agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2006-08-14 | [This text should be read in romana] | Certitudinea spaÈ›iului virtual în epoca hârtiei Comentariu deviat de la articolul ,, Dincolo de bine si de rău,, de Radu Herinean AM FOST IN SITUATIE ÃŽn urmă cu ceva timp cineva mi-a arătat un articol publicat într-un ziar central cu un text postat de mine pe poezie ro, sub o altă semnătură. Am fost È™ocat în prima secundă, probabil ca È™i domnul Francisc Grunberg, chiar altfel pentru că dânsul nu a scris ci doar a tradus. TotuÈ™i senzaÈ›ia, în ambele situaÈ›ii, nu este plăcută. Ca È™i traducător cu anumite drepturi e firesc să reacÈ›ioneze la postarea anonimă a textului. Poate modul de reacÈ›ie nu a fost potrivit. După o discuÈ›ie cu mine însumi, cam de aceeaÈ™i amploare cu cea declanÈ™ată acum pe poezie ro, am încercat înainte de a mă lansa în aventuri, adică în justiÈ›ie, să înÈ›eleg ce legătură există între informaÈ›ia literară lansată pe internet È™i cea tipărită pe hârtie, în ziar sau în carte. Legea prevede, intenÈ›iile sunt la îndemână, dar a beneficia de efectul unei legi în acest ocean de ambiguitate e complicat È™i cu È™anse mici. Probabil că în afaceri È™i în finanÈ›e comunicarea pe internet este protejată tehnic È™i juridic. ÃŽn domenul artisitic sigur nu e. De fapt ce îmi puteam dori: să-mi vindec starea de cetățean furat, să-mi astup un orgoliu de recunoaÈ™tere a paternității, să pedepsesc un ziarist ignorant, să primesc bani sau să devin brusc un luptător pentru dreptate. CONFLICTUL ESTE ISTORIC Un sistem de suportare a informaÈ›iilor cum este cel mondial, format simultan dintr-un spaÈ›iu virtual adică de câmp magnetic È™i unul lizibil adică din hârtie, are la bază o contradicÈ›ie paradoxală. Primul implică energie, adică ne-substanță, inaccesibilă privirii, iar al doilea implica substanță adică un suport al scrisului accesibil privirii. Aceste idei care desfac simÈ›urile omului între percepÈ›ia idealistă si cea pragmatică despart oamenii È™i lumile lor încă de la începuturi. Poate e deplasat să spun, pentru că nu e consacrată acestă idee, dar în istorie după epoca pietrei È™i cea a metalelor a urmat epoca hârtiei. Un criteriu simplu este cel al suportului folosit pentru stocarea È™i trasferul informaÈ›iei sau cel al simbolizării în bani a valorilor. Această epocă a hârtiei dă semne de oboseală pentru că aproape toate simbolurile umane au fost trecute în spaÈ›iul virtual, adică în conÈ›inutul propriei lor semnificaÈ›ii. ÃŽn nici una dintre epocile istoriei oamenii nu au conÈ™tientizat că statutul materialului pe care si-au scrijelit semnele informaÈ›ionale va da numele acelei epoci. Abia apoi s-a pus problema numirii acestor etape de evoluÈ›ie. Să vorbim despre o epocă a hârtiei ne pare acum desuet dar istoricii de peste un secol nu se vor stânjeni să o numească aÈ™a. AÈ™ paria pe tema asta dar nu văd cum. Va rămâne atat cât a ramăs piatra pentru a face inscripÈ›ii. Contactul dintre cele două lumi, cea obiÈ™nuită cu valoarea unui bilet valoric ce se poate pipăi È™i cea obiÈ™nuită cu valoarea virtuală, doar proclamată, se petrece azi si se transformă adesea în conflict. Epoca virtuală sau informaÈ›ională, cum este deja anunÈ›ată, este pe cale să se instaureze. EXISTà UN PUNCT SLAB, CERTITUDINEA Paternitatea sau drepturile legate de o producÈ›ie de orice natură, transcrisă în biÈ›i, care se trimite în spaÈ›iul virtual È™i cadrul nuanÈ›at al legilor care să găsească o protecÈ›ie a cuiva este încă la nivel de dezbateri. Pentru spaÈ›iul virtual se poate contesta din punctul de vedere al legilor actuale orice locaÈ›ie de timp, conÈ›inut, simultaneitate sau ordine de succesiune, continuitate, omogenitate, identitate, paternitate, ireversibilitate a unui act, adică totul. Aceste cerinÈ›e pot fi demonstrate, se ocupă È™tiinÈ›a de soluÈ›ii dar la nivelul unor sisteme, mai puÈ›in la nivel de individ. Legile aferente spaÈ›iului material, cele pe care se ghidează societatea umană sunt ca È™i arheologia, adică se bazează doar pe mărturii materiale sau fapte transcrise pe un suport material a cărui certitudine este naturală. Certitudinea sistemelor materiale de notare este garantata prin blocarea reversibilitatii. ÃŽncă nu s-a găsit o formă de a fixa ceva în ideea de certitudine pentru spaÈ›iul virtual. Se va ajunge în cele din urmă, cu toată dezvoltarea tehnologică, ca o decizie de certitudine finală pentru spaÈ›iul virtual să depindă totuÈ™i de încrederea pe care o poate avea, sau nu, un om. ÃŽn legislaÈ›ia actuală acest principiu nu este preferat È™i atunci când se ajunge aici se caută dovezi de înregistrare materială. ( De aceea se foloseÈ™te de exemplu detectorul de minciuni în justiÈ›ie. ) Accesul în spaÈ›iul virtual este ca È™i accesul în creierul uman. Acolo este însă o continuă schimbare È™i ca atare ceea ce acum este într-un fel, peste o secundă poate fi schimbat È™i necondamnabil. Practic spaÈ›iul virtual face acum legătura între gândurile oamenilor È™i nu între pixurile sau vorbele lor. Fapta, acÈ›iunea individuală sau colectivă își pierde sensul, ea poate fi inventată, anticipată sau înlocuită direct din imaginaÈ›ie cu rezultatul său informaÈ›inal. Ideea unei înghețări la un moment dat È™i a trasferării în acel congelator virtual a unei stări informaÈ›ionale ar fi poate o soluÈ›ie de viitor. Accesul la zona îngheÈ›ată a informaÈ›iilor să fie posibil fără a putea schimba ceva sau a distruge. Adică de a inventa o registratură virtuală absolută, cum pretind religiile că au pentru faptele bune È™i păcate. Poate că deja în lume există niÈ™te computere infinite È™i noi nu stim. ÃŽn cazul unui astfel de proces în justiÈ›ie, între două părÈ›i informaÈ›ionale aflate în spaÈ›ii diferite, adică în cel virtual È™i cel material, avantajul contestării certitudinii informaÈ›iilor din spatiul virtual are ca revers dezavantajul conferit de metamorfozarea, ascunderea sau dispariÈ›ia, pur È™i simplu, a părÈ›ii virtuale. AM LÃSAT-O AȘA O evaluare realistă a situÈ›iei duce spre evitarea unor astfel de conflicte, care sunt practic imposibile în forma actuală a legilor. ÃŽncepând cu certitudinarea identității mele ca individ în relaÈ›ia cu pozie ro, cu ziarul în cauză sau cu instituÈ›iie respective È™i terminând cu demonstarea datei anterioare de postare a textului față de data apariÈ›iei lui în ziar. Acestea sunt doar exemple de cât se complică lucrurile just dar fără folos. MORALA Nu poÈ›i sa faci baie în mare, aflându-te în cadă È™i închizând ochii. Când îi deschizi înÈ›elegi că marea este a tuturor È™i nu ai cum să o comprimi în cada personala. Ori e cadă ori e mare. Cartea e ca o cadă de baie ce încă pluteÈ™te în valurile mării, adică în imensitatea virtualului. Dar nu va fi aÈ™a pentru mult timp. Doar dificultatea ochilor de a suporta un ecran încă prea rudimentar, cum e sticla sau plasticul, amână dispariÈ›ia hărtiei. Când se va inventa un ecran de consistenÈ›a hartiei se va trece din acestă epocă spre următoarea È™i aÈ™a mai departe. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy