agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2007-12-19 | [This text should be read in romana] |
Pe 25 februarie 1970, nouă tablouri ale pictorului american Mark Rothko au ajuns la Tate Gallery, din Londra. În aceeași zi, cu câteva ore înainte, Rothko fusese găsit mort, în baia atelierului său. Pictorul care trăise atât de mult în mintea lui, în ținutul morților, se sinucisese. Iar acum, la Londra, avea propriul său mausoleu. Un monument în cinstea altui pictor abstract american înfrânt ? În anii ’70, generația pop era în vogă pe scena culturii. Era o vreme ludică prin excelență. Andy Warhol, Rosenchrist, Lichtenstein. Preferabil, în timp ce se asculta rock’n’roll și se lua pe nas sau pe gură ceva amețitor. Ideea că arta avea ceva solemn era ceva la fel de ciudat ca și a merge la biserică. Iar faptul că Rothko se alăturase pictorilor abstracți sinucigași făcea perspectiva și mai funebră. Așa că, într-o dimineață din primăvara lui 1970, dacă intrai la Tate Gallery, puteai fi izbit de niște tablouri care pulsau, precum o parte a trupului omenesc. Roșu sângeriu… Era ceva ce putea fi decelat de materia cenușie, necesară pentru a discerne că liniile negre ale compozițiilor conduceau către un loc misterios din univers. Rothko spunea că tablourile lui încep o aventură necunoscută, într-un spațiu necunoscut, așa că nu se știa unde se va ajunge.
Se spune că banii urmează arta. Dar È™i artei îi plac banii. De fapt, unui pictor nimic nu-i place mai mult decât un protector bogat. De aceea, Roma papală îl avea pe Caravaggio, iar Amsterdamul secolului XVII pe Rembrandt. ÃŽn 1958, firma canadiană de lichioruri „Seagram“ căuta un pictor care să le decoreze sediul de la New York. Alegerea era evidentă: Mark Rothko. La 55 de ani, pictorul era în apogeul gloriei sale. Cinci tablouri de ale lui reprezentau America la Bienala de la VeneÈ›ia È™i făceau turul Europei, pentru a dovedi că America avea È™i profunzime, nu doar suprafață, strălucitoare. Era cel mai mare pictor american în viață. Sau aÈ™a se spunea. Poate în 1958, după 30 de ani de greutăți financiare È™i frământări cauzate de cea mai importantă întrebare: ce putea face arta ? Putea pătrunde prin zgomotul existenÈ›ei cotidiene ? Ne putea duce spre emoÈ›iile specific umane ? Extaz, dorință, groază. Proiectantul clădirii Seagram l-a abordat pe Rothko cu propunerea să picteze ceva pentru „Four Seasons“, restaurantul de lux de la parterul blocului. ÃŽn schimbul unor tablouri de aproape 50 m², Rothko avea să primească 35.000 de dolari, echivalentul a 2,5 milioane de dolari de astăzi. Nu putea primi o comandă mai bine plătită. Orice alt artist ar fi acceptat imediat. Nu È™i Rothko. El a discutat cu toÈ›i prietenii È™i s-a gândit la toate aspectele, întrucât avea îndoieli, asupra propunerii È™i a capitalismului american. Dar È™i a propriului său succes în acest context. Născut în Rusia, în 1903, Rothko avea să spună mai târziu că-i È›ine minte pe cazacii locali È™i distracÈ›ia lor preferată: agresarea evreilor. La începutul secolului XX, America a primit cu braÈ›ele deschise familia Rothkovitz din Davinsk, ca È™i pe alte milioane de evrei, ajunÈ™i prin Ellis Island, oraÈ™ul de aur. ÃŽn America, existau două categorii de evrei: cei care s-au lansat în afaceri È™i cei care au adus aici cea mai preÈ›ioasă avere a lor: cultura. Rothkovitz bătrânul făcea parte din a doua categorie. Era un farmacist visător È™i studios, care prefera să discute cu copiii lui despre Dickens È™i Dostoievski, decât să È›ină contabilitate. ÃŽÈ™i strânsese puÈ›inii bani ca să-È™i aducă aici familia È™i a murit de cancer, È™ase luni mai târziu. Copiii au fost crescuÈ›i de către mama lor, Anna. Mark mergea la È™coala evreiască, citea tot ce-i cădea în mână, cânta la vioară È™i mandolină. AdulÈ›ii îl numeau „gogem“, „știe-tot“. Mark era cel care avea să reuÈ™ească din familie. Și voia să-i facă pe plac mamei sale. Era evreul educat È™i sentimental. Evreul cu idei măreÈ›e, nerăbdător să È›i le împărtășească. Băiatul care dă tot timpul din mâini, cu inima mare È™i gura pe măsură. Rothko a câștigat o bursă la Universitatea Yale. Dar aceasta nu era convinsă că vrea studenÈ›i evrei. AÈ™a că a introdus o clauză suplimentară. Rothko È™i-a dat seama că nu e nevoie de un cazac să te simÈ›i nedorit. A renunÈ›at. Oricum, nu era evreul care vrea să ajungă avocat sau broker. Era evreul creator. Cel care credea că arta poate schimba lumea, È™i tocmai de aceea, 30 de ani mai târziu, n-a putut refuza comanda Seagram, cea mai mare provocare a carierei sale. El a închiriat o sală uriașă într-un fost complex sportiv. ÃŽn 1958, când a început să lucreze, își închipuia deja tablourile ca un fel de lecÈ›ie fără cuvinte, antidot la trivialitatea modernă. Dar ce ar fi putut să spună tablourile lui ? Și cum ? Una din problemele comenzii era mărimea. Până acum, Rothko pictase doar la scară umană. Tablouri personale. Dar acum, crea o lucrare publică. Iar Manhattan-ul era cu ochii pe el. „Tabloul – spunea pictorul – trăieÈ™te prin cei din jurul lui. Se extinde în ochii privitorului. Și moare tot acolo. AÈ™a că e un gest riscant È™i crud să-l trimiÈ›i în lume.“ ÃŽn anii ’20, când Rothko a ajuns în New York, nu l-a luat nimeni în seamă. Era doar un alt suflet rătăcit aici, în metropola epocii jazz-ului. Dar lui nu-i prea plăceau băutura È™i jazz-ul. ÃŽi prefera pe Marx È™i Mozart. Și ardea de dorinÈ›a să schimbe lumea. Rothko a ajuns la New York în 1923, ca să se plimbe È™i să moară puÈ›in de foame, cum a spus mai târziu. S-a înscris la cursuri de artă È™i, ca să-È™i câștige existenÈ›a, le dădea lecÈ›ii copiilor de la centrul evreiesc. Le spunea să nu respecte regulile, deoarece pictura e ceva natural, ca È™i muzica. Dar când el încerca să picteze, rezultatul nu era plăcut. Era produsul unei imaginaÈ›ii întortocheate, fiindcă el făcea ceva ce copiii nu făceau: gândea prea mult. AÈ™a că se îngloda în expresionism È™i tablouri sumbre, cu siluete schiÈ›ate. Tablourile cu scene de la metroul din New York sunt primele lui lucrări care surprind prin scoaterea în evidență a alienării oamenilor din acest È›inut demn de T.S. Eliot. Picturile au o stranietate captivantă: sunt reprezentate imagini cotidiene, cu oameni din Brooklyn, conferindu-le apăsarea apocaliptică. Arhitectura metroului, cu coloanele sale, i-a atras atenÈ›ia. Dar adevărata acÈ›iune se petrece prin culori, putându-se desluÈ™i ce a vrut pictorul să spună când È™i-a numit culorile „actori“. A fost un început dramatic pentru Rothko, ce avea să-i răpească încă două decenii ca să-È™i găsească stilul. ÃŽn 1958, la trei luni după ce primise comanda pentru clădirea Seagram, Rothko a È›inut o conferință de presă. Era ultima dată când avea ceva de spus despre artă. Și este È™i singura sursă de unde s-a putut afla cum își percepea el pictura. Problema artei, spunea pictorul, e să stabilească valori umane, în cadrul civilizaÈ›iei, iar tragismul imaginii îi era mereu în minte, neputându-l individualiza prin cranii È™i oase. Rothko nega că opera lui ar avea ceva psihologic sau revelator. Spunea că ea este doar despre lume, enumerând ingredientele unui tablou de al său: senzualitate, ironie È™i moarte. „Tragicul mă însoÈ›eÈ™te mereu când pictez“, spunea el. Și tocmai acest simÈ› al tragediei umane era ceea ce voia să reliefeze în tablourile de la hotel: „Mă interesează doar emoÈ›iile umane de bază. Tragedia, extazul etc. Faptul că oamenii plâng în faÈ›a tablourilor mele arată că reuÈ™esc să comunic aceste emoÈ›ii de bază.“ Pentru Rothko, ascensiunea a fost mereu dificilă. Anii ’30 nu reprezentau cea mai bună perioadă ca să fii artist la New York. Nu prea existau cumpărători, oricât de renumit sau nu era pictorul. Rothko vedea expoziÈ›ii la Muzeul de Artă Modernă. Pictură dadaistă, în 1936; Picasso, în 1939. Pictorii moderni îl făceau să se simtă È™i mai rău, È™i mai incert. Numai „Cabinet roÈ™u“ al lui Matisse, pe care l-a văzut în 1949, a reuÈ™it să-i elimine blocajul. Poate fiindcă Matisse reuÈ™ise să elibereze culoarea de obiect. Nu lucrurile aveau acum culoare, ci tabloul. Dar în anii ’30, Rothko gândea încă pea mult ca să picteze astfel. ÃŽn loc să-È™i urmeze instinctele, s-a întors la cărÈ›ile lui: Tragedia greacă, Shakespeare, Nietzsche. Idei mari, prin care căuta să-È™i croiască drumul. Apoi, a încercat să ilustreze pe pânză drama cruzimii. Nu e greu să se găsească elementul tragic în tablourile sale, care înfățiÈ™ează mituri È™i monÈ™tri, tauri sirieni, È™oimi egipteni, creaturi jumătate om-jumătate fiară, amintind de frizele antice. Măcel È™i sacrificiu. Dar incursiunile lui pe tărâmul morÈ›ii aveau să fie depășite de către realitate. A început războiul. Dar nu È™i pentru Rothko, care era miop pentru armată, dar emetrop pentru artă, considerând motivul războiului ca răscruce pentru aceasta din urmă. CivilizaÈ›ia se afla în pragul distrugerii. America avea sarcina de a salva cultura occidentală de fascism. Și nu doar adăpostind pictorii refugiaÈ›i din Europa, dar È™i făcând ceva curajos È™i nou, pe măsura epocii. UÈ™or de spus, greu de făcut… ÃŽn primăvara lui 1959, Rothko aproape terminase tablourile Seagram. Epuizat, a plecat în vacanță în Europa, cu soÈ›ia È™i fiica lui. Se È™tie cum se simÈ›ea datorită unei conversaÈ›ii purtată la barul transatlanticului cu care mergea. Se plângea de nenorociÈ›ii care vor lua masa sub tablourile lui È™i spera că acestea le vor strica pofta de mâncare. Percepea tot mai mult comanda Seagram ca un fel de luptă de gladiator: Mark împotriva întregului Manhattan. Pictorul dorise întotdeauna să picteze cu intensitatea emoÈ›ională a vechilor maeÈ™tri. ÃŽn 1950, fusese în Europa È™i făcuse „marele tur“. La FlorenÈ›a, vizitase una din principalele lui surse de inspiraÈ›ie: biblioteca lui Michelangelo, din biserica San Lorenzo. „După ce lucram de ceva vreme, mi-am dat seama că fusesem influenÈ›at în subconÈ™tient de către frescele lui Michelangelo din biblioteca Medici. A reuÈ™it să creeze exact starea pe care vreau È™i eu s-o creez. Face privitorul să simtă că e închis într-o cameră cu uÈ™ile zidite. AÈ™a că nu-i rămâne decât să se dea cu capul de zid, pentru totdeauna.“ Aceasta era senzaÈ›ia pe care Rothko voia să le-o dea oamenilor care aveau să mănânce în curând în cel mai scump local din Manhattan. Când au fost expuse prima dată, în anii ’50, tablourile lui Rothko, au fost recunoscute imediat drept lucrări care impuneau pictura americană într-un mod absolut nou, tulburător, emoÈ›ionant È™i senzual. Pânze uriaÈ™e, cu dungi de culori contrastante. Panouri aÈ™ezate unul peste celălalt. Licărind, invitând privitorul într-o imensitate grandioasă. Rothko devenise creatorul unor tablouri la fel de complicate È™i puternice precum cele create de idolii lui, Rembrandt È™i Turner. Unii consideră tablourile lui Rothko echivalentul celor ale vechilor maeÈ™tri. Astfel, se spune că picturile sale au o prezență magnetică aÈ™a puternică, încât, atunci când părăseÈ™ti încăperea, continui să le simÈ›i lângă tine. ÃŽn 1949, noul limbaj al emoÈ›iei, spre care Rothko se îndrepta de două decenii, s-a revelat. Pentru Lumea Veche, unde activau încă veterani ca Dali È™i Picasso, tablourile lui Rothko erau o lovitură grea pentru oricine acuza cultura americană de superficialitate. ÃŽntrucât orice ar fi fost aceste tablouri, ele erau, evident, profunde. Artistul reuÈ™ise ceva absolut original: „Nu culorile în sine ne tulbură simÈ›urile, ci ceea ce le pune Rothko să facă. La prima vedere, tablourile par liniÈ™tite È™i rezervate. Dar staÈ›i puÈ›in în preajma lor È™i vedeÈ›i vedea că nu e deloc aÈ™a. Ascund o miÈ™care continuă, precum velele umflate de vânt. Nu sunt tablouri care aÈ™teaptă să fie privite. Ne invadează, iar noi ne lăsăm în voia lor.“, spunea actorul È™i scenaristul Simon Schama în documentarul de televiziune „Puterea artei“ despre Rothko. Considerat deseori filosof transcendental, Rothko nega orice urmă de misticism. „Eu iubesc È™i vă dăruiesc experienÈ›a materială“, spunea el. Dar fără fineÈ›ea tuÈ™elor sale, senzualitatea lumii în toată nobleÈ›ea ei nu ar fi reuÈ™it să o redea. ÃŽn „Oranj È™i galben“, „Galben È™i auriu“ se pot vedea cât de importante sunt delimitările, atât la nivelul întregului tablou, cât È™i al zonelor de culoare. Ele emană o lumină interioară, misterioasă È™i puternică. ÃŽntre 1954 È™i 1957, preÈ›urile tablourilor de Rothko s-au triplat. Toate muzeele pe care le vizitase în anii ’30 îi voiau lucrările. ColecÈ›ionarii care doreau să aibă colecÈ›ii de artă americană modernă trebuiau să deÈ›ină È™i un Rothko, pe lângă Pollock sau Kline. Dar Rothko nu se simÈ›ea relaxat în gloria sa. Pentru el, era esenÈ›ial ca tablourile sale să nu fie „sedative“. ÃŽn anii ’50, oamenilor li se spunea mereu să se relaxeze. Dar Rothko nu voia ca picturile sale să aibă rol de masaj. Ele erau reprezentări tragice, violente, sacrificiale, evocând extazul È™i sfârÈ™itul lumii. „Nu pictezi pentru studenÈ›i la artă sau istorici, ci pentru fiinÈ›e umane. Și reacÈ›ia umană e singurul lucru cu adevărat satisfăcător pentru artist.“, menÈ›iona pictorul, iar S. Schama, conchidea, în documentarul citat mai sus: „Cred că Rothko se temea cel mai mult să nu i se spună ce frumoase sunt tablourile lui, chiar dacă erau È™i sunt întocmai aÈ™a. Fiindcă pericolul era să fie considerate decoraÈ›iuni interioare pentru bogătaÈ™i.“ „Cei care plâng în faÈ›a tablourilor mele – spunea Rothko – au aceeaÈ™i experiență religioasă pe care am avut-o eu pictându-le.“ Și totuÈ™i, de ce a acceptat să picteze decoraÈ›iunea interioară supremă, tablourile pentru restaurantul „Four seasons“, locul unde, spunea el, vin toÈ›i nenorociÈ›ii bogătaÈ™i din New York. ÃŽÈ™i încălca Rothko principiile sau le aducea critica supremă ? Restaurantul este totuÈ™i pentru orice consumator. El se află la parterul unei clădiri proiectate de preferatul modernismului internaÈ›ional, Mies van der Rohe. Orice s-ar putea spune despre clădirea Seagram, ea nu este vulgară. SubÈ›ire ca lama unul cuÈ›it, ea se impune în Manhattan. ÃŽnăuntru, restaurantul, cu smochini în miniatură È™i mobilă modernistă aspiră la un aer neoclasic. E o clădire urbană pentru cei în ton cu moda. Dar, pentru Rothko, nu era aÈ™a de simplu. Comanda avea È™i laturi flatante, provocatoare, pozitive. Faptul că tablourile lui se aflau acum în apartamente private a accentuat dorinÈ›a lui Rothko de a lucra într-un loc public, pe care să-l transforme în locul lui. Și ce provocare putea fi mai mare ? Opera lui împotriva bucătăriei. Arta avea să spulbere apetitul gastronomiei. Tablourile lui sumbre aveau să atârne la 1,5 m pe aceste ziduri, înghiÈ›indu-i pe cei care înghiÈ›eau. El intenÈ›iona să înlocuiască zidurile restaurantului în întregime. La începutul lui 1959, cu vanitate omnipotentă, Rothko a pictat „RoÈ™u peste maro“, unul dintre cele mai dramatice tablouri pentru „Four Seasons“. Purtând în minte frescele lui Michelangelo, el È™i-a întors tablourile de pe verticală pe orizontal. Fostele dungi de întuneric È™i lumină, au devenit coloane, purtătoare de povară. Iar povara pe care o poartă ele este istoria omenirii. ÃŽn toamna aceea, la câteva luni după fastuasa deschidere, el È™i soÈ›ia lui, Mel, au luat masa la „Four Seasons“. Rothko credea că e imoral să cheltuieÈ™ti peste 5 dolari la o masă È™i era pe deplin mulÈ›umit cu mâncarea chinezească. Cu cât mai ieftină, cu atât mai bună. Dar acum, cînd se afla în mijlocul milionarilor, inima i se îngreuna È™i încrederea îi dispărea rapid. „Cine mănâncă mîncare de acolo, la preÈ›ul de acolo, nu se uită la tablourile mele.“ A doua zi, dimineaÈ›a, s-a uitat la cele 30 de tablouri, unele dintre cele mai frumoase nu doar din creaÈ›ia lui, ci din cea modernă, È™i a văzut prăbuÈ™irea unui proiect măreÈ›. Tablourile lui nu aveau să fie niciodată expuse în hotel. Manhattan-ul îl învinsese pe Mark Rothko. Dar arta triumfase asupra banilor ? La urma urmelor, câți artiÈ™ti ar refuza 2,5 milioane de dolari ? Rothko se asigurase că, prin contract, păstra dreptul asupra tablourilor, în caz că se întâmpla ceva. Aproape ca È™i cum ar fi sperat că, undeva, într-o zi, va putea să-È™i reînvie ideea, să-È™i creeze propriul lui spaÈ›iu. Mai târziu, în acel an, un muzeograf l-a invitat să expună la târgul de la Cassel, din Germania. Aici pictorul a declarat: „În tinereÈ›ea mea, arta era un proces singuratic. Fără galerii, colecÈ›ionari, critici sau bani. Cu toate astea, era o epocă de aur, fiindcă noi n-aveam nimic de pierdut, iar arta avea doar de câștigat. Azi nu mai e aÈ™a. E o epocă a nesfârÈ™itelor discuÈ›ii, a activității È™i devorării. Nu È™tiu care epocă e mai bună pentru lume, în general. Dar È™tiu că mulÈ›i dintre cei de azi caută cu disperare oaze de liniÈ™te, unde putem să prindem rădăcini È™i să creÈ™tem. Trebuie să sperăm cu toÈ›ii că le vom găsi.“ Pictorul care preferase arta banilor i-a făcut o ofertă Germaniei: „Dacă ridicaÈ›i o capelă în amintirea Holocaustului, sau chiar È™i un cort, doar, vă pictez ceva pe gratis.“ Nu s-a întâmplat asta. Mark Rothko È™i-a petrecut următorii zece ani căutând capela perfectă unde putea să-È™i împlinească viziunea ce-i fusese refuzată la „Four Seasons“. O expoziÈ›ie din 1961, la Muzeul de Artă Modernă, la care a mers în fiecare zi, i-a adus puÈ›ină voioÈ™ie, iar operele lui se vindeau mai bine ca niciodată. Succesul însă i-a complicat viaÈ›a. Obiceiul de-a bea la ora 10 dimineaÈ›a s-a transformat în alcoolism. Iar fumatul de o viață i-a îmbolnăvit inima È™i plămânii. A urmat apoi destrămarea celei de a doua căsătorii. Bântuit de melancolie, picta tablouri tot mai sumbre, exact când arta modernă intra în epoca pop. Pentru el, pictura a fost mereu o alternativă la cultura pop, È™i nu o complice a acesteia. Dar în acel moment, asta cereau galeriile. Blocat în stilul în care picta de 15 ani, Rothko era furios, în defensivă. AÈ™a că atunci când s-a desprins de vechiul său stil, a ales culoarea neagră precum È›iÈ›eiul din Texas, deoarece Texasul i-a dat ocazia să-È™i realizeze viziunea de la „Four Seasons“. John È™i Dominique Demesniel l-au angajat în 1965 să facă o serie de picturi murale pentru o capelă din Houston, lăsându-i libertatea să facă ce dorea. Dacă tablourile de la „Four Seasons“ salutau doar lumea de dincolo, cele din capela din Houston te îngroapă într-o altă lume. Rothko a folosit valuri de cerneală pentru a ne face să credem că acest loc nu este pe cât de funebru pare. Lumina care arsese întotdeauna în tablourile pictorului era redusă sistematic. ÃŽn capela asta, nu se simte nimeni frumos È™i strălucitor. Din creaÈ›ie dispăruseră marginile inundate de lumină care le confereau dinamismul. ÃŽn locul lor, se lăsa o noapte perpetuă de cerneală. Aproape că părea a picta pentru a vedea cât de întunecată poate face lumina. După o zăbovire mai îndelungată în faÈ›a acestei priveliÈ™ti, privitorul poate să caÈ™te È™i să adoarmă, dar fără garanÈ›ia că va avea È™i vise plăcute. E greu de perceput capela altfel decât ca un fel de cavou. Nu doar al viitorului lui Rothko, ci È™i al speranÈ›elor lui pentru artă. ÃŽnsă iată că în mijlocul negrului, a apărut o zonă de gri lăptos, precum marginea unei planete luminate de Lună. Ca È™i cum Rothko ar fi ajuns deja în spaÈ›iu, asistând la clipa CreaÈ›iunii, separând lumina de întuneric È™i pământul de cer, într-o paletă mistuitoare. Dacă unii, la vederea tablourilor pentru clădirea Seagram avea să fie o vizită în cimitirul artei abstracte, Rothko demonstrează că nu e aÈ™a, întrucât lumina se desprinde în cele din urmă din întunericul static È™i porneÈ™te către muzica sferelor. Tot ce a făcut Rothko, coloanele mai ales sugerate, petele de culoare erau menite să confere ambiguitate, tablourile sale însă nu sunt menite să ne È›ină la distanță, ci să ne strângă în îmbrățiÈ™area lor, fiind create de pictorul pentru care lauda supremă era să te numească „om“. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy