agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2006-05-09 | [This text should be read in romana] |
Invizibile lanțuri
Umbra ta înfiptă ca un cui în perete mii de lumânări sunt ochii mulțimii care te fixează te multiplică pe ecranul de var Tu te ții bine de peretele poros nu vrei să fugi lanțurile lor invizibile zac la pământ fără tine umbrele tale te’ nlănțuie strâns înfipte’ n carnea ta picăturile de sânge cad albe de spaimă și sting rând pe rând lumânările. Panta rei Dacă vrând să înțeleg nimic nu’ ncepe nicăieri și atunci nu există Oamenii de pe margine privesc efortul meu și surâd de parcă ar chiar ști ceva se mișcă în ierburile care abia au izbutit să scape din pământul rece. Vecinul meu țăranul icnind izbește cu parul pământul care nu i-a făcut nimic. La plimbare cu Baudelaire Extazul și oroarea se’ nghesuie să intre degrabă în viață Regele abia încoronat tremură sub hlamida prea grea necunoscute-i par acum drumurile zilnice prin palat și’ n sala tronului rece pustiul își ascunde surâsul în pumn iar umerii tineri îi tremură de fericire orgoliu atins cu creștetul sub coroana de spini Inovând alt necunoscut o pasăre grea neagră de zbor se-așează pe piatra umedă ciugulind florile bolnave ofilite Ofelia tandră străbate aleile grădinii pentru ultima oară cuvântul îi moare pe buzele vinete: „Du-te tu!” Joc de copii în mijlocul verii Încet din tăcere se-aude un urlet se crapă norii de spaima tunetului ce va veni apoi își dau brânci în jos pe-o scară de aluminiu cu zdrăngănele ce mai tăcere a fost atunci țin minte cum Buna și-a tras pe ochi broboada iar vaca păștea și medita și mai și la fotosinteza din firele de iarbă însă liniștea - tot ea săraca - s-a aplecat peste Buna și-a luat-o cu ea zburând amândouă ca două ciori croncănind ele ceva neînțeles în locul de unde norii speriați au fugit și se ascund acum vreau să zic se joacă de-a v-ați ascunselea. Ghilotină Prinde’ ntre pleoape lumina și chipurile nedorite apoi le smulge din sine ca pe-o măsea cariată (ce clește, dom’ le!) Zbate-te ca un cal ce nu vrea frâul și trage’ ntre pleoape - ghilotină pe cinste! - viața ce nu-ți mai place cum arată fă sandviciuri din carnea ta neagră ea nu-i bună decât să țină spiritul pe loc. Acum privește ce-a mai rămas! Cuvântul în sine Strivesc boabele cele negre sub tălpi tot mai albe de mort stau cuvintele umbre fine delicate se preling pe pereți împingând mobile în joacă surâd de lumina ce le urmează dansând alcooluri secrete se storc tocmai atunci din carnea cea neagră a cuvântului până la brâu înecat în zemuri must greunat de-avânturi pierdute mă trage în jos mă’ ngroapă de viu cuvântul în sine e singur și sigur pe sine e șarpe e ispitire. * * * Un șarpe bun în drum să-ți fiu: să calci pe el să uiți de Dumnezeu să năpârlesc făcând din pielea mea picioarelor conduri cenușerești ce’ n drum acum amarnic de neștiutori strivesc nepăsători un șarpe blând. Poetul Cine sunt eu? o parte din cel care face bine stârnind uneori praful de pe drum fără să umble cel ce mișcă lumina din genuni fără să deschidă ochii sunt cel ce dă viață orișicând orișicui fără să ceară preț ori închinare în viețile deșarte sunt cel ce’ mparte rând pe rând veșnicii și păcate zilele toate acum vi le vând doar pe o carte. Ascunzătoarea Refugiul meu cad stânci fierbinți aerul umed și lăptos le cerne sforăind Sunt valuri negre’ n noaptea asta în rochii grele de mireasă și mirele o stâncă e în drumul lor năvalnic adăst și eu însingurat pe-o bancă a verii boare răcorind un ceas ’nainte de miezul cel mai negru al ființei: un felinar și câțiva pași. Refugiul meu pare de sticlă lumea o văd perfect oare cât mă vede pe stânca rece și golașă? Aerul uscat ca o frunză ’n miezul toamnei. Atenție! Se filmează! Noaptea, greoaie ca o matroană, coboară alene dealul, dându-și binețe cu ziua care îl urcă sfârșită și’ mbătrânită. Drumul întins peste fața scorojită și scorțuroasă a pământului continuă cu perseverență gândul lui Ulisse Acolo în fața corăbiei valul a’ ncremenit ca un cal în spume Ulisse ’l privește zâmbind ca un tată ce-și îngăduie fiul în micile-i păcate Pe cer șase vulturi susțin pe aripile lor de cenușă cerul destul de albastru acum murdărit de mici nori alburii. Telemac și Penelopa par să mai aștepte ceva chiar dacă știu cât e prețul și cât de util să tot țeși firul Ariadnei Noaptea a învălui discret și definitiv decorul și toate par acum la locul lor încât regizorul, înfun-dat într-un scaun din plastic, poate striga isteric: „Motor!” Un fluture de oțel Armura rece și lucioasă ca un fluture zboară din floare’ n floare de oțel Inexistentul cavaler privește doar lecția de plutire și urmele fine broderii ruginite pe care le lasă pe cer și scârțâitul cerului de diamant pe-oțel îl aude și se lasă cumva tulburat de aura de sânge a apusului Una câte una perlele cad din colier femeia se’ nalță crezându-se iubită ușurată de zbor armura se prăbușește zdrăngănind, o grămadă de aripi false și de fluturi de-oțel. Trista poveste a cărților (ne)citite Cei care nu citesc au obiceiuri ciudate: cumpără cărți le răsfoiesc de parcă ar căuta ceva cunoscut și pentru că n-au ce găsi acolo le-așează în raft pentru totdeauna. Cei care citesc n-au obiceiuri poate de-aceea și citesc ceea ce știu că vor afla spre bucuria lor perversă/ voyoristă pe care n-au cum s-o ascundă în rafturile cu furnir scump. Cărțile și autorii se privesc cu înțelegere și plâng. Micul dejun Mierea bună de gură a amuțit încleștată pe cuțit ridic degetul uns din borcan Buna’ și îngustează ochii de șofran și râdem amândoi de mierea bună de gură aburii din ceaiul fierbinte și sunător o gâdilă molcom în nări și ea strănută pe mușamaua mută eu râd ca de măscări Buna cu linguroiul de lemn amenință tocana cu carne de miel eu zărghit și tare grăbit am vărsat de mult ceaiul printre munții galbeni de mierea plângăcioasă uleioasă clisoasă mă ling pe buze și într-o fugă până la școală scap de mierea cea bună de gură (și-i mare scofală). Oaspetele (ne)așteptat Îmi bate’ n poartă în miezul zilei făr’ o lăscaie mă cere mă vrea (el pe mine!) nu moneda grea de tinichea carnea mea cartea mea aia pe care-am scris-o cu’ n os ascuțit zgâriind la sânge hârtia (o vrea?) Vrea cuvântul slinos purtat din mână’ n mână de când l-a scăpat pe jos domnul c-o singură gură sărac făr’ o lăscaie cuvântul îmi bate în poartă. Cadavrul viu Umblă pe ape și ține tot aerul în nemișcare eu sunt doar subînțelesul sunt totul sunt cel care vede și-aude ascunsul dintre celule acum picăturile de apă stau și ele în rând cuminți ca oile ’n strungă le număr una lipsește „a luat-o vântul de nebun!” „ce vânt mai poate fi în toată nemișcarea mea?” „nu știu, dar el a luat-o cu nemișcarea ta cu tot!” Încerc să plâng: o lacrimă pentru un picur de apă! Peste ape-i pustiul care tremură odată cu aerul prin care mă mișc. Apele negre Apele negre ne-au ajuns suntem singurii locuitori ai acestei camere umede în care lumina pâlpâie absentă apele negre ne sunt de ajuns cine să mai iasă dinlăuntru nici o strungă nici o fereastră doar gândul salvării apele negre au ajuns lângă ziduri gândurile noastre – tot ele – mănunchi forează prin zidul alb o breșă care nu se vede de-afară cine să ne apere de apele negre care-au ajuns obsesia noastră? * * * Am uitat să’ nvârt tăcerea Și ceasul tace fără suflu Pe mobila albă din bucătărie Lustrul se-ascunde mort sub praf Nimic nu se mai întâmplă acuma Doar privesc și aștept o altă’ ntâmplare Care să urnească tăcerea doar cu’ n tic-tac Sau să traseze un drum pe praful de pe dulap. Aerul și Vântul Aerul cuprins de viață: vântul întrupat de-acum sălășluiește singur și mândru printre case și copaci de parcă el le-ar fi dat viață vântul întrupat își înfruntă poeții zdrențăroși fluturându-le hainele de căpătat ca un alt semn de viață Oh, vântul acesta ce-a fost aerul ce este viață. La asfințit Umblând de colo-acolo fără urme pe nisip sau pe asfaltul fierbinte m-a ajuns din urmă seara ca un balsam ea pășea stingheră ostenită și mă ruga s-o iert cum n-a greșit pe cine să găsească iată-mă ajuns din urmă tocmai de ea ca de-o umbră grijulie să m-acopere în noaptea cea mai adâncă și rece doar cu-o pătură și cu-o vorbă: „noapte bună!” Împărăția bătrânilor Ridică orice bătrân chiar dacă el nu vede nimic din împărăția proprie nu-ți fie teamă șoptește-i ceva pentru că oricum nu te aude ce liniște-i în împărăția bătrânilor cine să-l audă și dacă strigă cine să-l vadă cum calcă nesigur și singur acolo în împărăția celor mai mulți nevăzuți și neauziți copiii aruncă în spatele bătrânilor avioane de hârtie foi albe nescrise prin care chiar poți vedea bătrânul orb cum se-așază la rând fără să creadă că azi se mai dă ceva ceva gata să se sfârșească și’ n împărăția bătrânilor. A mai trecut o noapte Noaptea ochii și dinții jivinelor se văd cel mai bine mi-e foame și mi-e sete dar ce folos lângă mine nu-i nimeni așa că degeaba mă plâng nici poetul nu mă știe așa că tac dar din alt adânc strigătul meu e ca noaptea ochilor beliți la TV show e ca dinții înfipți într-un sân de silicon străin (doar pisicile sunt negre ca noaptea) și poetul acela doinind în timp ce privea dansul Doamne, ce colț (sau fluier?) strângea între dinți augusta chemare și mi-era foame și mi-era sete și mă dureau colții de zahăr înfipți în cafea (ăsta-i drog, bă, ratatule!?) noaptea asta a trecut fără evenimente mi-e sete mi-e foame ce colți am avut și eu, Doamne! Mică elegie Lacrimi cât cuprinde trupuri de ondine și corăbieri ce’ ncearcă malurile lacrimei ca să le (în)treacă Lacrimi cât cuprinde runele păgâne ’n pietrele cioplite pe sub ape limpezi lacrime trecute într-un nou botez Lacrimi cât cuprinde sferele în care asprii învățați caută negre linii pentru electronii ce’ ntr-o arătare par și iară nu-s decât o idee strâmbă și caducă Lacrimi cât cuprinde desfăcând fiorii ultimei trădări o femeie-așteaptă semnul la fereastră ploaia să-l lovească dar dintre genuni iată-l că apare Lacrimi cât cuprinde strânse între pleoape reci dureri prin noapte limpede lumina care se abate când e fericirea cea care-o străbate Lacrimi cât cuprinde. Un orb prin parc Un orb el știe de apus de la pasărea lui din colivie O batistă albă cu fluturi verzi o scutur de probă și ce să vezi batista e tot albă Din colivie doar mirosul ascuțit de găinaț ușița-i deschisă de două zile Orbul nu știe dacă soarele s-a lăsat de privit pasărea dacă nu știe să zboare Un singur orb lovind întunericul din parc cu bățul. Cerbul Cerbul își întinde gâtul s-ajungă deodată cu cornul în lună. O umbră pe smalțul lunatic se’ ntinde aleargă se prinde imaginea’ n ochiul fierbinte. Aud pașii urieșești tocând frunze eterne povești despre ieri și mâine uscate cuvinte dar cerbul ce să știe aleargă umbra lui prin pustie s-o prindă în coarne ca s-o învie. Oglinda moare în fin tremurat atunci când cerbu’ nsetat o’ nghite deodată cu luna de smalț. Joc ingenuu Se zice – spun specialiștii – că noi gândim cu 10% din creier restul îl dăm pe femei și pe vin din cele nouăzeci de procente ne vin pe rând ura și voința de putere spaima și dorința de muiere bălăcăreala și voma mai apoi și coma toate astea le găsim în acest teritoriu virgin pe-acolo pe unde zboară pasărea-geniu sau nebunul ingenuu Doamne ce mai harababură într-un ținut roșu de zgură și-unde nici calul nici călăreț nu mai poartă zăbală că-s prea isteți ce țară veselă și plină de jocuri lipsită de umbre plină de blocuri ai făcut băgându-ne strâmbe șanțuri marțiene fetițe cu bube pe fața pământului nostru cenuși oase vopsite în loc de păpuși. Doamne, în care parte a creierului sălășluiești? Singurătatea poetului și-a pomului său Larmă și flori în republica ilegală a poemului orb mi-am zidit din petale din aripi de fluturi și din frunzele uscate foșnitoare un turn de veghe un far fără rost pe masa mea o conservă de ton și o roșie tăiată cubulețe ca și cedarul gălbejit acum dragii mei scriu deși aud razele din Lună ucigând florile fluturii și frunzele verzi însă nu-mi pasă pentru că nici ele nu știu pe cine trebuie să ucidă. Laptele de piatră Piatra uriașilor – basmu-i pe potrivă – crapă sub puterea fulgerului lăsând să-i curgă din măruntaie străveziu și rece laptele de piatră sunt martor v-o jur l-am și băut căci sete mi-era privind uriașii care strângeau în pumn pietrele doamnei (sau babele?) și urlătoarele lor glasuri înfruntau potoleau mângâiau ugerul cerului din care o mână de fulgere mulgea tot lapte de piatră și iar am băut laptele pietrei uriaș să devin (mi-am șoptit așa copilărește) peste munți stăpân păgân cu alt destin. Istorii în rame de lemn prețios Numai ce pui în ramă prețuiește și mai rămâne din istoria ta așa încât de tânăr trebuie să sameni și să’ ngijești o pădure bună de cherestea și lemnu-i prețios de goange să-l păzești și de hoți de nopțile fără lună când ielele nebune rup crengile tinere cele numai bune ca să bată cerul umed o baie de aburi și sângele frunzelor putrede sunt gata să se scurgă’ n pământ ca să-l otrăvească pe rând jucându-i în spinare până’ n alte vremuri când eu mai bătrân voi putea tăia pădurea tocmai așa cum se elibera Absalom iar din fibra ei trecută prin gura știrbă a babei cloanța să-mi fac scândura din care marele maestru va ticlui o ramă istoriei acesteia. De unde să fi știut De unde să fi știut că totul este adevărat atunci când visam copacii interziși să fi fost de vină umbra lor? sau le curgeau prin vasele fine albastre licori? iluzia ca și melancolia nu dispare în zori doar pentru că trebuie să te ridici ca să zbori dimineața orice fată privind în izvor seara regină-i în patul cu flori un fir de iarbă spori de păpădie și mirosul de balegă și cel de pământ acolo în nori am aflat că totul este adevărat. Trec exact ca în vis prin urechile acului ața aceea bărbătească de care stă legat/atârnat mai știu eu care viitor așa ajung în altă lume mai mică mai inutilă dar atât de tristă încât nu vreau s-o mai părăsesc la ce bun să trec iar din vis prin urechile acului acolo unde totul vă este clar de Lună atârnă umbre fantastice ca’ ntr-o invenție a visului proiectată pe cearceaful albei imaculatei concepții alt vis trec iar ca din vis prin realitatea imediată. Asfințit somnoroasă ziua îmi cade’ n poală ochii ei un alt azur înnegrit vrea să scrie pe cer ce nu e de scris eu încă știu totul și-o strâng mai tare la piept îi respir undele calde de ierburi necălcate de demult smulg buruienile-amare și prăfoase ea tot languroasă repet mă’ nfășoară în hainele reci ale nopții de-acum și’ mpreună pe drum doar noi doi și tăcerea apoi ne’ ntindem în fân asfințitul de mult nu mai e decât licuricii și greierii trag cortina peste mine și somnoroasa mea zi. Bucurie Lumina câtă este toată în ochii mei ascunsă pătrunde lumi nespuse în al cuvântului ei prag ea adăstează neștiută vrăjind ce-i de văzut ce ce-i știut deodat’ apoi se duce’ n neant ascuns de neguri și eres pentru ca eu când treaz din vis mă voi înspăimânta cu ea deodată să mă și bucur. * * * Oamenii grăbiți și îndoiți sub plasa grea ploii. Furtuna a’ nserat cerul zilei lăsând-o pentru un ceas surdă la orice rugăciune. În catedrală doar liniștea pășește speriată. Et caetera Bucăți aspre de gheață unele mai mari altele mai mici plutesc prin aer se rostogolesc într-un dans de baloane și-așa pe rând ajung în paharul din nord alături de coniacul albastru al mării interioare beau zilnic coniacul albastru cu gheață plutitoare la mal ușurat cine mă mai poate opri să mă’ mbăt cu chestia asta cu visul meu cu zborul meu cu beția mea cu et caetera. Și tu cânți pianul e doar în închipuirea ta o clapă vie o clapă moartă bat clapele apa să’ nvie și tu cânți orchestra’ i sub sticlă rânjește scrobită înțepenită în fracuri rândunelele moarte-s pe sârma de’ naltă tensiune și tu cânți se-aude toba acum tocmai bate ritmuri tabu pentru cărnurile fezandate și tu cânți acoperind murmurul melomanilor (ce ocazie să te-asculte atâția experți!) cu ,uște lipicioase o să umpli sala de concert le privești încă o dată umilite de miere ele tac și tu cânți chiar dacă sala s-a golit de mult de scaune de draperii de decor doar zidurile’ n ruină mai sunt și tu cânți. Orientală Măslinele bronzate șed liniștite în borcan. Desfac borcanul, criminal, înfig în trupul lor atâta de lucios cu poftă o șpangă, e furculița, deh, nu curge sânge, doar o zeamă uleioasă și sărată: sucul lor. În țeapa atâta de improvizată privesc la condamnata fără inchiziții, i-e soarta numai una: să însoțească-n gura mea îmbucătura fie că-i brânză, cârnatul afumat și interzis, sau sandvișul banal cu margarină. O prind, gurmand, în dinți și o dezbrac lăsând, umil și singur, sâmburele negru ce-l scuip acum, biruitor bărbat, și ’nghit, grăbit cum Cronos nenumărații-i zei, trupul cărnos și-acoperit de pielițele-i fine ce s-au bronzat pe plajele mediterane, iar pe nări aroma indicibilă, orientală, o las la urmă, singură să plece acolo de unde a venit deunăzi chiar măslina. Interogații Ce este Ithaca? O insulă veți zice o stâncă cu sârg de mare’nconjurată e unică și ce mare neștiută îi stă de veghe o știu doar eu cel ce-a plecat de mult de pe țărmurile-i sterpe și pietroase; cei care vin sau care vor să vină nu știu nimic despre străină stânca atâta cât mai este e tot străină (ce mări s-o înconjoare?) deși toți știu că ea există se’ntreabă tot mai des și mai uimiți: ce e Ithaca? Portret târziu al unui neînțeles Tot ceea ce a trecut va popula numai visele lui. Mimează acum frigul cu’ n manșon cravata fistichie și-o înnoadă fratern cu spânzurații arzând lumina’ n alba cale prin pince-nezul atâta de ridicol încât sprânceana lui e tocmai virgula ce-l ispitește din poemul peste care doar privește seniorial și-i gata versul extras din sângele-i albastru pe care îl revarsă spumos heraldicelor cupe din care bea ținând-o cu două degete maestru bătând avan podeaua cu’ n baston vechi de mahon cu-n cap prea complicat grifon or alt animal fantast doar el să-i știe herbul acuma sus pe piedestal oftează doar din lumea-i splendidă un act: o scenă goală pe care și frigul a’ nghețat toți actorii și chiar autorul (v-o jur nu-i mimă!). Banalul aparat numit poezia Alerg în gând acum ca să câștig și eu cursa de melci cineva strigă de pe margini habar n-am ce mesaj să fie acolo pe de lături dar eu par și-acum că alerg celui ce-mi vizitează visul cu aparatul acela numit atât de simplu și de banal poezia. În tranșeele poeziei am rămas aproape singur mai apar din vreme’ n vreme sanitari sau tipi ciudați cu ordine de luptă (canoane să facem înainte de atac!) dar nu mai e cine să le bage’ n seamă pământul vârtos bătucit de pașii unor necunoscuți nici nu mai respiră indiferente buruienile cresc printre oasele eroilor amărând și mai mult aerul din jur bucurându-se (doar înfloresc și ele) de praful care înghite totul acoperind mai întâi tranșeea. * * * Cântecul este înaintea lui ca o broască ce țopăie proastă fără să știe unde va cădea sunetele acelea par tingiri lovite aiurea dar ce faimă trebuie avută în vedere atunci când le auzi că-l preced pe cel ce nu le-a auzit încă. Mirat, rătăcit… Pe unde te-ai risipit pari pierdut de tot da’de unde și-afară’ i ca’năuntru zbiară atotștiutorul din mine eu ce să mai zic acum când toate par la locul lor și bine lămurite doar le privesc cu nasul lipit de fereastră și-acum chiar că mă văd și colo și colea nerisipit sunt dar parcă altul (al treilea?) care mă scotocește cu privirea mirat și el (sau rătăcit?). O clipă Din vârful crengilor țâșnește cerul ca un izbuc de neoprit par toate zbaterea crengilor cerul albastru (banal dar adevărat) mai înainte ploua și crengile și cerul înlăcrimate sentimentale mă făceau să plâng (căcăcios ca un copil) aud picurii scuturați de vânt îi primesc în obraz în timp ce privesc cum cerul fuge iar din crengile umede. Deloc disperat Iar cât de pierdut stau la masă și-mi cresc rădăcini din degetele înțepenite pe clape. Iar cât de pierdut o privesc după ani și decenii din nou cum pregătește ceaiul fără zahăr. Iar cât de pierdut mă uit în oglinda din hol plimb pieptenul roș prin barba albă nimic nu se mai prinde’n crengile verzi. Iar cât de pierdut ascult zone cu sarmale reci și beau bere gratis cu alți tineri acum întorși din războiul din labirint îi privesc și-i mângâi în gând cu degetele înțepenite pe clape deloc disperat. Spectacol gratuit Cortina se strânge încet în mii de pliuri ascunzând chipurile actorilor și glasurile lor în stofa grea ținând locul realității imagini imagini de fum ușor mișcate de respirația tot mai precipitată a spectatorilor care mai sunt încă în altă lume de care fug biciuiți de imagini și de glasuri de nicăieri fug să ajungă actorii din urmă să le șoptească totul înainte de a se trage iar cortina. Ce nu există este orice. Pasărea de la miezul nopții Pasărea aceea mai zboară până acolo la miezu’ nopții ea numai ea știe unde e locul zbaterii ei de aripe înțepenite în ceară lumina în loc de candelă firul subțirea și alb se’nnegrește noaptea un licăr s-o facă și mai adâncă cu ciocul însângerat pasărea da pasărea bate în miezul nopții ca’ntr-o poartă de altar prin care nimeni acolo și atunci nu intră și nu iese din echilibru. Pasărea aceasta zboară până la miezul lucrurilor cu ghearele vinete cuprinzând marginea dangătului: e miezul nopții și pentru pasărea care mai zboară. Un ceas ca oricare altul Din lemnul uscat cresc alte cuvinte iar lumea pare pe dos pentru un ceas în care ea nu știe poemul grăbită cercetează trecutul sunt foi multe și grele unele atât de uscate încât se fărâmă între degete sfârcul tău sau e ciotul crengii înfrunzit zi-mi alte cuvinte ca să te recunosc să pot râde de lumea acelui ceas să țopăi și să râd cum plutesc la vale lemnele uscate. Destul Alexandru Mușina Eh, ce tinerețe am avut acum o mie de ani acum și corabia mea a ruginit a toamnă trasă de urechi la mal oala cu bani e tot goală prefața femeii nu mai știu cum e bronzată o pipăi mă arde c’un dor și urlu degeaba nu mai poate fi acum altădată tinerețea era toată în carne și oase acum doar duhul ei a rămas să adulmece vasele sparte acum o mie o sută zece ani când mai eram tânăr destul. Roua Când mii de lacrimi cad în palmă e grindină de rouă furtuna dimineții crudă îmi anunță patimile zilei grelele ei păcate soarele tot singur stăpân ca să le spele și ca să ierte sorbind tăcuții picuri luându-le în fiecare rază viața lor în suliți țepe fără milă lăsându-mi palma goală și pustie. Străine petale îmbăiate în aceiași rouă călcate de aceleași piciorușe păroase cât de singure în același caliciu cum să vă găsiți cum să știți una de cealaltă care-i mai importantă și care-o să se ofilească prima la butoniera unui pierde vară care-o să fie prima fără miros dar ce mai contează dacă tot sunteți atât de străine și de singure petale. Ploaie de vară Șarpele ploii cântă ca un bici fugind printre buruienile amare speriat nici nu sâsâie apa’l sperie de moarte la fel ca pământul rece pe care’ l va ispiti mai încolo încălzit de răsuflarea soarelui acum fuge biciuind aerul umed false tăceri chinuind nimic nu se va scrie de parcă totul este deja știut de-a gata și șarpele de ce să mai scuipe de ce să-și lipească iar limba de musca invizibilă poate era doar picătura ploii și-atât. Persevera ut coepisti Mă învârt. Cercul meu se lățește o vreme apoi chiar se turtește toropit de o forță tainică fierbinte ce vine tocmai din el. Mă învârt. Piruetele par inutile lumii din jur deși acum o văd altfel și eu jucându-mi în ochi amețindu-mă cu parfumurile ei grele-amețitoare. Mă învârt. Ce mare scofală strigă de pe margine un glas îmbătrânit te aștept să termini acum cu copilăriile și să intri în rândul lumii la coadă. Mă învârt. Sunt tot singur și mă prefac că nu aud glasul atotputernic mă mint că sunt mut deși strig de satisfacție în carusel. Mă învârt mă învârt mă învârt. Despre necesitate Schelete de păsări albe sunt norii morminte pe cerul încercănat urme de pași ghearele lor stacojii înfipte în gheața de pe aripi mori de vânt putrede inutile concurând cu păsările care abia de mai poluează gândul: necesse est ut voles non ut vivas. Foc de tabără Focul atât de imprecis mușcă jucăuș hălci însângerate din cerul nopții nimic nemeritat veți spune amuzați de joc socotelile nu-și au rostul aici umblă șobolani prin cer pe lângă picioarele noastre cad într-o altă joacă aleatoare alune și conuri solzoase de brad cine să le mai numere sensul? atracția – doar ea – pare bine definită de ochii noștri care abia de pot străbate bucățile de cer smulse haotic din neant de focul nostru de tabără. Cei orbi… E orb de-acum doar razele Lunii îl mângâie pe obraji liniștit el le simte răceala și știe E orb de-acum și totuși umblă printre semeni lovindu-se de ei cei de neatins dacă ochii lui i-ar vedea E orb de-acum și se odihnește pe-o bancă se crede singur și’ncepe monologul dar fiece cuvânt îl lovește ușor peste pleoape de-acum el se bucură tresărind ca sub o ploaie de vară. E orb de mult. Bietele umbre Umbrele stau cuminți pe lângă zid - sunt tot mai decolorate de trecerea anilor - și așteaptă prin ușa neagră din când în când iese un individ cu o cange de oțel lucind verde-albăstrui și-o înfige icnind într-o umbră la întâmplare apoi o târăște după el înăuntru așa dispar rânduite umbrele’n casa cu gura-i știrbă și neagră oarbă vedenie în care locuiește numai omul cu cangea de oțel Soarele zeul din ceruri dezghioacă din coaja de lumină umbre după umbre răzimându-le grijuliu de zidul alb. Doar ea, doar el Numai cântul ce îl știe se aude dintre tufe azi par moderne vibrările de aer și nu-s eternii tineri ținându-se și-acum de mână l-aud tresar roșesc la gând visat apoi pășesc mai siguri și tot mai tineri cât sunt (în)alt mai sus de veste alt cântec se răstoarnă în aceiași poveste cum numai ea îl știe și-l cântă iar și iar. La vânătoare Fluturii biciuiți de unda de șoc a exploziei unei bace: mii de alice ucigașe de moarte înfipte’n pământ și fluturii buimaci clătinându-se’n aerul fierbinte pe-o petală iradiată ciuruită pare o altă crimă: e confuzia clară dintre fluturi și florile nenimerite. Baca tristă și flască e ca țeava puștii fără de iască. Fenix Pasărea speriată – plină de eroism adică a tot dat din aripi până când cenușa ei s-a răspândit peste câmpuri ca o ploaie deasă – aleasă ca bobii de noroc și lipicioasă priveam în sus – splendoarea s-a dus nu mai cunoșteam norii peisajul negru pe negrul pământ părea și mai negru atunci – cândva? – s-a ridicat un fum alburiu-albăstrui nicidecum negru l-am urmărit cu privirea uimit – uimirea l-a oprit ca pe-o lumânare să sprijine cerul cel negru apoi privirea mea l-a scăpat din laț și fumul – tot fum și mai alb de acum s-a întrupat. Pasărea s-a înfipt într-un nor – să-l ucidă? destrămându-l. Industrializare Caii albi sunt ca ceața – dispar cât ai necheza Caii negri nu sunt altceva – ei tropotesc cât e ziua de lungă dau din cozile lor lungi arcușuri cântând în aerul lăptos lăsat de pieile cailor albi fugiți din ei înșiși Caii negri au fost prea de demult fete morgane și pegași deșelați de greutatea rimelor acum și ele biete mârțoage lenevesc printre blocuri de beton acolo unde iarba e neagră ca pielea cailor albi sacrificați pe altarul industrializării („La pești cu visele!”). Ploaia de sânge Coama albă a bătrânului se scutură dar nu se vede nimic ba, o umbră de sânge ca o piatră prețioasă strălucea printre fire și așchii de os (o să strigați că nu se poate ca dintr-o banală zvârlitură de coamă albă să rămâi fără cap. Sunt de acord.) și mai departe privirea lașă în fața țevii sau a scalpelului s-a lăsat acoperită de pleoape un bătrân - ce-o mai fi fost el în tinerețe că nu se vede nimic pe el? - se chinuia să urce pe scara avionului dar mâinile și capul îi tremurau atât de tare încât au pornit motoarele Jumbo jet-ului B 727 ce bărbat trebuie c-a fost el odată și cum mai scutura el merii din pomi ținându-le trupul aspru între palmele sale mai aspre ca scoarța acestora și coama lor verde se clătina lăsând pe pământ o ploaie de sânge. Stultifera navis Visatul există undeva realitatea se pierde de sine și curge ca o lavă ca un râu negru nici el nu știe unde și-acolo în neștiut el visul o ia de mână și o trage după el pe scări de cristal transparente - acolo se văd perfect urmele tuturor călătorilor prin nebunia de lumi nestatornice și fără margini – o duce sus în turnul de unde se vede totul acolo secretele toate cu gura căscată și cu ochii beliți privesc spre cei care au ajuns în vârful turnului și așteaptă ca să fie chemate să fie rugate să fie blestemate la o comandă neauzită ele se cațără pe pietrele lucioase sau ascuțite ale turnului până la ei și-i doboară – de ce nemulțumiri suferă acestea nu va ști nimeni niciodată – ei se cutremură cad nu pot să se salveze și strigă. Trezit din vis omul exclamă: visul există: sunt eu! Ce aștepți nu seamănă… Cineva care nu seamănă cu nimeni e așteptarea ochii ce-i ține în hârtie lucitoare ca pe flori mâinile balansează mișcate de vântul uscat și fierbinte trupul cere pe altcineva oferind bucăți de carne proaspătă din gură dintre dinții înroșiți de sânge se-aud fornăieli ca un cal tânăr bate din picioarele ciunge – cioate vineții ca cerul iernii când lemnele rămân afară cu picioarele cangrenate joci fără muzici așteptând pe acel cineva care să semene măcar cu tine. Fiecare cuvânt e altceva în strălucirea-i de mătase acolo-i lumea ce n-o ști decât în ce se vede vânt ascuns ce se pretinde viu când mișcă foile bătrâne spre alte sensuri orbul filosof nemaivăzând ispita se’ ncrede în cuvânt și oțărât de sine tot scrie strălucind ca molia în raza din apus scăpată doar el cuvântul mai dăinuie perfid și mort. În oglindă Privesc și nu mă văd încă n-am ajuns la întâlnire oglinda scorojită și cu rama crăpată e pustie și neagră strălucind degeaba deschid ferestrele bătrânești lumina aceea de-afară nu-i de ajuns răspândită pe dușumele ca boabele de fasole ca o cană spartă imaginea mea se’ ntrupează umflată ca boabele rodind în apele pământului însângerată de cioburile pe care o mână nevăzută și palidă le-adună grijulie pe sticla neagră fără pic de lumină… Verlaine se trezește și zice Plutesc la naiba cu această plutire ca zeu mă imit în oglinzi în devenire și râd de mine însumi singur stăpân peste iluzii ca mâine voi striga la naiba cu această plutire mă vreau mai mulți înotând prin aerul pur impur încă și încă strigând pentru surzi la naiba cu această plutire fără alt rost un cuvânt m-a făcut să pier în nedumerire: la naiba cu această plutire! |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy