agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2010-05-30 | [This text should be read in romana] | Submited by Cătălin
ÃŽn zilele noastre o È›ară în care locuitorul ei cîștigă mai puÈ›in de o sută de dolari pe lună este numită cu dispreÈ› È›ară subdesvoltată. Cum ai spune despre un om a cărui inteligență nu răspunde la un anumit test că e îîntîrziat mintal! Cine a hotărît să fie numite astÂfel majoritatea popoarelor lumii? Și cine a decis ca suta asta de dolari să devină, pentru un imens număr de oameni, o obsesie? Oare înainte de apariÈ›ia acesÂtei sute de dolari oamenii nu trăiau fericiÈ›i?
Un poet spaniol din generaÈ›ia mea, pe care l-am cunoscut fugitiv aici la noi, avea fruntea încreÈ›ită de o neliniÈ™te È™i indignare care i se întipăriseră pe figură parcă pentru totdeauna. Ședea la masă È™i abia se atinÂgea de feluri, în timp ce colegii săi români, spre a nu-È™i desminÈ›i latinitatea, erau sau păreau veseli nevoie mare, ca È™i cînd ar fi vrut să spună că alÈ›ii au motivele lor să-È™i încreÈ›ească frunÈ›ile, în timp ce noi, le „aranjăm" noi pe toate È™i n-avem de ce să ne îngrijorăm. RecuÂnosc că filozofia asta nu e lipsită de temei, deÈ™i ar treÂbui puÈ›in reconsiderată. „Aranjarea" asta ne costă, în momentele de răscruce, vieÈ›i omeneÈ™ti. Asta nu mai e „aranjament", ci tragedie. Mi se poate răspunde, printr-un eseu filozofic, că e o trăsătură specifică a poÂporului nostru să ocolească denumirea dezastrelor È™i să facă haz de necaz. Da, aÈ™a este. Numai că pe spinarea acestei filozofii unii dintre noi am prins obiceiul sa facem haz È™i cînd nu e cazul, È™i atunci cînd treburile ne aÈ™teaptă È™i gunoiul s-a adunat maldăr la ușă È™i nu mai putem ieÈ™i din casă. Ce mai e de rîs într-o asemeÂnea situaÈ›ie? Să revin însă la spaniol. „Domnule, a început el cu o grimasă parcă de disperare, după ce i-am pus o întreÂbare pe care o pun adesea străinilor: care e situaÈ›ia țăÂranilor din È›ara lor? Domnule, eu sînt țăran de origine È™i vara asta am petrecut-o la ai mei. Sînt indignat: nu-i mai recunosc. ÃŽÈ™i pierd demnitatea. Mîndria lor... ÃŽÈ™i pierd mîndria! Nu mai muncesc ca să-È™i cîștige exisÂtenÈ›a, ci ca să-i întreÈ›ină pe străini... Să cîștige dolari! Citesc în presă că își oferă la cele mai scăzute preÈ›uri din lume camerele lor, peisajele lor, potecile È™i morminÂtele lor. ÃŽÈ™i dărîmă frumoasele lor case È™i construiesc paste ele altele, care seamănă cu hanuri... infame hoteÂluri... birturi È™i industrii, pentru ca posesorii de dolari din întreaga lume să vină la ei, să se simtă în largul lor È™i să mai vină È™i la anu... Sînt revoltat, domnule... Sînt gonit din propria mea È›ară... Sînt un om fără È›ară, n-am unde să mă mai duc..." Și poetul spaniol se opri din vorbit È™i expresia chipuÂlui său deveni tragică. O simpatie adîncă mă năpădi pentru el, cu toate că-mi dădeam seama că în starea sa de spirit era È™i ceva din exagerarea donchiÈ™otească a vestitului hidalgo. ÃŽncercai deci să-l aduc pe terenul realităților. „Domnule, îi spusei, înÈ›eleg că o mare ruÂÈ™ine s-a abătut asupra plaiurilor dumneavoastră natale. Dar în schimb puteÈ›i fi mîndri că aÈ›i scăpat în felul acesta de o altă ruÈ™ine, poate mai mare: nu mai sînteÈ›i subdesvoltaÈ›i. Am citit recent că Spania a depășit niÂvelul fatal È™i a intrat în rîndul țărilor ai căror locuitori cîștigă mai mult de o sută de dolari pe lună. Gata! AÈ›i cîștigat! SînteÈ›i desvoltaÈ›i! Victorie! RuÈ™inea a Fost spălată. Mîndria spaniolă"... Dar tragicul poet, după ce mă ascultase cîteva clipe È™i pesemne dîndu-È™i seama că i se cîntă acelaÈ™i cîntec pe care îl auzise È™i răsauzise pînă la saturaÈ›ie, își întoarse privirea în sine È™i încetă să mai fie atent la spusele mele.
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy