agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2017-10-02 | [This text should be read in romana] | Din cele mai ridate timpuri, prin vise fardate ori mai puÈ›in, s-au transmis mesaje importante pentru istoriile de tot felul, începând cu cele personale È™i terminând cu cele universal valabile până când, termenul lor, ca mai toate pe această lume, expiră. Aici, în È›ara pe care destui o cred creuzetul omenirii, nu putea fi altfel, indiferent câtă zgură ar produce tribul Gică-Contra, sau gura rea a pleavei veÈ™nic cârcotaÈ™e. Până a ajunge la visul care justifică titlul acestei trans epocale scrieri, să indentificăm locul unde s-au petrecut cele ce vor fi amintite. Hai să ne gândim la un fel de creuzet în creuzet, în altul.... mai mic, din ce în ce mai mic până când imaginaÈ›ia simte nevoia de ochelari, È™i gândul ne duce la matrioÈ™a originară provenind dintr-o zonă fierbinte până la roÈ™u. Patriarh fără biserică nu se poate închipui la fel de uÈ™or cum invers, prea lesne s-a putut vedea în tigaia creuzetoidală. BineînÈ›eles avem pe lângă cele două elemente menÈ›ionate, un al treilea care ar putea fi cimitir, dar în cazul nostru, acesta este o mânăstire, o entitate care le cuprinde lejer pe cele de mai sus, È™i mult mai multe, indiferent de ce nume poartă trandafirii, È™i pe ce copertă, siglă sau mormânt s-ar afla ei. Mânăstirea ce va fi teatrul evenimentelor tragico-magico-astrale este situată în Muntenia, în apropierea localității Buzău. Ea nu e întâmplător aÈ™ezată acolo aproape la ieÈ™irea din Valea Buzăului, o zonă unde fenomenele paranormale au fost È™i mai sunt întâlnite. Ea se află aproape de topirea în câmpie a acestei văi legendare cu pietre ciudate, cu lăcaÈ™uri de cult mai mult sau mai puÈ›in amenajate cum ar fi anumite grote, cu pietre care cresc È™i vulcani care noroiesc, cu muzee È™i nenumărate văi mai mici, cu pârâuri având denumiri la care dioptriile pomeniÈ›ilor ochelari ai închipuirii cedează cu un oftat asurzitor în lumea elementelor ascunse celor mai performante microscoape. Selectez aici câțiva din afluenÈ›ii de stânga ai râului ce dă numele văii: Dălghiu, LădăuÈ›i, Zăbrătău, Tehereu, Ghiurca, CaÈ™oca, Bâsca Roziliei, È™i ca să lăsăm loc È™i pentru cei de pe partea cealaltă, închidem cu pârâul Nil, nume de unde probabil, conform datelor creuzetologiei vechi, s-au inspirat strămoÈ™ii egiptenilor. Să trecem în revistă È™i câțiva din afluenÈ›ii de dreapta: Ciumelnicu, Chichirău, Metcu, CătiaÈ™u- Plescari, Hodoba, NiÈ™cov È™i să închidem cu pârâul Mardala, lângă al cărui izvor se găsesc perechi de pietre neobiÈ™nuite ce făceau parte din Valhalla, aÈ™a cum afirmă surse creuzetologice valahe. Să amintim că în greaca veche, secolul 4 î.e.n., Buzăul purta numele Mousaios (Μουσαίος) botezat aÈ™a după cum se chema un poet grec, elev sau chiar fiu al lui Orfeus. Cum se È™tie din aceleaÈ™i surse demne de încredere È™i care se abÈ›in cu greu să-È™i păstreze anonimatul, Orfeus a luat lecÈ›ii de contrapunct È™i armonie cu Zalmoxe, Atunci, dacă aceasta-i realitatea goală, goluță, sau poate puÈ›in plinuță, e musai să fi fost inversă provenienÈ›a numelui Mousaios. Cu scopuri prea puÈ›in È™tiute, cam toate energiile scurse se adună aici, de aceea mânăstirea e foarte căutată de lumea politicii de afaceri sau de cea a afacerilor politice, diferenÈ›ele fiind doar de limbaj, devreme ce mai toate conturile au provenienÈ›e comune ca È™i vremurile bugetare. Se È™tia de acest loc, chiar înainte ca Dumnezeu să înceteze a le le mai arăta posteriorul românilor preadrept credincioÈ™i, cum pare să fi procedat atoatefăcătorul în vremurile totalitare. Cel puÈ›in aÈ™a spunea un poet celebru într-o È™i mai celebră scenetă televizată în direct pe parcursul unei călduroase zi de Decembrie. Această expresie a fost des folosită în anii următori, chiar de feÈ›e bisericeÈ™ti cu suflete poetice încadrate de minÈ›i zburdalnice. Și iată că lucrurile se leagă asemeni maionezei, pentru că într-un creuzet nu se întâmplă doar lucruri fierbinÈ›i È™i măreÈ›e pentru omenire. Și cine poate spune că o maioneză la timpul ei, nu poate face cât zece Căi Lactei? De aceea vom începe cu regizorul scenetei de care am pomenit. Desigur ne putem întreba ce caută un liber cugetător la mânăstire? Las asta în grija ta, iubite cetitoriule, eu revin la vise pentru că aÈ™a cere titlul. Personajul nostru, regizor È™i actor, un fel de Nikita Mihalkov putinizat la bătrâneÈ›e, se afla în vizită prin zonă, fiind el mai mare peste ape, un fel de Neptun regional având Olimpul la Moscova. Aproape de izvorul râului Milcov, se întâlni ca dintr-o sorbire cu scenaristul, acoperit ca lucrător al Muzeului de Istorie din FocÈ™ani, acolo unde era un renumit simulator de istorie futurologică aplicabilă, un instrument pe care omul nostru se antrena de zor, decuseară seară până-n zori, pentru că se È™tie, noaptea e un spirit sfătuitor. N-avea mari emoÈ›ii. Ultimul rateu îl dăduse în Anglia pe vremea lui Cromwell, dar de la 1789, simulatorul a mers ca uns, chiar È™i în cazul revoluÈ›iilor sau războaielor de buzunar petrecute pe continentele mai îndepărtate. Stalin, pe ultimii metri ai vieÈ›ii când devenise profund ciufusemit, repetând exasperant că toÈ›i evreii sunt la fel, a vrut să-l distrugă, dar astrele au pus o orbită peste alta È™i au spus piua. Harnicul scenarist îi vorbi regizorului despre mânăstirea noastră, asigurându-l că el fusese acolo È™i visase ceva important pentru eticul mers al lucrurilor. Vis confirmat È™i pe alte căi despre care nu-È›i pot da amănunte. Ca să nu te influenÈ›ez, nu È›i-l voi povesti, adăugă scenaristul. Ai în această cutiuță povestea visului meu. O desfaci doar mâine dimineață, o citeÈ™ti după care îi dai foc având grijă să ardă complet, apoi arunci cenuÈ™a la closet È™i tragi apa de trei ori. Dacă o deschizi înainte de culcare, vraja se va spulbera. De vei visa ceva asemănător, te rog să mă suni, să vedem cum È™i ce vor astrele în frunte cu cea de pe Olimpul nostru cel de toate zilele. Vezi că în stânga, cum intri în naos, e o icoană. Știi că È™tiu de liber-cugetăreala ta, dar dacă ni se cere, vorba ceea, pentru tară, pardon, È›ară, noi suntem în stare să mâncăm È™i miere. Vrei, nu vrei o pupi. Trebuie să punctăm È™i la imagine. Uneori sinergia faptelor ajută meandrele concretului pentru un mai drept parcurs; È™tii tu mai bine. Dar nu-È›i fie teamă, omul nostru a pus o peliculă specială, ca nu cumva să te dezateizezi, sau icoana să facă vreo implozie cum se întâmplă câteodată când uităm să luăm măsurile de siguranță. Siguranță am zis? Stai calm, mă rog, de securitate, doar nu ne È™tim de ieri de azi. ÃŽÈ›i dai seama ce ar însemna un astfel de accident în direct pe tv-urile noastre? Cu fanii noÈ™tri? DEZASTRU, asta ar însemna, cu d de la de mare. Hai, mergi cu Universul, că ni se-ofileÈ™te fesul, pică steluÈ›a È™i nu ne mai dăm huÈ›a. BineînÈ›eles urmarea e È™tiută; cei doi au avut fix acelaÈ™i vis È™i au fost miez în miezul scenetei decembriste. După căderea cortinei, aici se retrase Patriarhul. O idee ce ar fi putut fi salvatoare pentru țăriÈ™oară dacă colacul în formă de mucenic cu nucă nu s-ar fi dezumflat la mal. Cu pioÈ™enia ce-l caracteriza încă de copil, vru să rămână la mânăstire până la marea trecere. De mic, cum era întrebat ceva, el punea un deget peste altul È™i spunea piua. AÈ™a a luat multe examene, în afară de cel de gramatică, È™i a scăpat din situaÈ›ii fără ieÈ™ire sau intrare, cele mai multe rămase în sens giratoriu până în ziua de azi. După perioada demolărilor, a fost foarte greu să se redea acestor două degete libertatea de depărtare. ÃŽn termeni paramedicali era vorba de un sindrom ce apărea rar atunci când timpurile curgeau liniÈ™tite, dar se întâlnea des la vremuri de retriÈ™te. Se numeÈ™te laba gâștei monahale. Noroc că chirurgia estetică nu stă pe loc, È™i nu spune piua la busuioc. Dacă s-ar studia È™i chirurgia etică.....dar mai bine, nu, pentru că mâine, poimâine ajungem să ne operăm la A.D.N. Tot aici, tot în acelaÈ™i timp, a venit la mânăstire un mare prieten al MioriÈ›ei, o personalitate percutantă, un mărgăritar al ortodoxiei aplicate, o întruchipare a luminii percutante. Pupase icoana din stânga naosului până când de buze i se lipi ceva, dar el se gândi la urme ale Duhului Sfânt, semn că îi e dat să răspândească cuvântul lui Dumnezeu. ÃŽn curtea mânăstirii, relaxat pe fotoliul de răchită, cu mâna pe un larg pahar de Courvoisier, războinicul privea cerul înstelat când tocmai apăru un nor întunecat cu o formă cunoscută. Văzuse aÈ™a ceva în Anglia la prima vizită. Secretarul lui îi spuse atunci că obiectul e ca o mică bancă, de unde poÈ›i scoate bani la orice oră, cu niÈ™te cuvinte È™i condiÈ›ii pe care războinicul le-a memorat, dar nu le-a înÈ›eles la vremera respectivă, chiar peste ani el preferând pentru tranzacÈ›ii, mijloace tradiÈ›ionale cum ar fi sacoÈ™a sau valiza. Ce-i în mână nu-i minciună, aÈ™a învățase de mic, iar când vremea s-a copt, a avut o revelaÈ›ie spunând de atunci cu o grimasă superioară: ce-i în mână, acesta-i adevărul, cardul È™i parola. Cu siguranÈ›a omului care se È™tie ascultat de Dumnezeu, adormi repede. Visă o petrecere unde bărbaÈ›i cu cercuri luminoase deasupra capului, se aflau la o masă mare. Chiar în vis se minună gândind că s-a întors în timp, È™i se află la Cina cea de Taină. Urmă o scurtă sesiune de întrebări È™i un răspuns palpabil la final : oare aÈ™ putea schimba istoria omenirii, mă rog, a creÈ™tinismului? Dar ce-ar fi omenirea fără creÈ™tinism, È™i creÈ™tinismul fără cele întâmplate aÈ™a cum se È™tie? Doamne, Dumnezeule sunt tare neajutorat, nu È™tiu ce să fac, te rog, trimire-mi un semn! Imediat privirea îi pică pe o punguță agățată la brâul unuia ce se apropia ca o umbră de Isus. Se gândi că dacă tot nu are rost să schimbe istoria, È™i purtătorul urma să se sinucidă la scurt timp, măcar punga să nu rămână fără propietar. Cît de luminos se credea el în realitate, aici era o biată umbră a unei umbre care îl sărută pe Isus. Mai să sară È™i el la sărutat, dar se abÈ›inu, că doar citise Biblia. ÃŽn hărmălaia care a urmat, un pic dezamăgit că nu-l bagă nimeni în seamă, s-a frecat la ochi, apoi È™i-a făcut o cruce mică pe pulpă. Fiind cu mâna deasupra punguÈ›ei, cele trei degete au alunecat ciudat È™i în loc de cruce i-a ieÈ™it un vechi semn È™amanic, semn aducător de bunăstare È™i belÈ™ug. Deodată aurele s-au prefăcut în È™epci, hainele largi au căpătat cusături noi, pe umeri le-au apărut steluÈ›e, iar strălucitorii lor nasturi au început să piară în mâinile chelneriÈ›elor, toate sub optsprezece ani. Ele încercau să È™i-i bage în buzunare, dar nu prea reuÈ™eau deoarece hainele lor dispăruseră ca prin farmec. Ce-ar fi să filmez eu acest vis È™i-a spus războinicul. Nici n-a terminat dorinÈ›a, È™i un cameraman s-a apropiat spunându-i că înregistrările se găsesc pe o caseta îngropată undeva în apropierea BucureÈ™tiului sub terenuri aparÈ›inând armatei române. Apoi vestitorul a dispărut pe fondul unui zgomot de sticlă spartă. ÃŽn primul moment când s-a trezit, a zis că plouă. Era vară în luna august, când Perseidele își făceau de cap. TotuÈ™i picăturile de ploaie erau fierbinÈ›i È™i cu un damf clar de Courvoisier. Se auzi un scârțâit fin. Deschise ochii. ÃŽn uÈ™a ce ducea la chilii, lipit de tocul ei, zări un călugăr fără barbă, cu o biblie în mâna stângă È™i cu dreapta ridicată È›inând un pistol. Ce-a fost asta, È™efu, întrebă acesta în timp ce scana curtea interioară. Pe masă erau cioburi din paharul cu cognac, È™i pe margine, lângă piciorul rămas intact, zăcea o pietricică după care întinse mâna cel din È™ezlong. O retrase repede cu o înÈ™iruire de vorbe ce nu pot fi reproduse aici, dar care făcură ceva impresie în biserică cum se va vedea un pic mai încolo. Se simÈ›i miros de piele arsă. Frecându-È™i degetele, războinicul enervat se întrebă cu voce tare: ce dracu’, Doamne iartă-mă, au pus ăștia în coniacul ăsta? Umbra din ușă răsuflă uÈ™urată. Băgă pistolul la loc în cartea care avea È™i pagini, nu era doar un toc. Scoase de la piept un aparat mic È™i spuse: la loc comanda, alarmă falsă! Nu dură mult, È™i ieÈ™i din nou în prag când din biserică se auzi hărmălaie mare ca È™i cum ai răsturna o masă la o petrecere. Acolo un biet proaspăt diacon se ruga fierbinte încă după terminarea slujbei de seară. A fost trezit din reverie de zgomotul paharului spart. ÃŽnaintea sunetului parcă fusese o lumină ce trecuse ca un blitz mai lung prin interiorul bisericii. O simÈ›ise chiar prin pleoapele închise. ÃŽncepu să se roage mai stăruitor. De mai multe minute se vedea o crispare pe faÈ›a lui, parcă voia să-È™i ridice pleoapele dar nu putea. Când deschise ochii să-È™i facă cruce, văzu lacrimi mari pe icoana din faÈ›a mesei cu sfeÈ™nice. Era postul Sfintei Fecioare. Cu lipsa lui de experiență, se gândi că el pricinuise durerea ce provocase apariÈ›ia lacrimilor. Avea o memorie foarte bună, È™tia multe rugăciuni pe derost. Se rugase liniÈ™tit o vreme, dar apoi îi venise în minte priveliÈ™tea provocată ieri de o ghidușă pală de vânt ce ridicase mult rochia unei femei tinere ce cobora pe treptele bisericii. Dar nu doar imaginea pulpelor albe îl bântuia, ci mai ales ochii negri luminoÈ™i de pe chipul alb ce părea foarte ruÈ™inat de întâmplare. La puÈ›in timp, când diaconul intrase în biserică, mare îi fu mirarea. Părea aÈ™a o atmosferă de Crăciun. ÃŽÈ™i È™terse ochii. LuminiÈ›ele erau omniprezente, pătrunzătoare ca licăririle din ochii unor animale la ceas de noapte. Se concentră puÈ›in È™i realiză că steluÈ›ele icoanelor aveau ochii ei, aÈ™a cum îi văzuse, ca două porÈ›i de lumină ce deschideau cărări nebănuite spre o lume necunoscută dar atrăgătoare ca un vârtej. I se cam facu frică. Nu auzise aÈ™a ceva în poveÈ™tile despre ispite ale fraÈ›ilor. Vrând să scape de vedenie, căută ajutor spre Mântuitor, gândind că expresia de suferință a chipului cu pleoapele lăsate îl va liniÈ™ti. AÈ™a se întâmplă preÈ› de câteva secunde, după care suferinÈ›a crucificatului se transformă într-un zâmbet luminos. Deodată ochii se deschiseră sporind lumina. Nu-i vedea clar. Când se obiÈ™nui, răsuflă uÈ™urat. Slavă Domnului, erau albaÈ™tri. TotuÈ™i, pentru siguranță se ciupi cu dreapta de stânga. SimÈ›i durerea imediat, nu trebui să insiste. Mai simÈ›i că-È™i pierde greutatea. Fără să se dezechilibreze vreun pic, ca È™i cum ar fi stat pe o platformă nevăzută, diaconul se ridică uÈ™or la înălÈ›imea celui de pe cruce. Lumea era undeva departe. O liniÈ™te desăvârÈ™ită îl înconjura. DeÈ™i părea nemiÈ™cat simÈ›ea o legănare inexplicabilă. ÃŽncercă să ia un punct de reper ca să se convingă dacă nu cumva doar biserica se legăna, È™i el constituia punctul de care ea era agățată. ÃŽn timp ce încerca să găsească vreo logică, începu să simtă cum împreună cu biserica se roteau uÈ™or fără să se fi oprit senzaÈ›ia de legănare. Poate ei stăteau È™i lumea se învârtea. Ia să închidă ochii să vadă cum funcÈ›ionează treaba. Parcă plutea într-un acvariu discret luminat, mulÈ›ime de forme geometrice, adunate, grupate ca desenele de pe o ie, treceau pe lângă, asemeni unor bancuri de peÈ™ti alergate din urmă de două fălci albe ce ieÈ™eau dintr-o materie neagră È™i vâscoasă. Voia să scape dar nu putea. De unde până în urmă cu câteva momente aproape că nu respira, acum simÈ›ea că se sufocă. Era atras, nu găsea nimic de care să se agaÈ›e. Pulpele sau fălcile păreau destinaÈ›ia finală. ÃŽncepu să se învârtă cu viteza unei elice. Pleoapele păreau să cântărească kilograme. Pe corp simÈ›ea apăsări sau lovituri înfundate. Nu îi era clar, îi vâjâia capul, un zgomot infernal se pornise, dar nu atât de mare cât să acopere scârțâiala uÈ™ii de la intrare care păru izbăvitoare chiar È™i povestitorului. Călugărul ce intră îl văzu întins pe podea cu faÈ›a în jos. Diaconul răsufla greu, nu îndrăznea să-È™i ridice capul. Se gândea că e bolnav. Poate i s-au întâmplat astea È™i din cauza faptului că nu visa mai nimic. Dormea buÈ™tean de cum punea capul pe perină. La masa de dimineață unii călugării povesteau tot felul de vise avute în timpul nopÈ›ii. ÃŽi asculta cu mare atenÈ›ie. Uneori credea că le inventau ei, aÈ™a de ciudate erau unele. Cu gândul să ceară o învoire pentru a merge la doctor, se ridică cu privirea în podea È™i hotărâ să iasă din biserică nemaiprivind în jur, fără să se mai întoarcă pentru a se închina aÈ™a cum era regula. TotuÈ™i, ceva îl râcâia. Nu se putu abÈ›ine, se întoarse pentru o ultimă privire. Călugărul ce intrase mai devreme, îngenunchiase È™i se ruga cu faÈ›a la pământ. Cu un om aproape, îi mai trecu uimirea, prinse curaj È™i ridică privirea. Cel de pe cruce avea arătătorul mîinii drepte în faÈ›a buzelor. Zâmbetul nu-i dispăruse, privirea era aceeaÈ™i de mai devreme. Ca un hipnotizat simÈ›ea că nu-È™i putea lua ochii. Timpul dădea ture împrejurul bisericii, È™i ar fi tot dat, dacă unul din ochii Mântuitorului nu ar fi clipit șăgalnic, ca să-l scoată din transă. Diaconul ieÈ™i în grabă. Pe drumul spre chilie își spuse că s-a prins; semnul îi interzicea să povestească asta duhovnicului care la prima spovedanie îi dăduse canon, necrezând declaraÈ›ia lui de castitate. ÃŽn primul moment nici nu È™tia ce înseamnă aia malahie, apoi i-a picat fisa. Nici colegii lui de liceu nu-l crezuseră, probabil gândind conform confortabilului principiu: dacă eu nu mă pot abÈ›ine, atunci nimeni nu poate. După zile de hăhăieli în care îl botezaseră popo, i-au pus o revistă deocheată în geantă, iar la plecare i-au agățat de haină o hârtie pe care scria POPOnar. O găsise maică-sa. După ce o aruncă în foc, se sprijini cu stânga de soba de teracotă, îngenunchie, È™i aproape plângând se rugă mai abitir pentru sufletul lui, È™i visul ei de a-l vedea preot pe unicul fecior. Când acesta își scoase cărÈ›ile È™i caietele, revista căzu pe covor. Se aÈ™eză pe scaun. BineînÈ›eles că auzise de existenÈ›a unor astfel de publicaÈ›ii. Colegii lui văzuseră È™i filme în serile când se adunau la un sătean ce lucra ca marinar de cursă lungă. Lupul de mare avea un videocasetofon care costa cât o casă la noi, iar acolo de unde era cumpărat, dacă atingea salariul unui muncitor de-al lor. Al nostru marinar scotea într-o seară un salariu de aici din ce plăteau doritorii de filme. TotuÈ™i pe copertă era altceva. Cu degetul mare de la picior dădu câteva pagini. Avea ceva talent la desen. ÃŽi plăceau benzile desenate, chiar încercase să creeze È™i el un serial cu pionieri ce descopereau o comoară, dar nu fusese prea încântat de cum ieÈ™ise È™i o lăsase baltă. Știa de existenÈ›a unor astfel de reviste ca cea de la picioarele lui, dar nu își putea închipui bărbaÈ›i cu bărbaÈ›i. Auzise că pentru aÈ™a ceva legea românească te condamna la câțiva ani de închisoare. ÃŽnainte să simtă cum îi urcă stomacul, observă că cei din poză erau arătoÈ™i. Ce le-o fi trebuind chestia asta, se mai auzi întrebându-se cu o naivitate neprefăcută. Ochii pierdură clarul È™i în mintea aproape blocată auzi aÈ™a ca niÈ™te palme È™i vorbe răstite. IeÈ™ise din grajdul întunecat unde se jucase cu un mânz ce avea doar trei zile, dar era foarte vioi. Nici el nu era mult mai înalt ca micul căluÈ›. Când se obiÈ™nui cu lumina, nu-i veni să creadă ce vedea. Sunetul de palme venea de la o cazma ce cădea repetat È™i cu putere pe crupa unui armăsar negru. Scula acestuia ieÈ™ise prin burta iepei de sub el. Nu auzise vreo poveste despre o astfel de întâmplare. Se gândea să alerge la veterinarul care locuia aproape, dar acesta era plecat în concediu. Privea È™i nu înÈ›elegea, până când È™i-a dat seama că iapa era tot un armăsar, È™i el în erecÈ›ie asemeni percutaÈ›ilor din fotografii. Fornăielile joase ale celor doi cai aveau ceva înficoșător. Era vară, mirosul de transpiraÈ›ie, urină, combinat cu altceva ce nu cunoÈ™tea, i-a aruncat afară pepenele mâncat cu puÈ›in timp înainte. AÈ™a păți È™i acum cu gustarea din recreaÈ›ia mare. După ce curăță covorul, rupse cu atenÈ›ie mai multe foi. A doua zi în ora de sport, spuse că are nevoie de toaletă. A mers în clasă unde a pus câte una prin caietele de matematică a celor ce-l È™icanau de obicei. ÃŽn următoarea oră, care era È™i ultima în ziua respectivă, deschizând caietul, unuia dintre destinatari i se întâmplă să scape foaia pe jos. O colegă vru s-o ridice, dar când văzu despre ce era vorba rămase împietrită. Se dezmetici când auzi vocea profesoarei de mate. Ca prin vis se auzi strigată È™i întrebată dacă se simte bine. Răspunse că nu, È™i înainte să iasă, îi È™opti colegului că i-a căzut ceva. Acesta se făcu stacojiu la față, se aplecă, luă hârtia, după care se întoarse spre el È™i îi arătă pumnul. Când a ajuns acasă, maică-sa l-a întrebat dacă a făcut ultima oră, È™i de ce e aÈ™a de transpirat. Ba, o făcuse, dar la colÈ›ul È™colii îl aÈ™teptau posesorii de fragmente ale revistei. A urmat o cursă foarte rapidă, aproape că-l ajungeau, noroc cu ai lui care nu È›ineau poarta închisă nici noaptea, aÈ™a cum făcea mai toată lumea în satul lor din apropierea muntelui. A doua zi s-a prefăcut că îi e rău, È™i nu s-a dus la È™coală. Apoi a venit vacanÈ›a de primăvară, a plecat la bunici È™i când s-a întors lucrurile se liniÈ™tiseră. Acum îi venea să moară de ruÈ™ine că se lăsase ispitit de imaginea pomenitei femei. De unde să È™tie el ce pot face cuvintele ce răsunaseră mai devreme în damful de cognac fin? PărinÈ›ii lui erau oameni liniÈ™tiÈ›i È™i muncitori. Mama era cu posturile la zi, la fel È™i cu prezenÈ›a la biserică, dar pe el nu-l bătea la cap decât cu învățatul. Nici măcar tatăl, când îl enervau animalele de bătătură, nu exagera, defapt avea o singură înjurătură; tu-i vangheaua mă-sii. Chiar È™i atunci când Roibu l-a lovit în pulpă cu copita proaspăt potcovită, la fel a zis, doar că a întrebat serios: ce faci mă, dai cu norocu-n mine? Feciorul credea că vangheaua e, aÈ™a, o vorbă inventată. Nu găsise vreo lămurire în dex. Probabil ar fi leÈ™inat mai devreme dacă ar fi auzit vorbele debitate de războinic. ÃŽl cuprinse un fel de teamă È™i căută putere spre cine altul decât Sfântul Gheorghe. ÃŽi privi icoana È™i văzu pe chipul celestului războinic o uimire mare, ochii săi privind spre balaurul care, răsturnat pe spate, se È›inea cu aripile de abdomen È™i râdea cu lacrimi negre, mari cât oul de cioară. Diaconul dădu să strige, dar nu putea: părea că balaurul îi prinsese beregata. SimÈ›i că leÈ™ină, mai apucă să spună în gând: Doamne Isuse Cristoase, Fiul lui Dumnezeu milueÈ™te-mă pe mine păcă..... dar nu apucă să termine È™i se prinse de un colÈ› al feÈ›ei de masă. Folosindu-se de un procedeu sigur, paznicul călugăr intră cu viteză în biserică după care execută o rostogolire rapidă preÈ› de câțiva metri, apoi vru să sară în picioare. Nu reuÈ™i. Sutana se lipise de ceva pe podeaua din faÈ›a icoanei cu balaurul. AÈ™a ceva nu li se predase la È™coală. Schimbă repede pistolul în mâna stângă È™i pipăi cu dreapta pe covorul călduÈ›. Apoi duse mâna la nas. Smoală, zise ca pentru el, după care apăsă butonul roÈ™u. ÃŽn jurul zidurilor mânăstirii, tufiÈ™urile începuseră a se miÈ™ca ciudat. ÃŽn prima chilie pe dreapta cum intrai, stânga dacă apucai să mai ieÈ™i, se afla apartamentul patriarhal acolo unde se trezise Prea Retrasul. Și el apăsase butonul de panică, dar nu din cauza zgomotului. Nu îi era clar de ce făcuse asta. ÃŽn prima fază visase din nou acelaÈ™i vis pe care îl avea aproape în fiecare seară după ce luase decizia de a se retrage. Dar asta devenise ceva obiÈ™nuit. Se afla în faÈ›a catedralei din TimiÈ™oara. El era uriaÈ™, de două ori cât lăcaÈ™ul sfânt. Prima oară își zise că a ajuns în rai văzând biserica înconjurată de omuleÈ›i cu aripi. Iată cum arată îngerii, își spuse. Mirosul ce plutea îi încânta fiinÈ›a. O senzaÈ›ie de plinătate îl cuprinse. ÃŽnchise ochii È™i aproape aÈ›ipi până când simÈ›i ceva în barbă. Era un înger cu o linguriță ce părea lopată în mâinile lui. ÃŽl urmau alÈ›ii ca È™i el. Luau bucățele din catedrala timiÈ™oreană, zburau până la gura lui È™i el trebuia să înghită ce aduceau. La mestecat, friÈ™ca părea divină, blatul la fel, aroma de vanilie sublimă, dar în drumul spre stomac, bolul alimentar se prefăcea în moloz producându-i dureri mari. Se gândea că avea totuÈ™i noroc; pe vremuri la biserici nu se lucra cu structură de beton È™i fier. Descifră prin zumzetul aripilor un fel de tril: hu, hu, hu, li, li, li, ga, ga, ni, nii; cam asta scoteau pe gură omuleÈ›ii zburători, apoi se prefăceau în cenușă. Când începea să se liniÈ™tească, È™i credea că a scăpat, de departe se auzea apropiindu-se, cu muzică bineînÈ›eles, următorul schimb. TimiÈ™oaara, TimiÈ™oaara, TimiÈ™oaara, noi nu plecăm, noi nu murim. Corul era format din omuleÈ›i pletoÈ™i cu tricouri negre, sub bagheta celui ce, pe bune È™i pe bună dreptate era numit patriarhul rockului românesc, cel cu nume de prooroc, Ilie. Plecau totuÈ™i pe dimineață, dar de murit păreau să nu moară pentru că se întorceau în noaptea următoare. Spre deosebire de altele, în noaptea asta de pomină în care ne aflăm fără voia noastră, prin ceaÈ›a obiÈ™nuită din care se arăta de obicei catedrala, apăru ceva mult, mult mai mare. Ceva asemănător văzuse în filme, cam cum erau navele mamă ce apăreau în producÈ›iile SF pe care le adora. O spaimă cumplită îl cuprinse, È™i anume aceea că Darwin avusese dreptate. Ca È™i Eclesiastul, oftă È™i spuse cu glas sfârÈ™it: totul e deÈ™ertăciune. Bănuia el demult, dar acum..... CeaÈ›a nu voia să se ridice, totuÈ™i era bine că lipseau omuleÈ›ii cu zumzetul lor. ÃŽnghiÈ›i în sec, dar încet cu frică. Din partea de sus a giganticei arătări se auzi o voce, la început abia perceptibilă, ajutată de un reverb ce dădea fiori. Lordul Wader să fie? E film sau vis, ce Dumnezeu? Volumul È™oaptelor începu să crească încet, încet ca È™i suspansul. Nu părea să fie de pe-acolo, mai ales că ce spunea era ca la noi, în română. Să fie dublat, se întrebă. Asta nu-i plăcea, ce amatorism! Probabil actorul fusese ales pe pile. Dădu a lehamite din mână È™i concluzionă: asta-i Româniala, taică. Apoi în partea de jos apărură niÈ™te luminiÈ›e neclare, dar privind mai atent observă un imens panou de afisaj pe care își văzu clar scris numele urmat de mesajul: nu ai dreptul să renunÈ›i la misiunea încredinÈ›ată, ba trebuie să-mi întregeÈ™ti ctitoria. Prea Retrasul voia să-È™i facă cruce, dar mâna părea ca prinsă în gips. ReuÈ™i totuÈ™i cu limba pe cerul gurii, dar È™i-o muÈ™că tare din cauza danturii care clănțănea de parcă Perseidele aduseseră Boboteaza acum în noaptea caldă de august. Timbrul vocii îi părea cunoscut, dar reverbul bogat îl deruta. Acum că simÈ›ea gustul de sânge amestecat cu salivă, îndrăzni să întrebe: care È›i-e voia, Doamne? Răspunsul întârzia, însuÈ™i autorul povestirii devenise nerăbdător, când, iată se auzi foarte clar: Casa Poporului a fost ctitoria mea de suflet, dar îi lipseÈ™te o chestie din aia cum e la voi pe lângă biserici. Prea Retrasul răsuflă uÈ™urat, recunoscu vocea, duse mâna la tâmplă, pocni călcâiele È™i grăi: am înÈ›eles, să trăiÈ›i, capelă îi zice. Da, fir-ar al dracului, aÈ™a se numeÈ™te, credeam că aici scap de lipsusurile astea. Când m-am întâlnit cu Gorbaciov, dacă n-aÈ™ fi avut unul din ăsta, alta era soarta Olteniei. Nu râde! Știi cum scria pe gara de la Craiova: trăiască R.S.R. È™i iubita noastră È›ară. Măcar pe ea o salvam de la capitalizarea sălbatecă care a urmat. MulÈ›umesc mult! Știam eu că te-au ales din cadrele de nădejde. Hai, pe loc repaus! Prea Retrasul vru să întrebe ceva, dar zgomotul paharului lovit de micul asteroid îl trezi. Pe È™ezlong, în zumzetul greierilor, respirând aerul cu aroma tufiÈ™urilor de mâna maicii domnului È™i regina nopÈ›ii, războinicul luminii era uimit de ploaia de stele. Doamne, Dumnezeule mare, dacă mă iubeÈ™ti cum te iubesc io, mai dă-mi niÈ™te dorinÈ›e, că p-a mea am terminat-o! Nu sfârÈ™i dorinÈ›a, că simÈ›i un miros puternic de smoală. Privi spre uÈ™a bisericii È™i văzu ieÈ™ind un fum gros, înecăcios. Ca din cer aterizară pe lângă zidurile înalte oameni în negru cu feÈ›ele acoperite de cagule. Doi intrară pe holul chiliilor, alÈ›i trei se îndreptară spre biserică de unde îi scoaseră pe cei doi leÈ™inaÈ›i. MascaÈ›ii împânziseră curtea comunicând mai mult prin semne. Primul își reveni diaconul. Când deschise ochii un zâmbet îi înflori pe față. Văzu chipul unui bărbos deasupra unei cămăși albe, apoi își dădu seama a cui era barba, È™i zâmbetul dispăru. ÃŽl auzi pe proprietarul ei spunând: tii, măi frățioare, parc-aÈ™ fi eu când eram băieÈ›andru la NeamÈ›. Apoi se aplecă, îi luă mâna dreaptă È™i privi între degetul arătător È™i următorul. UÈ™or dezamăgit o lăsă încet pe iarbă È™i spuse încrezător: va veni vremuri liniÈ™tite. Diaconul auzise multe de la fraÈ›i despre Prea Retrasul. Scuipă ca de deochi spre piept, È™i-È™i zise în gând de mai multe ori: Doamne apără È™i miluieÈ™te! Lângă el zăcea în nesimÈ›ire călugărul paznic care avea un deget prins între filele unei biblii. Luă cartea cu grijă să vadă unde era deschisă. Era cam grea. Văzu că semnul de carte avea o urmă de smoală. De pe pagina din stânga, de sus, începu să citească la lumina felinarelor aprinse de fraÈ›ii ce se treziseră È™i împreună cu cei din trupele speciale, din mână în mână purtau găleÈ›i de apă spre biserică: 3:Și am intrat la prorociță È™i ea a luat în pântece È™i a născut un fiu. Și mi-a zis Domnul: " . 4:Căci mai înainte de a zice pruncul sau , puterea Domnului È™i prăzile Samariei vor fi aduse înaintea regelui Asirienilor" 5:Și Domnul mi-a grăit încă odată zicând: 6: " Fiindcă poporul acesta nu vrea apa Siloamului, care curge lin, dar vrea să-l aibă pe RaÈ›on, fiul lui Remalia, să fie rege peste voi, pentru aceea, iată, Domnul aduce asupra voastră apele Râului, cele mari È™i năvalnice, È™i chiar pe regele Asirienilor È™i slava lui; È™i el se va sui peste oricare din văile voastre È™i va umbla pe oricare din zidurile voastre; 8:È™i-l va lua, È™i-l va duce departe din Iudeea pe tot omul în stare să-È™i ridice capul sau care va putea să facă ceva, iar tabăra lui va umple întinderea țării tale". Cele citate sunt din Vechiul Testament, Isaia, Cap 8 Iubite cetitoriule, dacă vrei să afli urmarea, nu-È›i fie teamă ca-i să crezi fără ca îndeajuns să cercetezi. Acolo sunt scrise multe: bate È™i È›i se va deschide, întreabă È™i È›i se va răspunde. Cine nu-i împotriva noastră, e cu noi. Au dacă citatul ales de autor pare nepotrivit domniei tale, pune tu altul. Ca să aleg unul, eu am luat Biblia din raft cu gândul că unde o voi deschide, de acolo voi copia un pasaj, mai exact din susul paginei stângi. Vrând să mă închin înainte s-o deschid, am scăpat-o. Era pe podea cu faÈ›a în jos, deschisă. M-am bucurat că n-am fost chiar eu, cel ce a ales. Este o ediÈ›ie apărută la Editura RenaÈ™terea în 2009 versiune diortosită după Septuaginta, redactată, adnotată È™i tipărită de Bartolomeu Valeriu Anania, Arhiepiscop al Vadului, Feleacului È™i Clujului, Albei, CriÈ™anei È™i MaramureÈ™ului. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy