agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2005-12-18 | [This text should be read in romana] | Orice minune ネ嬖ne doar trei zile. (vorbト din popor) Expunere Am sト-l rog pe Radu sト mト scuze cト iau textul sトブ ca pe un document. Mト bazez テョn aceastト tentativト ネ冓 pe declaraネ嬖a lui dintr-unul dintre comentarii: 窶彜unt departe de a fi poet. Si nici nu vreau sa fiu poet. Vreau sa fiu eu.窶 Textul, scris テョn formト versificatト, este introdus cu calificativul personale. Eu cred cト este o テョnsemnare de jurnal scrisト reactiv. Nu discut atitudinea de printre rテョnduri sau de sub rテョnduri. Poate cト autorul ironizezト subtil ceea ce spune. Poate e doar maliネ嬖os cu o trトナre comunト. Colosul din Rodos Mi se pare deci un text simptomatic care prezintト fapte ネ冓 reacネ嬖i. Nedumeririle mentalitトκ嬖i comune テョn legトフurト cu minunile deja declarate. Ele sテョnt urmトフoarele: - minunile se テョntテョmplト, te trezeネ冲i, te pomeneネ冲i cu ele pe cap (sau mト rog la capul patului); se petrec cu tot firescul, ni se petrec 窶 mie, ネ嬖e; sト considerトノ deci aceastト eventualitate (experiment mintal); - minunile te pun テョn テョncurcトフurト; テョネ嬖 vezi faネ嫗, vezi テョn ce hal eネ冲i; nu prea-ネ嬖 convine, テョnghiネ嬖 cu noduri; テョネ嬖 tulburト viaネ嫗, テョネ嬖 contrazic ネ冓 rutina cotidianト, ネ冓 pトビerea despre onorabilitatea vieネ嬖i tale; - te silesc totuネ冓 la un rトピpuns, te obligト sト iei o (altト) atitudine: sト le sトビbトフoreネ冲i/gratulezi, sト le cultivi, sト le integrezi utilitトκ嬖lor cotidiene, sト le laネ冓 sト se familiarizeze cu banalitatea informatizatト, sト le faci amulete, sト te テョncテョnネ嬖 ネ冓 sト le lauzi, sト le pui bine; - cテョteva iniネ嬖ative par mai rトピトビite: 窶徭-o pui テョn ramト窶, 窶徘oネ嬖 ネ冓 vorbi cu ea sau sト taci cu ea poネ嬖 sト visezi cu ea窶; - altele de-a dreptul indezirabile: 窶徭ト te lauzi cu ea la vecini テョn timp ce ea danseazト ca ursul la moネ冓窶; - totul sfテョrネ册ネ冲e cu o declaraネ嬖e defetistト: 窶徭au mai bine nu窶, reiterテョnd テョntrebarea, acum evident retoricト, din titlu: 窶彡e sト fac eu, fraネ嬖lor, c-o minune窶. Interpretare Textul enumerト, prin urmare, gテョnduri, stトビi de perplexitate ネ冓 posibile moduri de テョntrebuinネ嫗re sau stocare a minunilor, toate テョnsト dezavuate pentru incompatibilitatea lor cu viaネ嫗, cu biata noastrト viaネ崙 efemerト, se deduce din final. Ultimele cuvinte ale textului pot fi integrate テョnsト ca premisト テョntr-un raネ嬖onament simplu: Orice minune ネ嬖ne doar trei zile. Viaネ嫗 mea ネ嬖ne ネ冓 ea trei zile. Viaネ嫗 mea este deci minunatト. Ceea ce pare sト caracterizeze minunea este faptul cト ne scapト printre degete. Ca ネ冓 viaネ嫗 noastrト se scurge, se infiltreazト, dispare テョn neant ca ネ冓 cum n-ar fi fost. imagine subtilizatト de pe pagina Elenei Albu cu titlul "eu nu strivesc..." Sigur cト de aici drumurile interpretトビii sテョnt divergente sau chiar opuse. Poネ嬖 tinde sト degradezi minunea coborテョnd-o la nivelul terestru al vieネ嬖i de zi cu zi sau te poネ嬖 strトヅui sト-i foloseネ冲i pilda pentru a ridica viaネ嫗 la exigenネ嫺le ei. O soluネ嬖e dezirabilト ar fi deci sト intri テョn slujba minunii, sト valorizezi minunea, chiar dacト ea este doar un fruct putrescibil al vieネ嬖i. Distilテョndu-i la vreme exigenネ嫗, poネ嬖 reuネ冓 sト-i pトピtrezi aromele alcoolizate. ネ亙 テョncト: intrテョnd テョn slujba ei, テョネ嬖 poネ嬖 afla cu ajutorul ei reperele pe drumul vieネ嬖i, テョi poネ嬖 gトピi rostul de armトフurト a fiinネ嫺i tale spirituale, poネ嬖 avea テョncredere テョn puterea ei germinativト de sトノテョnネ崙 a puterii sufleteネ冲i. (Am scris pe fugト ca sト lungesc duminica, voi reveni cu amトハunte pテョnト marネ嬖 dacト minunea nu se dezminte.)
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy