agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2016-04-19 | [This text should be read in romana] |
Personajele:
Vanda Sonia (Odaie simplă, cu două paturi, în curs de zugrăvire, desparÈ›ită de o scară dublă, de gradină, pusă la întâmplare. Neglijent aruncate, ici-colo, suluri de tapet. Din plafon coboară sumedenie de genÈ›i de damă, care mai de care mai diverse È™i mai colorate. Pot fi ajunse numai cu scara. O veioză chioară într-un colÈ›. Un volum gros de Cehov lângă patul Vandei. Noapte. Vanda È™i Sonia dorm fiecare în patul ei.) Sonia (Se joacă cu zalele unei genÈ›i, lângă pat): … Vanda (Calmă) : Termină ! Sonia (Continuă) : … Vanda : PoÈ›i să termini să freci geanta aia? Știi că sună. Sonia (După un moment de liniÈ™te, miÈ™că geanta căutând ceva în ea): Caut somniferele alea… Vanda : Vezi, aprinde lumina, să nu iei din greÈ™eală anticoncepÈ›ionale sau, doamne-fereÈ™te, tic-tac. Sonia : Cu tic-tac trec toate. Chiar È™i copiii nedoriÈ›i. Dar trebuie să ajungă mari. (Aprinde veioza.) Ca să-È™i dea seama. Vanda ( Se ridică în fund): De ce nu mă laÈ™i să dorm ? (ÃŽi ia geanta È™i o priveÈ™te.): Poftim, geantă din cheiÈ›e de doze de cola. Cum naiba să dormi după atâta cola ? Cum naiba ? (TrânteÈ™te geanta cât-colo.) Sonia (Se culcă. Cu ochii închiÈ™i): Mâine o să fie o zi grea…Noapte bună. Vanda : De ce mai grea decât altele ? Sonia : Pentru că aÈ™a e mereu când adormi cu lumina aprinsă, ca să nu fii singur…(Deschide un ochi.) Vanda : VorbeÈ™ti prostii. Știi că sunt cu tine. De fapt, vezi. Sonia : Iar o să ne zică matroana verzi È™i uscate. Cum îi place ei. Cand nu îi scoÈ›i 1000, ci numa’ 990. Te crede că iei taxiu’ È™i tu să ajungi acasă? Nu te crede. Crede că ai casă chiar în seria banilor. Crede că trăieÈ™ti în murdăria lor, că trec din mână în mână. Vanda : Oricum, mai bine decât ultima dată, când ai făcut-o pe bonuri de masă, de ai mâncat acelaÈ™i meniu două luni… Sonia : Nu mai vreau orez cât trăiesc. Am avut senzaÈ›ia că m-a vizitat toată China. Nici cartofi prăjiÈ›i. Ziua meniu fix, noaptea meniu fix. Noaptea varia cantitatea (Se ridică în fund într-un acces de râs.) Vanda (Râzând) : ÃŽn timp ce vei lua tu tic-tac-ul eu o sa îți spun o poveste… Sonia : Mâine, Vanda, mâine. Vanda : Nu, Sonia, acum. Acum. Sonia : EÈ™ti ca matroana. Mă mir că nu sună. Fi-i-ar numărul nostru de telefon vârsta la care moare! Vanda : ÃŽi vrei binele, văd… Sonia : Nu, să se chinuie. Sa scoată viaÈ›a È™i untu’ din ea. Cred că atunci numa’ bună de unt o să fie. Să alunece lucrurile din calea ei. Și lumea È™i pe cine iubeÈ™te. (Nervi, izbucnire în lacrimi.) Vanda (Se apropie de Sonia) : Ce faci ? Sonia (Ia tic-tac cu pumnul): Ai niÈ™te apă?(Cu gura plină.) Că nu mai pot. Vanda : Unde să mai încapă apa. Nu vezi că ai gura plină de perle? (O ia în braÈ›e, o sărută pe frunte.) Animal marin ce eÈ™ti tu. Sonia (ÃŽncercând să vorbească cu gura plină): Nu am pe nimeni…gata…s-a terminat… (Scuipă bomboanele.) Vanda : Când gândeÈ™ti prea multe cuvinte e bine să ai gura liberă, să iasă cuvintele. Altfel explodezi . De aia È™i când o faci e bine să urli… Sonia : Pe naiba ! Unde ai citit asta ? Vanda : Urlă cu gura închisă. Vezi, poÈ›i ? Sonia (ÃŽncearcă) … (Se îneacă.) Vanda : RiÈ™ti să explodezi, mai bine nu… Sonia : Poate amărâtele astea de pastile mentolate, sparte, pot împrospăta ce gândim înainte să spunem, ceva în care nici noi nu credem. Mai miÈ™că sângele în cuvinte. CliÈ™eele de zi cu zi. Fiziologul, fiziologia…Noi nici n-o să avem poze de familie, Vanda. Noi…(Plânge.) Vanda : LiniÈ™teÈ™te-te ! Sonia : Cum să mă liniÈ™tesc, Vanda ? Când am ajuns acasă, am intrat în baie, mi-am văzut periuÈ›a de dinÈ›i aproape nouă, de când n-am mai fost pe acasă. Ori s-a schimbat singură, ori a întinerit . ÃŽn ce paturi mă trezesc eu, Vanda? ÃŽn ce paturi? Și ce face periuÈ›a mea de dinÈ›i,Vanda? Redevine fecioară? Vanda (O strânge în braÈ›e) : LiniÈ™teÈ™te-te că o sa fie bine. O să rezistăm, ne avem una pe alta… Sonia (Plânge cu sughiÈ›uri) : Simt cum mă mustră în cerul gurii. Cum mă contrazice. Cum îmi taie limba. Vanda : Ce vreme frumoasă e afară, a venit primavara, în week-end ce ai spune să ne plimbăm pur È™i simplu, să cumpăram vată de zahăr, mere cu caramel, să mergem la un film? (Se joacă cu o È™uviță din părul ei.) Sonia (Puseu lacrimogen): Mă mustră cum nu mă mustra nici maică-mea. Mi-a spus sa nu îl părăsesc. Eram cât pe-aci să mă mărit, să îi promit că voi fi a lui pentru toată viaÈ›a… Vanda : PeriuÈ›a de dinÈ›i ? Sonia (IzbucneÈ™te mai tare în plâns) : Nu. Maică-mea. Vanda : E bine că n-ai aceeaÈ™i periuță de dinÈ›i cu maică-ta. Nu e igienic. Sonia : Da’ cand am fost în ea era igienic? (Recalcitrantă.) Știi ce sacrificii a facut pentru mine? Știi cât de cald era acolo? Toate plapumele din lume nu reuÈ™esc să dea căldura aia È™i liniÈ™tea. Nici paradisul. (Se ridică È™i trage plapuma jos din pat, apoi sare ca o copilă.) Vanda : LiniÈ™teÈ™te-te ! Sonia (Sărind) : La acea căldură vom visa mereu. Ea e Micul PrinÈ›.. Ea e desenează-mi o oaie ! Vanda : Și mie îmi e dor de copilăria mea. De câinele meu. De mama. Sonia (Se aÈ™ază pe saltea, ghemuindu-se) : Ea e desenează-mi o oaie. Ea e faptul că tunzi oaia, că îi vinzi lâna. Știi ce pulover frumos aveam când eram mică? Știi ce scumpă e lâna? Vanda : Și eu am unul gri, vrei sa îl vezi? Sonia (Tristă) : Nu e nevoie. Vanda : Când îmi amintesc carourile lui îmi vine rău. Știu că la intersecÈ›ii vin mai mulÈ›i clienÈ›i. Că È™tiu ca acolo ne găsesc. Ca pe taxiuri. Auzi, noi suntem galbene? Sonia : Om fi, da’să È™tii că plângem bine… Vanda : Nici nu mai am forță să observ când e soare. Primesc un fel de soare cash . Pe cel adevărat nu-l mai simt. ( Pauză.) Sonia : Ok. Pigalle ? Vanda : Nu. Saint Denis. Sonia : Ai grijă. Vad mare. Vanda : Știu că ai pățit-o. Sonia : O să. Vanda : Și eu o să… Sonia : …am grijă. Vanda : …ai grijă. (Sonia se întinde la capul patului Vandei È™i găseÈ™te o carte mare, groasă. O răsfoieÈ™te.) Sonia : Ce e asta ? O carte ? Vanda : Un…roman. Sonia : Are poze ? Vanda : Nu are. Sonia : De ce ? Vanda : Să facă economie la tipar. Pozele consumă mult. Sunt oameni. Sugestia e întotdeauna mai ieftină… Sonia (Iritată) : Tu È™i spiritul tău didactic…lasă că È™tiu să îmi fac treaba bine. Ca la carte. Vanda : Și atunci de ce vrei poze, Sonia? Sonia : Ca să nu mă plictisesc. Cititul adoarme. Tu de ce citeÈ™ti ? Vanda : Exact de aia, ca să adorm. (Sonia dansează cu cartea sărind dintr-un pat în altul È™i răsfoind-o.) Sonia : Ia te uită. După pagina 52 chiar urmează 53. Vanda : Asta ca asta, da’ dupa 53 urmează chiar 54. Sonia : Asta nu înseamnă decât că autorul È™tie să numere. De ce-l citeÈ™ti? Poate era matematician. Vanda : Las’ că È™i È›ie îți plac numerele! Sonia (Rece) : Sută-n mie…(Neutră.) Ce-ti place È›ie la autorul ăsta ? Nu are nici dialog ! Numai litere. Numai linii. O carte fără dialoguri e ca un bărbat păros. Iar asta sufocă… Vanda : Sufocă…ce, nu-È›i place asfixia erotică? Eu o ador…Cred că băgat în pământ de viu urli de plăcere. Dacă eÈ™ti bărbat, creÈ™te un copac. Dacă eÈ™ti femeie, o ia pământul la vale. Ca să respire. ( Pauză.) Sonia : Èši-e foame ? Vanda : Să È™tii ca mi-e. Nu sunt obiÈ™nuită să fiu trezită aÈ™a… Sonia : Altădată o să-È›i dau bip cu număr ascuns È™i o să crezi că e de la Fecioara Maria, că È™i aia o ardea în somn. ÃŽi dădea cineva bipuri cu număr ascuns. Exact cum ar bate o ciocănitoare într-un lemn. –Da, cine-i ? – Nu, nu e uÈ™a ! Vanda : Vezi dacă mai e ceva… (Sonia urcă pe scară È™i scotoceÈ™te într-una dintre genÈ›i.) Sonia : Niste roÈ™ii-cherry È™i niÈ™te camembert. Vanda (Patetic) : Coboară-le ! Sonia (Coborând încet până la jumătatea scării cu mâncarea în mână) : Mai trebuie să… Vanda : Să ce ? Sonia (Urcând înapoi) : Să închid geanta. Să nu plouă în ea…dacă cumva… Vanda : Nu s-a înnorat demult. Sonia (Coborând È™i întinzându-i o bucată de camembert) : GenÈ›ile astea pline cu apă. Burdufurile astea sunt un fel de nori. Plouă cu ce se nimereÈ™te… Vanda (Mâncand încet bucata de camembert) : Ia spune-mi, Sonia, despre iubitul tău… Sonia (AÈ™ezânadu-se lângă ea, tristă) : Ce să îți spun ? Eram la jumătatea relaÈ›iei È™i m-a parăsit. ÃŽi spusesem că vreau să mă las de meserie. Dar nu m-a crezut. Eram la mare, pe plajă…Acolo m-a parasit. Dar tu, ce e cu tine ? (ÃŽi priveÈ™te ochii atent, îi mângâie genele.) Ai ochii roÈ™ii. Foarte roÈ™ii. IritaÈ›i. Vanda (Blândă, tonică) : Ca să te văd mai bine ! Sonia : Eu totdeauna m-am iubit pe mine, de fiecare dată. Până să mă întâlnesc cu el. Numai de nebuni aveam parte. Ba un bătrân care repara pantofi - plătea bine moÈ™u’! – care voia să fiu în pielea goală da’ încălÈ›ată. Ba un socialist care să vezi ce făcea… Vanda : Ce ? Sonia : Da’ nu-È›i spun… Vanda (Curioasă) : Ce ? Ce ? Sonia : A scos din buzunar un bob de grâu È™i l-a băgat…adică pus …în prezervativ, în vârf, apoi, când o făcea cu el, urla ca nebunu’… Vanda : Ce urla ? Sonia : Răcnea de-a dreptul ca un descreierat. Vanda (Mâncând cu poftă) : Ce ? Ce ? Sonia (Simulând) : Pâine, pâine, să fie pâine pentru È›arani, pâine, pâine, pâine pentru muncitori…Pam-pam. Vanda (Râzand, tăvalindu-se prin pat È™i zdrobind o roÈ™ie cu trupul ei, îmbrăcat în haine albe) : Ah ! Ce nebun ! Ce diliu ! Sonia : Te-ai murdărit. E roÈ™u. Nu mai iese. Nici măcar cu …tic-tac ! (Râsete.) Vanda : Cine are ochiul roÈ™u acum? (Râsete.) Sonia : Ce bine ca nu mai avem (Simulând.) pâine, pâine ! Ah ! (AÈ™ază mâncarea pe cartea groasă ca pe o măsuÈ›a. Se face ziuă.) Vanda : Eu trebuie să plec. Da’ nu stau mult. Am atâta treabă pe câte pastile am în geantă. Sonia : Tic-tac. Vanda : Exact.(ÃŽÈ™i ia geanta de lângă pat.) Sonia : Că sunt mentolate. D’ aia. Doare plăcut, să anestezieze. Mai bine votcă… Vanda : Vezi să nu Cola…(Nervoasă.) Merg dincolo să mă îmbrac. (ÃŽÈ™i pune geanta ei pe umăr.) Apoi plec. Pa. (Vanda iese.) Sonia : Acum nu îmi rămâne decât să îl uit. Să îmi provoc o amnezie. (Zdrăngane geanta cu solzi.) Da. M-am iubit cu tabula rassa. - ÃŽmi face un copil ! - Care copil ? (MiÈ™că geanta în ritmul replicilor ca pe o maracasă.) - Ãla. - Să stai mereu treaz. Să îți ajungi. - Să stai mereu treaz. Ca să o iei. Să nu te vindeci niciodată. (Plânge, se încruntă, își întinde lacrimile, mucii pe față.) Să le iei pinurile la toÈ›i, să le dai în cărÈ›i, să le înmulÈ›esti cu numărul de la pantofi cu câți centimetri are fiecare si hop, cabală È™i rahat, să afli când È›i s-o naÈ™te copilul-lup. Lupoaico. Da’ stai, mama proÈ™tilor e mereu gravidă…(Urcă scara È™i cotrobăie într-o geantă suspendată. Aruncă de acolo hârtii, confetti plângând.) Latex. Latex. Când plouă de ce nu se umple un prezervativ. Cu ce să se umple ? Cu ochii lu’ Cehov ? Sau ce citea Vanda ? Cehov, nu ? Vai de ochii ei. (Divă.) S-ar rezolva în photoshop dacă s-ar rezolva È™i pe dinăuntru. (Coboară, mută scara mai mare decât ea la o altă geantă.) Ce pomi sterpi. Nimic n-au. Numai lucruri. Numai omidă. Și Vanda… Dacă totuÈ™i numai pe ea o am. I-am visat genunchii într-o noapte, erau exact ca niÈ™te boabe uriaÈ™e de struguri. I-am visat apoi la bătrâneÈ›e, stafide, în cozonaci. Bine. Pâine. (Nervoasă.) Nu. Nu mai vreau socialiÈ™ti. Fără pâine. Nici neagră. ÃŽngrașă. Și apoi cine te mai vrea ? SocialiÈ™tii ! Păi nu ai spus că te laÈ™i ? De socialiÈ™ti ? Nu, de fapte rele… De ce ? A fi a tuturor nu e un fapt socialist ? Hristos ce a făcut ? Știi care era politica liberală a lui Hristos ? Ochii lui Cehov. Unul bătut într-o palmă, celălalt în cealaltă. (Se întinde pe scară ca pe un crucifix cu mâinile desfăcute È™i geme.) Și plângând îl umplu de existență. ÃŽl învie din lacrimi care, evaporându-se, îl ridică la cer…Dacă te uiÈ›i prea mult la cer te dor ochii…exact cum obosesc norii să È›ină apa prea mult timp în ei. Dar…toate au o È™ansă, È™ansa de a se vindeca. Poate vindecarea e chiar mai bună decât sănătatea iniÈ›ială. EÈ™ti mai virgină după o mare dragoste decât când eÈ™ti virgină, periuÈ›o de dinÈ›i…Că nu riÈ™ti. (Coboară de pe scară, se întinde în pat È™i ia în braÈ›e cartea lui Cehov, o frunzăreste neutru. Rupe o pagină, atentă să nu fie văzută, o mototoleÈ™te È™i o bagă între sâni. Stinge veioza, se culcă. Pauză.) Vanda (Intrând tiptil, cu pantofii în mână, în È›inută de stradă) : Sonia, Sonia… Sonia (Somnoroasă) : Ce doreÈ™ti ? Vanda (ÃŽn È™oaptă) : Ai cremă de mâini ? Sonia : VorbeÈ™te mai aspru, mai deshidratat ! Vanda (Aspru dar perfect articulat): Ai cremă de mâini ? (Sonia aprinde veioza, se dă jos din pat È™i urcă scara. Caută într-o geantă.) Sonia : Cam câtă vrei ? Vanda : Vreau ! (Gest care desemnează cantitate mare.) Sonia : Cam câtă mai exact? Ce vrei să faci cu ea ? Vanda : Supă ! Ce crezi că vreau să fac ? Să ung parchetul să nu mai scârțâie ? UÈ™ile, lanÈ›ul bicicletei… ? Sonia (ÃŽncă netrezită) : Èši-ai luat bicicletă? Vanda (Èšinând scara) : Èši-ai luat cremă? Sonia : Scuză-mă.. încă dorm. Vanda : ÃŽn interiorul cremei poÈ›i să dormi. Sonia (ÃŽi întinde un tub de cremă din geantă) : Poftim. Nivea. Dacă e prea puÈ›ină mai pune sifon, fă-o È™priÈ›. Vanda (Se aÈ™ază pe pat, se face comodă È™i își unge mâinile cu cremă) : Poate… Sonia : Vrei un tic-tac ? Vanda (Cu lehamite) : Hai, fie ! (Sonia îi bagă două pastile în gură. Vanda le zdrobeÈ™te cu dinÈ›ii.) Sonia : Ai vorbit cu nebuna ? Vanda (Suflând pe mâinile permeabile, din cauza cremei, aer proaspăt, excitându-se): Intră în mine în sfârÈ™it ceva binefăcător. Ceva mai bun decât orice bărbat. Aerul primăverii. O briză. Sonia : Pastile. Tic-tac. Vanda : Tic-tac de-a doua zi…Da, m-am văzut cu nebuna. Mi-a spus că de acum încolo să mergem fără chiloÈ›i, că până îi scoatem trece timp din banii omului È™i ăla plăteÈ™te. Sonia : Ei, pisici ! Ce naiba ! Da’ cât îi ia ? (Nervoasă.) AÈ™a a spus vaca? Te pomeneÈ™ti că vrea È™i procent mai mare! 1% pentru elasticu’ de chiloÈ›i? Vanda (NegaÈ›ie) : … Sonia : 2 % ? Vanda (NegaÈ›ie) : … Sonia (Uluită) : 5 % ? Vanda : Aproape. 10 % ! Sonia (Urlă È™i se miÈ™că de colo-colo) : E nebună. O mănânc. O omor. Vaca naibii. Nu vrea È™i pauza de masă să fie neplătită? Vanda (Suflând pe mâini) : Până È™i drepturile muncitorilor sunt mai mari… Sonia (Simulând) : Pâine, pâine ! (Depresie.) Vanda : Știu, m-ai secat…(Stoarce din tub puÈ›ină cremă È™i se unge pe frunte, pe obraji, își suflecă mânecile până la coate È™i își întinde crema de-a lungul mâinilor.) E o nemernică. Dar i se înfundă ei toate astea. E aÈ™a de închisă la minte. O brută. (Sonia îi întinde crema pe mâini, o mângâie È™i îi priveÈ™te ochii.) Sonia : Parcă nu mai ai ochii aÈ™a de roÈ™ii. Èši-ai mai revenit… Vanda : Și un bolovan ar reuÈ™i să îmi intre în piele odată cu crema. Ea, nu… Sonia : Să zicem 10 %. ÃŽncă. Și noi ce facem ? Vanda : Nu declarăm marfa. Facem dublu È™i îi spunem jumate. Jumi-juma. Sonia : Nu merge. ClienÈ›ii sunt tot ăia…și află. Vanda (Făcând exerciÈ›ii de respiraÈ›ie) : Găsim alÈ›ii. Sonia : Se află. Vanda : Și totuÈ™i… 10 % ? Plus încă 50 %. (ÃŽÈ™i pune pantofii.) Sonia : Plus ca unu’ m-a pocnit. Cine îndură toate astea ? Vanda : Mai mult ne pocneÈ™te ea că nu-i pasă. Mai È™tii la început că era ca o mamă ? Aproape își despica abdomenu’ să intrăm la cald…Și în abdomenu’ ei era un bar cu un ceiuÈ› cald, rom, whisky, o muzică bună…odihna din toiu’ oboselii…Arcuri bune. Sonia (ÃŽÈ™i dă È™i ea cu cremă pe mâini) : Vanda, tu iar ai ochii roÈ™ii. Èši-am zis sa nu mai citeÈ™ti… Vanda (Obosită) : Nu de la citit, de la oboseală. Sonia : Oboseala nu vine dacă nu citeÈ™ti. Dacă nu vezi…Cu ochii nu faci altceva. Vanda : Hai să o convingem să nu ne ia atâția bani. Sonia : Draci. N-o să vrea. (Dezamăgită.) Vanda : Orice scorpie poate fi îmblânzită. Diavolul poate fi dat cu cremă băgându-È›i C.V.-ul la locul de muncă pentru diavoli. (Vanda urcă scara È™i scotoceÈ™te prin genÈ›i.) Sonia : Sentimentul e că trebuie să rămânem pe pilot automat mereu, treze tot timpul. Altfel o să ne vândă de tot. Să nu dormim de tot. Să bem multă cafea È™i să stăm tot timpul È›inându-ne de vorbă una pe alta, ca la volan, să nu adormim. Vanda : Multă cola. (ÃŽn glumă.) : Un biciclist ! Sonia (Sec) : FireÈ™te. (Vanda își dă jos pantofii È™i îi aruncă de pe scară.) Vanda : Scara se urcă tiptil. ÃŽncet. (ÃŽÈ™i suflă pe mână.) Ca răcoarea. Cum vine răcoarea în momentul în care eÈ™ti transpirat. Suflă pe mine, Sonia, suflă ! Sonia (Suflă în joacă) : Suflu. Nu vrei un ventilator ? O frunza de palmier ? Vanda : Vreau doar aer curat, să schimbe stările, centrii nervoÈ™i, să mute punctul G. Sonia : De acolo se aprinde lumina ? Vanda (Râzând) : Da. De acolo. Sonia (Èšopăind în jurul scării) : Da. De acolo. De acolo se aprinde lumina. ( Se joacă cu veioza. O stinge. O aprinde. O stinge. O aprinde.) Eu. Tu. Eu. Tu. Eu. Tu. Eu. Tu. Vanda : Am găsit mai multe tuburi de cremă aici. Esti sigură ca nu e expirată ? Sonia : Nu are cum. Nu expiră aÈ™a repede. Vanda : Da’ ce ? E ca murăturile ? Ai pus peste iarnă ? O sa se oÈ›etească peste iarnă, o să devină alcool ? Sonia : Să o vezi când scapă în aer : nimeni nu te mai scoate din beÈ›ie. (Vanda coboară cu încă un tub de cremă.) Vanda : Nivea. Am adus Nivea. Pune-È›i o dorință. Că apoi dispare. Sonia (Se întinde pe pat tristă) : Vanda, mă gândesc la el. Crema asta mi-l induce. Vanda : Mai bine te-ai gândi cum scăpăm de matroană, SolzoÈ™ia Ta ! Sonia (MiÈ™că solzii genÈ›ii) : Pur È™i simplu o lăsăm baltă, SolzoÈ™ia Ta… Vanda (Râde) : Ce naivă eÈ™ti, crezi că oamenii ca ea stau cu mâinile în sân ? Ãștia au tot oraÈ™ul la mână. Sonia : Da’ ce, mă, au închiriat aeru’ ? Vanda : Mai grav, nu numai aeru’. Si moartă eÈ™ti a lor. Sonia : Zău ? Și ce-or să facă ? Vanda (Cu tact) : Or sa te facă, în tranÈ™e mici, carne pentru hamburgeri. Or să te dea la È™colari… Sonia : Io cu mucoÈ™i nu mă-ncurc. Să fie clar. ( Nervoasă. Agitată. ÃŽÈ™i dă pe față cu cremă.) Mi-e dor de iubitul meu È™i nimic nu mi-l aduce înapoi. (Fuge prin cameră ca o dementă.) Să fie clar. Mi-e dor de el ! Mi-e dor de el . Nu vreau să ajung hamburgeri. Nu vreau să ajung hamburgeri… Vanda : Da’ cheesburgeri ? Sonia : Nici. (Râsete.) Vanda (Serioasă) : Chiria, Sonia. Plus datoria. ÃŽntreÈ›inerea. Impozitul. Și tu care nu faci nicio economie. Știi cât mă coÈ™ti ? Sonia : Cât te cost ? Vanda : Da. Exact. (Dură.) Sonia : Exact cât mă coÈ™ti È™i tu. Vanda : Costăm în funcÈ›ie de preÈ›ul unui scurt…(Râsete cu sughiÈ›uri.) (Pauză.) Sonia : Ai mai citit din ăla al tău ? Cum îl cheamă ? Vanda : Da’ al tau ce mai face ? Sonia : Lasă-mă, că mi-e dor de el. Tare de tot. Mi se zbate pleoapa. Simt usturimi în tot corpul È™i moi È™i comode ca o lovitură în ceafă. Ca un obuz. Cum ai transporta un obuz. Vanda : Dacă te dai cu cremă poÈ›i să bagi în tine È™i un obuz. Nici nu simÈ›i când intră. Devine aproape freatic. Și Titanicul se putea scufunda în crema cu care te dai È™i intrând atâta fier în tine evitai spanacul toată viaÈ›a…Aveau bărbaÈ›ii magnet la tine… Sonia : E clar că Poppey n-a înÈ›eles… (Vanda ia cartea È™i răsfoieÈ™te câteva pagini. CiteÈ™te o bucată de proză în gând È™i surâde. Strecoară cartea sub pernă. Apoi îmbrătiÈ™eaza cartea È™i o priveÈ™te tandru pe Sonia.) Vanda : Sonia, ce se va întampla acum ? (Sonia iese.) Vanda : Unde pleci, Sonia ? Sonia (Din culise) : Un telefon. E urgent. Nu mai rezistă. Vanda : Să vii repede…(ÃŽÈ™i mângâie ochii È™i se mângâie apoi pe umeri.) Poate că asta e calea, Vanda, să uiÈ›i, să uiÈ›i È™i să fii permisivă, să laÈ™i să facă ce vor cu tine. Dumnezeu are grijă È™i de o frunză pe care o poarta vântul, Dumnezeu È™tie pe unde. Dumnezeul Dumnezeului. Dacă se pune pe apă, o duce apa. Dacă o ia vântul sigur o duce È™i o trânteÈ™te de cineva care tocmai s-a răcorit, a asudat, când porii sunt deschiÈ™i se creează drumuri, se intră, se iese, e vad comercial, singuratate nomadă. Ce spun eu aici ? Ce faci cand È™i crema cu care înmoi lucrurile e prea dură ? Să o îndoi cu apă cum îndoaie cârciumarii vinul ? (Intră Sonia È™i se aÈ™ază timid, lângă Vanda, aceasta aproape nebăgând de seamă.) Vanda :…la o adică aÈ™ putea amesteca în această cremă praf de pe pozele părinÈ›ilor mei – morÈ›i amândoi – mi-ar intra în carne fără să simt, fără să irite. I-aÈ™ simÈ›i aproape. (Se îmbrățiÈ™ează. La rândul ei Sonia o îmbrățiÈ™ează È™i o sărută pe frunte.) Sonia : Ca să-mi încapă amintirea lui nici crema nu e atât de încăpătoare, deÈ™i e mai mare decât timpul. Ar trebui să o diluez cu apă. Fă-o È™priÈ› ! O fac ! Zău că o fac ! Ar intra în mine…Ar fi acolo unde trebuie să fie È™i nici n-aÈ™ mai È™ti probabil de atâta stat în mine cine e : iubitul meu ? copilul meu ? Vanda (Cu ochii pierduÈ›i) : Ne-am vindeca de multe. Nu ne-am mai lovi de reproÈ™uri. Nu ne-am È™ti de condiÈ›ie joasă. Sonia : N-am mai ieÈ™i cu socialiÈ™ti ! Vanda : De ce stăm noi treze tot timpul ? Sonia (Cu ochii pierduÈ›i) : Pe cine aÈ™teptăm noi ? Un prinÈ› pe un cal alb ? Iată calul ! Nivea. Vanda : Nivea. Și un cal ar putea intra în noi. Prin toÈ›i porii deodată, împins de vânt. (Cele două se îmbrățiÈ™ează, se răstoarnă una pe alta în pat È™i se sărută pasional atingându-se pe tot trupul. Urlă cu gurile ocupate una de alta. Apoi izbucnesc în râs È™i dau cu pernele una în alta.) Sonia (Lovind-o cu o pernă): Ce face al tău? Vanda: Face bine! Sonia: Câți centimetri? Vanda (Punând perna la loc peste carte): 150. Sonia : Bun ! Vanda : Pagina. Acolo am rămas Sonia : Mai departe nu mergi ? Vanda : Ba da, din gură în gură. ÃŽl beau cu ceaiul deodată. Sonia : Și ce e ? Zahăr sau folclor ? Vanda : Un fel de. Sonia : Da. Exact. Un fel de. Vanda : Exact. Sonia : Păi tocmai că nu e exact. (Se cațără amândouă de o parte È™i de alta a scării È™i își vorbesc printre treptele ei cu voce tare, ca È™i cum ar fi între ele un abis de nestrăbătut.) Vanda : Și ce ai să faci mâine ? Sonia : Bine. Tu ? Ce o să faci ? Vanda : La fel. Da’ tu bani mai ai? Sonia : Mai mulÈ›i decât tu zile. Vanda : Zău ? Și cum e în vârful muntelui ? Sonia : Athos ? Vanda : Nu, SolzoÈ™ia Ta. Venus ! (Vanda îi dă o palmă tandră băgându-i degetul pe jumătate în gură.) Sonia : E o înălÈ›ime mare în orice caz. Se termină oxigenul. Vezi, pentru asta e bună crema. (Sonia îi dă È™i ea o palmă, ceva mai dură, cele două se sărută prin scară, la fiecare nivel, până când se sărută cu capetele printre genÈ›i È™i nu se mai văd.) Vanda : MuÈ™ti buza, fiaro ! Sonia : Știu…toÈ›i mi-au zis…altfel nu pot. Da’ las’ că dacă È›i se umflă zici că e cupolă. Vanda : Amin. Sonia : Ia la neica niÈ™te bani/ Nu da iama în golani. /Dă mai mult, /Mă greu abÈ›in,/ Nu mă satur cu puÈ›in… Vanda : Până în măruntaie îmi bagi limba, diavoliÈ›o… Am văzut într-o geantă alune. Ce-i cu atâtea alune în pomii ăștia? Sonia: Dă-le la câini. Avem acolo exact ce uităm…cine È™tie. Poate într-o altă realitate chiar noi suntem acolo, între nori, ca apă de gradul patru… Vanda : Cum adică ? Sonia (PreÈ›ios-savantă) : Solidă, lichidă, gazoasă È™i…om. Vanda (Râde insistent) : Ce ridicolă eÈ™ti când încerci È™i nu-È›i iese…Gata. Am decis. (Coboară scara È™i se plimbă în jurul ei aprinzându-È™i o È›igară.) Sonia : Ce ? (Urcă scara È™i pune crema la loc, apoi coboară.) Vanda : O să îmi bag un clopot în mine. O să asimilez un ceas deÈ™teptător…dacă e cremă care vindecă, cu ea deschid È™i vâr orice vrea muÈ™chii mei. Sonia : Căcat. Da’ ca e mă, crema, taxi? Autobuz ? TGV ? Èšac-pac intră în tine È™i gata ? Vanda : Exact. Face spârc ! Intră în tine È™i gata. Terminus. Vindecă. Pune în ordine lumea. Calmează. Vâri ce vrei. Și un cufăr. Și o mobilă. Și un dulap. Sonia : Vezi că È™i fumu’ intră! Vanda (Stingând È›igara): Bine, fie! Sonia (Tandră): Până È™i vorbele. Ai grijă ce îmi spui când sunt dată cu cremă. Nu vorbi dur. Nu fă cacofonii, că mă zgârie. Fii lirică. Soft. Fii un vals. Vanda: Nici măcar tango? Sonia: Prea pasional. Vanda: Menuet? Sonia: Da. Menuet. (Se iau la dans atingându-È™i fesele cu tandreÈ›e. Dansul e atât de dur È™i de nespecific menuetului încât se prăvălesc într-un pat.) Vanda: Mă înÈ™eli cu patul? Sonia: Da’ tu? Vanda: Măcar el nu mă calcă pe bombeu... Sonia: Da’ e naÈ™pa când, după, n-are mărunt È™i te pune să fugi la colÈ›il străzii la patiserie, să schimbi. Și, cum la patiserie e închis, intri la cofetărie È™i îi cheltui toÈ›i banii. Vanda (Perversă): Savarino! Sonia (O sărută): O să ne plătim datoriile. Și nebunei n-o să-i mai dăm nimic. O să È™colim pe altele să devină mai bune decât noi È™i o să i le ducem. Să nu facă urât balauru’. Vanda: Căcat! Asta nu e tot un fel de cremă? De ce vrei să îmblânzeÈ™ti diavolul exterior când încă în tine e încă atâta de îmblânzit? Sonia : Pentru că trebuie să începem de undeva È™i să terminăm cu toată isteria. Am ajuns să cred că am tot felul de boli. Mă verific de trei ori pe an È™i n-am nimic. Vanda: Știu, aÈ™a e. Noi cu creierul avem, trebuie scufundat în ceai È™i botezat acolo ca un copil nou-născut. ÃŽn ceai de muÈ™eÈ›el. Vindecă! Sonia (Sceptică) : Și ăla? La tine toate vindecă. De aia eÈ™ti aÈ™a cum eÈ™ti. O enciclopedie de boli. En-ci-clo ! La naiba ! Vanda : Nu te citeÈ™te nimeni. Sonia (Se apropie, îi ia capul în mâini È™i îi priveÈ™te ochii) : Iar È›i-s roÈ™ii ! Te dor ? Vanda : Nu mă dor. Nu simt nimic. Sonia : Èši-am spus să vezi mai puÈ›in, e bine să nu È™tii tot ce se petrece. Și oriunde mergi e bine să anunÈ›i. Ca să nu ai surprize. Oamenii dezamăgesc. (Sonia se repede, urcă scara È™i ia crema dintr-o geantă. Apoi coboară.) Vanda : Tu ce faci ? Sonia (ÃŽÈ™i pune cremă pe degete) : ÃŽnchide ochii. Vanda : Ce faci ? Sonia : ÃŽnchide ochii, am spus. Vanda (ÃŽnchide ochii) : Bine. I-am închis. Sonia (Dându-i cu cremă pe pleoape) : Imediat. Imediat ai să scapi. Vanda: Masează. Dar să nu apeÈ™i. Sonia : Era odată un om care scria poveÈ™ti. Cineva care i le citea. Un om cu puÈ›ini cititori. Dar acel om era fericit scriind. Iar celălalt era fericit citind. (ÃŽi masează ochii.) Tu scrii. Păi io citesc. Sacu’ È™i peticu’, ne-am găsit. O să ne dăm la gioale. Al meu eÈ™ti. Nu te iert. Ãla de citea, cum citea, lua câte o foaie È™i rula în ea tutun. A băgat la proză în el È™i asta atârnă greu. (Din inerÈ›ie îi masează restul feÈ›ei, tâmplele, urechile, cerceii.) Vanda (Cu ochii închiÈ™i): Nu mai fumez. Am înÈ›eles, mă las... Sonia: Și fumul intră în pori... Vanda (Fascinată, energică) : Văd! Văd! Al cui e acel ponei roz? (Pauză.) Ce vacă verde! Sonia: Ce s-a întâmplat? Vanda: Natura e o minune. E atât de frumos. PriveÈ™te aceÈ™ti mesteceni. (Arată spre public, merge până aproape de public È™i, cu ochii permanent închiÈ™i, arată spre ei, mai mult naiv decât patetic.) Fiecare dintre ei are o suprafață superbă. Care mai de care mai aspră, totuÈ™i. ÃŽÈ›i vine să îi dai cu cremă să le atenuezi duritatea. Asprimea. Pe aici nu plouă. Săracii... mi-e aÈ™a milă de ei... (Sonia se apropie de ea, o ia de mână È™i o aduce înapoi.) Sonia: ÃŽi vom uda. Nu ne-am mutat demult aici, dar am văzut prin curte o stropitoare, Vanda. ÃŽi vom uda. Vanda (Cu ochii închiÈ™i, moale): Să nu se usuce numai. Ar fi mare păcat. Aproape ca de carnea animalelor ce mor de boli. Și trebuie aruncată... E atâta liniÈ™te aici. Și păsări, multe păsări. Și pomi. Care fâlfâie. Ce e cu acel porumbel care intră È™i iese dintr-un aparat xerox de nu mai È™tii care e el? Ce e asta, Sonia? Sonia (O ia de mână È™i o aÈ™ază pe pat): Ce să fie, Vanda? Un film... Vanda: Ce film? Poate că e o piesă de teatru. Nu È™tiu. Sonia: Are personaje? Vanda: Nu are. Avea un birou. Sonia: Dar? Vanda: E acoperit tot cu un fel de chestie albă, dispare încet-încet... Sonia: Te mai dor ochii? Vanda (Cu ochii permanent închiÈ™i): Dar când m-au durut pe mine ochii? (Sonia o strânge în braÈ›e. O abandonează È™i merge pe celălalt pat. Scoate dintr-o geantă de lângă pat o folie de medicamente.) Sonia (Apasă pe un medicament ca È™i când ar manevra o telecomandă): Nimic! (Cade o pastilă.) Nimic de văzut. Numai bărbaÈ›i. Vanda: Și un ponei roz. Sonia: Nu e măgar? Vanda: Multă verdeață. Multă verdeață. Sonia (Apasă pe alt medicament din folie. Acesta cade): Pe niciun post. Numai politicieni la cravată. Vanda (Privind în gol): Hristos de ce nu avea cravată, Sonia? Nu È™tia să își facă nodul? (Pauză.) Sonia (Plimbându-se uÈ™or nervoasă, făcând gesturi ca È™i cum ar vorbi singură): Vanda, el ne priveÈ™te cu palmele È™i ne privează cu palmele de ochii noÈ™tri... Vanda (Cu ochii deschiÈ™i, mergând spre Sonia È™i calmând-o) : Cred că îl iubesc. (Plânge uÈ™or. E nervoasă. Iese fugind. Se împiedică.) Sonia (Se plimbă): Până la urmă fericirea e să fii tu comod în tine, paradoxal, obosit de atâta comoditate în tine...ce fel de prostituate suntem noi? (Isterică.) Cine suntem noi? (Ia crema È™i începe să ungă scara cu tot tubul, lăsând unul plin pe pat.) AÈ™a. ÃŽncetul cu încetul, să dispară. Să nu te mai doară nimic. (Treaptă cu treaptă, È™i mai ales în exterior, unge scara.) Să te vindeci. Să ajungă acolo unde doare. ConÈ›ine antibiotic. Să stai, să stai aici pe pământ. GPS ai? N-ai. Rămâi aici. Ai viză pentru dincolo-de-cremă? ÃŽn Nivea nimeni nu plăteÈ™te taxe. Căcat! (Nervoasă, dărâmă scara, o încalecă răsturnată È™i o unge.) Și căcatul dacă îl ungi cu cremă se vindecă. Nici nu va fi fost. Nici nu îți va fi fost foame. Anulează cina de ieri. ÃŽn care tic-tac È™i bip-bip. Dă È™i soarele cu Nivea. (Un urlet.) (Vanda se apropie de ea tiptil, cu un zâmbet naiv prelingându-i-se, ferm, pe față. E într-un È™ort alb È™i într-un maiou care îi acoperă puÈ›in din trup. E desculță.) Vanda: Sonia, am ceva să-È›i spun... Sonia (Ferm È™i blând): Da, Vanda, È™i eu am câteva lucruri să îți spun... Vanda: ÃŽn primul rând că vreau să îmi povesteÈ™ti despre al tău...cum era în rai? Sonia (Calmă, îl imită): Ai idei preconcepute, adică dinainte să fii concepută, da, întâi au apărut ele apoi te-au aÈ™teptat, da, fetele astea, până se pregătesc ele, aÈ™a e..., da...parcă îl aud... Vanda (Brusc, rapid): Bagă-l în cremă! Sonia: Dar mi-e dor de el! Vanda: A băga pe cineva în cremă e un fel de covoiturage. A te deplasa prin interiorul cremei e ca în apă. Greutățile nu se simt. (Buf.) Tona e mama gramului È™i-i e amantă. Sonia (Râde): Da...È™tii, uneori, când vorbesc cu matroana, mă gândesc ce nemiloÈ™i sunt unii oameni, dar că sunt aÈ™a nu față de alÈ›ii ci în primul rând față de ei. Vanda: Sonia, greÈ™eÈ™ti. N-o plânge. Știi câte avorturi are pe conÈ™tiință? Zeci de W.C.-uri înfundate cu om, Sonia, cu om, cu carne de om. Sonia (Speriată, se prinde de abdomen È™i È™i-l frământă adunată ghem în mijlocul scenei)... Poate că ai dreptate. Dar mi se face milă...È™i de bobul acela de grâu mi se face milă... Vanda (Oripilată) : Ce prostii spui...(Cască.) Sonia: Putea fi pâine. Un spic. Un codru. O felie de pâine sub un strat de unt È™i de gem. DimineaÈ›a, într-o familie normală în care tatăl se întoarce cu o baghetă acasă de la serviciu. Fără să facă nimic magic. (Vanda surâde.) (Vanda se îndreaptă spre pat È™i se întinde. Sonia o înveleÈ™te. După un minut, Vanda dă la o parte cearÈ™aful de pe ea È™i dă din picioare.) Vanda: Sunt obosită. Mă doare puÈ›in spatele. Sonia: Èši-a coborât durerea în spate. Èši s-a suit în cârcă... Vanda: Dă-mi, te rog, un pic de cremă, ca să adorm pe moale. Am atâta nevoie...(ÃŽi dau lacrimile.) Mi-e cald È™i mi-e frig în acelaÈ™i timp. (Sonia se apropie de patul ei È™i îi unge spatele, îngânând un cântec lent. Vanda dă din picioare, în joacă, È™i râde. Sonia i le prinde.) Sonia: Poftim. E gata. S-a întins pe spate... Vanda (Excitată): Suflă, Sonia, suflă. Suflă pe mine răcoare... Sonia: Pe spate? (Se apleacă peste ea.) Vanda: Da. Sonia (Suflând): AÈ™a? Vanda: ÃŽncet, încet. Să intre în pori aer rece. Suflă pe mine să de-vin-o-fe-re-as-tr-ă. (SughiÈ›uri.) Sonia (Suflă): ... Vanda: Mai tare! Sonia (Suflă): ... Vanda: Și mai...aer puternic! Sonia (Suflă mai tare): ... Vanda: Aer de Mont Blanc! Sonia (Suflă cu fineÈ›e): ... Vanda (Excitată): De Pirinei. Sonia (Suflă violent): ... Vanda: De CarpaÈ›i! Sonia (TuÈ™eÈ™te pe ea): ... Vanda: Suflă aer ca frigiderul meu. Sonia (Suflă): ... Vanda: Ca congelatorul meu când deschid uÈ™a! Sonia: La dracu! Pe munte să È™tii că nu e cremă. E zăpadă. Ai greÈ™it peisajul. Vanda (Excitată, o trage peste ea) : Dacă mă mai enervezi stârnesc o avalanșă È™i ai să vezi ce curvă e tot albul. Om te fac. (Cele două se sărută pasional, stingând È™i aprinzând veioza în intervale foarte scurte de timp.) Sonia (Ridicându-se È™i aranjând scara mai la perete) : Până la urmă ne avem una pe alta. E ceva. (PriveÈ™te straniu.) Nu ? Vanda, mă asculÈ›i ? Cu tine vorbesc. (Vanda doarme.) Sonia : A, ai adormit. Foarte bine. După crema aia a intrat È™i somnul în tine. Dar eu ce fac cu al meu, cu el, cu unsul lui Dumnezeu. Nimic, ce să fac ? (Se plimbă.) AÈ™ fuma È™i n-am ce. Nici nu vreau să fumez. Dacă cumva trece pe aici, pâș-pâș! unsul lui Dumnezeu È™i vede fum ieÈ™ind din mine, crede că e suflet È™i chiar mi-l ia. Ia să rămână el pe pământ aici cu mine. Și È™tii ce îi fac ? Ce vrea el îi fac. Și cum vrea el îi fac. A lui sunt cu fiecare por. Cu fiecare terminaÈ›ie nervoasă. Mă întreb uneori dacă nu e cumva un pixel, o ființă virtuală. Cade curentul, piere. Dai priza cu cremă, dispare È™i ea. Se vindecă È™i cauza È™i efectul. Pun pariu că are ca parolă numele meu. Jur. Pe roÈ™u. Pe ochii ei. (Arată către Vanda.) Uite-o pe ea, micuÈ›a, a adormit citind. A adormit în cuplu. ÃŽn concubinaj. Cu iubitul ei. Le e bine împreună. Lasă-i. Se iubesc. Se merită unul pe altul. El cu mustaÈ›a lui, cu ochii de culoarea cafelei (Ton neutru.) – cu zahăr È™i lapte, vă rog ! (Vanda se trezeÈ™te somnoroasă.) Vanda : ÃŽmi dai puÈ›ină apă ? Sonia : Nu am mai cumpărat ! Vanda : Dar ieri am fost la cumpărături. Sonia : Da’ nu am luat...tu erai pierdută la raionul de cosmetice È™i ai ieÈ™it de acolo vindecată. Bună de pus în vis. Nu te-am mai deranjat. Erai în apele tale. Vanda (Sceptică): Lasă, beau din ele. (Se întinde la loc în pat.) Sonia: Ai dormit bine? Pardon. AÈ›i dormit bine? Vanda: Pardon? Sonia: Păi am văzut că aÈ›i citit. Vanda: Eu l-am citit pe el. El nu cred că a citit pe altcineva... Ce e cu tonul ăsta, Sonia? Sonia (Departe): Care ton? Vanda: Ãsta pe care îl împingi către mine. Ai grijă că s-ar putea să mă doară. Sonia (Ironică): Na. ÃŽÈ›i intră-n piele. Vanda: Nu. Nu mai intră. A intrat deja crema. Nu aÈ™teaptă. Are foaie de parcurs. Orar. (Râde.) Sonia: Ia leafă. Vanda (Cinică): Poate cu zece la sută mai mare... Sonia (Se plimbă stingherită): ... Vanda: Ce ai făcut tu cât am dormit eu? Sonia (UÈ™or): Ce să fac? M-am dat cu trotineta. Vanda: Na! Și ce ai făcut cu ea? Te-ai dat cu cremă È™i ai depozitat-o în debaraua numită tu însăți? Sonia: Ce ai făcut cu al tău? Unde e? (Aplaudă superior, cinic.) Vanda: L-am citit. E pe aici. Sonia: AÈ™a-vezi! I-auzi acolo! Păi caută-l! Să vezi dacă e. Vanda (Caută cartea): E, e. O voi găsi. Sonia: Nu. Nu. Nu o vei găsi... Vanda (Impacientată): Unde e Cehov, Sonia? L-ai văzut? Unde e? Sonia (Se plimbă tiptil È™i cu o anumită lentoare felină): Voi aÈ›i adormit unul în braÈ›ele altuia, nu eu. (Aparte.) Păroase. Vanda: EÈ™ti geloasă? (Speriată.) Unde e? Sonia (Râde forÈ›at): Auzi la ea, geloasă. Geloasă pe ce? Pe niÈ™te foi de hârtie? Și o copertă cartonată...(Gest sexual.) Groasă! Ha! Auzi la ea! (Dulce.) Te mai dor ochiÈ™orii? LuminiÈ›ele? Vanda: Ca pe hamali palmele, exact aÈ™a. Hai sictir! (Calmă.) Unde e? Sonia (Se plimbă ca un animal de pradă temperat): Vanda, tocmai erai unsă cu cremă. De mâinile mele, când te-ai culcat, nu? Vanda: Da, Sonia. Ai suflat tu pe mine, m-am simÈ›it transparentă. Ca o grădină a Domnului. Aerisită. Sonia: Deci cu porii deschiÈ™i. Larg deschiÈ™i. Vanda (Fericită): Da. Le auzeam balamale forțându-se până la perete. De tot... Sonia: Și te-ai culcat pe Cehov. Vanda: Cu el. Mai precis. Sonia (Privind-o cu milă): A intrat în tine cu totul, fato. Èši-a trecut prin pori cărÈ›oiul. Cât am suflat io am suflat. (Semn ca la naÈ™tere, când cel care asistă suflă greu ca să-l imite viitoarea mamă, strigând împinge.) Da’ mai mult È›i-a făcut cartea aia intrând în tine pe rând. Răsfoindu-se. Plimbându-se. Perindându-se, dacă vrei… Vanda (Ghemuindu-se È™i luându-se cu mâinile de păr) : Sonia, eu ce mă fac ? (Se uită după carte, nu o găseÈ™te.) Dacă e chiar aÈ™a, eu ce mă fac ? Sonia : E, lasă, au mai intrat È™i alÈ›i bărbaÈ›i în tine, È™i nu chiar aÈ™a amorf. ÃŽÈ›i trece. Vanda (Plânge cu sughiÈ›uri È™i face gesturi bruÈ™te È™i neaÈ™teptate): Nu, Sonia, tu nu înÈ›elegi. Nu se poate aÈ™a ceva. Sonia (Râzând) : Vezi, poneiul roz, ăsta era un semn. Pun pariu că era de fapt câine È™i că mănâncă alune. Vanda : Zoofilo ! Agresivo ! Javro ! (Sonia o îmbrățiÈ™ează È™i o sărută în ureche.) Sonia (Șoptindu-i la ureche) : AÈ™ vrea să îți pun cremă È™i pe limbă, să te vindeci de toate vorbele astea aspre. Dure. Bolovănoase. Vanda (Dându-i o palmă) : Gata ! Sonia (Ștergându-È™i mucii) : Nenorocito ! Vanda : EÈ™ti o hoață, mi-ai È™utit cartea, curvo ! Sonia: Aiurea. Avea cotă de bibliotecă. Nu era a ta... (Râde trist.) cum nici noi nu suntem ale unuia anume. Éditions Gallimard. Căcat. Căcat poche! (Se îmbrățiÈ™eză. Sonia găseÈ™te pe jos un medicament È™i îl încapsulează în folie, la loc. Pauză.) Vanda: Să pui È™i tu la chirie puÈ›in mai mult, Sonia. Nu pot numai eu. Pe cuvânt că nu e normal... Sonia: Poate că totuÈ™i bărbaÈ›ii nu sunt răi. Poate că am avut noi numai brute. Vanda (Accentuând): Dă-te mai la dreapta puÈ›in. Și o să îți fie bine. Sonia (Nervoasă): Auzi, È™tii ce eÈ™ti tu? O curvă high-class. O curvă Business-Class! Putain! (Vanda se enervează. Strânge din dinÈ›i, își încruntă fălcile. Devine, brusc, ironic-blândă.) Vanda (Plimbându-se): Deci eraÈ›i pe plajă. Soare. Răcoritoare. Muzică. Nisip etc. etc. Sonia (Iritată): Și? Vanda: Vă plimbaÈ›i voi de mânuță. (Se joacă cu propriile degete.) Sonia (Iritată, ton agresiv): Și? Vanda (Calmă): Și l-ai dat. L-ai uns. L-ai făcut unsul tău. Rege, cică! Sonia (Explodând): Curvo! Pentru ironia asta n-o să apuci dimineaÈ›a. (Sare cu mâinile în părul ei È™i sfîrÈ™eÈ™te prin a i-l aranja la distanță de câteva secunde, hipercalmă.) Vanda (Calmă, neutră): ... Sonia (Jenată, ipocrită, zâmbind) : ...chiar crezi că? Vanda: Èši-e dor de el? Sonia (Se întoarce cu spatele): Da. Dar È™tii asta deja. Vanda: De care parte È›i-e mai dor din el? Sonia (Râde) : ... Vanda: Aha.. Sonia: Nu, de ochii lui... Vanda: AÈ™a, doar de ochii lui? Dacă i-ai vedea într-un borcan i-ai recunoaÈ™te? (Se joacă cu o È™uviță din părul Soniei, È›inându-i cealaltă mână pe umăr.) Sonia: Ochii în context...se înÈ›elege. (Se face mică.) Vanda: Mda. Altfel par greÈ™eli de tipar...È™tii că sunt specii de peÈ™ti care se mănâncă cu tot cu ochi? Sonia: Și te privesc din interior? (Speriată duios.) Halal cinema! Singur n-ai subtitrare. ÃŽn cuplu e altceva. Vanda: PoÈ›i întreÈ›ine un peÈ™te viu dându-l cu cremă. TrăieÈ™te, să È™tii... (Ton de falsă-divă.) Ceea ce fondul de ten închide, crema deschide. Ele sunt toate cheile. Tuborg are cheia! (Râde.) Sonia (Râde): Cheia e de lacăt sau de poartă? Vanda (SieÈ™i, pierdută): Asta depinde de altceva... (Se pipăie.) Nu pot să cred că e în mine. (Se aÈ™ază turceÈ™te È™i își răsfiră părul.) Calcă pe creierul meu ca pe o acceleraÈ›ie. (ÃŽÈ™i muÈ™că buza.) Sonia (Masându-i umerii): Și nu simÈ›i răcoare? Ceva fresh? Nimic? Vanda (După o pauză): E în mine cum n-a fost nimeni. ÃŽnÈ›elegi? Nimeni atât de puternic. Atât de definitiv. Am un milion de ochi în interior care privesc în mine dar... È™tii cum? Ah, la dracu’, căcat! Parcă devin străvezie. Parcă privesc în afară, parcă îmi anulează pielea. Sunt un film. (Sonia ia scara azvârlită cât-colo È™i o ridică în picioare. E grea.) Sonia: Hai ajută-mă! Vanda (Pierdută) : Eu? Sonia: Nu, Cehov. Normal că tu... Vanda (Mergând lent către ea): Nimic nu mai e între patru ochi. Ultimul bărbat care a intrat în mine mi s-a părut că a intrat cu ochiul, nu cu alt organ. Și căuta să citească. Sonia (Cărând scara mai mult singură È™i cățărându-se să umble într-o geantă): Vanda, exagerezi. A plătit? I-ai făcut ce trebuia? A plecat? Gata! Vanda: Citea Cehov, Sonia, Cehov, în mine. ÃŽmi părea că sunt în plus. Și-au dat întâlnire în mine, sonia, tu pricepi? Ãsta nu mai e sex. E biblioteconomie. Căcat. (Plânge aspru. ÃŽÈ™i întinde mucii cu mâneca, precum o copilă.) Sonia: Să nu te mai dai cu cremă niciodată înainte să o faci. Ok? Vanda: Devin aspră. Devin ca un trunchi de copac. Ca un pom fructifer. Ultimul. (Se atinge, de jos în sus.) Trunchiul. Crengile. Coroana. Iar fructele...ficÈ›iune. (Sonia coboară fără să ia nimic de sus.) Sonia: Vanda, revino-È›i în fire... Vanda (Se prinde de cap, delir): Dar a intrat în mine prin tot corpul, Sonia, cu tot cu copertă. Cu tot cu cuprins. Cum să faci față? Ce armată e asta, Sonia? Ce armată? Dacă mă futea, controlul era exercitat numai într-o parte, dar aÈ™a...a intrat ca soarele. M-a bronzat. Ce mi-a făcut! Ce mi-a făcut! (Se trânteÈ™te în pat, isterică, dă din mâini È™i din picioare.) Ca aerul în frunzele de pomi. Aer rece. Căcat. Aer de căcat...fructifer. Sonia (ÃŽmblânzind-o È™i sărutând-o pe frunte): Sunt cu tine. Gata. Te iubesc. Știi că mă ai pentru că È™tii că te înÈ›eleg! (Pauză.) PoÈ›i...fă descântece în crema cu care te dai. ȘopteÈ™te o rugăciune în crema aia cum ai sufla într-o cană cu lapte cald, să îl răceÈ™ti. Rugăciunea intră în tine. Iisus intră în tine. Crucea...are braÈ›e să nu intre de tot. Vanda: Nu are încredere? De ce nu de tot? De ce nu definitiv? Sonia: Nu te mai ataca È™i din cauza asta. LiniÈ™teÈ™te-te...Hai să dansăm. (Sonia trage de ea ca să se ridice. ÃŽÈ™i È™optesc la ureche una alteia ceva indescifrabil È™i dansează pe sunetul respectivelor fraze. Un dans chinuit, sincopat, obez È™i fraudulos. Derivă totală. Lacrimi. SughiÈ›uri de adolescente depresive.) Vanda (Oprindu-se din dans): Io n-o să dorm niciodată...toÈ›i ochii ăia! Sonia (Dansând): Cine a spus să dormi? Acum dansăm. Dansăm ca să uităm paÈ™ii...È™tii, È™i pe tălpi dacă te dădeai cu cremă era bine, È›i se vindecau ochii. Vanda: Le-a trecut roÈ™eaÈ›a? Sonia: Da. Vanda: Sau s-a extins? Sonia: Bolile, afecÈ›iunile se mută...umblă prin corpul nostru cu treabă...ca pe trotuar. Vanda: Bine că măcar nu miros a tutun! Sonia (Glumeață): Deja ai început să nu mai suporÈ›i mirosul? E un început de canonizare!Vezi să nu ajungi papă! (Vanda, veselă brusc, ia perna sub care e cartea de Cehov È™i dă cu ea, în joacă, în Sonia. Sonia vede cartea.) Vanda: EÈ™ti irecuperabilă! Sonia: Cartea, Vanda! Iată cartea! (O arată.) Ha! Ha! Ce bucurie! Vanda (Se pune în genunchi, o ia în mâini): Cartea? Nu se poate! Sonia: Sper că nu eÈ™ti dată cu cremă pe mâini... Vanda (Confuză, cu o strălucire în ochi, priveÈ™te cartea, o lasă pe pat) : Ce să facem acum? Sonia: Poate aia! Vanda (Mergând spre geanta ei, lângă pat): Poate aia! Sonia (Cotrobăind în geanta cu zale): Nu se mai poate. Că e gol. Vanda: Gol! Sonia: Gol! Vanda: De la 11 metri. Pisici! (Sonia È™i Vanda își scot fiecare portofelul È™i se îndreaptă cu el în mână către cartea de pe pat. Perfect sincronizate, lasă portofelele jos È™i apucă în mâini cartea. Vanda o invită pe Sonia să se servească. Sonia o deschide atent, pedant, apoi animalic, rupe un teanc de pagini, pe rând, cât mai multe. O invită pe Vanda să facă acelaÈ™i lucru. Vanda face. Mai lasă pagini în cartea care, între coperÈ›ile groase, arată ca o carcasă. Numără paginile ca pe bani. Din cinci în cinci, scuipându-È™i între degete, pedant È™i cu o anumită duioÈ™ie cinică. Pun banii de o parte. Sonia ia tubul de cremă, își pune pe deget È™i unge pielea portmoneului.O invită, fluierând, pe Vanda, să facă acelaÈ™i lucru. Vanda face.) Sonia: ÃŽncă puÈ›in È™i intră. Pielea asta acceptă mai greu, dar acceptă. Vanda: Până la urmă, da... Sonia: Bine că mai e Nivea-n pomii ăștia! Vanda: Vezi ce face moda din oameni? (Perfect sincronizate, numără încă o dată paginile ca pe bani, trăgând cu ochiul una la alta, să nu aibă mai mult. Apoi, automat, își îndeasă banii în portmoneu. Se îndreaptă spre genÈ›ile de lângă pat È™i își pun portmoneele înăuntru, perfect sincronizate.) Sonia (Zâmbitoare) : Da. Vanda (Calmă): Pentru cine am mai lăsat bani? De ce nu i-am luat pe toÈ›i? Sonia (Râzând): Pentru cremă. Când se termină! Vanda: Pentru matroană. 10%. Sonia: Mai mult! Proza e păroasă! Las’ să o sufoce! (Crâncenă.) Nu, nu-i mai dăm nimic. Nimic. Ducă-se! Vanda: ...terminăm È™i de aranjat casa asta... Sonia: Poate nu mai depozităm lucrurile sus, la mansardă. (Arată spre genÈ›ile care atârnă.) ÃŽn nori. Vanda: Nici măcar nu plouă... Sonia: Poate cândva...nici nu mai contează. (Vanda se joacă cu veioza. O aprinde È™i o stinge de câteva ori.) Vanda: Mă simt mai uÈ™urată că nu mă zgârie cu cotorul în interior. ÃŽl văd aici...deÈ™i el e în mine. TotuÈ™i, singurul meu bărbat... Sonia: Fizic? (Râde mocnit.) Vanda: Numai el contează. CeilalÈ›i n-au inimă decât să le pompeze sânge-n sex. Atât. Sonia: Poate că inima lor pompează căcat. Sau ponei roz. (Vanda apucă crema, îi dezveleÈ™te umerii Soniei, o sărută pe frunte, o îmbrățiÈ™ează. Sonia îi face la fel Vandei, ca într-un ritual. Cele două rămân în sutien. ÃŽÈ™i ung umerii È™i braÈ›ele cu cremă, una alteia, în mijlocul scenei.) Vanda: Ai pielea foarte fină. Sonia: Acum vezi? Vanda: Da, acum văd... Sonia: Și tu ai pielea foarte fină. Vanda (Zâmbind): Poate că e aceeaÈ™i, acelaÈ™i fel. Sonia: Fără diferenÈ›e de PH vrei să spui? Vanda: Fără. Sugar free! Sonia: Èši-am dat cu cremă destul? Vanda (EmoÈ›ionată): Da... Sonia: O să intre toată noaptea în tine. Vanda: Devreme... Toată? Sonia (Lent): Toată... Vanda: Ajunge câtă cremă am pus? Sonia: Ajunge...e destulă. (Cele două se îmbrățiÈ™ează È™i se sărută, cu restul de cremă de pe mâini, mânjindu-È™i feÈ›ele, părul.) Vanda: EÈ™ti frumoasă. Sonia (Timidă): Și tu. Vanda: Tu mai! Sonia: Tu...mai. (Cele două se sărută languros, Sonia merge către geanta ei cu solzi È™i vine, timid, cu un ghem de lână roÈ™ie.) Vanda: Ce faci cu aia? Sonia (ÃŽi face semn să tacă, acoperindu-È™i buzele, È™optit): Ca să nu ne pierdem, să È™tim drumul de-ntoarcere către casă... (Sonia o înfășoară pe Vanda de câteva ori cu firul roÈ™u în partea bustului, apoi îi dă Vandei ghemul, ea face acelaÈ™i lucru. Apoi lasă ghemul să cadă. Acesta se rostogoleÈ™te către public.) Vanda: Ce spaÈ›ios e sufletul tău! Ninge cu soare. Sonia: Bine ai venit... Vanda (Lent): Bine ai venit, Vanda! Sonia (Lent): Bine ai venit, Sonia! (Sărut prelung È™i îmbrățiÈ™are totală. Muzică sacră, de recviem.) P.S. Variantă de final. OpÈ›ională (Vanda È™i Sonia trec în primele rânduri ale spectatorilor, punându-le acestora câte puÈ›ină cremă în palmă.) Vanda: DaÈ›i-vă mâinile! Sonia: Poftim. SchimbaÈ›i cărÈ›i de vizită. DaÈ›i-vă mâinile! Bun-venit! Bun-venit! Dijon, 13-16 martie 2013 |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy