agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2015-07-14 | [This text should be read in romana] | Sînt convins că nu de reguli trebuie să vorbim în haiku ci de exigenÈ›e. Cine aude de o regulă È™i nu simte sau nu încearcă să înÈ›eleagă ce efecte benefice are aplicarea ei asupra poemului, riscă să fie un robot care va scrie răvaÈ™e pentru papagali. Un autor bun este ghidat de exigenÈ›e, de cerinÈ›e interiorizate, armonizate cu inteligenÈ›a È™i sensibilitatea sa. Să luăm un exemplu. A evita pe cît posibil să foloseÈ™ti în haiku limbajul discursiv sau vorbirea în propoziÈ›ii devine o regulă doar pentru cei care vor să facă paradă de faptul că au cunoÈ™tință de reguli cu care pot oricînd să desfiinÈ›eze poemele altora pretinzînd că nu se supun respectivei reguli. Regulă care le serveÈ™te È™i la a lăuda, de pildă, poemele care au un număr cît mai mare de substantive. A prefera (gusta), în schimb, poemele care nu folosesc acest limbaj È™i a încerca să scrii poeme care nu fac apel la el este o dovadă a unei exigenÈ›e, aceea care, în cunoÈ™tință de cauză, se fereÈ™te de propoziÈ›ii È™tiind că ele pot atenta la reticenÈ›a care recomandă un autor de haiku È™i poemul său. Asta pentru că propoziÈ›ia riscă să ofere nu doar informaÈ›ie, ci È™i o judecată de valoare, care apreciază sau evaluează lucrurile È™i încearcă să influenÈ›eze părerea cititorilor. ÃŽn acelaÈ™i timp, autorul exigent È™tie că se scriu suficient de multe poeme în care, în special în partea mai lungă, cea de 12 silabe, există o propoziÈ›ie. Manifestările lucrurilor, faptele È™i întîmplările sînt evocate firesc prin verbe È™i prin propoziÈ›ii. Dar talentul autorului constă în faptul de a reuÈ™i să ofere în haiku doar propoziÈ›ii constatative, care nu interpretează È™i nu comentează, ci doar remarcă, identifică È™i consemnează un fapt. ÃŽl înregistrează È™i-l promovează. ÃŽl indică, îl reliefează È™i ni-l recomandă pentru a fi contemplat È™i a medita la tîlcul prezenÈ›ei sale, fără a-l comenta sau interpreta. Iată două poeme ale lui Șerban Codrin în care nimic din propoziÈ›iile scrise cu italice nu atentează la impactul nemediat al faptului prezentat asupra simÈ›irii cititorului: pustiu de toamnă – / în chitară plesneÈ™te / încă o fibră Alte două poeme ale aceluiaÈ™i autor sînt bune exemple de evitare a formulării în propoziÈ›ii atunci cînd informaÈ›ia poate fi redată folosind un gerunziu: de azi pe mâine / subÈ›iindu-se gheaÈ›a - / frezii întrÂun coÈ™ Gerunziul poate chiar mai mult. ÃŽn poemul următor, tot al lui Șerban Codrin, el evită menÈ›ionarea agentului, creînd o ambiguitate între locatar È™i ger. Desigur, evitarea verbului este posibilă È™i prin înlocuirea lui cu substantive în care acÈ›iunea este sugerată prin sensul cuvintelor È™i nu prin categoria gramaticală. soare în declin - / pe gânduri la mesajul / efemerelor o clipă umbra / în cădere pe clopot - / È™i niciun dangăt Iată însă È™i un poem al Flaviei Muntean în care discursivitatea retorică este flagrantă: s-ar simÈ›i dac-aÈ™ fura puÈ›in din liniÈ™tea ei? Este cumva unul care trebuie repudiat? Formularea interogativă implică în mod clar subiectivitatea autorului, propoziÈ›iile optative atentează la obiectivitatea poemului, iar autorul pare că se amestecă unde nu-i fierbe oala. Dacă am judeca după reguli, ar trebui să-l considerăm un poem invalid, călcînd strîmb. Dacă însă luăm în considerare intenÈ›ia formulării, ne dăm seama că intenÈ›ia autorului nu este aceea de a vorbi despre sine sau de a ne influenÈ›a sau constrînge să adoptăm o părere. Formularea retorică este de fapt una aluzivă. N-ai cum să furi liniÈ™tea, deÈ™i, dacă te gîndeÈ™ti mai bine, a te împărtăși din liniÈ™tea unei nopÈ›i de toamnă, a o lăsa să se infiltreze în adîncul tău È™i să-È›i pătrundă fiinÈ›a este o faptă echivalentă în subtilitatea ei cu o adevărată hoÈ›ie. Presupunînd astfel că ai fi furat un pic de liniÈ™te, de fapt liniÈ™tea s-a insinuat în tine È™i ai devenit, în noaptea de toamnă, captivul ei. Imperiul ei s-a lărgit È™i a căpătat un adept în plus. Iar cele două propoziÈ›ii È™i deci limbajul discursiv se dovedesc în acest caz un procedeu oblic de a vorbi aluziv despre dimensiunea infinită a liniÈ™tii unei nopÈ›i de toamnă. Dacă nu aÈ›i ajuns încă la exigenÈ›e generative care să vă guverneze scrierea, rezistaÈ›i la a adopta reguli pe care nu le simÈ›iÈ›i. CitiÈ›i mai bine poeme pînă ce veÈ›i fi în stare să vă bucuraÈ›i superlativ de unele dintre ele, pentru că savurîndu-le vă formaÈ›i gustul. Și veÈ›i È›ine minte prin ce v-au fermecat. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy