agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2005-12-19 | [This text should be read in romana] |
Articol publicat în revista TOMIS, ianuarie 2005
Avatarurile lui Eros Lucia DărămuÈ™ Desigur că amploarea biografiilor moderne cu privire la feÈ›ele culturale ale erosului depășesc orice joc imaginativ, pasiunea descărnată pentru un asemenea subiect tulbură cele mai ascunse coarde ale sufletului. Cum ar putea sta altfel lucrurile, de vreme ce Eros, zeul temut de greci, picură în mintea oamenilor focul iubirii, deznădejdea acesteia, pasiunea, dorinÈ›a, virtutea, plăcerea, gelozia, devotamentul, altruismul; toate aceste chipuri reprezentând nimic altceva decât imaginea capricioasă a copilului înaripat. Pentru ca povestea antică să fie completă, însăși Afrodita se înspăimânta de nefireasca schimbare a plodului ei luminos, căutând să se ferească de acesta. Să mă bucur până la paroxism lingvistic de libertatea È™i jocul năstruÈ™nic al literei – cu siguranță cuvântul È™tie că e cuvânt È™i că are posibilități nebănuite: „Plaisir est fils de l’Amour;/ Mais c’est un fils ingrat qui fait mourir son père“. Interesant că subiectul ca reflecÈ›ie tematică în cultură se leagă de femeie, de valenÈ›ele acesteia È™i, poate bizar, de autoritatea bisericii. Erezia, care-È™i decriptează sensurile din instanÈ›ele gnostice sub directa autoritate clericală a secolului al XII-lea ce propunea È™i impunea dispreÈ›ul total față de dorinÈ›ele trupului, cuprinde marile curÈ›i europene. Fenomenul marchează mutaÈ›ia metaforică a erosului pe toate planurile culturale: literatură, pictură, muzică, etc. Pasiunile ascunse, iubirile neîmpărtășite, explodează în artă sub chipul iubirii melancolice, amor hereus, cum propune Ioan Petru Culianu în cartea Eros È™i magie în RenaÈ™tere. Marile teme religioase care au dominat secole întreaga cultură sunt detronate, glasul totalitar al catolicismului este înăbuÈ™it odată cu victorioasa voce lirică a poeziei italiene. Asistăm însă È™i la o demitizare a imaginii femeii, care, până la data recuperării erosului, este prezentă în pictură, muzică, literatură sub chipul femeii înger. Nu omitem sintagma femeii-diavol, însă canoanele culturii au propulsat mai degrabă prima sintagmă, femeia-diavol fiind rodul oarecum întârziat al imaginaÈ›iei clericilor. ÃŽncepând chiar cu epoca de piatră descoperim în peÈ™teri, cu precădere, imagini feminine, întruchipând zeiÈ›a fertilității. Apoi reprezentările se amplifică, se rotunjesc, devin de-a dreptul sferice, cu încărcături sacre prin eterna maternitate, prin ipostaza Fecioarei Maria, perpetua născătoare de prunc. Recuperarea erosului se leagă de femeie, dar È™i de ierarhiile ideatice clericale. Femeia nu este altceva, în închipuirea feÈ›elor bisericeÈ™ti, decât unealta satanei, cea care întinde mreje, orgolioasă, fără credință, cea care deÈ›ine toate capcanele erosului. Diabolizarea imaginii feminității apare odată cu modul de interpretare eretic al scrierilor biblice de către preoÈ›i. Sexualitatea, mariajul, dorinÈ›ele carnale sunt reprezentări diabolice ale manifestării femeii-diavol – Eva. Figura centrală a Noului Testament – Iisus înconjurat de femei – este îndepărtată. Se pare că frenezia erosului care apare în texte precum dansul Salomeii, încărcate de lascivitate, sexualitate, carnalitate, nu poate depăși latura instinctuală a clericilor. Acestora nu le rămâne decât să aplice psihologia inversă. Vor declara dispreÈ›ul total față de ceea ce ei înÈ™iÈ™i iubesc, față de ceea ce este stăpânit de Eros. Imaginea femeii ca ființă inferioară, secretoasă, necruțătoare, lascivă, dominată de dorinÈ›e ascunse, este întreÈ›inută în RenaÈ™tere È™i de medici, care vedeau în aceasta fiinÈ›a masculină mutilată. Textele în limba latină sunt multiple. ÃŽnsuÈ™i Nietzsche comentează această mentalitate limitată descoperită la clerici È™i medici: „boala nu mai e privită ca un rău, ci ca o pedeapsă divină“. Biserica vede sexualitatea ca pe un act diabolic, diabolizând până È™i trupul. Erosul polarizează cultura odată cu victoria acesteia asupra factorului religios. Trubadurii vor cânta iubirea sub toate aspectele ei – virtutea, trădarea, neîmplinirea, sacrificiul, răzbunarea, reprezentând doar câteva ingrediente ale acesteia. Romanticii vor suprapune cele trei tablouri – iubirea, femeia, universul – încercând să schiÈ›eze perfecÈ›iunea. Vocea lui Novalis umanizează cerul È™i pământul: „Iubita mea este o imagine a universului, iar universul ajunge la împlinire în fiinÈ›a iubitei mele“. Feminitatea cunoaÈ™te atât valenÈ›ele castității, ale Fecioarei mame, dar È™i pe cele ale iubirii prin unire. Avem filmul complet: îngerul È™i demonul. Eros-ul nu mai este resimÈ›it ca un păcat primar, ci ca pe un element natural al fiinÈ›ei, o forță elementară dintre masculin È™i feminin. SpaÈ›iul dominat de femeie (peÈ™tera, grota, casa, universul) devine sinonim cu Koimeterion – locul în care bărbatul porneÈ™te drumul invers în regăsirea androginului – perfecÈ›iunea. PerfecÈ›iunea nu se poate atinge decât prin eros, în È™i prin prezenÈ›a efectivă È™i afectivă a femeii. Femeia-mamă pe de o parte organizează È™i pune în miÈ™care principiul uman, È™i conform lui Julius Evola nu implică erosul, iar pe de altă parte femeia-amantă cunoaÈ™te scenariul complex al carnalității È™i participă afectiv la drumul invers parcurs de bărbat. Axa culturală propune aproape cu fiecare operă un tip feminin din cele două. Ne oprim doar în dreptul câtorva, dacă ar fi să exemplificăm: A) tipul femeii eterne: Fecioara Maria, Marie-Françoise Thérèse, Margarete – Goethe, Marie Arnoux, Beatrice B) tipul femeii diabolice: Rosanette, Emma Bovary, Lust, Margaret – Mann, Odett – Proust, Ella – Petrescu. Plimbarea de mână cu Eros prin cultură n-ar fi tocmai completă dacă n-am arunca un colÈ› de privire È™i către fiinÈ›a masculină stăpânită deopotrivă de mrejele acaparatoare ale neastâmpăratului copil. Pentru a numi iubirea în limba greacă avem patru posibilități, după cum cosideră lexicologii: Agape – Acest termen, dacă ar fi să-l credem pe R.C. Trench, „s-a născut în sânul religiei revelate“ È™i se manifestă la gradul superlativ, antrenând deopotrivă mintea, inima, voinÈ›a È™i emoÈ›ia, după cum afirmă William Barclay. Termenul nu implică sexualitatea, găsindu-se în scrierile filosofilor antici foarte rar, în schimb apariÈ›ia în Noul Testament este covârÈ™itoare; Philia – Este des întrebuinÈ›at în limba greacă, desemnînd atît apropierea fizică, philein înseamnă È™i a mîngîia, dar este mult mai mult, descriind mai degrabă prietenia. Aristotel în Etica nicomahică 8.4.1. vorbeÈ™te despre acest tip de dragoste ca despre ceva ce se poate aprinde, dar se È™i poate stinge; Storge – Un alt tip de iubire, care este restrictiv, referindu-se la dragostea din sânul familiei; Eros – Iată că am ajuns È™i la acest tip de iubire. Termenul nu apare nici măcar o singură dată în Noul Testament, probabil pentru că implică sexualitate, senzualitatea, descriind dragostea dintre sexe. Această iubire sexuală, ne spune Aristotel, începe cu privirea, mai apoi se aprinde pasiunea, dacă ar fi să-l luăm în calcul pe Epictet (Discursuri 4.1.147). Erosul, carnalitatea, în acest spaÈ›iu al antichității, atrage cu precădere bărbatul. Este binecunoscută homosexualitatea greacă. Trebuie să facem însă distincÈ›ie între homosexualitatea la greci de cea la romani È™i să nu mai vorbim de homosexualitatea zilelor noastre. DiferenÈ›a majoră constă în implicarea termenului paidagogos. Toate tipurile de relaÈ›ii homosexuale conchideau latura afectivă, însă doar homosexualitatea greacă avea în vedere educaÈ›ia. Homosexualitatea modernă se dezvoltă ca exacerbare a relaÈ›iei masculin pasiv-masculin activ, bazată doar pe afectivitate, relaÈ›ie întâlnită la romani. Pare-se că Eros, micul înaripat, nu era nici pe departe atât de inocent, asexualitatea la copii e un mit lansat prin graÈ›iile bisericii. Dovadă stau scrierile antice, complexul lui Oedip… Sexualitatea sub toate aspectele ei o întâlnim în toate timpurile. Trebuie să aruncăm o privire furiÈ™ată asupra istoriei. Aproape fiecare personalitate avea câte o hetairă. Socrate a avut-o pe Metaneira, Alexandru cel Mare pe Thais, Pericle pe Aspasia, Sophocle pe Archippe, Aristotel pe Herpylia, Platon pe Acheaenassa, toate femei foarte frumoase È™i extrem de inteligente. De la Demostene aflăm că soÈ›iile sunt de dorit doar pentru copii legitimi, pentru plăcerile trupului sunt însă necesare frumoasele È™i inteligentele curtezane. Din acelaÈ™i câmp semantic fac parte termeni precum porneia, akatharsia, aselgeia. Porneia este dragostea care se poate cumpăra, prostituÈ›ia. Referindu-se la acest fenomen Seneca vede în castitate o dovadă a urâțeniei. Iuvenal în Satire ironizează apanajele sexuale ale Mesalinei, soÈ›ia lui Claudius, despre care spune: „se întorcea în aÈ™ternutul imperial cu toate mirosurile casei de toleranță“. Nero își satisface poftele în aÈ™ternutul mamei lui, Caligula, lângă faldurile rochiei Drusillei, sora acestuia. Platon se pare că preferă adolescenÈ›ii imberbi, cum ne lasă să înÈ›elegem din Banchetul 178 D: „nu cunosc nici o bucurie mai mare pentru un tânăr aflat la începutul vieÈ›ii decât un amant virtuos, nici pentru un amant o bucurie mai mare decât un tânăr iubitor“. Suetonius în Nero 28 afirmă că împăratul l-a luat în căsătorie pe Sporus. Nici Iulius Caesar nu scapă de vântul „bolii naÈ›ionale“ cum o numeÈ™te J. Chapman – homosexualitatea – cezarul fiind amantul lui Nicomede al Bitiniei. Akatharsia reprezintă o formă de imoralitate, imoralitate fizică, imoralitate materială. Literatura clasică întrebuinÈ›ează termenul pentru a desemna în special murdăria, starea de rău a trupului, aÈ™a cum apare la Hippocrates. Când descrie o plagă, impuritățile din jurul acesteia, preferă termenul akatharsia. Akatharsia cunoaÈ™te o lărgire semantică în momentul în care este preluat de literatura religioasă din limbajul laic. ÃŽn interiorul limbajului religios termenul se tehnicizează, descriind impuritatea spiritului în sensul larg: indecență, imoralitate sexuală, gândire josnică, desfrânare. Aselgeia este depravarea. Porneia se manifestă în special în sfera relaÈ›iilor sexuale, akatharsia implică È™i sexualitatea, imoralitatea acesteia, dar È™i a spiritului. Aselgeia se pare că reprezintă forma supremă de degradare, „neruÈ™inare a ticăloÈ™iei“ afirmă Platon în Republica 424 E. Acest termen este preferat de Josephus Flavius când o descrie pe Isabela în Antichități Iudaice VIII, XIII,1. Eros, copilul năstruÈ™nic, pare-se că reuÈ™eÈ™te în orice timp să sucească minÈ›ile tuturor. Tabloul postmodern nu arată cu nimic mai diferit decât cel din antichitate sau din celelalte timpuri. Planurile social, religios, politic, È™tiiÈ›ific, cultural, confirmă acest fapt. Chipul lui Eros din perspectiva culturii arată astfel: 1. Eros, copilul care visează cu inima – Ce que le coeur ne voit pas, le coeur n’y rêve pas; 2. Eros, copilul care preferă fructele dulci – Les fruits défendus sont les plus doux; 3. Eros, copilul care fură sărutări angelice – Stolen kisses are sweetest; 4. Eros, copilul care preferă să zboare indiferent de consecință – La passion déprave, mais elle élève aussi; 5. Eros, copilul care își pierde capul – Non perde il cervello se no chi l’ha; 6. Eros, copilul fără prejudecăți – Les prejugés sont la raison des sots; 7. Eros, copilul tiran – L’amour est un tyran qui n’épargne personne; 8. Eros, copilul care È™tie să privească – Loving comes by looking; 9. Eros, copilul fără nici un defect – Wo Liebe fehlt, erblickt man alle Fehler; 10. Eros, copilul care învinge indiferent de mască: Omnis vincit amor, Tutto vince amor, Amour vainc tout, Alles besiegt die Liebe. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy