agonia
english

v3
 

Agonia.Net | Policy | Mission Contact | Participate
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special

Poezii Romānesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texts by the same author


Translations of this text
0

 Members comments


print e-mail
Views: 793 .



Scrisoare deschisa catre Ionut Mihai Petrescu
essay [ ]
Aroma tare a libertatii

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
by [Blv ]

2004-12-04  | [This text should be read in romana]    | 



Scrisoare deschisa catre Ionut Mihai Petrescu


Stimate Domnule Petrescu,

Va adresez aceste randuri ca raspuns la articolul ā€œNIMIC DESPRE ADRIAN MUTUā€, postat pe www.poezie.ro in data de 22.11.2004, in care ati dicutat despre cartea- debut a lui Dragos Bucurenci, ā€œRealKā€- pe care o categorisiti ca fiind ā€œo carte a carei publicare mie mi se pare un fapt deplorabil. O sfidare a bunului simt si o bataie de joc la adresa oamenilor, a celor ce nu o citesc, dar mai ales, a celor ce o citescā€.

Sa incepem prin a analiza categoria literara din care face parte textul in discutie. ā€œRealKā€ apare in colectia ā€œEgo. Prozaā€ a editurii Polirom, care isi propune sa promoveze tineri scriitori romani (initiativa salutara, as adauga), in ideea recuperarii ā€œtimpului pierdutā€ de literatura romana (in speta) si de cultura romana (in extenso) sub dictatura comunista. Pana la ora actuala, dupa cunostintele mele, receptarea critica a textelor publicate in colectia mai-sus mentionata a fost una pozitiva, iar cand spun ā€œcriticaā€ ma refer la profesionistii acestui domeniu. Prestigiul editurii Polirom, alaturi de garantia ca opiniile criticilor literari (atentie!) AVIZATI sunt creditabile, vin contra afirmatiei Dvs, conform careia publicarea textului ā€œRealKā€ reprezinta ā€œo sfidare a bunului-simt si o bataie de joc la adresa oamenilor, a celor ce nu o citesc, dar mai ales, a celor ce o citescā€. Cum ar arata, Domnule Petrescu, literatura, potrivit judecatii propuse de Dvs.? Omenirea in totalitatea ei ar trebui sa fie scandalizata si ofensata de scrierile unor Thomas de Quincey, Leonard Cohen, Vladimir Bukovsky and so onā€¦ Dar ea NU este. Mai mult: textul Domnului Bucurenci este (s-ar putea sa gresesc) singurul din colectia ā€œEgo. Prozaā€ care a fost epuizat din stocul editurii in cateva luni de la aparitie, intr-o tara in care piata editoriala este ceva asemanator cu o jungla, in care auzim peste tot ca ā€œnu se mai citesteā€ si in care pretul unei carti (just) este echivalent cu alocatia lunara de stat (absolut injusta). In aceste conditii, in viziunea Dvs., cateva mii de oameni au fost pacalite de un tinerel teribilist, dornic sa devina celebru si bogat.

Traiesc cu impresia pregnanta ca nu luati in calcul cateva aspecte importante pentru discutarea acestui eveniment editorial- fiindca, orice s-ar spune, asta este ā€œRealKā€ (sau cel putin pentru majoritatea cititorilor avizati).

In primul rand, permiteti-mi sa va amintesc faptul ca traim, eu, Dvs. si restul publicului ā€œjignitā€ de catre Domnul Bucurenci, in ROMANIA. Da, in Romania- tara de la marginea ā€œlumii civilizateā€, unde pana mai acum cativa ani se statea la coada pentru paine si mass-media era formata din publicatii ale Partidului Comunist si cele doua ore de televiziune omagiala. Si noi suntem rodul acestui tip de societate. Vorbeati despre ā€œinapoiereaā€ autorului si a noastra (ā€œE vorba aici si de inapoierea autorului si chiar si a noastra, care ne trezim sub nas cu niste ispravi care faceau senzatie in Occident cu mai multe zeci de ani inainte.ā€) INAPOIERE catre ce, cand in trecutul nostru nu exista precedentul LIBERTATII de acest tip? Astfel, este inadecvat sa folositi drept argument contra acestei carti faptul ca tipul de text in cauza (si implicit ā€œispravileā€ din el) ā€œfaceau senzatie in Occident cu mai multe zeci de ani inainteā€. Nu uitati, stimabile Domn Petrescu, ca in timp ce locuitorii Occidentului se uitau la ā€œSaturday Night Liveā€, intelectualii romani ā€œindezirabiliā€ sapau la canalul Dunare-Marea Neagra. Ceea ce vestici au creat si au trait in a doua jumatate a secolului al XX-lea este normal, este un pas evolutiv autentic, care, din nefericire, noua ne lipsesteā€¦ Asadar, este de ordinul firescului sa recuperam toate etapele pierdute dintr-o fatalitate. In caz contrar, cadem in capcana in care am cazut secole de-a randul ca natiune, si in care a cazut si E. Cioran in ā€œSchimbarea la fata a Romanieiā€: imitam doar structurile ce apartin perioadei contemporane, lipsindu-ne, din graba, de cele precedente, rezultand celebra ā€œforma fara fond.ā€. Aveti convingerea ca este necesar sa se scrie in Romania zilelor noastre ceea ce (sau in maniera a ceea ce) se scrie in America contemporana, cand- din orice alt punct de vedere- suntem in urma lor cu cateva decenii?

In al doilea rand, articolul ā€œNimic despre Adrian Mutuā€ denota faptul ca ati facut abstractie de conventia fictiunii, ceea ce constituie o grava eroare! Ii jigniti (ca sa va parafrazez) pe cititorii ā€œRealK-uluiā€, pe care ii banuiti deā€¦ inocenta literara! In caliatea noastra de cititori avizati (pe ceilalti nu are sens sa ii includem in discutia noastra), nu lecturam textul pentru a cadea intr-o ā€œdulce toropealaā€, cum insinuati cu o cerebralitate rece, ci pentru ca el are mai mult decat atat de oferit. Nu caut sa ma droghez cu textul petnru simplul fapt ca el vorbeste despre drog. Va anunt, Domnule Petrescu, ca nu trebuie sa va indignati in numele nostru, al celor ā€œjignitiā€, ā€œa celor ce nu o citesc, dar mai ales, a celor ce o citescā€! Am trecut de perioada in care trebuia sa ne folosim de carti pentru a ne oferi placerile intelectuale (si nu numai) de care ne priva comunismul. Indeobste se numesteā€¦ libertate, concept de care se leaga si miza cartii, pe care incercati sa o intrevedeti, desi nu va interesau ā€œRealKā€ sau Domnul Bucurenci.

Dupa parerea mea, concluzia la care ati ajuns este eronata. Cartea aceasta (cu tot cu atitudine PERSONAJULUI- nu a PERSOANEI D. Bucurenci!, a carui istorie o relateaza) nu vine sa ne ofere un tipar de scuza pentru lasitati (ā€œAstfel de prezentare a faptelor este o mistificare a ..a... propriilor decizii, o mistificare care functioneaza al naibii de bine atunci cand gresim cu ceva sau atunci cand vrem ceva ce nu se poate obtine prin mijloace legale.ā€), ci ea ne baga sub nas tocmai libertatea, pe care n-o aveam ā€œacum cateva deceniiā€, precum occidentalii.

Inchei spunandu-va sa stati linistit, Dragos Bucurenci nu isi bate joc de Dvs. El nu stie ca existati. Dar exista o suita de inalti demnitari care o fac cu succes de cativa ani incoace. Si, spre depsebire de tanarul debutant, ei STIU, chiar daca ei n-or sa va ceara un foc, razandu-va in fata, ā€œChiar daca m-ai vedea, ai crede ca ma droghez?ā€.



Cu respect,

Madalina Voicu.

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. poezii
poezii
poezii  Search  Agonia.Net  

Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Privacy and publication policy

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!