agonia
english

v3
 

Agonia.Net | Policy | Mission Contact | Participate
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special

Poezii Rom穗esti - Romanian Poetry

poezii


 


Texts by the same author


Translations of this text
0

 Members comments


print e-mail
Views: 3548 .



Singurトフatea textului multiplu
essay [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
by [matho ]

2010-04-12  | [This text should be read in romana]    | 



Poetica unui roman aparte precum Paludes de Andrテゥ Gide1 presupune o descoperire progresivト a diferitelor straturi ale operei, asemenea foiネ嫺lor unei cepe, spre a relua o imagine deja banalizatト. Dacト luトノ テョn serios afirmaネ嬖a flaubertianト potrivit cトビeia "Fiecare operト de fトツut are テョn sine o poeticト, pe care trebuie s-o gトピeネ冲i"2, poetica romanului Paludes are la bazト o intertextualitate care penduleazト テョntre ludic (cititorul fiind invitat sト se miネ冲e cu abilitate printre diferitele texte ale romanului) ネ冓 metadiscursiv (discursul multiplicat implicテ「nd o comentare a propriei funcネ嬖onトビi a textului).
Lectura aprofundatト a unui asemenea text ar presupune deci interpretarea succesivト a fiecトビui strat ネ冓 examinarea separatト a acestora, テョntrucテ「t acest neobiネ冢uit roman este constituit prin suprapunerea mai multor texte:
- paratextul 窶 compus din patru elemente: titlul romanului lui Andrテゥ Gide este identic cu cel al romanului scris de narator, primul conネ嬖nテ「ndu-l pe al doilea implicit ネ冓 explicit ; dedicaネ嬖a care expliciteazト specia cトビeia-i aparネ嬖ne Paludes 窶 satirト ; mica prefaネ崙 窶 constituind un avertisment テョmpotriva explicトビii textului ネ冓 sugerテ「nd discret pluralitatea textelor conネ嬖nute de carte (窶朧 carte e テョntotdeauna o colaborare窶), nu fトビト o trimitere ironicト la 窶枴nspiraネ嬖a divinト窶 ; テョn sfテ「rネ冓t, subtitlurile penduleazト ambiguu テョntre jurnal (prin redarea scrupuloasト a zilelor) ネ冓 テョnceputul individualismului modern (ele conネ嬖nテ「nd numele personajelor). Aネ兮-zisa 窶枋lasicitate窶 a demersului este テョnsト sfトビテ「matト de un 窶杪mトハunt窶: lipsa zilei de luni, echivalentト cu o incompletitudine modernト;
- jurnalul naratorului 窶 care constituie, テョn fapt, romanul テョnsuネ冓; Paludes este odiseea scrierii romanului Paludes3, dar mai ales povestea a ceea ce face ca romanul Paludes2 sト nu fie scris; pentru a credibiliza povestea scrierii romanului, acestuia i se atribuie o falsト genealogie (reluarea unui personaj din Vergiliu) ネ冓 toate auxiliarele necesare (agendト, jurnal), ba chiar ネ冓 o temporalitate ambiguト (la un moment dat, naratorul schimbト fraza emblematicト scriu Paludes cu am scris Paludes 窶 romanul este deci terminat?); de altfel Paludes2 pare ancorat テョntr-o veネ冢icト virtualitate, fiind prezentat drept 窶柝ovestea unui celibatar care stト テョntr-un turn テョnconjurat de mlaネ冲ini窶, 窶柝ovestea unui teren neutru窶, 窶柝ovestea omului care doarme窶- deci nu e romanul scris, ci romanul care se scrie: 窶榲始 acest moment (s,n,), Paludes este povestea salonului Angelei.窶;
- agenda naratorului 窶 un fel de metatext テョn raport cu jurnalul, deoarece aceasta conネ嬖ne oarecum jurnalul (document al faptelor trトナte care conネ嬖ne documentul trトナrilor), fiind 窶 scriptic vorbind 窶 conネ嬖nut al acestuia; agenda nu este una de fapte, ci una de 窶枴dei morale窶, planificarea din aceasta referindu-se inclusiv la stトビile de spirit: 窶朶ト mト テョngrijorez cト nu primesc scrisoare de la Jules窶; metatextul reprezentat de agendト este テョnsト unul funciarmente negativ: agenda este mai curテ「nd un jurnal a ceea ce nu este realizat (personajul se trezeネ冲e la ora 8, constatト cト テョn agendト era programatト trezirea la ora 6, ネ冲erge ネ冓 scrie 窶枹ト mト trezesc la unsprezece窶 ネ冓 se culcト la loc), iar pagina albト din aceasta semnificト faptul cト naratorul va scrie Paludes2; deci, cテ「nd naratorul scrie Paludes2, o face pentru cト nimic din agendト nu-l テョmpiedicト sト o facト;
- hipotextul (textul anterior) 窶 este reprezentat de jurnalul literar al naratorului, care anticipeazト hipertextul 窶 romanul Paludes2 pe care acesta テョl scrie. Gide pare aici a ironiza avant la lettre celebra definiネ嬖e a povestirii (implicit a romanului) emisト de Gテゥrard Genette (窶枡xpansiunea unui verb窶), prin formule rezumative succesive: 窶霸aludes e mai ales povestea celui care nu poate cトネトフori窶; 窶...e povestea unui celibatar care stト テョntr-un turn テョnconjurat de mlaネ冲ini窶 窶 definiネ嬖i care sunt departe de a aduce vreo clarificare. La rテ「ndul sトブ, posibilul cititor intrト テョn acest joc ludic ironic: un personaj e interesat de notiネ嫺le luate de scriitor テョn vederea redactトビii romanului pentru cト 窶杪ネ兮 テョネ嬖 dai mai bine seama ce vrea sト spunト autorul decテ「t dacト citeネ冲i varianta finalト窶. Prin acest jurnal, Gide aruncト practic テョn aer o serie de prejudecトκ嬖 ale publicului テョn ceea ce-l priveネ冲e pe autor: scriitorul nu ネ冲ie sト inventeze, el face din personajul sトブ un celibatar 窶柝entru mai multト simplitate窶. Acestui jurnal i se adaugト, pe alocuri, metatextul critic al scriitorului 窶 respectiv comentariul acestuia la propriul jurnal, care este テョnsト cel mai adesea pur expozitiv. テ始 plus, テョncercarea de a construi un metadiscurs alトフuri de prietenii sトナ (fiecare scrie o serie de argumente pe o foaie separatト ネ冓 constatト apoi cu toネ嬖i, comparテ「ndu-le, cト de fapt acestea sunt identice) eネ冰eazト prin identitate ネ冓 circularitate;
- textul scris al naratorului 窶 adicト romanul Paludes2 pe care テョl scrie; テョn fapt, este vorba de o colecネ嬖e de texte, テョntrucテ「t fiecare text este produsul altui moment din existenネ嫗 scriitorului. Romanul eroului lui Gide nu este deci un text, ci constituie o テョnネ冓ruire de texte, iar enigmaticul titlul al acestuia nu pare a fi suficient pentru a-i conserva o oarecare unitate (de altfel, paludes テョnseamnト mlaネ冲inト, ceea ce trimite cu gテ「ndul la o vテ「scozitate a テョnseネ冓 materiei romaneネ冲i); acest roman trトヅeazト mai mult decテ「t orice plトツerea de a scrie, literatura autoreferenネ嬖alト;
- posibilul text al cititorului 窶 prin care este pusト テョn evidenネ崙 funcネ嬖a de cooperare a cititorului; acesta din urmト テョネ冓 poate astfel テョndeplini テョn spaネ嬖ul ficネ嬖onal dorinネ嫺le refuzate テョn realitate; o anumitト テョndrumare din partea scriitorului continuト totuネ冓 sト existe テョn Tabel cu frazele cele mai importante din Paludes 窶 nu numai prin selecネ嬖a frazelor テョn sine, ci ネ冓 prin sugestia cト テョntre paginile 13 ネ冓 94 nu ar exista nici o frazト importantト.
Toate aceste texte alcトフuiesc deci o foarte modernト poeticト a intertextualitトκ嬖i, reunite fiind テョntr-un roman cu o ネ嫺sトフurト modernト ネ冓 complet actualト.

Rトホvan Ventura

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. poezii
poezii
poezii  Search  Agonia.Net  

Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Privacy and publication policy

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!