agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ You are
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2005-01-12 | [This text should be read in romana] | Submited by Ilie Soare
Dogma nasterii este asa: 窶 Carele pentru noi oamenii si pentru a noastrト mテョntuire s-a pogorテョt din ceruri si din Maria Fecioara s-a fトツut om? 窶 Si dogma aceasta nu numai cト aseazト piatra de hotar テョntre douト lumi, dar le precizeazト integral.
Iatト, omul a avut noroc de mテョntuire. Dar pentru ca mテョntuirea aceasta sト se テョmplineascト, a trebuit ca Dumnezeu テョnsusi sト coboare テョntre noi, ca OM, si sト ia asupra lui, miel al Domnului, pトツatele lumii; adicト ale noastre. Mi se povestea acum テョn urmト, cト テョn vremea テョn care テョn Indii aborigenii luptau テョmpotriva Englezilor, Gandhi s-a asezat pe un post de trei sトパtトノテョni. Gandhi suferea, se macera pentru cei ai lui; lua asuprト-si greseala lor, pentru a o ispトピi; ca nu cumva aceastト gresealト sト tragト テョn cumpトハト テョn fata dumnezeului puterilor si sト le hotトビeascト テョnfrテョngerea. Superbト si tragicト aberatie panteistト, 窶 cトビeia dogma nasterii i se opune categoric: pentru mテョntuirea noastrト a fost nevoie ca Dumnezeu, テョntrupat, sト ia asupra lui pトツatele noastre. Aci stト miezul テョnvトフトフurii crestine: un om nu poate mテョntui pe altul; mai putin, un om nu poate sta pentru altul. Mテョntuirea e de douト ori un act de テョndurare de sus: o datト cト se face prin voia lui Dumnezeu, a doua oarト pentru cト se face prin interventia activト a lui Dumnezeu ( jertfa mielului ). Ajutorul aproapelui tトブ テョn acest act de mテョntuire este nul. Cトツi chiar actul de iubire pe care ti-l impune Cristos e un act metafizic eficace pentru tine care iubeste, nu pentru aproapele pe care テョl iubesti. Desigur cト pトビerea curentト este alta; pトビerea curentト vede テョn iubirea crestinト un act de 窶ヲ filantropie, de altruism, de caritate. Dar asta este fals. Asta e cea mai grosolanト si mai materialistト, mai antimetafizicト, mai apuseanト desfigurare a テョntelesului iubirii.. Cトツi dacト iubirea ar fi eficace pentru apropele tトブ, atunci de ce a mai fost nevoie de テョntruparea logosului si de jertfa lui? Pe de o parte. Iar pe de alta, dacト iubirea este un act de finalitトフi transiente, de ce mトピura iubirii cトフre aproapele テョti e datト prin iubirea cトフre tine テョnsuti 窶 atunci cテョnd stiut este cト pentru a te mテョntui e nevoie sト te desprinzi de tine テョnsuti? Nu. Orice s-ar spune si orice s-ar gテョndi, iubirea cトフre aproapele nu e decテョt o terapeuticト specialト peivindu-te pa tine テョnsuti. Iubeste pe aproapele tトブ テョnsemnテョnd, in ultimト analizト, desfト-te de tine テョnsuti. Ea e o metodト exact de acelasi sens ca postul si ca orice altト privatiune; toate mergテョnd cトフre acelasi tel: sト ajungi a te lipsi de tine, anu mai trトナ prin tine si テョn tine, 窶 pentru ca sト izbutesti a trトナ テョn Altul. Iubirea ca cheag al continuitトフii crestine? Da, existト si aceastト functiune a ei. Nici aceastト functiune nu e テョnsト metafizicト, ci numai gnoseologicト. Comunitatea de iubire crestinト nefiind decテョt un instrument de cunoastere. Aci fac, desigur, ochii mari, sau numai ridicト din umeri ( dupト gradul lor de receptivitate ) filosofii nostri stiintifici. Comunitatea de iubire 窶 instrument de cunoastere? Desigur. Cトツi dacト pentru conoasterea realitトフii sensibile e suficientト o constiintト individualト, cunoasterea lui Dumnezeu nu e posibilト decテョt pentru o unitate umanト colectivト, unitate realizatト prin iubire. Prin urmare iubirea crestinト te poate duce la adevトビul crestin, la ADEVÃR. Dar テョnseamnト asta mテョntuire? Nu. Asta nu テョnseamnト decテョt cel mult cunoasterea lui Dumnezeu, dar nu テョncト mテョntuirea. Pentru cト mテョntuirea nu e numai cunoastere; cunoasterea nefiind decテョt CALEA. O cale. Si iatト cum singurul element, singura cale pe care aproapele tトブ ti-ar putea sta テョn ajutor テョntru mテョntuire 窶 iubirea 窶 se dovedeste a fi ineficace. Actul mテョntuirii este un act de gratie, de テョndurare din partea lui Dumnezeu, de o parte; 窶 iar pe de alta un act de initiativト individualト. Mテョntuirea SUB cer nu existト; nu existト decテョt mテョntuirea prin legトフura dintre cer si pトノテョnt. Iar テョntre cer si pトノテョnt, テョn drama rトピcumpトビトビi primului pトツat, omul stト singur テョn fata lui Dumnezeu. Tot ce facem noi pentru altii, pentru noi facem; iar tot ce fac altii pentru noi, nu o fac pentru noi. Fiecare テョncepem de la capトフ o experientト a noastra si o luptト a noastrト pentru escaladarea cerului. De la mine la aproapele meu nici o legトフurト, nici un ajutor, nici o tovトビトピie de luptト. Sテョntem fiecare un microcosm? Se poate. Dar un microcosm テョnchis ermetic テョnspre テョnlトフuri, cu o singurト putintト de evaziune: テ晒 SUS! De aceea mト gテョndesc cト dacト Leibniz ar fi trトナt テョn Orient ar fi trebuit totusi sト deschidト monadelor sale o fereastrト: テョnspre cer. 窶ヲ Crトツiunul sトビbトフoare a テョntrupトビii logosului ca conditie a mテョntuirii 窶 este sトビbトフoarea singurトフトフi matafizice a omului, care deschide portile cerului. Nu o spunem noi doarト; ci povesteste Evanghelia cト テョn noaptea asta s-a deschis cerul; ca se テョmpトビtトピeascト oamenii la spectacolul テョngerilor cテョntテョnd gloria in excelis 窶ヲ テ始tre ziaristicト si filosofie, Editura Timpul, Iasi, 1996. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy