agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2015-04-08 | [This text should be read in romana] | Este notoriu faptul că haiku-ul este recunoscut ca o notaÈ›ie a clipei, ca o decupare a unei scurte secvenÈ›e de imagini (cadre cinematografice) din fluxul timpului. Neîndoielnic că propoziÈ›iile, prin verbul la indicativ prezent, înregistrează cel mai fidel momentul acÈ›iunii, al faptului chiar atunci întîmplat. De ce există însă atunci această reticență sau chiar ostilitate a autorilor față de exprimarea în propoziÈ›ii È™i față de prezenÈ›a verbului la indicativ prezent? TendinÈ›a spre evitarea verbului este, cred, o consecință a pericolului care amenință mereu pe cel care foloseÈ™te vorbirea (discursivă) în propoziÈ›ii: acela de a se pronunÈ›a asupra faptului evocat, de a deveni subiectiv comentîndu-l, trădînd astfel atitudinea rezervată, discretă, reticentă recomandată unui autor de haiku. Este greu È™i aproape imposibil să epurezi propoziÈ›ia de tendinÈ›a de a exprima È™i o părere, o atitudine, de a aviza favorabil sau nu ceea ce ar trebui să fie doar înfățiÈ™at. Și cuvintele, È™i îmbinările lor, chiar dacă sînt nepropoziÈ›ionale, sînt impregnate mereu de intenÈ›ionalitatea umană, dar numai propoziÈ›iile o exprimă È™i explicit, fățiÈ™, formal, aprobînd sau dezaprobînd. De aceea, de multe ori, pentru a evoca faptele este preferată o construcÈ›ie verbală cu verbe la moduri nepredicative, în care nu se mai afirmă sau neagă nimic. Dacă în asemenea construcÈ›ii mai există vreo intenÈ›ie, ea nu mai este afirmată declarativ, sentenÈ›ios È™i imperativ, ci rămîne în sarcina unor aluzii sau sugestii survenite în timpul contemplării (nonverbale) a imaginilor oferite prin intermediul textului. Ca È™i în aceea a savurării apropourilor pe care le prilejuieÈ™te sensul figurat al unor cuvinte din text. Manifestări de durată Evitarea exprimării în propoziÈ›ii, o manifestare a ascezei stilistice, o figură reductivă a retoricii negative, nu înseamnă însă că fiecare altă opÈ›iune a formulării nu este valorificată È™i pentru valenÈ›ele sale stilistice pozitive. PreferinÈ›a pentru utilizarea gerunziului atenuează incisivitatea È™i instantaneitatea manifestărilor evocate È™i le dă o anume durată È™i continuitate în timp. Uneori, ca în poemele de mai jos, tocmai pentru a sublinia manifestarea de durată, e precizat doar un moment anterior cînd ele ar fi început, fără să contenească nici în prezent. de-aseară dormind / lângă sperietoare - / (amândoi singuri) deodată crescând / în geam umbra bufniÈ›ei - / (singurătate)[1] Tocmai lungirea excesivă a celor ce se întîmplă devine o marcă emoÈ›ională a unor împrejurări greu de tolerat, stresante. Alteori, continuitatea, greu de È›inut sub observaÈ›ie permanentă, e dovedită doar de o altă întîmplare convergentă cu prima. La figurat, gheaÈ›a (din poemul de mai jos) s-a rupt (totuÈ™i) dacă deja au apărut florile-n coÈ™. Lucrurile s-au petrecut însă pe nebăgate de seamă. PersistenÈ›a poate deveni condiÈ›ionare sau cauză PersistenÈ›a manifestării poate fi însă percepută È™i ca o condiÈ›ie sau o cauză a altceva, mai greu de închipuit, care, iată, acum se-ntîmplă. Continuitatea zilei încinse de vară È™i a truditorului din cîmp devine intensitate apoteotică. InsistenÈ›a ploii pare că s-a înverÈ™unat asupra unei biete crizanteme, întunericul se schimbă magic la față reflectat de sticla ferestrei, arÈ™iÈ›a coace cartofii neculeÈ™i încă. ÃŽn ciuda frigului, mîinile culeg căldura, poate doar sufletească, a faptului că încă ai ce mînca. ÃŽnfometaÈ›i, cîinii nu mai latră la lună, parcă-s dedaÈ›i È™i ei la a degusta simbolistica umană. singură ploaia / căzând pe-o crizantemă - / (ce-o mai fi mâine) (noapte în zloată –) / o fereastră-albindu-se / de prea-ntuneric (direct în pământ –) / fără plită seceta / arzând cartofii încălzindu-ne / lângă pâine mâinile - / (soare de iarnă) (foamete în sat –) / câinii sorbind cu ochii / Calea Lactee Accentul se mută, cum se vede, de pe înÈ›elesul manifestării pe durata ei excesivă, devenită intensitate perceptibilă emoÈ›ional. CondiÈ›ionarea unei manifestări pare însă, în următoarele poeme, să se confunde sau măcar să cocheteze chiar cu cauza ei: murind cantorul - / (țârâitul în orgă / al greierului) stingând veioza – (numărul țânÈ›arilor / creÈ™te-n cameră) abia țârâind - / (se zimÈ›ează-orizontul / în munÈ›i È™i piscuri) smulgând un morcov - / (deodată mirosul mov / al pământului) negăsind pâine – (luna-n vitrina goală / a brutăriei) (într-un ciob străvechi -) / încolÈ›itul grâului / dezghețând geamul Fundal, background, atmosferă Ceea ce se întîmplă fără răgaz, necontenit, capătă alura È™i forÈ›a unei permanenÈ›e, care poate deveni cadru, atmosferă, pe fundalul cărora se poate reliefa mai bine, mai pregnant, mai contrastant, un alt fapt sau un obiect. desăvârÈ™indu-È™i / cu răbdare lucrarea - / (coji de ou sub cuib) negăsind nimic - / (doar sprijin în mireasma / stânjeneilor) (măceÈ™e roÈ™ii -) / luna în amurg stingând / lampioanele (seară de iarnă -) / umbra sperietorii / căzând peste sat (de ziua muncii -) / la soare uscându-se / pielea unui cal lângă salcia / înflorind neÈ™tiută - / (Calea Lactee) singur un cântec / zdrenÈ›uind golul nopÈ›ii – (paÈ™i pe zăpadă) păzindu-È™i umbra / deasupra nămeÈ›ilor - / (sperietoarea) (moÈ™ii de iarnă -) / vântul unduind puful / mâțiÈ™orilor (crivățul nopÈ›ii –) / răzmeriță predicând / pace în pustiu mamă alergând / cu povara în spate - / (vânt lung de toamnă) (furtuni de iarnă -) / lângă vatră țăranul / ascuÈ›ind plugul (amiază goală -) / nămeÈ›i ondulându-se / domol pe nimic Neavînd incisivitatea verbului la indicativ, manifestarea prezentată de un gerunziu este mai degrabă o indicaÈ›ie de coloratură, de nuanță, de tonalitate. Gestul secerătorului de mai jos nu este unul impulsiv, el ia mai degrabă pulsul zăbavnic al coacerii ca să-È™i plieze fiinÈ›a pe ceea ce e mai presus de zorul È™i de păsul său. Omisiunea agentului Fiind un mod impersonal, gerunziul înlesneÈ™te suprimarea explicitării celui care face acÈ›iunea numită de verb. Gestul pios pe care cineva, nu È™tim cine, îl face în faÈ›a florii de colÈ›, capătă o formulare universală. Autorul nu-È™i revendică fapta, dar tocmai acest lucru, prin anonimatul asumat, o face un fel de pildă vie, valabilă pentru oricine. Și în următoarele poeme, faptul că nu este precizat cel care face acÈ›iunea dă un fel de obiectivitate actului. ÃŽn ultimele două poeme, el fiind subînÈ›eles doar ca o stihie, fără trup È™i fără chip. ocolind frunza / ori umbra unei săbii - / (noapte în zloată) (gară în viscol -) / privind îngrijorarea / călătorilor (cheie pierdută -) / la primul ger încuind / poarta cu nimic (noapte È™i viscol -) / prin porÈ›ile vraiÈ™te / năvălind nimeni Folosirea rutinieră a gerunziului ÃŽn destule cazuri însă, nu se apasă pe valenÈ›ele speciale ale gerunziului È™i diferenÈ›a stilistică față de folosirea verbului la indicativ prezent nu mai este suficient de marcată: durata manifestării evocată de verb nu mai este una cu efecte atît de însemnate È™i apreciabile, impresia de condiÈ›ionare sau de atmosferă nu mai apare, agentul nu mai este omis. DiferenÈ›a față de propoziÈ›ia constatativă devine minimă È™i gerunziul poate fi lesne substituit cu indicativul prezent. (soare în apus -)/ (È™i albinele căzând / la datorie (vânt dinspre mare -) / ultima frunză de plop / fisurând luna (muncă de-o noapte -) / pescarii trăgând la mal / bărcile goale (prima ninsoare -) / toporul despicând-o / cu tăiÈ™u-n sus (luna acestei nopÈ›i -) / pe zăpadă umbra mea / devenind albă (frigul de astăzi -) / cascada luând formă / de catedrală oraÈ™ degerând - / (un ghiocel în palma / cerÈ™etorului) răsturnându-se / doar sania fetelor - / (de neînÈ›eles) spărgând poleiul - / (grădinarul vopseÈ™te / un ciot cu verde) È›urÈ›ure căzând / È™i-n cer zborul aÈ™trilor – / (aceeaÈ™i cale) (zori de MărÈ›iÈ™or -) / bătrânul coborându-È™i / ochii spre pământ încă ciripind – (din greu vrabia-n zbor / printre ciocîrlii) celălalt drumeÈ› / închinându-se în colb - / (floare de bostan) pe È™anÈ› ciulinul / È›inând loc de ceasornic - / (amiază albastră) (printre vechi stampe -) / o molie completând / biblioteca (după furtună -) / o barcă fără pescar / ajungând la țărm (soare în apus -) / o umbră ducând altă / umbră pe umăr (fără niciun scop -) / încăÂo ninsoareÂaÈ™ezând / albul peste alb Atenuînd precizia minuÈ›ioasă È™i cumulardă a prezentului indicativ, care È›ine să surprindă riguros momentul exact, agentul È™i persoana implicate într-o manifestare dată, gerunziul relaxează datele înregistrării È™i universalizează oarecum momentul, îl saltă într-un fel de prezent etern epurat de balastul circumstanÈ›elor parazitare. Textul vorbeÈ™te astfel mai mult de o prezență emblematică, iar imaginea poate deveni lesne o figură alegorică. Despre o acÈ›iune È™i despre rezultatul ei se poate face aluzie, fără a recurge la propoziÈ›ie, È™i prin folosirea participiului trecut cu valoare adjectivală. ÃŽn următoarele poeme nu e constatat decît efectul unui act nenumit (dar subînÈ›eles ca anterior momentul evocat) asupra unor lucruri sau fiinÈ›e. Faptul este astfel evocat indirect. (Orion pe cer –) / deja uzată pânza / păianjenului oameni È™i copaci / frânÈ›i în aceeaÈ™i dramă  / (zori după viscol) necules mărul / pe-o creangă fără frunze - / (pendul în amurg) (cu mult mai singur -) / fără burniÈ›a / rarefiată în gol Uneori însă, participiul trecut poate avea (ca È™i în cazul gerunziului) È™i efectul unui instantaneu ad-hoc, a unui gen de prezent etern. reflectat în zori / de geamul muzeului - / (un zbor de lăstun) AcÈ›iunea poate fi numită È™i prin verbul la supin, participiul trecut cu prepoziÈ›ie, avînd deci valoare substantivală. ÃŽn acest caz, manifestarea nu mai este un act efectuat pe moment ci o îndeletnicire, o preocupare, o treabă convocată cu tot ritualul ei profan È™i haloul ei simbolic. după pescuit – / (trei undiÈ›e È™i-un singur / nufăr în plasă) la cules cartofi - / (de È™apte zile È™i nopÈ›i / în alt mileniu) Sau, ca în cazul greierului (nenumit în poem), un act caracteristic È™i definitoriu, de unde È™i posibilitatea elipsei agentului. Fără prepoziÈ›ia de rigoare pentru supin, participiul trecut devine substantiv care evocă o acÈ›iune de durată, căreia îi putem savura întreaga rezonanță. (în străvechiul pian -) / vuietul primei furtuni / de primăvară Infinitivul Infinitivul este numele verbului, forma sub care este prezent în dicÈ›ionare. Este È™i el un mod invariabil, inflexibil, fără variaÈ›ii de timp, număr, persoană. Și nepredicativ. ÃŽn poemul de mai jos, stilistic, mărturiseÈ™te alb, neutru care este preocuparea cuiva. Nu apreciază în niciun fel ceea ce acel cineva face, sugerează doar că este complet absorbit de trandafirul pe care-l contemplă, că existenÈ›a lui, clipa de acum, este dedicată în totalitate trandafirului. Forma lungă a infinitivului este deja un substantiv. Citirea sau aÈ™teptarea de mai jos devin doar ipostaze virtuale (aproape stări ale lumii) capabile să absorbă subiectul, persoana, situaÈ›ia obiectivă propusă fiind predominantă. în aÈ™teptarea / găleÈ›ii din fântână - / (întîi aburii) (găuri în asfalt -) / sclipirea după-aversă / a Pleiadelor Chiar È™i Pleiadele sînt acaparate È™i înglobate în sclipirile din micile băltoace. Chiar fără să fie forme (flexionare) ale unui verb, există suficiente substantive, multe derivate lexicale ale verbelor, care numesc acÈ›iuni, manifestări, fapte, înlesnind astfel înlocuirea verbului printr-un substantiv. Această substituÈ›ie face ca manifestarea să nu mai fie percepută doar ca un act punctual, căpătînd putinÈ›a de a sugera atmosfera poemului, ambianÈ›a în care sînt integrate È™i care-È™i pune amprenta asupra celorlalte elemente de compoziÈ›ie. (trei nopÈ›i de crivăț –) / acelaÈ™i scârțâitul / felinarului bufniturile / butucilor în sobă - / (pace de iarnă) muncă de-o noapte – (pescarii trăgând la mal / bărcile goale) lectură în zori - / (de pe carte cu palma / adun polenul) odihnă în parc – / (odată cu această / simplă ninsoare) odihnă-n iarbă - / (încă frige puÈ™ca / de vânătoare) ForÈ›a evocării prin substantiv constă în faptul că el devine un fel de nucleu iradiant, capabil să emane È™i să impună un climat, să facă simÈ›ită o lume sau o ipostază a ei doar invocînd-o, fără să vorbească despre ea. (încă ciripind -) / din greu vrabia în zbor / printre ciocârlii (soare în declin - ) / pe gânduri la mesajul / efemerelor (streaÈ™ina spartă -) / reparaÈ›ii în lipsa / rândunelelor o clipă umbra / în cădere pe clopot - / (È™i niciun dangăt) (reflectat în zori / de geamul muzeului - ) / un zbor de lăstun (întunecare –) / strigătul altei mierle / în acelaÈ™i loc (altfel de viscol –) / drum de noapte cu molii / strivite-n faruri zborul de noapte - / (fulgeră în alb pieptul / rândunelelor) Folosirea substantivului pentru a face doar aluzie la manifestări umple spaÈ›iul poemului de nuanÈ›a unei vibraÈ›ii aparte. Verbele, nefiind prezente explicit, sînt înglobate în înÈ›elesul substantivelor. Drum de noapte, de pildă, aduce-n faÈ›a ochilor nu calea de comunicaÈ›ie ci călătoria cu un vehicul rutier, starea de spirit din timpul deplasării. Cu atît mai mult locuÈ›iunile substantivale în zbor, pe gînduri, în cădere care notează mai degrabă modalități de a fi sau atitudini decît acÈ›iuni sau faceri. _____________________________ [1]Toate haiku-urile citate în acest studiu, dacă nu se precizează în mod expres alt autor, sînt din volumul Marea tăcere al lui Șerban Codrin. Cuvîntul important pentru exemplificare va fi marcat cu italice, partea poemului mai puÈ›in semnificativă pentru moment va fi izolată în paranteze. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy