitat să menÈ›ionez că, dintre pictorii avangardiÈ™ti, am o slăbiciune pentru Joan Miró. ÃŽmi plac mulÈ›i dintre ei, inclusiv Picasso, Arp sau chiar È™i Dali, deÈ™i am sentimente mixte în ceea ce priveÈ™te Dali... DeÈ™i poate n-are la fel de multe tablouri memorabile ca Dali, Victor Brauner e È™i el demn de apreciat. Ar mai fi È™i alÈ›i pictori români foarte talentaÈ›i precum Jacques Herold, Jean David, Hedda Sterne, Michonze sau Paul Păun È™i Dolfi Trost care sunt È™i scriitori... ÃŽn afară de suprarealiÈ™ti, îmi mai plac Yves Klein, puÈ›in Andy Warhol, dar nu îmi prea place Jackson Pollock... Ar mai fi Matisse, plus câțiva pictori din Congo pe care i-am descoperit recent È™i care au niÈ™te picturi foarte frumoase, colorate strident... *** Rameau: ÃŽn lumea digitală, crezi că mai e nevoie de poezie? Mallarme ne-a învățat că lumea există ca să sfârÈ™ească într-o carte. Dar cartea de tip Guttenberg dispare, se dizolvă. Cine mai citeÈ™te È™i de ce? YZ: De ce nu ar fi nevoie? ÃŽn curând, cred că va fi o reîntoarcere masivă la poezie. Chiar dacă se spune că tinerii nu mai bagă în seamă literatura, tot tinerii sunt baza. Ei au mult timp liber, È™tiu să se descurce cu tehnologiile digitale È™i, câteodată, le mai place să citească un Nichita Stănescu sau un Cărtărescu sau un Păunescu... Da, Mallarme ne-a învățat bine (nici nu È™tiam de citatul acesta, inconÈ™tient am făcut mai demult o poezie, "ectoplasmă friptă", care seamănă mult cu ce zice Mallarme). Dar cărÈ›ile tipărite nu vor dispărea (complet) prea curând, chiar dacă a luat amploare cartea electronică! Chiar eu prefer cartea tradiÈ›ională, nu pentru că sunt un conservator în privinÈ›a asta, ci pentru că, de fiecare dată când încerc să citesc o carte pe calculator, sunt mereu distras, trebuie să mă deconectez niÈ›el de la Internet ca să nu fiu tentat să fac altceva! Și oricum, poÈ›i faci unele chestii minunate cu cărÈ›ile tipărite, ca de exemplu coperÈ›i în relief sau, cum îmi venise o idee prin 2007, poeme olfactive... Scuze pentru răspunsurile astea de 0,5 lei, nu mă cuprind stările poetice întotdeauna... Rameau: Și totuÈ™i am un exemplu al inspiraÈ›iei tale imediate, un rondo dadaist metro-nostalgic pe care îl găsim frunzărind netul... poemul (III) [fragment din "insulele caimac"] "plictiseala tăia copacii în mod evident aÈ™teptam câinii să ne facă felul dar eu È™i cu mătuÈ™a mea gonflabilă eram deasupra lor È™i oricum degeaba încearcă ei să se atingă de aura mea albastră mecanică după amurg când gândul ne duce iar la tristan tzara È™i la traducerea pe care n-o vom găsi niciodată într-o bibliotecă dar în pahar sirenele în pioneze încercau doar încercau să ne desprindă de atmosfera mlaÈ™tinilor potabile de lângă blocurile nou construite în care bunica tânără este nevoită să leviteze fiindcă podeaua apartamentului deja a căzut È™i oricum avea nevoie de un miros de peÈ™te aÈ™a că ne-am dus la plaja de ciment unde valurile făceau în faÈ›a cerÈ™etorilor mâncaÈ›i de fericire un spectacol grotesc" *** Apoi ne-a delectat cu traduceri, vitale încercări de mirare. Curgeau la grămadă, poeÈ›i francezi care mai de care, texte cu un iz suprarealist. Am ales câteva exemple pe care YZ le comenta cu fervoarea unui Alladin modern: "Iată o poezie de Blaise Cendrars, un scriitor francez care pe de o parte a influenÈ›at Zona lui Apollinaire (!!!), È™i pe de altă parte a scris niÈ™te proze autobiografice în care sunt multe detalii (posibil) fictive..." "Perforări" Evadate pe mare Căderi de apă Arbori păroÈ™i înspumaÈ›i Frunze grele lucioase de cauciuc Lustruială a soarelui Strălucire N-am ascultat dialogul aprins dintre prietenii mei care își împărtășesc È™tirile mai mult decât ce am adus din Paris Pe cele două faÈ›ete ale apropiatului tren sau atunci pe cealaltă parte a văii izolate Pădurea este aici È™i mă priveÈ™te È™i mă neliniÈ™teÈ™te È™i mă îmbracă precum masca unei mumii Eu nu privesc Umbra unui ochi "Iată un text de celebrul André Breton, din păcate atât de ignorat de traducătorii noÈ™tri românaÈ™i. N-oi fi eu traducătorul peÈ™telui regal, dar cred că această traducere aproximativă merge... Am ales să traduc titlul drept Ochi de purpură, dar revin la alegerea mea, deoarece, în original, titlul este Ochi de zinzolină, deÈ™i puÈ›ini cunosc cuvântul zinzolină care este numele unei culori apropiate, dar nu identice, de purpură... A, È™i vă provoc să ghiciÈ›i de ce am ales să traduc tocmai această poezie..." "Ochi de zinzolină" Prea albă micuÈ›a babiloniană ochii ei de zinzolină Ombilicul ei prins cu o piatră de aceeaÈ™i culoare Când ca o fereastră cu canaturi peste o grădină nocturnă deschide Mâna lui Jacqueline X Ce pernicioasă eÈ™ti la capătul acelei mâini Ochi de dincolo de timp veÈ™nicie jilavă Floare ce ar putea fi numită reticenÈ›a profetului Ce este făcută din prezentul trecutului viitorului Eu cânt unica lumină a coincidenÈ›ei Bucuria de a fi gârbovit de fabricantul superior de îngheÈ›ată deasupra marii rozacee Minunatele infiltraÈ›ii ce le-ai remarcat într-o bună zi că au făcut podeaua în formă de con ImportanÈ›a unor incidente stranii dar insignifiante la prima vedere Și darul lor de vertiginoasă apropiere finală de sine Eu cânt orizontul tău fatal Tu care tresari imperceptibil în mâna iubirii mele ÃŽntre perdelele vieÈ›ii Și cortina inimii Ochi de zinzolină YZ Al alfabetului secret al omninecesității *** E momentul să ne tragem sufletul, să căutăm o cafea, este o zi cu plin soare, poetul invită cu bonomie spre falezele gândului: "diurnă" orele lucidității zac moarte pe farfurie ornate cu friÈ™că spiritele cântă la neon vânzătoarele au freon de frigider la spate în linguriÈ›a mea fac baie suedeză în pahar privesc ca în marea adâncă È™opteÈ™te cineva din pahar vino mai aproape Rameau: Serile fierbinÈ›i declanÈ™ează elan dionisiac cititorului, sedus de lectură, ecoul răspunde cu sonorul cuibărit în baia de cuvinte: "Bunica ta, această Erendiră a caravanelor tactile.. vegetal ascunsă în baia de cuvinte, declamând verbale victorii asupra unui nepot dezlanÈ›uit, devorat de plecări recursive cruciade solubile, cu cafeaua pripită în geantă, despletit de dorinÈ›a de a etala fractalul È™i papionul de miere, amintind galant clark gable primăvară pe plantaÈ›ia de varză kub translucid, apa trasă de neîntâmplări apoi, revenind la balul mascat cu frenezie în păr după dansuri subverse, frivole, vă auzeam sub duÈ™ improvizând rime hipnotice mimând tropot de bivoli latenÈ›i.." (Rameau - comentariu pe profilul lui Yigru de pe un anumit site...) Rameau: Am o întrebare de duzină care pe mine m-ar enerva. Ce cărÈ›i ai lua pe o insulă pustie? Cum vezi literatura română peste 20 de ani? YZ: Gellu Naum - "Despre identic È™i felurit", Tristan Tzara - "Douăzeci È™i cinci de poeme", Ilarie Voronca - "Ulise. Brățara nopÈ›ilor", Stephan Roll - "Ospățul de aur" È™i poate È™i Arthur Rimbaud - orice ediÈ›ie care conÈ›in "IluminaÈ›iile". Peste 20 de ani, poate că scena va fi plină de nume cu stiluri foarte diferite, de o diversitate È™i mai mare decât azi, dar, cel mai probabil, va reveni în forță poezia metafizică... AÈ™a simt eu, că o să se sature unii È™i alÈ›ii de poezia această urbană, stradală care este astăzi la fel de răspândită sau chiar mai răspândită decât a fost pastorala acum o sută de ani... Rameau: E timpul să ne luăm rămas bun. Despre evoluÈ›ie È™i proiecte de viitor vom discuta cu proxima ocazie. Acum te rog să improvizezi "instinctiv" un scurt mesaj către cititori... YZ: Le-aÈ™ recomanda cititorilor să se încarce tot mai mult cu energie pozitivă È™i să se încreadă în puterea poeziei de a fi transcendentală, cu toată tentaÈ›ia de a spune că viaÈ›a e o continuă elegie, cu toată tentaÈ›ia perfidă de a pune mai presus o mizeră poetică de spleen neîntrerupt decât un cocktail în mijlocul soarelui de jazz tropical. Să nu ocolim ceea ce ne dă voie bună pentru că aÈ™a ne spune un critic care apreciază doar bocetele unui suflet sinucigaÈ™! IntuiÈ›ia e primul cuvânt... Multă iubire È™i spontaneitate! [aici era o listă de siteuri È™i alte chestii, dar nu È™tiu dacă editorii tolerează link-urile pe alte siteuri...] (va urma) |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy