agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2011-09-24 | [This text should be read in romana] |
Dupト studiile lui ネ脇rban Cioculescu, Al. Rosetti, George Cトネinescu, Liviu Cトネin ネ冓 Nicolae Manolescu privind viaネ嫗 ネ冓 opera arhitectului comediilor de aur romテ「neネ冲i, I. L. Caragiale, se pトビea cト nu ar mai fi multe de adトブgat la biografia ネ冓 opera acestui creator al insectarului politicienilor de doi bani prezenネ嬖 テョn capodoperile lui scenice. Dacト Nenea Iancu ar trトナ ネ冓 astトホi, ネ冓-ar completa de bunト seamト colecネ嬖a cu nume noi, deoarece se ネ冲ie cト avem candidaネ嬖 destui pentru locurile lトピate libere de el. Cunoaネ册m テョntr-adevトビ totul despre Caragiale? Mulネ嬖 sunt de pトビere cト da.
Scormonitorii dotaネ嬖 de la naturト cu ochi ageri ネ冓 cu pasiunea descoperirii noului vトヅ テョnsト altfel lucrurile, le scot la ivealト ネ冓 ne ajutト ネ冓 pe noi sト distingem ceea ce pトビea ascuns. Unul dintre ei este profesorul, muzeograful ネ冓 arheologul prahovean Octavian Onea care a trecut de la catedra de profesor de istorie la profesia de muzeograf al Muzeului 窶曖ogdan Petriceicu Haネ囘eu" din Cテ「mpina, unde a devenit director din 1968 pテ「nト テョn 1998, cテ「nd s-a transferat la Prefectura Prahova, pe un post de consilier la Centrul de Culturト, Culte ネ冓 テ始vトκ崙ノテ「nt. De acolo s-a pensionat テョn anul 2007, lトピテ「nd テョn urmト o activitate publicisticト deosebit de bogatト. Majoritatea sunt lucrトビi valoroase de cercetare, ediネ嬖i critice, biografii, dar ネ冓 lucrトビi literare care l-au consacrat ca scriitor talentat ネ冓 rトピplトフit cu valoroase premii. Nu putem sト nu amintim cテ「teva din lucrトビile acestui harnic autor care, din toamna anului 2008, coordoneazト ネ冓 o revistト de literaturト ネ冓 artト, care se numeネ冲e 窶霸oarta Sトビutului". Lucrテ「nd la un muzeu legat de numele lui Hasdeu, Octavian Onea a テョnceput cu pagini dedicate marelui enciclopedit romテ「n: "Alexandru Hasdeu テョntre contemporanii sトナ romテ「ni", Editura Academiei Romテ「ne, Bucureネ冲i 1989; "Genealogia familiei Hasdeu, alcトフuitト de Tadeu Petriceicu Hasdeu", Editura Academiei Romテ「ne, Comisia de Heraldicト, Genealogie ネ冓 Sigilografie, Filiala Iaネ冓, 1994; "Iulia Hasdeu ネ冓 cartea ei Viaネ嫗 ネ冓 faptele lui Mihai Viteazul", Ediネ嬖e テョngrijitト de O.O. cu prefaネ嫗 editorului". Autoarea avea ネ兮se ani, ネ兮pte luni ネ冓 trei zie), Cテ「mpina, 1991; "ネ亙 totuネ冓, cテ「nd s-a nトピcut B.P. Hasdeu?", Editura Verva, Cテ「mpina, 1998; Scenariu radio pentru teatru la microfon "Iulia Hasdeu"; "Titus", piesト テョn 3 acte, cu o prefaネ崙 (cu un "Timbru") de poetul Ion Stratan, Editura PrintEuro, Ploieネ冲i, 2004. Premiul Uniunii Scriitorilor din Romテ「nia - Asociaネ嬖a Braネ冩v, 2006, pentru debut テョn teatru. テ始cheiem lista aici, deネ冓 mai sunt ネ冓 alte titluri apreciate de critica literarト. Poate cea mai importantト carte publicatト pテ「nト acum de scriitorul ネ冓 cercetトフorul Octavian Onea este "Au fost Ploeネ冲ii urbea "Scrisorii pierdute"?, subintitulatト "Conferinネ崙 ネ嬖nutト (scurt, stimabile, scurt!) la Prefectura judeネ孛lui Prahova, Marネ嬖, 30 Ianuarie 2007, la douトピprezece trecute fix." Lucrarea a apトビut テョn anul 2008 la Ploieネ冲i, la editura "Premier". テ始cト din titlu ネ冓 subtitlu, dar ネ冓 din lecturarea tuturor paginilor extrem de bogate テョn informaネ嬖i, cititorul poate observa cト ironiile stilului deseori sarcastic al lui Nenea Iancu l-au influenネ嫗t, direct sau indirect, pe autorul studiului care ネ冓 aネ兮 era テョncト dinainte recunoscut prin folosirea umorului fin ネ冓 a respectトビii ortografiei originale ale vechii Academii Romテ「ne... Vom respecta ネ冓 noi doleanネ嫺le autorului. Cartea, extrem de bogatト テョn sute de amトハunte, nu toate cunoscute de noi, cu citate documentare excesiv de minuネ嬖oase ネ冓 テョnnobilatト de preネ嬖oase facsimile, テョn parte inedite, テョncepe cu o Precuvテ「ntare ネ冓 se continuト cu ネ兮se subcapitole ("Unde e domiネ嬖liul pieselor lui Caragiale?"; "Lumea ploeネ冲eanト - lumea lui Caragiale"; "Despre localizトビile Scrisorii pierdute";"Cum ネ冓-a maltratat Caragiale personajele"; "Caragiale ネ冓 Ploeネ冲ii"; "Scrisoarea pierdutト este din Ploeネ冲i"), apoi se テョncheie cu o originalト ADDENDA, mult folositoare celor pasionaネ嬖 de opera marelui dramaturg ("テ始tre I.L. Caragiale ネ冓 Mateiu Caragiale. Pena (Corcoduネ兮) un nume ploieネ冲ean?"; "Biografia ネ冓 Abrevierile"). "Precuvテ「ntarea" atacト direct subiectul - citez: "Cestiunea arzトフoare la ordinea zilei, pentru care Dumneavoastrト v-aネ嬖 ridicat din fotoliile de-acasト, iar eu am avut nopネ嬖le albe zilele trecute, este: Care-i urbea Scrisorii pierdute?" ( p.5). Pトナ care sト fie, dacト nu Ploeネ冲ii, ca sト o luトノ ネ冓 noi テョnaintea autorului... Uネ冩r de spus, dar, aparent, greu de dovedit, mai ales cト テョnsuネ冓 Caragiale ne テョncurcト atunci cテ「nd precizeazト cト "acネ嬖unea se petrece テョntr-un orトκ册l de la poalele Carpaネ嬖lor"... Aceastト precizare nu-l dezarmeazト pe analistul Onea sト continue a susネ嬖ne cト, totuネ冓, acネ嬖unea celei mai bune piese ale lui Nenea Iancu se desfトκ冩arト cu certitudine テョn Ploeネ冲i - ネ冓 autorul merge cu documentトビile pテ「nト la studiile geografice care ネ冓 ele aratト cト oraネ冰l petrolului se aflト, oricum, nu prea de parte de zona muntoasト... 窶朧raネ冰l Ploeネ冲i este un oraネ de la poalele munネ嬖lor窶, scrie categoric Mihai Sevstos テョn 窶朞onografia Ploeネ冲i窶, p. 115. Dar nu spusele geografilor pot deveni テョntru totul convingトフoare, ci altceva. Iar テョnネ冓ruirea elementelor din acest "altceva" constituie de fapt conネ嬖nutul cトビネ嬖i, iar cine terminト de lecturat acest studiu, unde numele Ploeネ冲i revine paginト cu paginト, ajunge sト fie, ca ネ冓 autorul, absolut convins cト urbea cu pricina este テョntr-adevトビ urbea Ploeネ冲i, deoarece Caragiale テョnsuネ冓 era obsedat de acest teritoriu geografic romテ「nesc, precum ne asigurト ネ冓 criticul ネ脇rban Cioculescu テョn "Viaネ嫗 lui Caragiale": "Copilトビia sa se petrece テョn exclusivitate la Ploeネ冲i,"orトκ册lul meu natal" (cuvintele lui I.L. Caragiale - n.n.). Pe acesta ネ冓 l-a luat de suflet, ネ冲iindu-l pe de rost, uliネ崙 de uliネ崙." (p.37) "Spaネ嬖ul copilトビiei ネ冓 al amintirilor se identificト cu acela al Ploeネ冲iului." (p.38). De fapt, vorbind despre Ploeネ冲i, テョn Grand Hテエtel 窶朷ictoria Romテ「nト窶, dramaturgul l-a numit oraネ冰l sトブ natal. Despre el aminteネ冲e テョn numeroase pagini scrise ネ冓 publicate, テョntrucテ「t, scrie autorul acestui studiu de la editura Premier,"indubitabil, Caragiale este un ploeネ冲ean, un ploeネ冲ean de cea mai tare esenネ崙, oraネ冰l avテ「nd un ce al sトブ, o amprentト anume, care este spiritul ploeネ冲ean, la modelarea cトビuia a contribuit el テョnsuネ冓." (p.86). Mergテ「nd テョnainte cu demonstraネ嬖ile lui care incearca a fi foarte convingトフoare, Octavian Onea, intenネ嬖onat sau fトビト sト-ネ冓 dea probabil seama, ajunge, de fapt, sト rescrie, テョntr-un fel propriu, independent de modelul Cioculescu, o adevトビatト minimonografie a ploeネ冲eanului sトブ drag... ネ亙 o povesteネ冲e frumos, テョntr-un stil personal captivant, punctat cu o mulネ嬖me de citate doveditoare ネ冓 cu plトツute amintiri epistolare din relaネ嬖ile dramaturgului cu Constantin Dobrogeanu Gherea, cu Alexandru Vlahuネ崙 ネ冓 テョndeosebi cu bunul sトブ prieten Barbu ネtefトハescu Delavrancea. Interesant i se pare profesorului Onea cト evocarea numelui oraネ冰lui Ploeネ冲i se amplificト ネ冓 mai mult dupト ce Caragiale se autoexileazト la Berlin, テョn suburbia Schoneberg, unde, テョn 1904, dupト incidentul cu acuzaネ嬖a infamト de plagiat a lui Caion ネ冓 dupト ce devine milionar テョn urma unei moネ冲eniri lトピatト de mトフuネ兮 sa Momuloaia, se va stabili definitiv cu テョntreaga familie. テ始 Germania va ネ冓 テョnchide ochii. Dorul de Ploeネ冲i devine テョnsト atテ「t de mare, テョncテ「t scriitorul, practic, face multe navete cu trenul テョntre Berlin ネ冓 acest oraネ, neocolind, bineテョnネ嫺les, nici Bucureネ冲iul ori alte localitトκ嬖 unde avea destui prieteni ネ冓 admiratori. Dupト ce, prin date biografice despre marele ploeネ冲ean, Octavian Onea lトノureネ冲e cititorii cト acネ嬖unea "Scrisorii pierdute" numai テョn aceastト localitate se putea desfトκ冰ra, vine cu alte dovezi ネ冓 mai convingトフoare, legate de denumiri ploeネ冲ene de strトホi (Piaネ嫗 11 fevruarie, Bariera Unirii, Piaネ嫗 Unirii, Strada Unirii, 窶枋atindrala窶 Sf. Nicolae), descrie peisajul din afara scenei unde, テョn depトビtare, se profileazト munネ嬖i ネ冓 Valea Prahovei, dupト care aminteネ冲e limbajul specific al populaネ嬖ei din mica ネ冓 efemera republicト a lui Candiano Popescu, "limbト munteneascト prin excelenネ崙", apoi O.O. ne afiネ册azト テョn faネ崙 niネ冲e liste lungi de nume, des repetate ネ冓 "specific ploeネ冲ene", extrase din documentele vremii pe care le citeazト din abundenネ崙. Astfel, テョn unele liste de cetトκ嫺ni alegトフori din tテ「rgul "Ploescilor", テョntテ「lnim numele care ar fi putut deveni sorgintea apelativelor ce le poartト personajele comediei sau din alte opere: Ionescu, Popescu, Lefter, Zaharia (copiat dupト Zaharia Antinescu, membru al Consiliului Permanent Prahova ネ冓 al multor comitete ネ冓 comiネ嬖i ploeネ冲ene), ネtefan, Fトハicト, Ghiネ崙, Miticト, Tache, Zoe ネ.a. Autorul reproduce toate aceste nume. Neテョndoios, cartea "Au fost Ploeネ冲ii urbea Scrisorii pierdute?", bazatト fiind pe un imens travaliu sursologic, aduce noutトκ嬖 utile テョn universul studiilor caragialiene clトヅite テョntr-un mod tranネ兮nt pe o documentaネ嬖e solidト ce reuネ册ネ冲e テョn final sト dea un rトピpuns ce pare plin de certitudine la titlul interogativ adresat nouト de autor. La テョntrebarea pe care ne-o punem noi dacト era sau nu necesarト o asemenea lucrare, rトピpunsul istoricilor literari, interesaネ嬖 de amトハunte, este cト era, テョntrucテ「t niciodatト pテ「nト acum nu s-a mai scris vreo altト carte テョn care prezenネ嫗 Ploeネ冲ilor sト fie atテ「t de strテ「ns legatト nu numai de comedia scrisorii pierdute, ci de テョntreaga viaネ崙 ネ冓 operト a lui Caragiale. Citind paginile ei, descoperim o mulネ嬖me de amトハunte (unele pitoreネ冲i ネ冓 interesante) pe care, altminteri, nu aveam cum sト le cunoaネ冲em, de nu le-am fi vトホut adunate ネ冓 expuse cu atテ「ta trudト ネ冓 generozitate. Ca atare, la rテ「ndul nostru, noi, majoritatea cititorilor acestui volum, vom simネ嬖 nevoia sト oferim cercetトフorului, de asemenea, un rトピpuns テョn congruenネ崙 cu doleanネ嫺le lui - ネ冓 rトピpunsul poate suna astfel: da, domnule Octavian Onea, acum nu mai avem nici o テョndoialト cト, テョntr-adevトビ, acネ嬖unea comediei "O scrisoare pierdutト" - dacト acesta este un amトハunt important - ea se desfトκ冩arト cu certitudine la Ploeネ冲i. Parol! ネ亙 vト mulネ孛mim pentru clarificare, deoarece... テョn cazul cト s-ar desfトκ冰ra テョn altト parte, probabil cト acネ嬖unea piesei nici nu ar mai fi avut farmecul imprimat de peisajul social-politic ネ冓 moral al faimoasei republici ploeネ冲ene din preajma lui "pazsopt" care, din pトツate, vedem cト ネ冓-a extins, spaネ嬖al ネ冓 temporal, jocul de scenト pテ「nト テョn zilele noastre, pe o arie mai vastト care corespunde テョntru totul cu binecuvテ「ntatul spaネ嬖u mioritic... |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy