agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2010-10-18 | [This text should be read in romana] |
Paul Goma este un bombトハitor cusurgiu, nici din cale afarト de talentat. Adrian Marino a fost un laネ, a lトピat テョn urmト, prin memoriile sale, o bombト cu ceas; de ce se rトホboieネ冲e cu lumea dupト moarte? Nicolae Breban, da, e mare, totuネ冓 ameネ嬖t de un orgoliu imens, ネ冓 scrie kilometric, de parcト are o fabricト de hテ「rtie. Petru Popescu a fugit テョn America unde a fトツut o cトビuネ崙 de bani, ba a smotocit-o ネ冓 pe Zoia Ceauネ册scu テョnainte de-a pleca, parネ冓vul, n-o fi evreu?, dト-l テョn mト-sa cト-i comercial. Herta Mテシller este cinicト, lasト-mト ネ冓 cu Nobelul!, o scorpie pirpirie ネ冓 afurisitト, care ne-a spus テョn Ateneu, auzi ce lipsト de delicateネ嫺, cト am fost niネ冲e 窶彡トツaネ嬖窶 laネ冓 テョn perioada dictaturii, cト am acceptat sト fim trataネ嬖 ca niネ冲e 窶彡トツaネ嬖窶. Ia sト le dトノ cテ「te un ネ冰t cテ「nd avem ocazia, prea au pretenネ嬖i, se cred buricul pトノテ「ntului. Sト-ネ冓 vadト de treburile lor, sト ne slトッeascト, n-avem nevoie de lecネ嬖i, noi am rezistat prin culturト, suntem apreciaネ嬖, chiar ネ冓 citiネ嬖, dupト 窶89 am construit instituネ嬖i, ne-am sacrificat propria operト ネ冓 sトハトフatea pentru cultura romテ「nト. Aネ嬖 auzit ネ冓 rトピauzit acestea ネ冓 probabil cト v-aネ嬖 sトフurat. Nu? Eu, da.
Ce au テョn comun personalitトκ嬖le amintite? テ始 afarト de valoarea pe care mulネ嬖 nu vreau sト le-o recunoascト, faptul cト n-au acceptat テョnregimentarea テョn turmト, aerul ei cトネdicel, relativa siguranネ崙 printre colegi, sistemul laudト-mト ca sト te laud. Au optat sト alerge fiecare テョn singurトフatea lui, umbriネ嬖 ネ冓 stimulaネ嬖 totodatト de propriile obsesii, egoiネ冲i テョn lumea lor, veritabili arici, egoiネ冲i テョn promovarea adevトビului lor, conネ冲ienネ嬖 cト au un rost, ネ冓 rostul se confundト doar cu propria oglindire, ネ冓 ea nu e aceea de pトパuネ冓 zテ「mbitoare cu orice ocazie, care sト vテ「ndト lucruri nederanjante. Nu i-am ales dupト criteriul raportトビii la comunism, ci dupト simpatiile mele. Sト テョncercトノ un exerciネ嬖u de imaginaネ嬖e: dacト nu era baliza de neocolit ネ冓 imposibil de ignorant a Nobelului, se vorbea テョn termeni similar de elogioネ冓 acum despre Herta Mテシller? Sau i se vindeau cトビネ嬖le la reduceri de preネ孛ri, dosite テョn cotloanele librトビiilor, ネ冓 nu scria mai nimeni despre ele? Pe nesimネ嬖te, テョn viaネ嫗 culturalト s-a instaurat hegemonia unor grupuri de influenネ崙. Toxicト. Cronicizatト. Cel al 窶曵ntelectualilor lui Bトピescu窶 este doar unul, sigur cel mai vizibil ネ冓 pentru ochii neavizaネ嬖lor. Dacト nu faci sluj テョn preajma lor ori ネ冓 dacト se テョntテ「mplト sト ai simpatii liberale sau social-democrate, de exemplu, Doamne fereネ冲e!, ai テョncurcat-o. Eject! Nici n-are rost sト te iluzionezi cト vei prinde o subvenネ嬖e publicト, o facilitate, ceva, care sト-ネ嬖 uネ冰reze munca de scriitor. Ori dacト vine, prin hazardul erorii, e de analizat insistent la microscop. Ar mai trebui vorbit ネ冓 despre complicitatea editurilor cu criticii literari care sunt referenネ嬖 ネ冓 la editurile despre care scriu harnic ネ冓 cu interes. Dacト nu nimereネ冲i pe felie, nu prea exiネ冲i. Noroc cu internetul, fiindcト acolo aranjamentele sunt mai greu de realizat, テョnsト ネ冓 impactul blogurilor ネ冓 siturilor este mai redus. ネ亙 noroc ネ冓 cu cititorii care ネ冲iu sト discearnト. E precum テョn spaネ嬖ul politic, unde unii condamnト comunismul ネ冓 sunt aclamaネ嬖, ネ冓 alネ嬖i, care-i dezgroapト efectiv pe cei uciネ冓 de Securitate, ca Marius Oprea, ネ冓 sunt huliネ嬖. Dacト テョn spaネ嬖ul cultural oficial mioritic Herta Mテシller a fost テョmpinsト spre acceptare forネ嫗t doar de Nobel, cテ「nd o sト apucトノ vremea ca ネ冓 ceilalネ嬖 menネ嬖onaネ嬖 sト nu mai fie priviネ嬖 ca outsideri? Statura lor deranjeazト, stricト jocurile, este cert. Mi-ar plトツea sト ascult un dialog public la Ateneu Goma- Liiceanu; cavalerul singuratic ネ冓 matca stupului parネ冓v.
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy