agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2010-09-21 | [This text should be read in romana] | Datorăm României de peste Prut oameni de cultură originali, liberi până la anarhism È™i totuÈ™i capabili de disciplina sau jertfa operei vaste: HaÈ™deu, Stere, Zamfir Arbore, Pan Halippa, Paul Goma, Iurie Colesnic (căruia îi salutăm al optulea volum din Basarabia necunoscută), Mihai Cimpoi È™i destui alÈ›ii, deÈ™i în istoriile literare vaste, scriitorii basarabeni, luptând mai mult pentru limbă, nu prea escaladează statutul de autor de dicÈ›ionar, aÈ™a È™i explicându-se, poate, de ce dacă tastezi pe motorul de căutare Humanitas vorba "Basarabia" nu găseÈ™ti decât Istoria lui Ion Nistor, îngrijită de Stelian Neagoe acum vreo douăzeci de ani. Deosebirea dintre cărturarul basarabean È™i specia bucureÈ™teană ce se poate preta să-È›i calculeze, cu piele de iepure sau de vulpoi în spinare, cam cât ne-ar costa Unirea, sau un război economic cu Rusia, este că primul nu se mai teme de imperialistul rus sau bolÈ™evic, deci nu se teme de nimeni, aÈ™a că va merge cu adevărul lui până în pânzele albe, ca răzeÈ™ii sadovenieni. Iată de ce ChiÈ™inăul este lățit cu parcuri cam cât tot BucureÈ™tiul, la o populaÈ›ie de vreo trei ori mai mică: mândra capitală de pe Bâc ignoră ameninÈ›area că vor tăia prietenii cei uriaÈ™i energia troleibuzelor. Las' că-i bine! AceÈ™ti profesioniÈ™ti ai libertății, intelectualii basarabeni, au orgoliul naÈ›ional È™i semeÈ›ia micii nobilimi cert româneÈ™ti a mazililor (v. online Mircea Rusnac: Organizarea Basarabiei - RăzeÈ™ii È™i mazilii), aÈ™a că nu era de aÈ™teptat ca Paul Goma, nemembru al AsociaÈ›iei FoÈ™tilor DeÈ›inuÈ›i Politici din România, să-È™i cerÈ™ească de la scriitorii È™i politicienii în putere fireasca reprimire în Uniune È™i în RO, cu restituirea drepturilor materiale, morale furate sub bolÈ™evism. Nu a făcut-o în 2006 când cu admiterea în Comisia Tismăneanu de condamnare solemnă a comunismului, iar în aprilie 1994 i-a contestat într-o memorabilă scrisoare lui Iliescu È™i regimului acestuia chiar calitatea juridică È™i morală de a anula condamnarea sa din 1957, cu toate că ce tipărise în acei ani prielnici editurilor nu-i va aduce venituri în 1995 nici cât să-È™i poată cumpăra un calculator, ba chiar de 23 august, urâtă zi, va fi evacuat din locuință pentru neplata chiriei, trebuind a sta la hotel È™i pe la prieteni până-n decembrie! (Spre deosebire de alÈ›i opozanÈ›i, reali sau închipuiÈ›i, care își rostuiseră deja, cât de cât, familiile după înlocuirea lui CeauÈ™escu cu Iliescu. De! A nu pricepe că politica e arta compromisului, costă!) Să nu uităm nici argumentul că anul 1989 l-a găsit pe intransigentul Paul Goma în conflict cu însăși Europa Liberă, apropo de o "americanizare", instrumentată È™i de la BucureÈ™ti, vizând suprimarea celebrelor emisiuni semnate de Monica Lovinescu È™i Virgil Ierunca. Și nimeni nu poate ignora "A doua disidență a lui Paul Goma", indubitabil mai importantă decât opoziÈ›ia la ceauÈ™ism, hărÈ›uiala sa cu mai toată intelectualitatea activă civic È™i politic, certând orice compromis vechi sau nou cu securitatea È™i nomenclatura bolÈ™evică, ruperea tuturor punÈ›ilor producându-se în februarie 1997, odată cu publicarea de către Dan Petrescu la Nemira a Jurnalului I-II-III, într-un moment în care nu puÈ›ini luptători ar fi visat să se aranjeze cu abia instalata nouă putere CDR! S-a configurat atunci, pe vecie, modelul de analiză politică românesc, est-etic, valabil È™i astăzi, când am înÈ›eles că a judeca popoarele e rasism, responsabile fiind doar grupurile: politicienii sunt educaÈ›i de clasa intelectuală, deci nimic nu se miÈ™că fără complicitatea civică a acesteia! AÈ™adar, nimeni să nu aÈ™tepte de la proscrisul Goma sugestii privind sărbătorirea sa la 75 de ani. Nici nu cunoaÈ™tem, dealtfel, să se fi organizat vreodată ceva pentru Doina Cornea, Dan Petrescu, László Tõkés, Radu Filipescu, Vasile Paraschiv sau alÈ›i păstrători ai demnității româneÈ™ti. Iar chestiunea morală a Cetății Bucurescilor, poziÈ›ionarea Capitalei față de judecata Istoriei È™i Literaturii, se tot agravează ca-n istoria FlorenÈ›ei prin unele notaÈ›ii din Jurnalul actual, 2010, precum: "mă tem că nu mai apuc să-mi văd tipărite Scrìsuri 1" (e în librării!) sau, deloc mioritic, "cremaÈ›ia (...) È™i presărarea cenuÈ™ei în valurile tulburoase ale Senei-apei-dulci"... Fiindcă fără îndoială că, precum se asculta odinioară Teze È™i antiteze la Paris, cititorul informat, fie profesionist fie vârstnic, mai frecventează pe furiÈ™ situl webistic paulgoma.free.fr, spre a se amuza sau dimpotrivă, cu ce a mai editat întâiul mare clasic român ce-È™i are free mai toată Opera expusă publicului, oferind inclusiv spectacolul live al creÈ™terii ei – particularitate postmodernistă de invidiat de către orice textualist. Din acest Jurnal 2010, actualizat în 31 august, È™tim acum că după ce România politică È™i intelectuală nu a rezolvat problema recuperării celui mai neiubit dintre pământeni, uite că nici micul pospai de la ChiÈ™inău cu întoarcerea la baÈ™tină a scriitorului nu pare a urma programul de sărbătorire la 75 de ani propus generos de academicianul Mihai Cimpoi. Astfel, toată românitatea se situează într-o poziÈ›iune pitorească ce-mi aminteÈ™te rânjetul involuntar ce te cuprinde la Basilica di Santa Croce apropo de etalarea de către fiorentini a regretului că le lipseÈ™te tocmai celebrul lor Dante. Pentru că steaua lui Paul Goma va creÈ™te în întunericul românesc, pe măsură ce drumul compromisurilor noastre se tot afundă. Dreptatea mazilului singuratic se vede orbitor în mizeria materială, morală È™i intelectuală, ceauÈ™istă, a poporului nostru la anul 2010, explodează în confirmarea CNSAS a suspiciunilor Goma, percepute cândva, la 1990, ca nebuneÈ™ti, privind megaintelectuali turnători sau răsverificate cadre ale Free Europe agenÈ›i bolÈ™evici È™i, mai cu seamă, o simÈ›im noi cititorii în rodul derizoriu al marasmului, în Biafra spirituală a ultimilor 20 de ani, de nu prea ai ce listă de lecturi să-È›i storci de la contemporani, nici o sutime din pibul spiritual al României Regale Mari în tot atât de scurte două decenii. Tot ce e rău, poate chiar controversatul derapaj, s-ar fi evitat dacă viaÈ›a noastră intelectuală n-ar fi derapat ea însăși, la colÈ›ul de cotitură din blestematul an 1998, care începe la 5 martie cu asasinarea mitului eminescian (prin celebra Dilemă 265) È™i sfârÈ™eÈ™te la 2 decembrie, prin numărul 48 presupus aniversar 80 ani de la Marea Unire al României Literare, acolo unde e strecurat celebrul mesaj Adio, domnule Goma!, pare-se titlu re-scris postmodern după o despărÈ›ire Adio, Grobei! adresată de Dorin Tudoran prin 1991, în Revista 22, criticului virulent al exilului de atunci, Nicolae Breban. E adevărat că din 1990 până la 1996 unii dintre intelectualii publici valorificaseră deja, în Occident sau în RO, capitalul de notorietate cucerit civic, proces de instituÈ›ionalizare desăvârÈ™it la 1997 sub regimul Emil Constantinescu, È™i că nu mai era nici o nevoie de acele marÈ™uri È™i mitinguri grandioase la care gloata, cât se practica Luminarea Poporului, nu adera totuÈ™i decât sub lozinci de un radicalism Goma, dar rămâne suspect faptul că nimeni nu s-a gândit, la colÈ›ul de cotitură din 1998, că prin batjocorirea Poetului NaÈ›ional, cu efecte devastatoare pentru unionismul basarabean, È™i prin interzicerea, doar pentru că era incomod, practic în toate publicaÈ›iile Uniunii prin contagiune, a scriitorului Paul Goma, care era simbolul nostru al rezistenÈ›ei la bolÈ™evism, vor conduce în scurtă vreme la prăbuÈ™irea dramatică a statutului Cărturarului în societate, la subsalarizarea lui È™i la însăși dispariÈ›ia sa de pe micul ecran al conÈ™tiinÈ›ei publice. De notat că nu exista în Textul său vreo suspiciune de antisemitism la 1998, iar ce scrie Paul Goma în Jurnal pe sărite la 10 martie 1984 (!), despre laÈ™itatea politicienilor români în vara lui 1940 È™i despre răzbunarea pe evrei nevinovaÈ›i după trecerea antonesciană a Prutului anticipează vorbă cu vorbă ce vor scrie megaintelectualii demitizatori după 1997 despre istoria recentă a românilor! ÃŽnvățând cele bune de la Moscova, încă înainte de anul de cotitură 1998 mai marii noÈ™tri trebuia să facă pentru Soljenițîn al nostru ce au făcut ruÈ™ii pentru Goma al lor la TroiÈ›e-Lîkovo, dovedind seriozitate profesională È™i patriotism până È™i la nivelul serviciilor secrete. Dacă Paul Goma ar fi primit (È™i acceptat) pe undeva pe la Snagov o dace modestă, cu grădiniță pentru leuÈ™tean È™i cu un coridor patriarhal ca la Mana lângă Orhei, atunci multe s-ar fi schimbat pe la noi! ÃŽn primul rând, ar fi crescut prestigiul scriitorilor în RO, Literatura ar fi redevenit funcÈ›ională, cetită de norod, concret televiziunile ar fi cerut È™i părerea cărturarilor despre tâmpeniile zilnice, iar ierarhia valorilor ar fi fost ameliorată, pentru că în lupta sa pentru democratizarea României, Paul Goma a scris, a acumulat vrând-nevrând, È™i un Text critic est-etic ce s-ar putea numi "O istorie interesantă a literaturii române din È›ară È™i din exil", consultarea sclipitoarei memorialistici-publicistici a exilatului fiind de mult o mai plăcută zăbavă decât răsfoirea monotonului instrument de lucru întocmit de universitari ca pentru uz intern. ÃŽn al doilea rând, s-ar fi remodelat geografia turistică concentraÈ›ionară. Pe lângă Memorialul de la Sighet, care păcătuieÈ™te prin elitism È™i poziÈ›ie ex-centrică la ce È™osele sunt, am mai fi avut altele, de pildă la PiteÈ™ti (cu Reeducarea era logic a se începe), la subsolul Ceceului, la Jilava, la Canal, la Salcia, la Periprava, la Râmnicu Sărat, la Aiud È™i la Gherla. Astfel, occidentalul călător cu dare de mână nu numai că ar fi avut ce vedea în RO, dar ar fi È™i înÈ›eles din Industria Mancurtizării de ce România are dificultăți în construcÈ›ia societății civile, deci în integrarea europeană, cu totul altele decât inferioritatea rasială a locuitorilor ei sau un trecut istoric excremenÈ›ial, cu radiografie de fecală. ÃŽn fond, Programul politic al candidatului la preÈ™edinÈ›ie Paul Goma din Scrìsuri II, sprijinit cumva È™i de criticul Nicolae Manolescu, este impresionant È™i azi, este cel mai pur din câte am citit în 20 de ani de pluralism. Pare scris de un Rege! E de anticipat că nimeni nu va putea ignora această Operă, cu mult mai importantă pentru români decât e a lui Céline pentru oceanul literar francez. Nu avem literatură pe subiect concentraÈ›ionar mai bună decât a lui Paul Goma È™i, cumva surprinzător, Marin Preda încă le pare actual cititorilor, deÈ™i "Istoria critică a literaturii române" canonizează bizareria implicită că securitatea lui PleÈ™iță, Achim È™i Enoiu a evaluat corect lipsa de talent literar a lui Goma, uzurpatorul calității de scriitor dovedindu-se cel mult un memorialist în exilul său "autoimpus", iar pentru cine È™i-ar bate capul să-i citească pdf-urile „evident că Goma, arestat È™i apoi silit să se expatrieze, își confecÈ›ionează o biografie de rezistent È™i martir al comunismului“! Dacă într-o zi Europa se va descotorosi de România, poate cu ceva È™pagă pe la politicieni È™i complicii lor intelectuali, cum procedează Nicolas Sarkozy cu romii noÈ™tri chiar în aceste zile de toamnă, atunci viitorul politic bucureÈ™tean ar putea fi controlat de o emanaÈ›ie dincoace de Prut a partidului marxist-leninist al lui Voronin sau al lui Smirnov È™i nu e deloc un exemplu bun pentru tânăra generaÈ›ie idealistă ingratitudinea că numai îl criticăm È™i îl criticăm pentru exces de temperament È™i personalitate pe curajosul scriitor Paul Goma, fără a ne mai aminti nici măcar cu o placă memorială în Aleea Compozitorilor că a pătimit 75 de ani pentru noi. După atâtea notaÈ›ii de genul "cred că eu ar fi trebuit să mă nasc evreu!" È™i nenumărate replici È™i proteste È™i procese, percepÈ›ia multor cititori rămâne-va că Paul Goma, în opera controversată, e mai degrabă antiholocaustolog decât antisemit, ceea ce nu-i totuna, È™i multă îngăduință vine È™i din situarea scriitorului, ca È™i Soljenițîn, dinaintea unui vid de cercetare istorică, încât el se pronunță din auzite nu din arhive când se grăbeÈ™te a descrie literar invazia sovietică stalinistă din iunie 1940, înainte ca dnii Andrei Cioroianu, Armand GoÈ™u, Lucian Boia, Neagu Djuvara sau alÈ›i profesioniÈ™ti sau măcar niÈ™te cercetători oarecum privaÈ›i ca Stoenescu, Cartianu È™i Moraru să canonizeze adevărul istoric. ÃŽn plus, se poate citi în retorica controversată a lui Paul Goma È™i o contracarare a expulzării, la 2 decembrie 1998, practic prin contagiune din toate revistele Uniunii, o încercare ultimă de a rămâne în conÈ™tiinÈ›a publică atunci când È›i se răresc prietenii literari: fără astfel de excese, cine È™tie dacă am mai fi auzit de scriitorul care nu s-a temut de CeauÈ™escu! Tăcerea este arma feroce prin care se ucid scriitorii români între ei, mai ales când e vorba de a desemna intelectualul dominant. Căci forÈ›a unei astfel de cenzuri este devastatoare, invidiabilă până È™i de securitate sau postsecuritate. Ce exemplu mai sugestiv avem în acest sens decât publicarea degeaba la BucureÈ™ti, nu de o editură de autor ci de puternica Editură Corint la recentul Bookfest, a cărÈ›ii Idolii forului, coordonată de un universitar American (!), Sorin Adam Matei, È™i având printre colaboratori pe însuÈ™i Michael Shafir de la Europa Liberă, fără ca punerea în discuÈ›ie a structurării criptonomenclaturiste a vieÈ›ii noastre megaintelectuale să declanÈ™eze obligatoria dezbatere cu adevărat publică? Decât poate alt exemplu bizareria că nu există reacÈ›ie la incapacitatea puterii intelectuale de la BucureÈ™ti de a valorifica prompt momentul politic european Mihai Ghimpu, de după 7 aprilie 2009, înființând Institutul Cultural Român de la ChiÈ™inău, cu menirea de a se adresa pe înÈ›eles nu numai românilor ci È™i populaÈ›iei rusofone. Fiindcă bani s-ar găsi, astăzi, când citim la tabletă că pentru prima oară, după multă vreme, un guvern, guvernul Boc, È™i-a recunoscut obligaÈ›iile față de cultură la întâlnirea din 25 august 2010 cu È™efii AlianÈ›ei NaÈ›ionale a Uniunilor de CreaÈ›ie, urmând a se finanÈ›a cu un milion de euro revistele de cultură consacrate, deci nemeritându-se a ne mai preocupa individual de cozile de la administraÈ›ia financiară, care s-ar fi putut evita printr-o mai atentă descifrare a instrucÈ›iunilor. Sunt, aÈ™adar, bănuite interese scriitoriceÈ™ti È™i postsecuriste în menÈ›inerea lui Paul Goma extra muros. Dar ce e mai rău e că ele ne sunt È™i ne vor fi prezentate într-un ambalaj ciudat. Evreii au pătimit Holocaustul È™i comportamentul lor e firesc, el e natural chiar atunci când apar exagerări. Pur È™i simplu, n-au chef să li se mai repete istoria, È™i avem de învățat de la ei! Anormal e comportamentul românesc. ÃŽn Opera lui Paul Goma, momentul "Săptămâna RoÈ™ie" È™i celelalte intervenÈ›ii controversate nu ocupă o pondere mai mare decât texte similare în cea a Soljenițînului rus! Și totuÈ™i, astăzi, Paul Goma împlinind 75 de ani la Paris, este un Dante al României acesteia mancurtizate, de la Strehaia la Soroca, iar izolarea în care îl È›in românii lui din două capitale este, de regulă, pe tăcute, subînÈ›eles, azvârlită exclusiv asupra evreilor. ȘtiÈ›i, noi am vrea să rezolvăm, dar ei se opun sau se vor opune... Despre măreÈ›ia rezistenÈ›ei sale la ceauÈ™ism istoria nu poate să tacă, iar exilarea sa completă, definitivă, nu numai din reviste ci È™i din literatura română pe motiv că n-ar fi suficient de scriitor este infezabilă pentru simplul motiv că, la Paris, altă treabă n-are, decât să fie scriitor, pe când filologul universitar își ocupă memoria cu mii de nimicuri, iar cel instituÈ›ionalizat manager nu mai poate conta pe creativitatea fondului său afectiv. Se va mai vorbi multă vreme, de bine sau de rău, despre ampla sa Operă È™i nu e nevoie a repeta că nu se va admite scuză mâine cum că nu È™tiu ce holocaustologi s-au opus întoarcerii lui Paul Goma, iar scriitorii È™i politicienii români (unii bănuiÈ›i a fi emanaÈ›ia structurilor postsecuriste) nici usturoi n-au mâncat. De aceea, nu e chiar aÈ™a de rău a reaminti cititorilor săi È™i beneficiarilor întru Libertate ai luptei sale necurmate, că la 2 octombrie 2010 Paul Goma împlineÈ™te tot la Paris 75 de ani. Mai mult încă, deoarece tocmai s-a votat 15 ianuarie drept Zi oficială a culturii naÈ›ionale, adică să nu-l mai serbăm fățiÈ™ pe Eminescu, ne aÈ™teptăm ca senatorilor să le dea Dumnezeu gând bun È™i imbold la a examina virtualitatea ca 2 octombrie, ziua lui Paul Goma, să devină cumva "Ziua intelectualului român membru sau fost membru al unei uniuni de creaÈ›ie", motivaÈ›ia fiind că, în sensul lui Émile François Zola, intelectualul nu poate fi decât incomod, disident sau opozant. S-o serbeze cine are curaj! |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy