agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2013-07-27 | [This text should be read in romana] |
Când la cincisprezece ani Albert Jarry (1873-1907) a ajuns în liceul din Rennes, profesorul de fizică Félix-Frédéric Hébert (Père Hébert, apoi Père Ebé, apoi Ubu etc) era deja o legendă printre elevi, prin mărimea ieÈ™ită din comun a stomacului, prin îngustimea viziunilor intelectuale, dar È™i prin grandilocvenÈ›a care îl caracteriza (caricaturiza). Doi fraÈ›i, Charles È™i Henri Morin, au început să scrie câteva satire la adresa profesorului, ceilalÈ›i colegi continuând să adauge altele, născându-se dintr-o creaÈ›ie mediocră a unui grup de È™colari, un personaj cu vădite accente suprarealiste.
Père Hébert s-a născut cu melon pe cap, mantie din lână È™i pantaloni strâmÈ›i. ÃŽn vârful capului are o singură ureche, acoperită de pălărie, mâinile lui sunt pe aceeaÈ™i parte (ca È™i ochii) È™i, spre deosebire de ceilalÈ›i oameni care au picioarele unul lângă altul, el le are unul în spatele celuilalt, atunci când cade nu se poate ridica de unul singur È™i este nevoit să ceară ajutor (un portret în spiritul lui Urmuz). A.J. va vedea în acest profesor toate manifestările grotescului È™i își va vărsa furia juvenilă, punându-i în timpul orelor întrebări care uneori (după spusele colegilor) mergeau prea departe, devenind astfel un mic erou al clasei. Se mută în Paris în 1893 la liceul Henri IV, unde publică piesa Guignol (pentru care obÈ›ine un premiu pentru proză), în care va folosi pentru prima oară termenul de ‘patafizică. NoÈ›iunea prinde contur poate È™i datorită lui Henri Bergson pe care îl va avea profesor. Termenul în sine vine însă, se pare, tot din folclorul liceului din Rennes, È™i este o satiră la adresa unui defect de vorbire al profesorului. ÃŽn acest liceu parizian va începe relaÈ›iile homosexuale cu Léon-Paul Fargue. Oscar Wilde nu se va îndoi de orientarea sexuală a lui A.J., descriindu-l astfel un tânăr extraordinar, uns cu toate alifiile, scrierile sale au uneori obscenitatea lui Rabelais, isteÈ›imea lui Molière È™i întotdeauna ceva aparte, personal. Este foarte atractiv, arată ca un chiriaÈ™ foarte frumos (în Anglia, chiriaÈ™ este un termen pentru homosexual). A.J. va spune că ‘patafizica este È™tiinÈ›a soluÈ›iilor imaginare È™i va sublinia necesitatea vizuală de a scrie cuvântul cu un apostrof la început, apostroful neimpunând nici o pronunÈ›ie specifică a termenului. Este un prim semn al jocului cu literele (vezi pictopoezia de mai târziu a lui Ilarie Voronca È™i Victor Brauner), al spontanietății, mijloace creative care au aprins spiritele artiÈ™tilor începând cu futurismul È™i continuând cu toate ismele de avangardă care au urmat. Această È™tiință va continua să aibă o viață proprie departe în timp de părintele ei (Colegiul de ‘patafizică se va înfiinÈ›a în 1948, ca o reminescență suprarealistă). NumeroÈ™i artiÈ™ti din prima jumătate a secolului trecut, strânÈ™i sub deviza am renăscut din nou aceiaÈ™i deÈ™i schimbaÈ›i, s-au înscris în centrele de ‘patafizică, devenind patafizicieni Noël Arnaud, Raymond Queneau, Boris Vian, Eugen Ionescu, Joan Miró, Man Ray, Max Ernst, Marcel Duchamp etc. Personajul Ubu va rosti primul său cuvânt în piesa Ubu roi: Merdre!, tradus de către Romulus Vulpescu: Căcart!, încadrându-se în unul dintre conceptele patafizice (în cazul adjectivelor apostroful nu este necesar) numit clinamen, care se referă la acele mici diferenÈ›e în lucruri (aproape insesizabile) care pot produce mari permutări È™i noi viziuni. Tot acum A.J. vorbeÈ™te despre anomalie, pe care o vede ca pe o excepÈ›ie È™i va dori ca patafizicienii să caute legile care guvernează aceste excepÈ›ii. La toate acestea se adaugă grotescul ieÈ™it din comun pentru acea perioadă a personajului Ubu, ferocitatea acÈ›iunilor sale È™i absurdul situaÈ›iilor care aduc o viziune acidă unei societăți văzută ca ipocrită. La premiera piesei Ubu roi, un critic a spus că a văzut cinci acte în care s-a È›ipat, s-a gesticulat excesiv, creând impresia unui fel de viziune halucinantă, alt critic a descris acompaniamentul muzical la pian, timpane È™i chimvale, ca pe un zing - zing, bada-zing, boom-boom. Piesa se încheie cum a început, Pere Ubu urlând Merrrrrdrrrrre! iar presa vremii va concluziona doar atât, nu există nicio îndoială, Père Ubu există!. Piesa are un ecou È™i un succes aparte, suficiente pentru a-l face pe A.J. să vorbească în viaÈ›a de zi cu zi folosind replicile personajelor pe care le numea limbajul-ubu. Ubu își devorează autorul, care se vede un Faustroll (jumătate Faust, jumătate troll, adică o ființă autosuficientă smuls din mitologia personală). ÃŽn 1898 termină de scris Faptele È™i opiniile doctorului Faustroll, patafizician carte pe care nu a vrut să o publice, È™i în care sunt relatate călătoriile fiinÈ›ei imaginare prin tărâmuri miraculoase. Cu piesa Rinocerii, Eugen Ionescu se înscrie perfect în linia patafizicienilor, lăsând grotescul È™i absurdul să devină ceva firesc È™i să dezvăluie dedesubturile fiinÈ›elor omeneÈ™ti, adâncimile cele mai întunecate, natura pe care ne străduim să o ascundem, dar, care, într-un final, iese la suprafață, indiferent de câte măști îi pune societatea, indiferent de numărul de camere în care fugim ca să ne ascundem pentru a nu ne fi observată transformarea. La Boris Vian întâlnim aceeaÈ™i înclinaÈ›ie spre absurd È™i grotesc, dar aici ele sunt gata să descătuÈ™eze o altă limbă È™i chiar o altă realitate paralelă, nefiind însă vorba de o viziune mai optimistă a lumii (în Spuma zilelor, autorul francez aduce în paginile romanului ludicul permanent, lipsit de gravitatea arhicunoscută din banalele romane de dragoste, în locul ei instalându-se o privire tăioasă asupra relaÈ›iilor, o privire rece, de gheață). Perioada în care A.J. aduce acest nou suflu dramaturgiei, este cea în care Ch. Baudelaire, fixat pe prozodia tradiÈ›ională, marele (la propriu È™i la figurat) om de litere, care dorea să fie mereu în centrul atenÈ›iei prin scandaluri literare sau îmbrăcăminte excentrică, duce mai departe inovaÈ›ia poemului în proză din cartea Gaspard de la Nuit a lui Aloysius Bertrand. ÃŽn 1861, într-o scrisoare către editorul Arsène Houssaye, scrie referitor la noua poezie căreia îi intuieÈ™te foarte bine viitoarea valoarea care dintre noi (...) nu a visat la miracolul unei proze poetice, muzicală fără ritm È™i fără rimă (...), îndeajuns de autentică pentru a se adapta unduirilor visării, zvâcnirilor conÈ™tiinÈ›ei. DeÈ™i revolta lui A.J. este încă departe de manifestările avangardei, nevoia de schimbare din rădăcini a omului se simte în el prin comportamentul compulsiv, agitat, tumultos, printr-un accentuat spirit de frondă. A.J. face parte dintre scriitorii revoltaÈ›i (sau poète maudit cum i-a numit Ch. Baudelaire) ai sfârÈ™itului de secol XIX, un scriitor efervescent, care va risipi rapid moÈ™tenirea venită în urma morÈ›ii tatălui. ÃŽn acest mediu satira Ubu roi a produs un scandal monstruos prin scenele absurde, prin limbajul colorat dar È™i pentru comedia bufă. Este de fapt un actor al unei reacÈ›ii în lanÈ› a mai multor spirite inovatoare de la finalul secolului XIX din care mai fac parte Cezanne, Seurat, Van Gogh, Erik Satie etc. Dramaturgia era ocolită totuÈ™i de astfel de revoluÈ›ii, singurele înnoiri făcându-se doar la decoruri, la costume, nu la text în sine, astfel că piesa lui A.J. a venit la timpul ei. Ubu roi a fost urmată de Ubu încornorat (1988), Almanahul lui Pere Ubu (1899), Ubu înlănÈ›uit (1900) È™i alte câteva eseuri dar nu au întrecut, spun criticii, piesa de debut. ConÈ™tient de miÈ™cările interioare ce se produceau în acea perioadă, fin observator al noilor tendinÈ›e, intuieÈ™te noutatea pe care a adus-o, militând pentru un teatru abstract pentru că doar el poate observa aspecte umane tragice cu caracter etern (Romulu Vulpescu). ÃŽn Paris se va alătura grupului format în jurul revistei literare Mercure de France, o revistă a cărei tradiÈ›ie se întinde până în anii 1611 È™i care a cochetat cu mugurii avangardei. Directorul revistei, Alfred Vallette, È™i soÈ›ia acestuia Rachilde, au jucat un rol important în susÈ›inerea activităților literare ale lui A.J., Rachilde devenindu-i primul È™i cel mai important biograf. Toate astea, la care se adaugă traiul haotic pe care l-a avut, excesul de băutură È™i droguri (se spune că ar fi colindat străzile colorându-È™i faÈ›a în verde, precum culoarea absintului), calitățile atletice (era un bun scrimer È™i ciclist), perioadele de vagabondaj în care locuia pe băncile din parcuri, au făcut ca A.J. să fie văzut ca un suprarealist avant la lettre. El a scurtcircuitat drumul parcurs de dramă dinspre actor spre spectator, a reinventat necesitatea folosirii păpuÈ™ilor pe scenă È™i a purtării măștilor de către actori, a adus grotescul foarte aproape de om prin exprimarea de mahala È™i manifestarea la personajele sale a dorinÈ›elor primare. ExperienÈ›ele din viaÈ›a sa nu erau departe de absurdul folosit. DeÈ™i bolnav de tuberculoză, a continuat conÈ™tient să bea È™i să scrie lungi scrisori văzute ca poeme în proză. Paralizat, în timp ce era în spital, spunea necontenit Caut! Caut! Caut!, iar când a venit momentul final È™i-a exprimat dorinÈ›a de a È›ine între degete o... scobitoare. Când i-a fost împlinită dorinÈ›a, pe faÈ›a lui s-a citit multă bucurie. După moarte, craniul a fost disecat pentru activitate didactică, studenÈ›ii de la medicină putând să îi observe craniul È™i creierul. Unul dintre studenÈ›i a exclamat Père Ubu nu s-a aÈ™teptat la una ca asta! _surse:________ cărÈ›i 1. Alfred Jarry Ubu ed. pentru literatură universală 1968, transfigurate patafizic în româneÈ™te de Romulus Vulpescu 2 Charles Baudelaire Mici poeme în proză ed. Univers 1971, trad. G. Georgescu site-uri http://www.the-tls.co.uk - Merrrrdrrrre!: Alfred Jarry and Père Ubu 'Pataphysics wikipedia |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy