agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2008-06-06 | [This text should be read in romana] |
Un om singur, fără un prieten adevărat în imensul Paris, departe de țara sa, departe de tradițiile țării sale, nesigur de realitățile țării de exil, un om mergea prin Paris cu pași mari, un om asemeni unei torțe vii care din văpaia sa nu cunoștea decât arsura. (1)
Dacă amintirea lui Modigliani poartă vălul legendei, se pare că pictorul a cochetat cu ideea de a È›ese la el. Legendele contribuie însă la crearea realității È™i pot deveni, uneori, mai utile decât faptele în sine. Introvertit peste măsură, când miÈ™cările interioare îl sufocă prin intensitatea È™i caracterul contradictoriu, încearcă să le anuleze într-o manieră destul de violentă. Acuzat pe nedrept de instabilitate psihologică, Modigliani suferă mai degrabă de timiditate, dar o ascunde îndărătul gesturilor de bufon. ÃŽn opera sa prevalează sentimentul artistic, ideea ocupând locul secund, ceea ce trădează excesul de sensibilitate. ExistenÈ›a îi este exaltare în urmărirea unui ideal de frumuseÈ›e, presimÈ›it de timpuriu. Dar viaÈ›a lui refuză, constant È™i pervers, să își păstreze limtele. Boala, la fel. Conservator în ce priveÈ™te eleganÈ›a, graÈ›ia È™i arabescul, Modigliani nu poate subscrie la cubismul contemporanului Picasso, care i-ar fi cerut sacrificarea elementelor strâns legate de configuraÈ›ia sa psihologică. Se dezlănÈ›uie abia în ultimii cinci ani ai zbuciumatei existenÈ›e când, probabil, conÈ™tientizează că nu poate aduce jertfe pe altarul artei în numele unei estetici facile. Până atunci, destinul său părea să aÈ™tepte oarecum în suspensie. Astfel se încearcă a i se explica descumpănirea care a determinat, mai ales în primii ani ai È™ederii la Paris, distrugerea unui mare număr de picturi È™i desene. Născut la 12 iulie 1884, adică sub zodia cancerului cum însuÈ™i livornezul afirmă, acest semn își pune pecetea în mod straniu pe scurta lui existență. Rolul determinant în formarea personalității lui Modigliani îl are mama, Eugenia Garsin, în grija căreia rămâne È™i fiica pictorului. Aceasta din urmă încearcă o reconstituire a traseului real pe care Modigliani l-a urmat cu paÈ™i de felină, presimÈ›indu-È™i moartea de timpuriu; sfidând-o cu mult înainte să fi devenit o proximitate iminentă. La 11 ani, copilul suferă o inflamaÈ›ie a pleurei care îl va lăsa vulnerabil pentru toată viaÈ›a, iar doi ani mai târziu se îmbolnăveÈ™te de febră tifoidă. ÃŽn delir, vorbeÈ™te despre picturi pe care încă nu le văzuse. Pentru prima oară presimte că timpul e o entitate lipsită de păsuire. Mama îi promite un drum la FlorenÈ›a È™i libertatea de a deveni pictor. Prin formaÈ›ia È™i temperamentul său, Eugenia Garsin este atrasă de ideea ca fiul său să devină artist. Alegerea unui maestru nu a ridicat prea multe probleme, dat fiind că în micul Livorno, dormitând pe propriul trecut (2), nu exista decât unul. Guglielmo Micheli este aÈ™adar primul călăuzitor al lui Modigliani pe drumul spinos al artei. Mentorul nu este dintre cei care aderă la canoane È™i idei lipsite de originalitate, doar de dragul academismului. LecÈ›iile sale îi deschid tânărului Amedeo orizonturi ale caror limite nu se întrezăresc. La 1 august 1898, Modigliani își începe ucenicia de pictor într-o stare de neîntreruptă È™i intensă excitaÈ›ie, care îi favorizează progresul rapid. ÃŽn septembrie 1900, medicii descoperă o leziune tuberculoasă, dar constituÈ›ia sa extrem de rezistentă îl È›ine încă 20 de ani în viață, chiar È™i aÈ™a, intoxicat de alcool È™i excese de mai toate felurile. Probabil că Paul Alexandre fusese singurul care nu găsea viaÈ›a dezordonată a lui Modigliani întru totul nocivă. Punea aspectu-i haotic pe seama unei evadări în destinderea provocată de un fel de vis, o uitare binefăcătoare a vieÈ›ii de mizerie, È™i își sprijinea părerea pe afirmaÈ›ia că niciodată nu l-a văzut pe pictor lucrând sub influenÈ›a stupefiantelor (3). Când reuÈ™ea să devină nesuferit prin comportamentul său, perfect conÈ™tient fiind, accentua stranietatea personajului proaspăt creat, ca È™i cum ar fi căutat, în mod deliberat, să-È™i scrie singur legenda. ÃŽn jurul lui 1900 începe să se înfiripe obsesia personajelor cu gât lung, cap ovoidal È™i înclinat. Fiica pretinde că în această perioadă Modigliani descoperă sculpturile lui Tino de Camaino, de care pictorul este atras È™i urmărit multă vreme. GăseÈ™te grandioasa È™i fericita soluÈ›ie la problemele plasticii, pe care È™i-o va însuÈ™i de-a lungul întregii activități artistice, chiar dacă întreruptă de îndoieli È™i căutari de sine: unghiul pe care ovalul figurii trebuie să-l facă cu gâtul cilindric pe care este aÈ™ezat, sinteză între manierismul decorativ È™i densitatea sculpturală È™i, mai ales, folosirea liniei, nu ca o juxtapunere grafică, ci ca un mijloc de a compune volumele È™i de a conÈ›ine masa, accentuând, parcă, greutatea ei. (Jeanne Modigliani) Din perioada È™ederii pictorului la Paris s-au născut cele mai multe legende. Jean-Paul Crespelle pretinde că s-a scris multă literatură proastă în jurul personalității lui Amedeo Modigliani. Aduce acuze criticilor È™i scriitorilor, îndeosebi lui André Salmon, de a fi adăugat propria fabulaÈ›ie la fabulaÈ›ia orală a martorilor la trecerea artistului prin lume. Greu de cântărit valoarea acestei opinii! ÃŽn descrierea lui Jean-Paul Crespelle, Salmon apare ca un bărbat înalt, precedat de un nas lung, atent cu oamenii È™i de o ironie muÈ™cătoare, care-È™i făcuse o specialitate din a povesti prin ateliere cele mai scabroase istorii pe tonul unei conversaÈ›ii mondene. El va scrie È™i o biografie despre Modigliani în acelaÈ™i spirit, presărându-È™i textul cu anecdote picante È™i absolut inexacte (4). ÃŽnvinuindu-l de indiferență la orice verosimilitate, vine cu dovezi concrete împotriva poetului din la Butte, care ar fi folosit drept documente doar amintirile sale distorsionate. Dar iată că Salmon se explică: Ce nu-i romanÈ›at pe lumea asta? Ce nu suportă să fie romanÈ›at? Poate fi ceva mai romanÈ›at decât Istoria? Geografia a fost È™i ea foarte romanÈ›ată È™i încă tot mai rămâne câte puÈ›in. Și melodrama Cifrelor în luptă cu Numerele? Cât despre fizică, astrofizică, ce romane sau ce mai romanÈ›e! Muzica sferelor È™i marÈ™uri funebre. Iată în ce îmi găsesc scuza, justificarea. Am conÈ™tiinÈ›a că nu am inventat nimic, È™i dacă a trebuit totuÈ™i să deduc, am evitat să conchid. (5) Modigliani a lui Jean-Paul Crespelle e o carte sinceră, străbătută de efortul strădaniei pentru exactitate. Nu se prea poate spune acelaÈ™i lucru despre ViaÈ›a pasionată a lui Modigliani a lui André Salmon, o biografie destul de căutat È™i totuÈ™i modest romanÈ›ată, în care predomină dialogurile, desigur deduse, de vreme ce pictorul nu se confesa È™i nici nu vorbea prea mult, excepÈ›ie făcând momentele în care era cuprins de furia È™i fantezia dantescă. Aici, fiorul poetic se împelteÈ™te mai mult sau mai puÈ›in discret cu intenÈ›ia de a răvăși cititorul. Datorită insistenÈ›ei asupra detaliului lirico-fabulatoriu, cartea poate părea ceva mai incitantă. Cert e că fără acest detaliu s-ar trece, È™i ar fi păcat, ceva mai în grabă pe lângă biografia unicului Modigliani. ÃŽn 1902, pictorul pleacă la FlorenÈ›a pentru a-È™i continua studiile, dar o părăseÈ™te în favoarea VeneÈ›iei, în 1903. Cursurile Institutului de Arte Frumoase nu le urmează cu prea multă asiduitate. Din punct de vedere al artei, VeneÈ›ia era destul de lipsită de importanță pe vremea aceea. Probabil, mergând acolo, Modigliani voia să-È™i apropie mai mult o pictură absolut opusă artei liniare care căuta puritatea È™i idealul de frumos, din FlorenÈ›a.(6)ÃŽnsă lucrările executate aici s-au pierdut, deoarece proprietarii lor nu le-au acordat prea mare importanță. Modigliani a cunoscut È™i provocarea sculpturii, perioadă în care a fost unul dintre apropiaÈ›ii marelui nostru BrâncuÈ™i. Nu se poate presupune o influență a sculptorului român asupra pictorului italian, lirismul românului, orientat spre o despuiere extremă a formelor, neputând fi regăsit în operele sculptate ale livornezului, care izbesc prin caracterul lor greoi, aspru È™i de o barbarie premeditată. Dacă e adevărat ce pretinde Salmon, atunci Modigliani ia lecÈ›ii despre luciul materiei de la BrâncuÈ™i: piatra se loveÈ™te încet È™i îndelung, cu răbdare, ca È™i cum ai lovi în noapte ca să țâșnească lumina, ca È™i cum ai aÈ™tepta nu lumină ci muzică (7). Jacques Lipchitz rostea ceva despre obiectul căutărilor lui Modigliani: expresia primordială È™i caracterul monumental, ceea ce È™i explică preferinÈ›a lui pentru arta egipteană È™i aversiunea față de Rodin, făcut responsabil de decăderea sculpturii. AceeaÈ™i era È™i opinia lui BrâncuÈ™i, dar exprimată într-o manieră mult mai moderată. Activitatea de sculptor a lui Modigliani s-a redus la relativ optsprezece luni, timp în care a realizat cele douăzeci È™i cinci de lucrări în piatră care mai există È™i, fără vreo urmă de îndoială, altele care s-au pierdut. Piatra moale poate justifica legenda potrivit căreia el își fura materia brută de pe imensul È™antier Montparnasse, cartier aflat în plină expansiune. Anul 1914 deschide unul din cele mai agitate anotimpuri carnale ale artistului italian, odată cu apariÈ›ia Beatricei Hastings pe scena Parisului. Poeta engleză e prima femeie situată la înălÈ›imea lui intelectuală. ÃŽn cronici, identitatea îi e stabilită, adesea, È™ablonard - poeta fără poezii - È™i ignorată în planul personalității. Astfel de relatări sunt catalogate de către Crespelle drept superficiale, iar veridicitatea lor pusă sub semnul îndoielii. El subliniază importanta contribuÈ›ie a femeii în literatura engleză È™i aminteÈ™te despre poeme pline de sevă alături de câteva importante cronici. Născută în Africa de Sud, cu 5 ani înaintea lui Modigliani, blonda cu tenul pal adoră forÈ›a bărbătească descoperită – zice-se - la fierarul campion local de box, cu care a trăit puÈ›ină vreme. Alături de Amedeo, pasiunea substituie forÈ›a fizică, iar inventivitatea contrabalansează, mereu, violenÈ›a. Timp de doi ani, italianul È™i nimfa botticelliană cu limbă ascuÈ›ită È™i pumn solid (8) trăiesc o legătură zbuciumată. ÃŽn urma unei alte încercări amoroase pe scena artistică, de astă dată cu pictorul Alfredo Pina, englezoaica ajunge din nou în braÈ›ele unui boxer, un oarecare Thompson. Majoritatea biografilor atribuie influenÈ›ei Beatricei Hastings revenirea lui Modigliani la pictură, deÈ™i, sau poate tocmai pentru că, această relaÈ›ie, cu tentă intelectualistă dar dominată de carnalitate, n-a fost deloc un remediu pentru singurătatea morală în care trăia Amedeo. Din misterioasa legătură cu Simone Thiroux, una dintre puÈ›inele certitudini rămase e aceea că a purtat pecetea funestă a morÈ›ii (9). Se pare că pentru Modigliani, Simone a însemnat doar cu ceva mai mult decât o oarecare Thérèse, Suzanne sau Germaine, È™i nu È™i-a recunoscut fiul nici după ce tuberculoza l-a lăsat fără mamă. Luniei Czechowska i-a purtat o dragoste deosebită dar neîmplinită de fuziunea carnală. Niciuna dintre aceste femei nu a reuÈ™it mai mult decât o vagă potolire a spiritului È™i simÈ›urilor sale. Niciuna nu l-a putut opri din cursa propriei distrugeri. Pictorului îi sunt publicate câteva poeme, graÈ›ie lui Guillaume Apollinaire, în revista Les Arts à Paris. Asemenea fragmentului de mai jos, ele își lasă tributul, desigur, traducerii: De sus, de pe Muntele Negru, regele, Alesul să domnească, alesul să triumfe, Se-apleacă peste lacrimile celor ce n-au întâlnit Stelele. Iar din cununa norilor, neagră, Cad stropi È™i perle Pe lânceda căldură a nopÈ›ii. Amedeo Modigliani aducea totul la un stil al său, la un tip pe care îl purta în sine (Jean Cocteau) È™i alegea chipuri corespunzătoare acestuia. Marea majoritate a modelelor erau găsite în cafeneaua La Rotonde, frecventată zilnic, dacă nu să deseneze, atunci să-È™i plimbe privirea departe, dincolo de limitele strâmte ale sălii. Din câteva trăsături de creion, mâini superbe È™i foarte sigure (Lunia Czechowska), care nu È™tergeau niciodată nimic, înjghebau portrete după portrete. ÃŽn 1916 Modigliani îl cunoaÈ™te pe Leopold Zborowski, care i se va consacra cu o pasiune exaltată, dusă până la sacrificiu. Zodia sub care se dezvoltă raporturile dintre cei doi e caracterizată de sărăcie, fantezie È™i pasiune pentru artă. Din 1917 lucrurile iau o întorsătură majoră: obscurul È™i, până atunci, semianonimul Modigliani intră în perioada de exprimare definitivă È™i își ocupă locul printre maeÈ™trii artei moderne. Opera lui urcă de acum, cu febrilitate, pe două dintre culmile talentului: e vorba, desigur, despre nuduri È™i portrete. Jacques-Émile Blanche pretinde că artistul poate fi regăsit mult mai lesne în nuduri decât în portrete. Acestea din urmă seamănă între ele, dat fiind că pictorul își alegea modelele în funcÈ›ie de propriile criterii estetice. De aceea, forÈ›a modiglienescă rezidă mai ales aici. Apropierea exagerată a ochilor, vrând parcă să semnifice neputinÈ›a de a-i fi fost descoperite tainiÈ›ele sufletului, e compensată de ovalul mult alungit pe verticală al feÈ›ei, care conferă acea notă de eleganță cu care pictorul se resemnează înaintea singurătății. Inspirată afirmaÈ›ia lui Cocteau: totul se organizează în inima lui! O inimă framântată, care surprinde È™i exprimă personalitatea profundă a omului. Dar Modigliani nu manifestă interes pentru critica de artă, convins fiind că despre un tablou nu se poate scrie decât, cel mult, un poem. Elogiile din reviste îi serveau doar ca dovezi expediate de urgență mamei, întru a-i întâmpina aÈ™teptările. Nudurile sunt spectaculoase. ÃŽn ele apar ticurile pictorului: gustul pentru arabesc, alungirea subiecÈ›ilor, eleganÈ›a compoziÈ›iei È™i indiferenÈ›a sa la culoare (10). Fondul oranj, la modă atunci, acel fond de sos îl agasează pe Blanche, care acuză nudurile de senzualitate prea voită, prea evidentă, chiar dacă aura care le învăluie e una de melancolie. Se pare că opera pictorului italian, deÈ™i admirată, deÈ™i situată pe culmea sentimentului estetic, a avut o foarte mică influență. MotivaÈ›ia poate fi pusă pe seama lipsei de provocare, domeniu în care excela Picasso. Pictura lui Modigliani e una modestă, onestă È™i la vedere, caracterizată de o monotonie admirabilă a pasiunilor (Claude Roy) È™i care se refuză oricarei concertări. Dar până să se decidă a rămâne aÈ™a, È™i-a măcinat îndelung È™i în adânc creatorul. El a suferit multă vreme, nu pentru că se îndoia de sine, ci pentru că È™tia cât de greu îi va fi să ducă flacăra din suflet până în varful penelului (11). Amedeo Modigliani cunoaÈ™te iubirea, deopotrivă a simÈ›urilor È™i a inimii, alături de fecioara nebună, stăpână pe nebunia ei, de fecioara înÈ›eleaptă, nebună prin jertfa ei (12): Jeanne Hébuterne. Dragostea dintre cei doi urcă vertiginos spre cota maximă a dramei È™i ultimu-i acord e È›ipătul sfâșietor al femeii care curmă dubla viață pentru a-È™i urma bărbatul în moarte. Zice-se că Jeanne nu era frumoasă dar întreaga-i ființă avea ceva din princiara zburătoare care e lebăda: mersul încet, a cărui greutate a fost accentuată de cele două sarcini, ritmul, formele, gâtul alungit, tenul care nu a cunoscut niciodată fardul, ochii limpezi, admirabil dispuÈ™i sub sprâncene, nasul lung ca al figurilor bizantine. Gabriel Fournier o descrie trăind în contemplarea sa idolatră, chircită în colÈ›ul ei È™i cu privirile pierdute ascultându-È™i iubitul declamând… Era o fată È™tearsă È™i tăcută. ÃŽi este imposibil să-È™i amintească măcar o singură frază rostită de ea. Asta nu înseamnă nicidecum că ar fi fost o idioată, afirmă Stanislas Fumet: uneori făcea remarci scurte, chiar ironice. Citea, îl cunoÈ™tea pe Léon Bloy È™i pe Nietzsche È™i se apucase să înveÈ›e ruseÈ™te. Blândă È™i prea supusă, Jeanne nu s-a putut opune abisului care se deschidea sub picioarele iubitului ei È™i a fost incapabilă să-l reÈ›ină la timp. Modigliani speră să înÈ™ele moartea întorcându-se în braÈ›ele oblăduitoare ale mamei sale. Dar nu mai reuÈ™eÈ™te. Meningita tuberculoasă, descoperită mult prea târziu, l-a măcinat într-atât, încât ajunsese să spună cu glas răguÈ™it: nu mi-a mai rămas decât o fărâmă de creier în È›eastă. ÃŽn 24 ianuarie 1920, o injecÈ›ie a pus capăt, pentru vecie, suferinÈ›ei cumplite. O zi mai târziu, Jeanne, Jeanne care poartă cel de-ai doilea copil al lui Modigliani în pântece, se aruncă de la etajul cinci. Erau înÈ›eleÈ™i să rămână împreună, uniÈ›i în bucuria veÈ™niciei. Zile la rând, ascunzându-se reciproc de foarte apropiata moarte, cei doi îndrăgostiÈ›i au stat îmbrățiÈ™aÈ›i pe un pat nenorocit, de o murdărie înspăimântătoare. Dacă Modigliani a fost înmormântat ca un prinÈ›, nu se poate spune acelaÈ™i lucru despre Jeanne, care a fost dusă la groapă aproape clandestin, însoÈ›ită de familie È™i de câțiva prieteni care nu s-au încumetat să se apropie prea mult. Abia după trei ani, cei ce-È™i promiseseră unirea veÈ™nică au fost readuÈ™i sub o piatră de mormânt comună, în cimitirul Père La Chaise. Abia după ce Emmanuel È™i Jeanne Léger au reuÈ™it să învingă opoziÈ›ia familiei Hébuterne. Jeanne Modigliani a înlăturat o mare parte din legenda aÈ™ternută peste amintirea părinÈ›ilor săi. Cu precizia unui proces verbal acuzabil de simplitate, lipsă de căldură, dar nu È™i de inexactitate, în Modigliani sans légende, fiica pictorului a domolit, atât cât i-a stat în putință, fabulaÈ›ia care îngreunează accesul spre acea lizieră a istoriei (13) unde s-a retras Amedeo Modigliani întru modificarea cadenÈ›elor universului; întru perpetuarea acelor familii care, eliberate de toate constrângerile (14), află răspunsurile la marile întrebări ridicate de specia umană, atât de uitucă. Acolo își stinge flacăra neagră din ochi pentru a zgândări flacăra luminoasă din sufletul nostru. Bibliografie: (1),(5),(7),(11),(12): André Salmon, ViaÈ›a pasionată a lui Modigliani (2),(3),(4),(6),(8),(9),(10): Jean-Paul Crespelle, Modigliani (13),(14): Marcel Sendrail, ÃŽnÈ›elepciunea formelor |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy