agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2011-05-25 | [This text should be read in romana] |
Dupト cuvテ「ntul de テョntテ「mpinare rostit cu entuziasm de criticul Eugen Simion, 窶曚artea Alcool窶 scrisト de Ion Mureネ兮n reprezintト, poate, tot ce a dat mai bun literatura romテ「nト la momentul actual, テョn sfera poeziei. O asemenea apreciere e, pe de o parte, pe deplin conformト cu constantul mod de a concepe ネ冓 valoriza literatura, pe care l-a promovat de-a lungul vremii Eugen Simion, cunoscut pentru echilibrul viziunii sale critice. Acesta presupune, desigur, exercitarea unui spirit critic テョn interiorul criticii テョnseネ冓, テョndeosebi curajul unei libertトκ嬖 interior asumate de a nu face din pragmatica receptトビii de moment a literaturii, cristalizatト テョn impunerea unei mode sau a alteia, criteriul judecトκ嬖i de valoare テョn materie de literaturト, ネ冓 テョntr-o vedere de perspectivト cテ「t mai largト. Folosind o asemenea opticト, s-a considerat cト nu e cazul sト se acorde prea mult credit unei teze ce a afirmat ireductibilul opoziネ嬖ei dintre tradiネ嬖e ネ冓 inovaネ嬖e, dintre clasic ネ冓 modern, テョntre literaturト ネ冓 aネ兮-numita antiliteraturト. Dispare metafora? E doar un mod de a spune, fiindcト nu poate sト disparト niciodatト poezia テョn テョntregul ei rトノasト, oricum, o 窶枸etaforト窶. Nostalgia 窶榲ョntoarcerii autorului窶 (de fapt ネ冓 pe fond, a 窶柞mului テョntreg窶), pe care Eugen Simion ネ冓-a dorit-o cu pasiune ネ冓 aproape cト a profeネ嬖t-o, a fost o acceptare pe care, iatト, astトホi, s-ar putea spune, poezia lui Ion Mureネ兮n pare s-o fi テョmplinit テョntr-un chip cu totul special.
Cu tot ceea ce ne-a dトビuit Ion Mureネ兮n, unii cred cト se anunネ崙 un fel de sトビbトフoare pascalト テョn literatura noastrト. テ四 vedem テョntors la viaネ崙 pe om, omul テョntreg ネ冓 ireductibil, pトκ冓nd 窶榲ョn timpul vertical al formelor ネ冓 al persoanelor窶 (Bachelard), dupト o lungト ネ冓 ternト absenネ崙 a テョntregului din parte. Ca o consecinネ崙, existenネ嫗 テョn ansamblul ei テョネ冓 reia reliefurile intensive テョn continuト miネ冂are, ce aduc cu ele ecouri parcト din 窶朞area fugト窶 beethovenianト. Pura senzaネ嬖e, cu plトツerea ei rece ネ冓 disipativト, cu absolutismul ei local, cinicト mai ales prin autismul ce o caracterizeazト, テョネ冓 テョnceteazト existenネ嫗, o datト ce omul prinde gustul sト se complice spiritual. Resuscitarea sufletului redト chipurilor tridimensionalitatea lor viguroasト ネ冓 vie, dar mai ales le restituie bトビbトκ嬖a, ca pe o culoare a spiritului ce ネ冓-a regトピit trupul, dupト un arhetip evanghelic. テ始 noul context, trトナrea se reconstituie rotund ネ冓 polifonic テョn virtutea unor asociaネ嬖i psihice, nu doar multisenzoriale ネ冓 sinestezice, ci ネ冓 mai ales graネ嬖e unei puternice stereoscopii spirituale ネ冓 pe linia unei durate a viziunii care e, mai ales, a sentimentului ネ冓 a gテ「ndului, テョmpinse pテ「nト テョn profunzimile lor cトフre punctul unde existenネ嫗 poate atinge 窶枋uvテ「ntul窶. Cトフre acest punct se precipitト 窶曚artea Alcool窶 (sintagmト aparent paradoxalト). 窶曚artea Alcool窶, dupト cum se anunネ崙 din titlu, readuce la viaネ崙 ideea de clasicitate a valorii, prin テョnsトκ冓 nトホuinネ嫗 explicit formulatト de a realiza o adecvare, o sintezト テョntre scriptural ネ冓 existenネ嬖al. Sensul unei astfel de sinteze este acela cト dezvトネuie Cuvテ「ntul (ネ冓, implicit, literatura), ca pe o oglindト a schimbトビii la faネ崙 a vieネ嬖i, nu strトナn vieネ嬖i, ci テョnsトκ冓 inima ei. Mureネ兮n aratト spre literaturト cu convingerea cト e un lucru grav, dincolo de jocul steril al formelor. テ始 acelaネ冓 context, alcoolul, vector el テョnsuネ冓 al unei experienネ嫺 psihice non-ordinare, oricテ「t ar fi aceasta de precarト, e menit sト deschidト accesul la 窶曚artea Alcool窶. Ion Mureネ兮n face dovada unei activitトκ嬖 textuale super-rafinate, prin felul cum scrie, aparent fトビト sト premediteze nimic, numai urmトビind cum cad lucrurile ネ冓, o datト cu ele, omul, 窶枋u un picior テョntr-un sac cu fトナnト ネ冓 cu un picior テョntr-un sac cu pietre窶. Totul e lトピat sト se テョntテ「mple liber, pentru cト sub anestezia beネ嬖ei, ca ネ冓 sub cea indusト de literaturト, テョncepi sト priveネ冲i altfel existenネ嫗. Mureネ兮n cunoaネ冲e, cu o minuネ嬖e exacerbatト, toate acele procedee prin care literatura テョネ冓 exercitト efectele stupefiante, similare pe un alt plan cu starea de detentト psiho-fizicト produsト la contactul cu unii excitanネ嬖 artificiali, sub rezerva cト aceastト similaritate nu ネ嬖nde de fondul fenomenului, diferit テョntr-un caz ネ冓 テョn celトネalt. Eul acesta lトビgit, テョn esenネ嫗 lui poetic, テョネ冓 manifestト o libertate supremト テョn raport cu spaネ嬖ul. Aidoma 窶枹ubiectului zerologic窶, teoretizat de Julia Kristeva, el pare cト absenteazト din sistemul tuturor referinネ嫺lor spaネ嬖ale, situテ「ndu-se テョn acel 窶柝unct zero窶 unde se intersecteazト ordonata ネ冓 abscisa, un loc inefabil traversat de tot ネ冓 prin care trec toate テョn vitezト, dar care el テョnsuネ冓 nu opune rezistenネ崙, ca ネ冓 cum nu ar exista 窶榲ョn calea lucrurilor窶 sau 窶枴nterpus窶 lor. Putem crede cト non-reactivitatea eului poetic se explicト printr-o condiネ嬖e existenネ嬖alト la care tot universul participト, cテ「nd se aboleネ冲e opoziネ嬖a dintre eu ネ冓 lume. Suntem aduネ冓 テョn acest punct al libertトκ嬖i. Practic, prin felul cum テョネ冓 permite sト reacネ嬖oneze, e ca ネ冓 cum poetul nu se mai simte 窶柩ovit窶 de existenネ崙 (テョn acelaネ冓 sens, dat de 窶柮eflexul de apトビare zero窶, Henri Michaux a folosit procedeul テョncastrトビii ネ冓 al interiorizトビii lumii, テョnsト nu cu aceeaネ冓 coerenネ崙 ネ冓 profunzime cu care Mureネ兮n ネ冓-a conturat viziunea). Paradisiac e calificativul poate cel mai potrivit pentru acest mod de viaネ崙 テョn care iau sfテ「rネ冓t lupta pentru ネ冓 cea dintre existenネ嫺, ネ冓 テョn care forネ嫗 exercitatト din orice direcネ嬖e nu poate distruge, tocmai de aceea find lトピatト liberト sト se producト テョn felul テョn care ea ar distruge. 窶曵maginea nトパustindu-se asupra noastrト, fトビト noi テョn ea窶 (窶杁unelul窶) descrie un procedeu al literaturii ネ冓 anunネ崙 totodatト un mod de a fi al vieネ嬖i eliberate, care lasト moartea sト treacト prin ea aネ兮 cum o fereastrト deschisト lasト sト treacト vテ「ntul. O pozitivitate afectivト unicト decurge din aceastト aplecare spre a privi lucrurile, alipind existenネ嫗 la pecetea Cuvテ「ntului. De altfel, sacrul camuflat テョn profan e o idee テョn lumina cトビeia poezia lui Ion Mureネ兮n se lasト interpretatト cu docilitate ネ冓, s-ar spune, aproape cu smerenie. Paralelismele surprinzトフoare (窶霸redica de pe munte窶) nu テョmping テョnainte nici un sens parodic. Dacト existト, acesta e secundar, ca un reflex vestigial. Analogia 窶柞bligatト窶 prin titlu e menitト, テョn schimb, cu un efect de contrast sfテ「ネ冓etor, imaginea sacrului camuflat テョn profan. テ始 acest punct, Mureネ兮n テョl alege pe Lorca Garcia, cel extatic-テョn-durere, テョn chip de descoperitor ネ冓 rezonator al lecturii de profunzime pe care o vizeazト. Catena intertextualト transportト o substanネ崙 metafizicト. Aluzia e la 窶曚ante Jondo窶, cu extraordinara sa forネ崙 emotivト ネ冓 existenネ嬖alト, un fel de plテ「ns intim, nostalgic dupト desトプテ「rネ冓re ネ冓 cu o nesfテ「rネ冓tト dragoste faネ崙 de natura rトハitト. Acel 窶杪y窶 intraductibil, pe care l-a reネ嬖nut Ion Mureネ兮n, e 窶柆n strigトフ cu infinite nuanネ嫺 posibile modulat テョntr-o progresie dramaticト窶 (Ovidiu Drimba). テ始 aceeaネ冓 sferト de テョnネ嫺lesuri se coaguleazト la Ion Mureネ兮n imaginea naturii, テョntr-un context care aminteネ冲e ネ冓 de anumite experimente din muzica contemporanト. Aici Mozart, cu umbra lui de aur, e ales sト semnifice lumina ce strトパunge intermitent tenebrele disonanネ嫺i. テ始 excelentul poem 窶霸ahar窶, aceeaネ冓 luminト, tipic mozartianト, e テョntruchipatト テョn copiii mici cテ「t pトパuネ冓le, care cテ「ntト cu glasuri subネ嬖rele 窶朷ine, vine primトプara窶. テ始 acelaネ冓 pahar adastト ネ冓 monstrul. Imaginea de ansamblu apare savant compozitト, テョn felul icoanelor naive, prin テョnsトκ冓 puterea sa de impact sfトビテ「mテ「nd lectura contiguitトκ嬖i spaネ嬖ale, chiar テョn momentul cテ「nd pare cト o favorizeazト. Florin Caragiu (text publicat テョn revista "Ramuri", nr. 5 (1139), Mai 2011, pp. 14, 19) |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy