agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2006-03-17 | [This text should be read in romana] | Submited by lucian tanase
Sunt de-abia 14 ani (acum sunt 36), de cテ「nd prin cテ「teva articole sub numele Directia noua テョn poezie si proza ne-am テョncercat sa aratam ce trebuie sa se ceara de la o miscare sanatoasa a literaturei romテ「ne.
Acele articole erau purtate de oarecare speranta, dar de mai putina テョncredere. テ始 poezie, Pastelurile lui Alecsandri erau un semn de renastere, asupra lui Eminescu - "poet テョn puterea cuvテ「ntului" - se atragea luarea-aminte a publicului, Serbanescu, Petrino, Matilda Cugler, Bodnarescu erau apretiati. テ始 proza - cu テョmpotrivire energica テョn contra pedantismului Ciparo-Barnutio-Pumnian - se cerea limba fireasca a poporului romテ「n, iubire de adevar si cunostinta de cauza; din proza curat literara se relevau Alecsandri, Iacob Negruzzi, Gane; din proza stiintifica, テョntre altele, primele テョncercari ale d-lor P. P. Carp, Lambrior, Th. Rosetti, Xenopol, chiar si ale d-lor Burla si Panu. Daca privim astazi la literatura din ultimii ani, timida speranta de atunci se poate schimba テョntr-o テョncredere sigura pentru directia sanatoasa a lucrarilor intelectuale テョn Romテ「nia. Nu doara ca toti cei salutati la 1872 au テョmplinit ceea ce se astepta de la ei; dar unii au テョntrecut asteptarile si relativ multi altii si-au adaos puterile pentru a da acelei miscari un avテ「nt - daca nu destul de general, dar cel putin destul de puternic pentru a ne face sa simtim un adevarat progres テョn anul prezent, comparat cu anul 1872. Alecsandri ne-a テョnavutit poezia cu Ostasii nostri si cu drame, テョndeosebi cu Fテ「ntテ「na Blanduziei; Eminescu a adus lirica romテ「na la o culme de perfectiune; lor li s-au adaos poetii Naum si Vlahuta, comediile d-lor Caragiale si I. Cerchez, novelele d-lor Slavici, Creanga, Barbu Stefanescu-Delavrancea, Gane, Duiliu Zamfirescu, traducerile din Horatiu de d. Ollanescu, lucrarile stiintifice ale d-lor Hasdeu si N. Densusanu, Lambrior, Tocilescu, Brテ「ndza, culegerile de poezii si povesti populare ale d-lor Jarnik- Bテ「rseanu, Ispirescu, G. Dem. Teodorescu, T. Burada, M. Pompiliu, cercetarile critice ale d-lor Onciul si Bogdan; iar Convorbirile literare sub redactia d-lui Iacob Negruzzi テョncep al 20-lea an al activitatii lor - o テョntreaga miscare, ce da ultimului deceniu un aspect cu totul deosebit si テョmbucurator. テ始 proportia cresterii acestei miscari, scade trebuinta unei critice generale. Din momentul テョn care se face mai bine, acest fapt テョnsusi este sprijinul cel mai puternic al directiei adevarate. Poeziile lui Eminescu,Pastelurile si Ostasii lui Alecsandri vor curati de la sine atmosfera estetica vitiata de Macedonski, Aricescu, Aron Densusanu etc., etc. Cuvintele din batrテ「ni ale d-lui Hasdeu sunt de la sine lovitura de moarte a dictionarului Laurian-Massim si a ratacirilor "filologice" de la Tテ「rnave. Si asa mai departe. Nu e vorba, apretierile critice izolate nu vor lipsi si nu vor trebui sa lipseasca niciodata dintr-o miscare intelectuala, si noi テョnsine am citat mai sus articolele d-lor Onciul si Bogdan ca un semn binevenit al timpului de テョndreptare. Dar aceste sunt lucrari de amanunte. Sinteza generala テョn atac, izbirea unui テョntreg curent periculos o credem acum stearsa de la ordinea zilei pentru partile esentiale テョn literatura proprie si テョn stiinta teoretica. Ramテ「ne テョnca la ordinea zilei テョn politica, dar de aceasta nu ne ocupam aici. Misiunea criticei - misiunea de altminteri totdeauna modesta, dar nu fara importanta テョn modestia ei - ne pare a fi テョn momentul de fata mai mult de a largi cercul activitatilor individuale, de a destepta tinerimea テョnca prea amortita de pテ「cla trecutului si de a テョmbarbata spiritele spre lucrarea roditoare. Este cu mult prea テョngusta albia curentului celui nou; テョn dreapta si テョn stテ「nga trebuiesc desfundate alte siroaie, care sa テョntareasca miscarea principala, miscarea テョnsas trebuie sa patrunda mult mai afund. Fara テョndoiala, rectificarile, mai ales テョn materie de stiinta, nu vor putea lipsi uneori din o apretiare a operelor celor mai bune; fara テョndoiala, テョn mijlocul unei activitati critice pentru raspテ「ndirea lucrarilor sanatoase se va simti pe ici, pe colea si necesitatea unei loviri directe テョn contra nulitatilor, care se amesteca fara nici o chemare テョn ale literaturei: un energic "テョn laturi!" va trebui dar din cテ「nd テョn cテ「nd sa fie rostit テョn orice miscare intelectuala. テ始sa de aci nu rezulta ca ar fi bine sa se piarda acum timpul cu o tendinta critica テョn contra acelora care au meritul de a reprezenta astazi テョnsasi miscarea cea buna テョn o parte esentiala a ei. Din acest punct de vedere nu este poate de prisos sa facem cテ「teva observari テョn contra テョncercarii unor autori de a accentua mai ales partile slabe din テョntinsa lucrare a d-lui Alecsandri si de a-si ascuti spiritul lor critic テョnaintea prea micului nostru public cetitor pe socoteala acestui reprezentant de frunte al tinerei noastre literaturi. Asa am cetit テョntr-o Cronica teatrala, publicata テョn Epoca din 11 ianuarie 1886 de d. Barbu Stefanescu (Delavrancea), o critica aspra テョn contra lui Despot-voda si テョn genere テョn contra dramelor d-lui Alecsandri. Asa am auzit ca テョntr-o conferinta tinuta la Ateneu la 27 februarie 1886, d. Vlahuta a テョnaltat poeziile lui Eminescu テョntre altele si prin coborテ「rea unei poezii a lui Alecsandri. Daca dd. Delavrancea si Vlahuta ar fi oameni de a treia mテ「na, nu am pierde nici un cuvテ「nt asupra criticei lor; dar fiindca sunt dintre scriitorii cu talent ai junei generatii, credem ca lucrul merita o discutie publica, merita si テョn ceea ce priveste pozitia lor literara, merita si テョn ceea ce priveste pozitia literara a lui Alecsandri. Se テョntelege de la sine ca nu noi vom tagadui orcarui om de buna-credinta si de buna-stiinta dreptul de a spune ceea ce crede adevarat si ceea ce stie gresit テョntr-o activitate publica. Si fiindca dd. Delavrancea si Vlahuta sunt oameni de buna-credinta si de buna-stiinta テョn ale literaturei, dreptul lor de a face critica asa cum au facut-o este mai presus de contestare. Dar una este dreptul si alta este folosul テョntrebuintarii dreptului テョn fiece moment. Va fi avテ「nd si activitatea critica noima ei, si nu orce dispozitie razboinica merita sa fie テョntrupata テョntr-o scriere. Si mai テョntテ「i trebuie sa constatam ca, de regula, poetii テョnsii sunt cei mai rai critici asupra poeziei altora, テョn genere artistii テョnsii cei mai contestabili apretiatori teoretici ai artei. Desi テョn feluritele combinari ale inteligentelor omenesti s-a putut si se poate テョntテ「mpla ca un poet bun sa fie si critic bun, aceasta テョnsa va fi totdeauna o exceptie rara, care va trebui foarte tare legitimata テョnainte de a fi primita テョn contra acelei regule generale. Cine a cetit o data critica lui Voltaire テョn contra dramelor "barbare" ale lui Shakespeare va sta totdeauna pe gテ「nduri cテ「nd va mai vedea poetii apucテ「ndu-se de meseria criticei si nu se va gasi linistit prin dramele criticului Lessing. Si, テョn adevar, テョntre natura poetului si natura criticului este o incompatibilitate radicala. Poetul este mai テョntテ「i de toate o individualitate. De la aceleasi obiecte chiar despre care noi toti avem o simtire obisnuita, el primeste o simtire asa deosebit de puternica si asa de personala テョn gradul si テョn felul ei, テョncテ「t テョn el nu numai ca se acumuleaza simtirea pana a sparge limitele unei simple impresii si a se revarsa テョn forma estetica a manifestarii, dar テョnsas aceasta manifestare reproduce caracterul personal fara de care nu poate exista un adevarat poet. Din multe parti ale lumii primeste poetul razele de lumina, dar prin mintea lui ele nu trec pentru a fi stinse sau pentru a iesi cum au intrat, ci se rasfrテ「ng テョn prisma cu care l-a テョnzestrat natura si ies numai cu aceasta rasfrテ「ngere si colaborare individuala. Altfel descrie lumea Goethe, altfel o descrie Heine, altfel Leopardi, altfel Victor Hugo, desi cu totii au primit impresii de la aceeas lume. Voltaire a fost foarte capabil de a exprima lumea conform prismei sale personale, dar s-a aratat incapabil de a simti exprimarea lumii iesita din prisma lui Shakespeare. Caci prisma poetului este menita a rasfrテ「nge raza directa a luminei, dar nu este menita a mai rasfrテ「nge raza o data rasfrテ「nta de o prisma straina. Aceasta テョnsemneaza individualismul poetului. Criticul, din contra, pre cテ「t este mai putin impresionabil pentru テョnsas lumina directa a obiectelor (din care cauza nici nu se テョncheaga テョn el vreo senzatie a lumii pana la gradul de a cere manifestare テョn forma poetica) prea atテ「t este si mai putin individual. Caci criticul este tocmai foarte impresionabil pentru razele rasfrテ「nte din prisma altora, si individualitatea lui este dar consumata テョn テョntelegerea si simtirea altor individualisti. Criticul este din fire transparent; artistul este din fire refractar. Esenta criticului este de a fi flexibil la impresiile poetilor; esenta poetului este de a fi inflexibil テョn propria sa impresie. De aceea criticul trebuie sa fie mai ales nepartinitor; artistul nu poate fi decテ「t partinitor. Nu este dar chemat d. Barbu St. Delavrancea, nu este chemat d. Vlahuta, a carui prisma este poate テョnrudita cu a lui Eminescu (si am dori sa nu-i fie prea テョnrudita, ci sa-si pastreze individualitatea daca o are), nu sunt ei chemati sa judece pentru public lucrarea poetica a d-lui Alecsandri テョn genul ei propriu. Aceasta sarcina sa ne-o lase noua, publicului care, neavテ「nd テョnsine nici o individualitate poetica pronuntata, suntem mai lesne primitori pentru tot ce este lumina テョn felurimea manifestarii ei. Junii nostri poeti sunt chemati sa-si exprime, fiecare テョn propria sa forma, simtirile primite direct de la lumea reala, dar nu sa-si slabeasca aceasta lucrare creatoare prin priviri de alaturi spre o alta lume subiectiva. Puterea lor intelectuala trebuie テョntrupata テョn opere de arta, si nu mistuita テョn elaborari de critica. Daca observarile de mai sus sunt legitime テョn teorie, ele se legitimeaza テョndata si テョn practica; si cu aceasta trecem la o scurta privire a pozitiei lui Alecsandri テョn literatura romテ「na de astazi. テ始daratul conferintei d-lui Vlahuta, テョn partea relativa la antiteza テョntre poeziile lui Eminescu si poezia lui Alecsandri, se ascunde o テョntrebare pe care d-sa テョnsusi nu a pus-o de-a dreptul テョnaintea publicului, dar care rezulta テョntrucテ「tva din modul d-sale de procedare si care, テョn orce caz, este pusa de altii, テョntrebarea: cine este mai mare poet, Eminescu sau Alecsandri? テ始trebarea astfel pusa ne pare din capul locului gresita, si ne pare gresita fiindca este unilaterala si - exact vorbind - o confuzie de cuvinte. Poet mare! Poet テョn ce テョnteles? Poet テョn care テョntindere? Sa ne fie テョngaduit sa limpezim mai テョntテ「i discutia printr-o paralela din doua literaturi straine. De la Leopardi avem numai 35 de poezii, toate sunt admirabile. De la Victor Hugo avem sute de poezii, avem si drame, avem si romane, multe sunt contestabile. Cine este mai mare poet, Leopardi sau Victor Hugo? Neputinta de a raspunde dovedeste confuzia テョntrebarii. Daca este vorba numai de poezia lirica, si テョnca, テョnlauntrul poeziei lirice, numai de exprimarea cea mai frumoasa a unei adテ「nci melancolii テョn mijlocul aspirarii spre ideal si totdeodata a celei mai amare satire, Leopardi este neajuns si sta deasupra lui Victor Hugo. Dar numai de aceasta poate fi vorba? Victor Hugo este テョncarnarea geniului francez al timpului sau テョn mai toate aspirarile poetice. Iubirea si ura contimporanilor sai, mテ「ndria si vanitatea lor, dezrobirea spiritelor de sub jugul clasic si de sub jugul politic, emotiunea maririlor si caderilor istorice, lupta celor mizeri テョn contra celor preaputernici - toate aceste vibratiuni ale unei テョntregi epoce au trecut prin rasfrテ「ngerea lui Victor Hugo. Si acuma, ce テョnteles poate avea テョntrebarea cine este mai mare poet? テ始telesul de a masura incomensurabilele, adica nici un テョnteles. Sa ne テョntoarcem acuma la ale noastre. Daca din cele 70 de poezii ale lui Eminescu, テョn adテ「nca lor melancolie si テョn amaraciunea lor satirica, am lua pe cele mai bune si le-am pune alaturi cu cele mai bune din sutele de poezii lirice ale lui Alecsandri, テョn eleganta lor stravezie si テョn simplitatea lor gingasa, uneori banala, discutia ar fi cu putinta. Dar o asemenea alaturare nu este dreapta. Alecsandri are o alta テョnsemnatate. テ始 Alecsandri vibreaza toata inima, toata miscarea compatriotilor sai, cテ「ta s-a putut テョntrupa テョntr-o forma poetica テョn starea relativa a poporului nostru de astazi. Farmecul limbei romテ「ne テョn poezia populara - el ni l-a deschis; iubirea romテ「neasca si dorul de patrie テョn limitele celor mai multi dintre noi - el le-a テョntrupat; frumusetea proprie a pamテ「ntului nostru natal si a aerului nostru - el a descris-o; [...] cテ「nd societatea mai culta a putut avea un teatru テョn Iasi si Bucuresti - el a raspuns la aceasta dorinta, scriindu-i comedii si drame; cテ「nd a fost chemat poporul sa-si jertfeasca viata テョn razboiul din urma - el singur a テョncalzit ostasii nostri cu raza poeziei. A lui lira multicolora a rasunat la orce adiere ce s-a putut destepta din miscarea poporului nostru テョn mijlocia lui. テ始 ce sta valoarea unica a lui Alecsandri? テ始 aceasta totalitate a actiunii sale literare. (1886) |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy