agonia
english

v3
 

Agonia.Net | Policy | Mission Contact | Participate
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special

Poezii Rom穗esti - Romanian Poetry

poezii


 


Texts by the same author


Translations of this text
0

 Members comments


print e-mail
Views: 235 .



Alt jurnal despre adevトビ
personals [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
by [cristina-monica ]

2024-06-07  | [This text should be read in romana]    | 



3.06.24
Unii spun cト eu trebuie sト テョnネ嫺leg cト trebuie sト mint, adicト sト spun cト nu e adevトビat ceea ce am scris. Sau sト inventez alte poveネ冲i. Normal cト nu voi face aネ兮 ceva, e absurd - de ce? Cred cト adevトビul e mai bun ネ冓 cト oamenii nu trebuie sト mト omoare. Nu am greネ冓t nimic. Ei spun cト toネ嬖 au fost 窶敕ョndobitociネ嬖窶 despre mine - posibil, dar eu nu am cum sト テョi fac sト devinト buni sau sト テョnネ嫺leagト adevトビul despre mine 窶 spun doar cト e greネ冓t sト omoare. Ei spun mereu cト poporul nu va テョnネ嫺lege niciodatト. ネ亙 acum ideea e cト trebuie sト mint.
Aceasta e o idee nouト - faptul cト ei vor ca eu sト 窶拯トビturisesc窶, deネ冓 nu am greネ冓t nimic ネ冓 am fost obligatト sト spun corect テョntregul adevトビ despre viaネ嫗 mea. Nu lipseネ冲e nimic ネ冓 chiar am fost binele mereu - eu nu pot crede cト oamenii vor sト mor sau cト ei nu pot crede adevトビul, aネ兮 cum mi se spune mereu. Dacト e aネ兮, oricum cred cト e mai bine ネ冓 normal sト nu mint, sト rトノテ「nト adevトビul, nu minciuna, cトツi numai minciuna duce la rトブ - adevトビul niciodatト - adevトビul poate eventual distruge ceva rトブ, dar niciodatト binele. Eu am fost numai binele, dar absolut sigur ei mト lovesc ネ冓 mト distrug numai prin minciuni.

Ei spun abia acum prima oarト cト mi se cere sト mint, fiindcト poporul nu vrea sト (se) recunoascト adevトビul cト au greネ冓t asupra mea. Ei spun cト eu trebuie sト iau vina asupra mea, pentru ca ei sト nu aparト テョntr-o luminト rea. Ce vinト? テョntreb eu. Vina cト au greネ冓t la adresa ta (!), spun ei. テ始 cele ce urmeazト voi explica cum am gテ「ndit eu ネ冓 de ce refuz ネ冓 acum sト mint ネ冓 dvs. veネ嬖 judeca dacト am dreptate sau nu.

Este oricum ceva rトブ, ceva imoral ネ冓 greネ冓t sト minネ嬖 ネ冓 sト iei asupra ta vina altor persoane. Dintr-un motiv sau altul, Dumnezeul creネ冲in テョネ冓 trimite Fiul pe pトノテ「nt ca sト ia asupra sa vina creネ冲inilor, sト moarト, sト テョnvie ネ冓 sト se テョnalネ嫺 la ceruri. Similitudini cu viaネ嫗 sau destinul meu sunt multe ネ冓 astfel se explicト ネ冓 faptul cト devine patognomic, psihopatologic ネ冓 chiar marcト a bolii psihice asumarea vinii altora 窶 adicト se povesteネ冲e cト anumiネ嬖 bolnavi psihic テョネ冓 asumト rolul lui Isus 窶 ceea ce e evident cト oamenii inteligenネ嬖 nu fac. Era evident cト Hristos nu era legat de politicト, dar e scris テョn Biblie cト este acuzat ネ冓 judecat la Ierusalim, din cauza unor bトハuieli de vinト politicト (cト ar fi intenネ嬖onat sト fie rege, lider al iudeilor, care se aflau sub dominaネ嬖a Imperiului Roman) ネ冓 din aceastト cauzト este condamnat de popor la moarte. Se pare cト poporul era manipulat totuネ冓 de anumiネ嬖 lideri corupネ嬖, fiindcト altfel pare ciudat cト poporul vrea sト piardト un om care i-a vindecat ネ冓 hrトハit ネ冓 care ar fi fost eventual pericol pentru ocupanネ嬖 sau pentru corupネ嬖a politicト, fiindcト proネ冲ii, de regulト, nu vor aceste lucruri. Ca principiu, dar nu totdeauna テョn cazuri particulare. Se pare cト poporul テョl condamnト pe Isus fトビト sト ネ冲ie ce era El. Astfel, Isus ia asupra sa vina oamenilor ネ冓 テョl conjurト pe Tatトネ Sトブ sト テョi ierte pe oameni, fiindcト nu ネ冲iu ce fac 窶 deci sunt nevinovaネ嬖 din neネ冲iinネ崙. Este clar cト Isus a avut テョn parte rolul unui ネ嫗p ispトκ冓tor politic, ceea ce mereu au spus unii cト am fost eu. Dupト cum mi s-a ネ冓 spus, oamenii au vrut ca eu sト joc rolul Mielului, dar eu am refuzat ネ冓 refuz acest lucru. Eu nu pot condamna dogma religiei creネ冲ine, dar regret faptul cト ea a dus la fapte regretabile pe care toatト lumea le-a condamnat, cum ar fi cruciade, genociduri, pogromuri, rトホboaie, ba chiar liderii religioネ冓 ネ冓-au asumat roluri politice ネ冓 au justificat prin credinネ嫗 テョn Dumnezeu ネ冓 Fiul sトブ nevinovat necesitatea rトホboaielor. Apreciez ネ冓 respect faptul cト biserica ネ冓 viaネ嫗 religioasト au sprijinit uneori fapte caritabile ネ冓 dezvoltarea culturii ネ冓 artelor, a educaネ嬖ei, a valorilor pozitive ale umanitトκ嬖i 窶 milト, bunトフate, dreptate, iertare, pace, blテ「ndeネ嫺, iubire, solidaritate テョntru bine, echilibru ネ冓 disciplinト 窶 uneori ネ冓 prin practicarea anumitor ritualuri inofensive. Dar critic cultura exageratト a moaネ冲elor, idealizarea dezgustトフoare a suferinネ嫺i ネ冓 martiriului, de parcト aceasta ar fi unica finalitate a religiei, anume maltratarea celor nevinovaネ嬖, cel mai ades omorテ「rea lor, ネ冓 apoi sanctificarea lor ネ冓 purtarea pe sus a relicvelor obネ嬖nute. Nu este sau cel puネ嬖n nu mai este necesar sト torturトノ ネ冓 sト omorテ「m ca sト ne rugトノ chipurile de iertare la spiritul imaterial al celor omorテ「ネ嬖. Nu cred cト, テョn prezent, poporul sau proネ冲ii au nevoie de alネ嬖 ネ嫗pi ispトκ冓tori politici, cum a fost poate ネ冓 Isus, sau alネ嬖 sfinネ嬖, pe care sト テョi adore religios dupト ani ネ冓 ani. Cred cト existト deja destulト maturitate pentru ca nevoia de religie ネ冓 religiozitate sト nu facト apel la cruzime ネ冓 nedreptate inutilト, ci la bine ネ冓 raネ嬖une clarト. Minunea sunt viaネ嫗 ネ冓 dragostea de oameni, nu revelaネ嬖a sau supravieネ孛irea spiritualト a celor mutilaネ嬖 ネ冓 persecutaネ嬖. Nu sunt deci decテ「t pe jumトフate creネ冲inト, dar un om bun, ネ冓 nu pot accepta ideea cト e necesar sト existe suferinネ崙 multト a celor nevinovaネ嬖 pentru ca oamenii sト fie 窶拯テ「ntuiネ嬖窶 窶 ce テョnネ嫺legeネ嬖 dvs. prin mテ「ntuire? Logic, ce? Mテ「ntuirea de rトブ, spun unii 窶 bine, dar despre ce rトブ e vorba? テ始 cazul lui Hristos, se pare cト el lua asupra sa vina unor oameni rトナ ca sト nu fie ei pedepsiネ嬖 sau acuzaネ嬖, sau ca sト o ducト ei mai bine, sト aibト avere ネ冓 putere mai mare 窶 vト テョntreb deci: este bine aceasta? Este moral? Moral テョnseamnト ceva care este bine ネ冓 drept cumpトハit, cu o cunoaネ冲ere corectト a binelui ネ冓 rトブlui. Acum vト テョntreb iar: este moral sト iau eu nu ネ冲iu ce vinト asupra mea? Este necesar? Cトツi necesitatea, cred unii, e altceva decテ「t moralitatea. Necesitatea e テョnネ嫺leasト de ei cu sensul de utilitate ネ冓 principiu practic, pragmatic. Ei spun cト acea nu ネ冲iu ce vinト poate fi orice, fiindcト toネ嬖 aネ冲eaptト ca eu sト inventez orice lucruri rele gテ「ndite sau fトツute de mine, ca sト fie justificate atitudinea lor ネ冓 rトブl pe care mi l-au fトツut oamenii toatト viaネ嫗.

Acum voi explica テョn continuare restul. Este clar cト eu nu sunt Sun Tzu sau Machiavelli, dar nici maica Tereza ネ冓 cunosc foarte puネ嬖n despre arta guvernトビii テョnネ嫺lepte ネ冓 eficiente. Este テョnsト clar ネ冓 scris adesea faptul cト liderii sau puterile politice, guvernanネ嬖i, au avut adesea テョn mテ「nト Biserica ネ冓 テョn general instituネ嬖ile religioase ネ冓 au profitat de credinネ嫺le corecte sau nu ale popoarelor. Pare evident cト martiriul lui Hristos ネ冓 religia creネ冲inト de atunci テョncoace au fost folosite cu scopul テョntトビirii unei ordini politice sau, paradoxal, apトビトビii diferenネ嫺lor de clasト sau a prトパastiei dintre bogaネ嬖 ネ冓 sトビaci, stトパテ「ni ネ冓 sclavi.

Sト luトノ un exemplu 窶 se observト cト mulネ嬖 fizicieni, dar ネ冓 alネ嬖 oameni de ネ冲inネ崙 sau culturト テョn general, cerceteazト natura lucrurilor ネ冓 a oamenilor ネ冓 inventeazト mii ネ冓 mii de lucruri incredibile pentru sceptici 窶 oricum テョn filozofie s-au creat numeroase teorii sceptice, epistemologice mai ales, dar ネ冓 teologice. Uneori chiar ネ冓 teoriile sceptice mint, e posibil sト mintト ネ冓 cele care neagト existenネ嫗 lui Dumnezeu, chiar dacト acestea sunt テョntテ「lnite frecvent. La fel ネ冓 テョn unele ネ冲iinネ嫺, テョn aparenネ崙 cele mai multe teorii mint, テョn cazul テョn care nu sunt scrise la dictarea unor entitトκ嬖 superioare 窶 care cunosc precis ネ冓 pe dinafarト mari distanネ嫺 テョntre stele ネ冓 natura sau compoziネ嬖a fiecトビeia, temperaturile de sub scoarネ嫗 pトノテ「ntului la mii de kilometric ネ冓 cronologia relativ exactト a erelor geologice. E incredibil cト o creaturト ca E.T. extraterestrul stト テョn spatele nostru ネ冓 ne transmite telepatic ceea ce aveam de scris ネ冲iinネ嬖fic de exemplu. Dar nu are importanネ崙 prea mare testul de paternitate al unei lucrトビi ネ冲iinネ嬖fice. Cu excepネ嬖a unor genii singulare, care creeazト noi discipline ネ冲iinネ嬖fice, ceilalネ嬖 sunt activaネ嬖 cortical, deci bioelectromagnetic, de cトフre reネ嫺aua neurolingvisticト apropriatト de ei, ca pe o hainト care li se potriveネ冲e. Toネ嬖 vor fi pozitivi la testul de paternitate, toネ嬖 contribuie indirect, noile teorii sau descoperiri ネ冲iinネ嬖fice sunt relativ coerente テョntre ele ネ冓 clトヅesc modele explicative trainice. Sト テョmi fie cu iertare, nu ironizez ネ冓 e posbil sト mト テョnネ册l parネ嬖al. テ始 orice caz, spun bトビbaネ嬖i tineri ネ冓 cu simネ practic, atテ「t timp cテ「t ne simネ嬖m bine ネ冓 obネ嬖nem ce vrem ネ冓 este o lume veselト ネ冓 bogatト, atテ「t timp cテ「t progresトノ material ネ冓 cultural, nu ne intereseazト valoarea de adevトビ a unor teorii 窶 scopul scuzト mijloacele ネ冓 oricum nu lovim pe nimeni, nu ? Decテ「t vag, pe proネ冲ii care nu au observat cト lumea e ca テョn cテ「ntecul acela de dragoste frumos, care spune cト luna de pe cer e de hテ「rtie, cト totul テョn lume e pトツトネealト, iluzie. Cu toネ嬖i suntem テョndrトトostiネ嬖 de viaネ崙 ネ冓 de lume aネ兮 cum este, ca iluzie ネ冓 invenネ嬖e a noastrト, ネ冓 nu progresトノ doar material, ci ネ冓 cultural, o culturト frumoasト ネ冓 a binelui テョn aparenネ崙, chiar dacト nu e prezentat vederii adevトビul gol-goluネ. E ca テョn Vrトニitorul din Oz ネ冓 suntem fericiネ嬖 sト purtトノ ochelari verzi, sト construim din vise frumoase lumea ca pe un palat テョntr-o singurト noapte. Ideea generalト a celor scrise mai sus eate cト ne plac minciunile frumoase ネ冓 utile ネ冓 cト suntem テョntr-un club din care sunt excluネ冓 cei care nu テョnネ嫺leg lumea, care nu au devenit テョncト oameni 窶敕ョn toatト firea窶,adicト prezenネ嬖 テョn mai multe lucruri, creativi ネ冓 テョnネ嫺lepネ嬖, cu テョnネ嫺legere a vieネ嬖i. Totuネ冓, veネ嬖 spune, oamenii de ネ冲iinネ崙 au creat bomba atomicト窶ヲ etc. Da, dar aceasta a fost legatト de un conflict politic. Existト ce e drept ネ冓 minciuni sau lucruri nedrepte inventate care ne pot dezumaniza, chiar fトビト legトフurト cu politica, dar nu e nevoie sト scriu eu aici despre acestea. Restul sunt テョn pare parte utile ネ冓 duc, テョn ansamblu, la bunトピtare, ネ冓 chiar ネ冓 arta e o iluzie ネ冓 o minciunト, pe alocuri mai frumoasト decテ「t realitatea.

ネ亙 acum sト luトノ alt exemplu, al politicii. Voi continua mテ「ine, mai am destul, dar voi termina mテ「ine.

4.06.24.
Am promis ieri cト voi termina ce aveam de scris, dar nu am avut cum, voi テョncerca mテ「ine.

5.06.24
ネ亙 acum sト luトノ alt exemplu, al politicii. Nu cunosc nimic despre politicト, am doar aversiune faネ崙 de oglindirea politicii テョn ideile proネ冲ilor, faネ崙 de bテ「rfele politice テョn familie sau テョntre proネ冲i, faネ崙 de aberaネ嬖i ネ冓 minciuni politice テョn mass-media sau ore テョn ネ冓r de discuネ嬖i ネ冓 comentarii, dueluri de opinii pe zeci de canale tv. Aceste lucruri nu テョmi plac, dar recunosc cト nu mト pricep la ele ネ冓 cト poate trebuie sト continue sト existe. Totuネ冓 poate cト pot fi ameliorate. Am menネ嬖onat acest lucru fiindcト, de-a lungul vieネ嬖i mele, a existat o idee dominantト, poate chiar o obsesie, cト politica テョnseamnト sト ネ冲ii sト minネ嬖, cト politicienii sunt mincinoネ冓 ネ冓 hoネ嬖 ネ冓 chiar corupネ嬖. S-a accentuat mult lauda machiavelismului, oportunismului. Nu ネ冲iu aproape nimic sigur, aceste idei le-am prins din zbor. Aネ兮dar un fel de apologie a minciunii. Astfel, poate chiar datoritト acestor convingeri corecte sau nu despre politicト, au existat unele gテ「nduri ale altora テョn mintea mea, cu ideea cト politica romテ「neascト, ネ冓 nu numai, este o minciunト despre mine ! Nu vトヅ cum ar putea fi acest lucru adevトビat. Au spus asta テョn multe feluri, uneori au detaliat, de exemplu ideea cト nu ネ冲iu ce 窶挾orc窶 politic a minネ嬖t despre mine ネ冓 de aceea lumea mト omoarト, ca sト menネ嬖nト respectul faネ崙 de acel individ etc. Repet, nu am avut nicio legトフurト cu politica ネ冓 e greネ冓t sト fiu omorテ「tト. Au spus acelaネ冓 lucru ネ冓 sub forma cト 窶挾uterea窶 politicト se bazeazト pe minciunile despre mine, pe credinネ嫺le greネ冓te ale oamenilor despre mine ネ冓 cト, dacト ar ieネ冓 adevトビul la luminト, ei ar 窶挾ierde窶 totul ネ冓 cト vor sト mト omoare pentru menネ嬖nerea puterii politice 窶 ba mai mult, au inventat ideea cト ネ冓 puterea politicト din alte ネ崙ビi se bazeazト tot pe martiriul meu. Eu nu pot crede aceste lucruri, dar, dacト テョntr-adevトビ e necesar ca politica sト se bazeze ネ冓 ea pe minciuni (poate cト nu e necesar テョntrutotul) 窶 precum alte domenii de activitate 窶 atunci consider cト e complet imoral, rトブ, inutil ネ冓 greネ冓t sト omori oameni fトビト vreun amestec テョn politicト sau sト minネ嬖 ネ冓 sト 窶捏acrifici窶 oameni perfect buni, nevinovaネ嬖, inteligenネ嬖, cum am fost eu de pildト. E poate aceptabil in extremis sト minネ嬖, dar despre obiecte inanimate, animale, plante, lunト ネ冓 stele, poate cel mai acceptabil despre invenネ嬖i ale minネ嬖i omului, dar chiar sト minネ嬖 despre oameni concreネ嬖, despre indivizi curaネ嬖 ネ冓 buni, nu e acceptabil! Eu am pトビerea cト e rトブ chiar ネ冓 sト bテ「rfeネ冲i ネ冓 sト minネ嬖 despre 窶拇ame窶 ネ冓 窶挾iネ嬖poance窶 sau despre candidaネ嬖 politici 窶 care oricum par a fi oameni sacrificaネ嬖 窶 dar, despre oameni complet buni ネ冓 inteligenネ嬖, mi se pare a fi o crimト monstruoasト. Singura mea tangenネ崙 cu politica a fost faptul cト am fost テョntテ「mplトフor martor ocular la revoluネ嬖a din 89, dar nu m-a interesat sト povestesc cuiva ネ冓 oricum eram aproape complet izolatト テョncト din 84. Nu am conspirat, nu am discutat deloc politicト, nu am avut credinネ嫺, opinii, idei sau interese politice, nu am ascultat 窶敲冩pテ「rliネ嫗窶 decテ「t accidental de vreo douト ori, nu am nici cea mai micト vinト cト s-a テョntテ「mplat acea revoluネ嬖e din 89 ネ冓 cト au murit oameni (inclusiv cuplul Ceauネ册scu) ネ冓 am privit ネ冲irile la televizor numai de cテ「teva ori toatト viaネ嫗, テョn afarト de o singurト perioadト, anume dupト tentativa mea de sinucidere.

Am scris mai sus despre faptul cト religia valorizeazト, respectト, face apel la suferinネ嫗 celor inocenネ嬖 ネ冓 cト, テョn ultimト instanネ崙, chiar ネ冓 rトピtignirea lui Hristos este parネ嬖al o crimト asupra unui ネ嫗p ispトκ冓tor politic, dar chiar mai mult, a unui ネ嫗p ispトκ冓tor la modul general, adicト acel om nevinovat sacrificat pentru a satisface nemulネ孛mirea din orice cauzト a unei mulネ嬖mi. Aネ兮 cum apare テョn literaturト. Eu nu dispreネ孛iesc religia, am scris doar ceea ce ネ冲iu toネ嬖 cei inteligenネ嬖, ceea ce a fost ネ冓 continuト sト fie scris de nenumトビate ori. Altfel, credinネ嫗 ネ冓 modul de viaネ崙 religios sunt chei de explicare, fructificare ネ冓 transcendere a realitトκ嬖i. Ele depind de opネ嬖unea conネ冲ientト a omului, nu sunt impuse cu forネ嫗. テ始sト eu am fost asociatト ネ冓 comparatト uneori cu Hristos テョncト de micト, datoritト coincidenネ嫺i de nume ネ冓 paralelei dintre necazurile mele ネ冓 cele ale Mテ「ntuitorului 窶 lucru pe care l-am observat ネ冓 eu. Totuネ冓, normal cト nu m-am crezut un om predestinat sau destinat sacrificトビii ca Miel religios. S-a テョntテ「mplat ceea ce se テョntテ「mplト mereu cテ「nd un om inteligent e respins ネ冓 lovit de familie ネ冓 de societate 窶 el テョnネ嫺lege, dar transcende dificultトκ嬖le, ele devin etapト テョn formarea conネ冲iinネ嫺i, inteligenネ嫺i sale ネ冓 chiar trepte cトフre o integrare cognitivト superioarト 窶 omul se formeazト pe sine, povestea despre religie cu toate detaliile ei este doar un apanaj al omului cultivat, civilizat, al intelectualului generic dintr-o anumitト culturト. Aceasta am fost ネ冓 eu, un intelectual, chiar dacト novice, nu am pretins cト aネ fi altceva niciodatト. Suferinネ嫺le legate de religie le-am depトκ冓t, le-am integrat, m-au ajutat sト cresc ca om sau ca persoanト, sト テョnネ嫺leg, sト mト dezvolt. Au devenit parte integrantト a intelectului meu, ca ネ冓 テョn cazul altor intelectuali. La fel e ネ冓 politica de obicei, dar eu am refuzat sト o asimilez, doar m-am detaネ兮t.

Aネ兮dar, povesteam cト ei au intrat peste mintea mea cu sugestia sト mint 窶 respectiv sト spun cト adevトビul despre viaネ嫗 mea nu a fost aネ兮 cum am povestit eu. Sau cト am uitat o parte, sau cト am uitat sト scriu ceva. Bineテョnネ嫺les cト, treptat, o parte din amintiri s-au ネ冲ers, dar lent, mai ales detalii de loc ネ冓 timp sau aspecte insignifiante.

Altト parte a ideaネ嬖ei lor e cト ei mト omoarト fiindcト am avut nenorocul sト merg la revoluネ嬖e テョn 89 - deネ冓 era evident cト eram omorテ「tト sau evident dusト spre moarte cu mult rトブ ネ冓 torturト テョncト din 84, plus pregトフirea scenei din copilトビie, dinainte de 13 ani. Unele gテ「nduri din mintea mea, acum テョntr-adevトビ mai rare, spun cト sunt omorテ「tト fiindcト am spus adevトビul despre revoluネ嬖e (?!) - bine dar, テョntreb eu, de unde ネ冲iu ei cト era adevトビul ceea ce spun eu ネ冓 nu ceea ce spun alネ嬖i? ネ亙 de ce vor ei sト mor eu ネ冓 ei sト rトノテ「nト テョn viaネ崙, chiar dacト ネ冲iu sau sunt テョn posesia aceluiaネ冓 adevトビ? Cu ce sunt ei mai buni decテ「t mine, de unde ネ冲iu ei sigur asta? Ei au voie sト ネ冲ie ネ冓 eu trebuie sト mor?! Cu ce テョi deranjeazト viaネ嫗 mea? Vト asigur cト am fost mereu binele ネ冓 ceva frumos ネ冓 pacific - vト rog sト citiネ嬖 tot ce am scris テョn afara poveネ冲ii despre viaネ嫗 mea ネ冓 veネ嬖 vedea cト am fost un om luminos ネ冓 delicat ネ冓 bun, chiar fericit prin armonia sufleteascト ネ冓 bucuria de a fi - ネ冓 inteligentト. Ei spun cト nu vor sト rトノテ「nト doar ei テョn posesia adevトビului, dar vor sト mor, fiindcト eu, spre deosebire de ei, am spus adevトビul despre revoluネ嬖e テョn mod public, テョn timp ce ei mint テョn mod public mereu. Mi se pare extrem de stupid ネ冓 absurd ネ冓 monstruos - cred cト vト daネ嬖 seama cト eu am spus adevトビul fトビト sト realizez cト era ceva periculos. Nu am intenネ嬖onat nimic rトブ, nici asupra mea. Dar era vorba de o crimト hidoasト ネ冓 oribilト asupra unui om nevinovat ネ冓 absolut sigur m-ar fi otrトプit テョn continuare ネ冓 m-ar fi omorテ「t. Deネ冓 テョncト nu scrisesem despre viaネ嫗 mea. M-au torturat monstruos zi de zi ネ冓 mi-au dat impresia - ネ冓 prin unele cuvinte - cト mト torturau ca sト spun tot ce ネ冲iam. Apoi, dacト e un circ politic テョn care toネ嬖 mint ネ冓 toネ嬖 sau aproape toネ嬖 ネ冲iu adevトビul, de ce sト omoare ei un om nevinovat degeaba? Apoi, valoarea unui om bun ネ冓 inteligent ネ冓 complet nevinovat este mai mare - pe termen lung - decテ「t nu ネ冲iu ce adevトビ minuscul despre cテ「teva ore de manifestaネ嬖e stradalト. Adevトビ care テョntre timp s-a ネ冲ers, nu mai este limpede. Pentru mine a fost oricum o experienネ崙 traumatizantト fiindcト a fost periculos, foarte periculos, credeam eu atunci. Eu am obosit mult atunci ネ冓 am suferit fizic ネ冓 chiar ネ冓 psihic. Etc. Atunci lucrurile nu puteau fi deloc controlate de mine ネ冓 chiar テョmi pierdusem parネ嬖al autocontrolul ネ冓 eram foarte tテ「nトビト.

Nu voi minネ嬖 nici asupra acestui lucru, dar テョmi cer iertare dacト faptul cト am povestit despre acel lucru care s-a テョntテ「mplat cu peste 30 de ani テョn urmト v-a supトビat. S-a テョntテ「mplat fトビト intenネ嬖e rea. Eu nu cred cト acest lucru a dトブnat - mai degrabト a dトブnat faptul cト am fost lovitト zilnic fトビト niciun rost. Acum sunt unii care spun cト altト parte a adevトビului i-a deranjat, nu aceea. Nu ネ冲iu, nu cunosc - e acelaネ冓 lucru din punctul meu de vedere, rトノテ「ne valabil ce am explicat mai sus.

6.06.24
Continuu acum cu partea principalト. Persoana care a intrat テョn gテ「ndurile mele era destul de neobrトホatト ネ冓 テョmi spunea, acum cテ「teva zile pentru prima oarト, cト, テョn cazul テョn care aネ テョnネ嫺lege cト trebuie sト mint, ei ar fi generoネ冓 cu mine, mi-ar oferi recompensト, adicト viaネ嫗 mi-ar fi cruネ嫗tト, ei ar arトフa clemenネ崙, nu aネ mai fi torturatト sau otrトプitト ネ冓 aネ avea tot ce テョmi pot dori (sau tot ce e necesar). Probabil ネ冓 faptul cト oamenii m-ar accepta oarecum dupト atテ「tea zeci de ani, dacト eu aネ inventa cテ「teva minciuni despre mine ネ冓 nu aネ mai susネ嬖ne cト nu am greネ冓t nimic. Fiindcト mi s-a fトツut prea mult rトブ, spuneau ei mereu, ネ冓 ei nu pot justifica acest lucru. テ始 trecut nu mi-au promis niciodatト nimic テョn schimbul minciunii 窶 iar de tトツut, am tトツut mereu, nu m-am plテ「ns mult ネ冓 nu aveam cui ネ冓 eram tテ「nトビト ネ冓 aveam テョncト multe speranネ嫺 de reuネ冓tト ネ冓 dreptate. La un moment dat テョnsト, torturile au devenit aproape continue, izolarea ネ冓 nedreptatea mnstruoase ネ冓 otrava zilnicト窶ヲ plus multe lovituri mトビunte. ネ亙 ei mereu intrau テョn gテ「ndul meu, vorbindu-mi cト trebuie sト mト distrugト ネ冓 sト mト omoare ネ冓 sト ascundト tot adevトビul despre mine. Eu nu voi face aネ兮 ceva 窶 sト mint 窶 cトツi minciuna despre sine tot minciunト este ネ冓 tot ceva rトブ, la fel cum sinuciderea este tot un pトツat ネ冓 un lucru rトブ oricum. Cテ「nd am sトビit pe geam eram prea tテ「nトビト ネ冓 am crezut cト voi evita sト テョnnebunesc ネ冓 sト ajung precum ceilalネ嬖 care mト loveau incomprehensibil 窶 adicト sト ajung o marionetト inconネ冲ientト テョn mテ「inile unor oameni rトナ care vor face, eventual, rトブ monstruos ネ冓 de neテョnネ嫺les, cum mi-au fトツut ネ冓 mie, altei fete tinere inteligente, pure ネ冓 cu gテョndul bun ネ冓 frumos. Suicidul, chiar dacト e altruist, tot o greネ册alト este 窶 individul loveネ冲e astfel テョn tot ceea ce era legat psihic sau psihologic de propria sa viaネ崙. Nu am fost un om rトホbunトフor ネ冓 nu aネ fi fトツut aネ兮 ceva, dacト テョnネ嫺legeam mai bine situaネ嬖a atunci. Oamenii m-au lovit テョntreaga viaネ崙 ネ冓 prin minciuna lor ネ冓 eu nu am minネ嬖t deloc, テョn afarト de cテ「teva minciuni complet inofensive, insignifiante, テョn glumト sau din neatenネ嬖e, necunoaネ冲ere, obosealト sau necesitate, adicト pentru a evita rトブl pentru alネ嬖i. Desigur cト sunt conネ冲ientト de mult timp cト suicidul, chiar ネ冓 altruist, e ceva rトブ 窶 dar poate cト alネ嬖 oameni nu judecト chiar aネ兮 drastic, adicト pentru orice caz, ネ冓 eu nu vreau sト polemizez cu nimeni, poate cト nu am テョnネ嫺les eu perfect.

Cred cu tトビie cト minciuna sau invenネ嬖ile despre sine sunt ceva rトブ din punct de vedere moral ネ冓 la fel ar fi ネ冓 テョn cazul meu, nu sunt o excepネ嬖e nici テョn acest sens. E acelaネ冓 principiu moral 窶 dacト aネ minネ嬖 aネ dトブna mie テョnsトノi, ceea ce e greネ冓t, dar ネ冓 altora poate, minciuna este periculoasト, favorizeazト aproape mereu rトブl, nu binele 窶 テョn afara minciunilor nevinovate, rare, care ajutト ネ冓 fac bine テョn mod inofensiv. Dar eu, dacト spun adevトビul ネ冓 deci nu iau rトブl asupra mea, nu pot dトブna nimトハui. Ce rトブ credeネ嬖 cト poate face adevトビul curat ? Unii spun cト e vorba de viaネ嫗 mamei mele, care a fost ceva monstruos de rトブ cu mine ネ冓, dacト eu spun adevトビul, oamenii o vor omorテョ. Este o elucubraネ嬖e cred eu. Eu nu doresc ネ冓 nu am dorit moartea nimトハui ネ冓 omorテ「rea unui om e ceva rトブ oricum ネ冓 foarte rar e justificatト 窶 sau niciodatト, cum spun cele 10 porunci. テ始 plus, dacト ar fi テョntreg adevトビul, ar fi un sentiment de pace ネ冓 bine moral, de respect reciproc, de liniネ冲e ネ冓 テョnネ嫺legere a vieネ嬖i cu toate ale ei. Adevトビul complet nu ar duce la omorテ「rea mamei, cトツi oamenii ar ネ冲i ce e binele ネ冓 ar ネ嬖ne poate un pic la mine sau m-ar respecta, ネ冓, oricテ「t rトブ mi-a fトツut mama, ei nu ar vrea sト mト loveascト prin moartea ei, singurul om care m-a ajutat ネ冓 mト poate ajuta, singura care vorbeネ冲e puネ嬖n cu mine etc. Eu am ネ冓 handicap motor (sunt ネ冂hioapト) ネ冓 mama m-a ajutat cu anumite drumuri テョn oraネ adesea. Totodatト ネ冓 eu ネ冓 mama suntem femei sトビace ネ冓 ne ajutトノ financiar テョn mod reciproc. Teoretic ネ冓 eu sunt proprietarト ネ冓 am o micuネ崙 pensie ネ冓 o sumト de bani la bancト. Dacト oamenii ar fi vrut sト mト accepte, atunci m-ar fi acceptat テョn timpul vieネ嬖i mamei, テョn caz cト murea ea prima. Invers, dacト mint despre mine, dacト iau vina asupra mea, ca Hristos, pot dトブna mie ネ冓 ei, dar ネ冓 altora, ネ冓 totodatト テョncalc acel prinicipiu moral general 窶 dacト lumea ar fi fost ca mine ネ冓 s-ar fi gテ「ndit cト e ceva grav sト minネ嬖 despre un om bun ネ冓 nevinovat, atunci nu s-ar fi テョntテ「mplat multe lucruri rele. Minciunile sunt legate de corupere, de lanネ孛ri diverse ale slトッiciunilor ネ冓 pot duce la distrugerea valorilor reale. Rトブl, cred cト am テョnネ嫺les corect, a fost テョn cazul meu fiindcト ei au lovit テョn mine, inclusiv prin izolare completト zeci de ani 窶 dar acum, dupト 40 de ani, m-am obiネ冢uit ネ冓 cu izolarea. ネtiu cト minciuna duce la rトブ ネ冓 nu mint din principiu ネ冓 tot aネ兮 nu aネ minネ嬖 nici despre alt om bun ネ冓 nevinovat, nu aネ suporta sト ネ冲iu cト va trece prin ceea ce am trecut eu 窶 ネ冓 nu aネ arunca asupra altuia povara necazurilor mele.

ネ亙 totuネ冓, poate cト oamenii nu au minネ嬖t despre mine 窶 cu cテ「t stau sト mト gテ「ndesc mai mult, テョmi dau seama cト nu am dovezi clare despre cine ネ冓 ce a minネ嬖t despre mine. Oricum eu nu aネ fi minネ嬖t aネ兮 cum spun ei cト vor sト mint eu, テョn primul rテ「nd fiindcト nici nu ネ冲iu cine sunt ei, nu ネ冲iu ce folos ar avea sト mint ネ冓 de unde sト ネ冲iu eu cト ei au dreptate ネ冓 ce anume vor ei sト mint?! Este adevトビat cト am fost hトナtuitト ネ冓 vテ「natト テョn blocuri de locuinネ嫺, otrトプitト テョn apartamentele unde am stat 窶 dar asta nu dovedeネ冲e cト unii minネ嫺au ネ冓 nici ce minネ嫺au. Familia m-a nedreptトκ嬖t ネ冓 m-a respins ネ冓 m-a torturat, dar nici din asta nu rezultト cト minネ嫺au ネ冓 ce minネ嫺au テョn mod exact. Ar fi un singur amトハunt bizar 窶 modul テョn care m-au tratat oamenii necunoscuネ嬖 pe strトホi - テョn special tinerii ネ冓 copiii - pare a fi evident cト au fost mテ「naネ嬖 de minciuni sau bテ「rfe fトビト temei, posibil cu ideea cト sunt ceva rトブ, respectiv nebunト, dar probabil cト ei nu au o idee clarト despre acest lucru, cum am mai explicat. Ei cred orbeネ冲e cト trebuie sト mト loveascト, sト mト respingト, sト mト omoare. Este posibil ca oamenii sト creadト chiar cト eu am delirat restul lucrurilor, テョn afara modului テョn care ei mト lovesc zilnic, dar totul e adevトビat. Poate cト oamenii numai asta cred despre mine, cト sunt nebunト, ネ冓 eventual faptul cト trebuie sト mト respingト ネ冓 sト mト omoare din aceastト cauzト, iar restul ideilor despre mine, テョn afarト de ceea ce am povestit eu, pot fi doar minciuni inventate de cei care mト lovesc zilnic.

Un ultim aspect pe care テョl enunネ din nou e cト e absurd sト comiネ嬖 o crimト monstruoasト, sト torturezi ネ冓 sト omori un om nevinovat, fiindcト despre asta e vorba (poate cト nu aネ嬖 テョnネ嫺les), mai ales dacト este vorba de o greネ册alト din trecut a altor oameni. Poate cト ei nu sunt vinovaネ嬖 grav, poate cト pur ネ冓 simplu au greネ冓t, deci este ceva pardonabil ネ冓 de テョnネ嫺les. Greネ册lile pot fi テョndreptate. Ei ar putea sト adopte altト atitudine ネ冓 conduitト. Poate cト nu e vorba de o crimト voluntarト, gravト, cu circumstanネ嫺 agravante, ci doar de o greネ册alト, datoratト lipsei de informaネ嬖i sau dezinformトビii. Deci putea fi adevトビul ネ冓 nu m-ar mai fi omorテ「t sau lovit aネ兮 mult. Acesta e un alt motiv pentru care nu mint, テョncト mai am speranネ嫺 de normalitate. Ei spun mereu cト mi-au fトツut prea mult rトブ ネ冓 de aceea toネ嬖 vor sト mor. ネ亙 cト eu am fost 窶挾rea nevinovatト窶 (din nou ca テョn religie, ca テョn rugトツiuni, aici fiind vorba de paralela cu Fecioara Maria, pe care nu am mai detailat-o). Sau afirmト cト tinerii nu pot テョnvトκ嫗 nimic bun dacト e adevトビul expus, fiindcト cei rトナ ネ冓 mincinoネ冓 au obネ嬖nut tot ce au vrut ネ冓 cei buni ネ冓 care nu au minネ嬖t au fost distruネ冓 ネ冓 omorテ「ネ嬖. Dar lucrurile acestea nu conteazト, sunt irelevante ネ冓 greネ冓t gテ「ndite. De fapt, repet, adevトビul nu poate face rトブ, dacト e complet ネ冓 clar. Dacト a fost vorba doar de o greネ册alト ネ冓 nu de o pre-meditare monstruoasト, atunci nu e ceva grav, prezentul conteazト mai mult ca trecutul. Ei spun cト oamenii sunt foarte mテ「ndri ネ冓 nu vor sト recunoascト cト au greネ冓t - dar e absurd, poate cト nu sunt ei de vinト ネ冓 poate cト au greネ冓t fトビト intenネ嬖i rele, poate cト nu au テョnネ嫺les cト e vorba de nedreptate ネ冓 crimト gravト ネ冓 nu e vina lor dacト sunt mai proネ冲i sau mai proネ冲i decテ「t mine ネ冓 nu aveau nici mトツar de unde sト mト cunoascト pe mine.

Un punct final este cト eu am gテ「ndit, posibil corect, cト, dacト mint sau minネ嬖m テョn astfel de caz, se creeazト condiネ嬖i ca aceste lucruri rele sト se repete, ceea ce nimeni nu ネ冓-ar dori テョn mod lucid, fiind vorba de foarte multト suferinネ崙 a unui om nevinovat ネ冓 totodatト rトブ ネ冓 テョn viaネ嫗 altora prin suferinネ嫗 テョnduratト de victimト.

Totuネ冓 ei spun cト nu e posibil ca oamenii sト テョnネ嫺leagト, fiindcト e vorba de niネ冲e 窶挾orci窶 politici care au minネ嬖t テョntreaga lume despre mine ネ冓 care mト omoarト fiindcト nu vor sト renunネ嫺 la putere. Iar eu nu pot テョnネ嫺lege aネ兮 ceva.

7.06.24
Ei au inventat multe minciuni ネ冓 aberaネ嬖i, dar nu ネ冲iu cテ「te dintre ele sunt prezente cu adevトビat テョn mintea altor oameni, テョn ideile lor despre mine. Au inventat deliruri felurite, probabil ca sト dea impresia cト eu le-am inventat ネ冓 cト eu cred acele aberaネ嬖i. Nu e aネ兮.
Am explicat clar acele deliruri ネ冓, pe de altト parte, am explicat ネ冓 ce cred eu de fapt, cum mト distanネ嫺z de ele. Sau cum gテ「ndesc. Iatト, de exemplu, un alt delir din zilele trecute - delirul trezirii - ei spun cト oamenii cred cト o parte din ei au trトナt mai multe vieネ嬖 sau sute de ani, dar au fost treji テョn mod intermitent, cト ei se trezesc din cテ「nd テョn cテ「nd, iar テョn rest sunt adormiネ嬖 ネ冓 fトビト conネ冲iinネ崙 sau gテ「ndire proprie, cト ei sunt adicト un fel de pトパuネ冓 care funcネ嬖oneazト la cheie sau cu baterie ネ冓 unii sunt nebuni ネ冓 fac lucruri rele atunci cテ「nd se trezesc, temテ「ndu-se sト nu adoarmト din nou. Din cauza acestui delir ei spun uneori cト toネ嬖 vor sト mト adoarmト - deネ冓 am fost numai binele, dar ei cred altceva - ネ冓 unii テョntreabト uneori cテ「nd mト voi trezi, sau spun cト eu nu mト voi trezi niciodatト etc. テ始 realitate, spun ei, eu nu am cum sト mト trezesc, fiindcト sunt copil ネ冓 nu am mai trトナt alte vieネ嬖 sau mult timp, precum ceilalネ嬖. テ始 plus, am fost un om treaz, adicト lucid テョn permanenネ崙, テョnネ嫺legテ「nd lumea treptat. Oricum, eu prefer sト folosesc termenul de configuraネ嬖e psihicト, fiindu-mi clar cト omul se adapteazト psihic la realitate ネ冓 evolueazト テョn mijlocul unei reネ嫺le sau configuraネ嬖i sociale ネ冓 naturale, reネ嫺a alcトフuitト din oameni sau conネ嬖nuturi psihice omeneネ冲i, mediu natural ネ冓 produse psihice proprii sau apropriate 窶 idei ネ冓 sentimente - ca un pトナanjen stトパテ「n pe plasa sa. Cei doi termeni ai relaネ嬖ei - omul ネ冓 configuraネ嬖a sa - sunt prezenネ嬖 simultan atunci cテ「nd individul este viu ネ冓 autonom ca raネ嬖une ネ冓 voinネ崙 (sau treaz, cum ar spune ei). Ca sト folosesc cuvintele lui Constantin Noica, omul 窶拇evine テョntru fiinネ崙窶 テョn mod continuu - iar configuraネ嬖a proprie influenネ嫺azト テョntregul psihism al lumii, uneori e mai simplu sト fie echilibratト cu restul lumii, e mai adecvatト, are forネ崙 integrativト ネ冓 comprehensivト mai mare, alteori menネ嬖nerea homeostaziei e mai dificilト ネ冓 pot apトビea disrupネ嬖i. Produsele culturale, inclusiv religia, au, dupト cum se ネ冲ie, un rol integrativ ネ冓 de stabilizare a reネ嫺lelor neurolingvistice. Mulネ嬖 oameni repetト astfel istoriile din cトビネ嬖 fトビト sト fie conネ冲ienネ嬖 de aceasta ネ冓 fトビト sト le poatト controla. Pentru unii cultura este ca o 窶敕ョnchisoare窶, dar adevトビaネ嬖i creatori de culturト ネ冲iu ネ冓 テョnネ嫺leg rostul poveネ冲ilor pentru copii ネ冓 pentru oameni mari, faptul cト altfel societatea ar fi doar haos steril ネ冓 distrugere. Numai prin enculturaネ嬖e putem fi fericiネ嬖 ネ冓 devenim oameni integri. La un anumit nivel de semnificaネ嬖e, cultura nu minte deloc.

21.06.24
Iatト cト din nou, din proprie iniネ嬖ativト, reiau o anumitト explicaネ嬖e mai veche. Probabil cト aネ嬖 テョnネ嫺les cト eu am テョncercat sト vト テョndrept greネ册ala cu bunトプoinネ崙 ネ冓 gテ「ndul bun, cu blテ「ndeネ嫺 ネ冓 iertare. テ始 niciun caz nu m-aネ fi 窶搜トホbunat窶, am avut o educaネ嬖e foarte strictト テョn acest sens 窶 pot explica totul 窶 dar am fost probabil un om bun din naネ冲ere ネ冓 nu aネ fi fトツut rトブl 窶 absolut niciodatト nu am dorit rトブl cuiva ネ冓 ar fi fost imposibil acest lucru. Totuネ冓 am scris absolut tot adevトビul despre mine, ネ冓 cred cト nu am greネ冓t cト am fトツut acest lucru. Am mai explicat cト, テョn cazul テョn care nu vト rトホgテ「ndiネ嬖 ネ冓 chiar sunt omorテ「tト, se creeazト premise ca aceastト tragedie sト se repete 窶 ceea ce nu este de dorit, din cテ「te テョmi dau eu seama. Este periculos ネ冓 pentru restul lumii, nu doar pentru victimト. Mi s-a spus de nenumトビate ori cト oamenii mト considerト cトツat ネ冓 de aceea nu テョi pasト nimトハui cト sunt torturatト ネ冓 complet izolatト ネ冓 omorテ「tト chiar. Poate cト nu e aネ兮, vト rog sト reconsideraネ嬖 opinia dvs., de fapt nu puteaネ嬖 avea vreo opinie despre mine, fiindcト am fost efectiv izolatト de la 13 ani. Este adevトビat cト nu am reuネ冓t sト テョnvトκ o meserie, dar propriu-zis nu am avut acest drept, probabil cト, dacト eram respectatト, dacト nu eram torturatト ネ冓 eram un pic acceptatト, cu drepturi cu tot, aネ fi reuネ冓t acest lucru.

Ei spun cト mama e un om monstruos, dar a minネ嬖t ネ冓 minte テョn aネ兮 fel, テョncテ「t toネ嬖 o cred ネ冓 mト テョnvinovトκ嫺sc pe mine. Nu ネ冲iu la ce se referト aceネ冲i oameni. Ei spun ネ冓 cト familia mea e o familie de... ネ冓 de asemenea minte de テョngheaネ崙 apele ネ冓 mト omoarト. Eu nu am gテ「ndit aネ兮 ceva despre ei, nu aネ fi avut niciun interes, nu puteam ajunge sト gテ「ndesc aネ兮 ceva, eu depind de familie ネ冓 de oameni, nu ei de mine 窶 dar ネ冓 ei, ca ネ冓 restul lumii, m-au izolat de mult timp sau nu m-au acceptat, テョn afara relaネ嬖ei cu mama, care a fost テョntr-adevトビ o relaネ嬖e cu multe probleme.

Ideea generalト e deci cト oamenii mト omoarト ネ冓 cred rトブl despre mine ネ冓 din cauza minciunilor familiei mele 窶 eu nu pot テョnネ嫺lege aネ兮 ceva, cum adicト au minネ嬖t despre mine? Pe mine nu m-a テョntrebat nimeni niciodatト nimic, pe ei de ce テョi テョntreabト ネ冓 le dau astfel ocazia sト mintト? Ei au spus cト eu am fost judecatト ネ冓 condamnatト ネ冓 cト familia mea a minネ嬖t テョn acest context. Eu nu am greネ冓t nimic ネ冓 nu aveam cum sト fiu acuzatト. Ori e crimト, ori eroare de evaluare/judecatト, ceea ce se poate テョntテ「mpla, ネ冓 atunci tot un fel de crimト este, dacト eroarea nu e テョndreptatト. Tot ceea ce am povestit despre familia mea e adevトビul テョn cele mai mici detalii 窶 citiネ嬖 テョncト o datト ネ冓 veネ嬖 テョnネ嫺lege ideile mele despre adevトビ. テ始 cazul acesta, al meu, eu am fost obligatト sト spun adevトビul tot, ceea ce am ネ冓 fトツut. Am fost aproape surprinsト de ideea cト proネ冲ii cred cト eu am minネ嬖t despre familia mea, din cauzト cト eu eram judecatト ネ冓 deci e logic cト am vrut sト dau vina pe ei, sト テョi acuz pe ei. Nu テョnネ嫺leg la ce se referト. Orice om inteligent care ar fi stat puネ嬖n de vorbト cu mine sau m-ar fi cunoscut cテ「t de puネ嬖n, cred cト ar fi テョnネ嫺les cト nu aveam cum sト mint, congenital. ネ亙 テョn plus eu nici nu aveam cea mai micト cunoネ冲inネ崙 sau bトハuialト cト eram judecatト, deci nu puteam minネ嬖 テョn acest scop, al apトビトビii mele. Nu aネ fi fトツut aネ兮 ceva テョn mod cert, oricテ「t aネ fi fost torturatト, minciuna ネ冓 rトブl asupra unui om nevinovat テョmi repugnト 窶 nu aネ fi mai fost om. Minciunile duc la morネ嬖 de oameni nevinovaネ嬖, nu adevトビul. Dacト oamenii ar fi テョnネ嫺les adevトビul despre mine, poate cト nu m-ar fi omorテ「t. ネ亙 totodatト nu mi-ar fi persecutat sau lovit sau omorテ「t rudele, eu neavテ「nd pe nimeni altcineva pe lume. Am fost opusul individului care pテ「rトκ冲e pe cei care テョi fac rトブ 窶 era evident aceasta - fiindcト am avut multト テョncredere テョn ceea ce e bun テョn societate ネ冓 テョn mine テョnsトノi. Dar sunt situaネ嬖i テョn care adevトビul trebuie spus, pentru a evita ceva ネ冓 mai rトブ chiar, nu doar pentru propria persoanト. Am fost un copil foarte cuminte ネ冓 bun ネ冓 inteligent, nu ネ冲iu de ce familia m-a respins de micト ネ冓 a intenネ嬖onat sト mト izoleze ネ冓 sト mト テョnchidト la psihiatrie. テ始vトκ嫗m bine ネ冓 luam note mari. Am primit un fel de ameninネ崙ビi indirecte テョncト de cテ「nd eram micト. Am fost numai binele faネ崙 de toネ嬖 oamenii テョntテ「lniネ嬖 atテ「t cテ「t am putut ネ冓 am ネ嬖nut mult la familie ネ冓 la oameni テョn general. Repet, nu ネ冲iu din ce motiv, mama m-a chinuit de micト ネ冓 mi-a spus chiar cト mト va omorテョ chiar ネ冓 cト, dacト pトビinネ嬖i vor sト テョネ冓 omoare copilul, societatea e mereu de partea lor, ceea ce am constatat ネ冓 eu privind martiriul meu ca pe un experiment 窶 dar テョncト sper cト vト veネ嬖 rトホgテ「ndi ネ冓 nu mト veネ嬖 omorテョ, cト, eventual, mト veネ嬖 chiar accepta puネ嬖n. Acest experiment e repetabil, riscト din pトツate sト se repete, dacト nu テョl contraziceネ嬖 prin raネ嬖une ネ冓 adevトビ ネ冓 dreptate, nu prin rトホbunare. Mama spunea cト pe ea o vor crede toネ嬖, fiindcト ea e diplomatト ネ冓 ネ冲ie sト mintト, dar eu sunt un cトツat ネ冓 nimeni nu mト va crede. Mama a fost un om extrem de rトブ ネ冓 violent cu mine, ca ネ冓 tata, ネ冓 mト bトフea ネ冓 ネ嬖pa la mine ore テョn ネ冓r fトビト niciun motiv, chiar fトビト sト o provoc 窶 dupト care mト pupa cu forネ嫗 ネ冓 テョネ冓 cerea chiar iertare, deネ冓, de obicei, nu ネ嬖neam supトビare, ネ冓 foarte repede deci, テョn cテ「teva minute, テョネ冓 revenea brusc ネ冓 se fトツea cト nimic rトブ nu s-a テョntテ「mplat. Poate テョn acest mod テョi pトツトネea pe alネ嬖i 窶 eu nu ネ冲iu, nu am avut astfel de bトハuieli ネ冓 nu m-am gテ「ndit niciodatト atunci cト cineva ne auzea sau ne vedea eventual, dar numai din cテ「nd テョn cテ「nd, cテ「nd mama pトビea normalト ネ冓 bunト cu mine.

Astfel am scris din nou 窶 テョn contextul izolトビii mele forネ嫗te din 84, テョn contextul テョn care sunt unele persoane care intrト テョn gテ「ndurile mele cu ideea cト toネ嬖 cred cト sunt nebunト sau cト proネ冲ii nu au テョnネ嫺les cト ceilalネ嬖 intelectuali m-au respins folosindu-se de minciuna sト sunt 窶拵ebunト窶 ネ冓 deci ceva rトブ sau un 窶拂トツat窶 lipsit de valoare. Eu cred ネ冓 acum cト nu e aネ兮, cト e greネ冓t sト fiu omorテ「tト 窶 e adevトビat cト am o tulburare psihicト datoratト a ceea ce ei numesc f_t, ceva ce eu nu cunosc ce este sau cum se produce, ceva ce alネ嬖i au fトツut intenネ嬖onat, din rea voinネ崙 asupra mea fトビト sト テョi provoc ネ冓 astfel depind de medicamente psihiatrice pe care le iau de mult, dar nu am fost niciodatト nebunト テョn sensul de a delira ネ冓 aproape tot timpul am fost lucidト, cu raネ嬖une corectト, normalト, inteligentト etc. Aネ fi putut テョnvトκ嫗 chiar sト fiu utilト ネ冓 oricum oamenii inteligenネ嬖 sunt utili, chiar dacト scriu doar poezii proaste ネ冓 necitite de alネ嬖i 窶 sunt inteligenネ嬖 ネ冓 utili テョn mod indirect, implicit, prin intelectul lor, care reprezintト pace ネ冓 bunトフate ネ冓 alte valori, stabilitate sau alte lucruri utile, chiar dacト ei nu au loc de muncト, fiindcト oricum se aflト テョn relaネ嬖e indirectト cu テョntreaga viaネ崙 psihicト a restului lumii.

Acum ei spun cト tot ce spun eu e adevトビul, dar eu nu ネ冲iu ce minciuni crede poporul despre mine ネ冓 familia mea ネ冓 astfel nu am idee cum sト le combat.??? Oare? Ce?
Alネ嬖i spun - dupト cum ネ冲iネ嬖 - cト existト un anumit gen de "idioネ嬖" care cred fトビト sト ネ冲ie nimic cert cト astfel de lucruri cum am povestit eu nu se pot テョntテ「mpla, fiindcト sunt rele, prea groaznice, par aberaネ嬖i ネ冓 incredibile, ei cred cト ele nu se pot テョntテ「mpla oamenilor ca mine, deネ冓 ei nu ネ冲iu nimic despre mine - dar par sト creadト aberaネ嬖ile medicilor cト aネ fi nebunト ネ冓 cト ceea ce am scris e minciunト sau delir, fabulaネ嬖e, confabulaネ嬖e etc. Acest gen de oameni cred cト nebunii sunt un anumit gen 窶拯トビginit窶 ネ冓 cumsecade de oameni, aネ兮 cum de exemplu ネ冓-a jucat rolul cト ar fi fosta mea colegト de bancト, care a suferit ネ冓 ea internトビi psihiatrice. Nu ネ冲iu cu certitudine dacト rolul jucat de ea este intenネ嬖onat sau eventual o reacネ嬖e inconネ冲ientト a unui om naiv ネ冓 chinuit, fiindcト aネ兮 vrea lumea ca el sト fie. Poate cト nu se preface, poate e adevトビul, dar ea fusese totuネ冓 inteligentト - poate minte... cu un anumit scop... poate au obligat-o sau poate nu... Ea fusese crescutト テョn copilトビia micト テョn Iran ネ冓 apoi visase sト emigreze テョn SUA; aネ兮 spunea ea - cine ネ冲ie ce s-o fi テョntテ「mplat...

Mai adineaori m-au lovit ne-cazurile iar テョn cap ネ冓 テョn ochi puternic, profitテ「nd de cトネdurト - ei spun cト e vorba de o guvernare tiranicト, fapt pentru care toネ嬖 mint despre mine ネ冓 toネ嬖 vor sト mor - adicト tiranii vor sト mor prin intermediul celorlalネ嬖? - e a treia varト canicularト la rテ「nd, din cテ「te ネ嬖n eu minte, aparent cu scopul de a mト omorテョ, aネ兮 cum l-au omorテ「t ネ冓 pe tata - indiferent cテ「ネ嬖 alネ嬖i mor sau ce se テョntテ「mplト cu vegetaネ嬖a ネ冓 solul, fiindcト ei nu suportト ideea adevトビului ネ冓 preferト sト moarト toネ嬖 decテ「t sト trトナesc eu sau sト fie adevトビul acceptat - numai cト, spun ei, nici acum nu au reuネ冓t テョncト sト テョmi doboare capul, deネ冓 m-au izolat complet de micト ネ冓 chiar locuiesc テョntr-o zonト cu mai puネ嬖ni oameni, cu mama, care ネ冓 ea mト loveネ冲e mereu. テ始 ultimele zile ochii m-au durut mult ネ冓 multe ore zilnic - e pトツat cト unii spun cト mト omoarト ネ冓 cト toネ嬖 vor asta, poate cト e chiar adevトビul, poate テョi veネ嬖 convinge de ce e bun - am fost mereu binele ネ冓 ceva frumos ネ冓 nu trebuie sト fiu omorテ「tト fiindcト am suferit prea mult, cum spun mulネ嬖, eu am rトノas sigur aceeaネ冓, ceva bun ネ冓 putea ieネ冓 ceva foarte frumos ネ冓 util din toatト povestea, e pトツat, gテ「ndiネ嬖-vト logic... Eu continuu sト cred cト conteazト ネ冓 gテ「ndurile bune ネ冓 atitudinile frumoase ネ冓 luminoase ネ冓 blテ「ndeネ嫺a ネ冓 iertarea ネ冓 cred cト vト daネ嬖 seama cト aネ兮 am fost de micト; eu nu sunt de acord cu ideea cト numai cei buni mor tineri ネ冓 cト chiar trebuie sau e normal sト fie sacrificaネ嬖 sau sト moarト, eu cu adevトビat am fost un om drept ネ冓 nu aネ fi pトビトピit pe nimeni la greu niciodatト, nu aネ fi minネ嬖t despre alネ嬖 oameni buni nici sub torturト. Este sigur nevoie ネ冓 de bunトフate ネ冓 nu e cトツat, e nevoie ネ冓 de oameni puri, cum am fost eu mereu, chiar dacト ceilalネ嬖 m-au テョnghiontit ネ冓 dat deoparte mereu 窶 dar la nevoie toネ嬖 apeleazト ネ冓 テョi cautト pe cei ca mine ネ冓 toネ嬖 au nevoie de milト ネ冓 alinare.

Azi am mers la Lidl, era rトツoare dar apoi m-a lovit ceva fizic ネ冓 s-a fトツut iar caniculト - pe drum mi-era sete ネ冓 am vrut sト iau apト de la un magazin din cele cu uネ卞 pe care scrie 窶捏unaネ嬖 la uネ卞窶 ネ冓 douト femei mi-au spus sト nu sun pentru apト, dar mie mi-era sete rトブ ネ冓 aveam drum テョn faネ崙 ネ冓 nu ネ冲iam ce vor cu mine ネ冓 ele m-au prins chiar de umeri テョn mod ciudat ネ冓 am aflat apoi de la vテ「nzトフor, care a venit totuネ冓, cト eu deja sunasem, cト テョi murise un ginere sau aネ兮 ceva - dar era ilogic, eu deja sunasem ネ冓 era biletul テョn uネ卞 ネ冓 luminト テョnトブntru ネ冓 oricum veneau ネ冓 ele... nu aveam cum ghici.

Azi a fost serbarea ネ冂olarト de sfテ「rネ冓t de an, a fost o surprizト pentru mine - am vトホut fete ネ冓 bトナeネ嬖 gトフiネ嬖 ネ冓 fericiネ嬖 ネ冓 cu flori, ネ冓 maネ冓nile umpleau strada ネ冂olii ネ冓 cea principalト, ca ネ冓 cu alte ocazii - ei spuneau cト ネ冂oala aceasta e ネ冂oalト de elitト ネ冓 cトブtatト de mulネ嬖 fiindcト a fost ネ冂oala mea ネ冓 fiindcト eu locuiesc aici, dar probabil cト e din cauzト cト aネ兮 e obiceiul テョn ultimii ani, nu era aネ兮 cテ「nd eram copil - copiii sunt テョn ネ冂oli ネ冓 familiile aネ冲eaptト テョn cozi mari de maネ冓ni pe stradト, am mai vトホut la fel ネ冓 cテ「nd am fost la dentist, テョn cartierul Andronache --- テョn caz cト nu se strテ「ngeau ca sト mト loveascト... cum au fトツut ネ冓 asta adesea.

Cineva spune テョn englezト テョn gテ「ndul meu cト toネ嬖 apトビト minciunile fiindcト foarte mulネ嬖/toネ嬖 au minネ嬖t ネ冓 toネ嬖 ネ嬖n la 窶捏patele窶 lor ネ冓, dacト ar spune adevトビul, oricum ar pierde puterea sau chiar mai mult, fiindcト oamenii ar テョnネ嫺lege cト au fost minネ嬖ネ嬖 ネ冓 deci oricum nu m-ar putea ajuta. ネ亙 eu sunt convinsト cト poate toネ嬖 sau oricum foarte mulネ嬖 doar au greネ冓t ネ冓 numai cテ「ネ嬖va au fost imorali, au vrut sト-mi facト rトブl ネ冓 au minネ嬖t intenネ嬖onat pentru interesul lor personal sau chiar de grup. Vト mai amintiネ嬖 cテ「nd eraネ嬖 copii ネ冓 テョncト treji moraliceネ冲e ネ冓 テョnネ嫺leseserトκ嬖 din cトビネ嬖 cト toate crimele ネ冓 ura sunt doar rodul unor greネ册li stupide ネ冓 neテョnネ嫺legerii adevトビului? Deネ冓 eu am scris de mult timp clar ネ冓 repetat tot adevトビul ネ冓 tot ce e frumos ネ冓 bun, totuネ冓 nu v-aネ嬖 trezit テョncト. Poate fiindcト mulネ嬖 spun cト lumea nu vrea sト renunネ嫺 テョncト la politicト ネ冓 au fost multe minciuni ale politicienilor despre mine? Nu cred, nu ネ冲iu. Poate cト poate exista o politicト care sト renunネ嫺 la minciuna despre mine, テョn caz cト era bazatト pe asta, dar eu nu pot crede aネ兮 ceva. Ei spun, evident delirant, cト nu doar politica ar trebui sト disparト, ci ネ冓 religia - ceea ce e evident neadevトビat, chiar dacト unii oameni rトナ sau din greネ册alト, fトビト sト fie vinovaネ嬖, au minネ嬖t despre mine - se spune cト extrem de mulネ嬖 oameni au suferit テョn istorie persecuネ嬖i, inclusiv religioase, sau pentru credinネ嫗 dreaptト. Bineテョnネ嫺les cト nu e deloc nevoie sト disparト religia ネ冓 cト poate continua sト existe credinネ嫗 luminatト テョn Dumnezeu ネ冓 Fiul Sトブ ネ冓 Duhul Sfテ「nt ca テョn crezul creネ冲inesc. E greネ冓tト ideea cト eu sunt ceva rトブ 窶敕ョn religie窶. Eu nu reprezint un simbol religios iar religia テョn sine nu e ceva rトブ, practicatト cu moderaネ嬖e. Despre politicト am テョndoieli, dar poate cト e ceva necesar, ce nu poate fi テョnlトフurat.

Iar vorbe テョn englezト cト ei nu テョnネ嫺leg de ce, atunci cテ「nd sunt lovitト, eu cresc テョn putere, mト テョntトビesc, devin mai mare 窶 eu rトピpund cト e o reacネ嬖e parネ嬖al inconネ冲ientト ネ冓 normalト a psihicului ネ冓 テョntregului organism, ceva normal ネ冓 cunoscut テョn biologie de secole 窶 e firesc sト existe supra-compensare テョn condiネ嬖i de stres. Totodatト テョmi amintesc ネ冓 eu cト am テョnネ嫺les anumite lucruri, cト am progresat テョn cunoaネ冲ere ネ冓 テョnネ嫺legere a lumii テョn 窶挌eneral窶 (fトビト vreo aluzie la armate) datoritト acestor lovituri mai puternice uneori ale lor. Ei spun atunci cト 窶抛a nu atacト niciodatト, ea numai reacネ嬖oneazト窶, ca ネ冓 cum descriu ironic conduita mea テョn faネ嫗 窶拌tacului窶 din partea lor. Eu rトピpund 窶 窶拊ine, dar sunt om, nu animal窶, fiindcト ei neagト umanitatea, voinネ嫗 mea, ca ネ冓 cum ar judeca テョn stil behavorist sau biologizant 窶挾sihologia窶 victimei ネ冓 cトネトブlui. El adaugト cト asta cred proネ冲ii despre mine, sト テョncerc sト mト lupt cu ideea asta 窶 cト sunt astfel de nebunト. Eu spun cト pテ「nト ネ冓 Hristos probabil nu a cトホut sub bici ネ冓 povara crucii テョncト de la primii paネ冓, de la primele lovituri ネ冓 probabil cト la テョnceput s-a テョntトビit. Cum adicト sト atac? (Abia acum, cテ「nd scriu acestea toate, テョmi dau seama cト cineva aparent mト considerト simbol politic, ca ネ冓 cum aネ reprezenta ceva politic.) Eu nu sunt gladiator ネ冓 nu joc niciun joc. Tot aネ兮 ネ冓 primii creネ冲ini au preferat sト nu lupte, ca sト テョnvingト ceva bun, o idee, o utopie a binelui 窶 erau oameni, nu maネ冓ni sau instrumente ale politicii, ネ冓 nici eu nu sunt aネ兮 un lucru. Ei nu erau gladiatori ネ冓 au fost, se spune, omorテ「ネ嬖 adesea de fiare sトネbatice - ネ冓 oricum erau legaネ嬖 de frテ「nghii ネ冓 unii de alネ嬖i, con-damnaネ嬖 ネ冓 nu puteau lupta. テ始tテ「mplトフor locuiesc テョn apropierea pトヅurii Andronache 窶 ceea ce aminteネ冲e de o civilizaネ嬖e apusト, precreネ冲inト, de necazurile mele テョn lupta cu barbaria inexplicabilト a oamenilor proネ冲i sau tineri, dar ネ冓 de Titus Andronicus ネ冓 de caricaturistul Andronic dintr-o altト epocト.
Aネ兮dar, omul posedト un tip aparte de adaptare prin テョnvトκ嫗re, deネ冓 ea existト la multe tipuri de organism - dar la om e vorba intelectualizare specificト accentuatト, prin limbajuri ネ冓 simboluri, astfel テョncテ「t individul descoperト ネ冓 pune テョn funcネ嬖une noi modalitトκ嬖 de rトピpuns la stres, ceea ce テョl face mai puternic ネ冓 mai テョnネ嫺lept テョn faネ嫗 neajunsurilor psihosociale, bolii ネ冓 bトフrテ「neネ嬖i.

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. poezii
poezii
poezii  Search  Agonia.Net  

Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Privacy and publication policy

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!