agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2014-12-12 | [This text should be read in romana] | Spunem că haiku-ul este un poem obiectiv. Acest lucru înseamnă, în primul rînd, că într-un haiku este evitată subiectivitatea atît a textului, cît È™i a sensului poemului. Că textul nu este unul cu inflexiuni emoÈ›ionale È™i nu uzează de tropii care vehiculează, în alte genuri literare, afectele. ÃŽn poemul lui Cezar-Florin Ciobîcă de mai jos, este evidentă lipsa implicării subiective È™i absenÈ›a oricărei figuri de stil. Alunecă nu metaforiează (sau personifică), ci notează deplasarea (fizică) firească a umbrei - lină, silenÈ›ioasă, fără a întîmpina vreo rezistență. pe tobogan alunecă umbra plopului ÃŽn al doilea rînd, tocmai pentru a ocoli subiectivismul, dintre elementele de recuzită cu care sînt alcătuite textul, imaginile È™i scenele evocate sînt evitate (pe cît posibil) cele care pomenesc autorul, omul, subiectul (ca persoană) È™i sînt preferate cele care numesc obiecte (lucruri sau fiinÈ›e È™i alte entități asemenea lor). Rezultă astfel, în final, acel gen de mărturisire prin ricoÈ™eu, de resimÈ›ire a emoÈ›iei încifrate în lucrurile implicate într-o anume situaÈ›ie (È™i nu în text). Să încercăm cîteva exemplificări[1] ale prezenÈ›ei unor obiecte în text. Iată evocate trei lucruri: È›urÈ›uri sub streÈ™ini – / (dintr-o dată scânteia / unui singur vârf) dulceață de fragi  / (mai nimic din mireasma / pădurii în zori) È™i trei fiinÈ›e: (străvechiul È™opron / azi de nerecunoscut –) / un prun în floare pescăruÈ™ în zbor – / (dintr-o dată răcoarea / unui evantai) Toate obiectele sînt numite pur È™i simplu prin substantive. Și evocate prin numele lor. Pentru fiecare există în aceste exemple È™i o precizare (suplimentară) a locului unde se găsesc (într-un coÈ™, sub streÈ™ini) sau a situaÈ›iei în care se află (pierdută, în zbor), a stării sau a compoziÈ›iei (în floare sau de fragi). Cînd (mai rar) este evocat È™i omul: parcă, vrînd, nevrînd, se insinuează È™i o notă de subiectivism È™i de emoÈ›ie explicită. Obiectivitatea poemelor haiku nu este însă doar rezultatul selecÈ›iei elementelor de recuzită folosite în poem, È™i anume al predominării evocării unor obiectelor. Ea È›ine È™i de atitudinea reticentă, discretă È™i modestă a implicării autorului în poem care-i asigură acestuia o atmosferă rezervată, cumpătată È™i sobră. Limbajul colocvial succint, eliptic, fragmentar, nondiscursiv contribuie È™i el la austeritatea comunicării È™i surdinizează afirmarea subiectivității în text. La toate acestea se adaugă juxtapunerea părÈ›ilor poemului ca o provocare mucalită a cititorului, ca o evitare colaborării lesnicios-dulcege dintre autor È™i cititor. Dacă dorim să înÈ›elegem ce caracterizează obiectele care apar într-un haiku, trebuie să considerăm obiectul doar ca un termen tehnic ad-hoc È™i să ne rezumăm la a nota È™i a lista empiric, observînd apariÈ›iile lor în poeme, tipurile È™i trăsăturile acestora. Obiectele sînt, înainte de toate, existenÈ›e sau realități de sine stătătoare, bine determinate ca întindere È™i însemnătate. Suficient de bine conturate ca să nu mai fie doar simple arătări (existenÈ›e nedeterminate) È™i să poată beneficia astfel de un nume. Să fie deci, pe de-o parte, observabile È™i perceptibile È™i, pe de alta, înregistrate de vocabularul în uz. Indiferent că sînt lucruri sau fiinÈ›e, realitatea lor concretă implică materialitatea È™i corporalitatea decelabile senzorial. Merită să menÈ›ionăm o listă de asemenea obiecte adunate din poemele lui Șerban Codrin: lucruri: coji de ou sub cuib, căpiÈ›e de fân, soare-n scăzământ, luna întreagă, Orion pe cer, strugurii furaÈ›i, lună în declin, ceainic în clocot, luna-acestei nopÈ›i, într-un ciob străvechi, calendar în cui, un pumn de boabe/, stea în crepuscul, gard cu spărtură, soare de-amiază, direct în pământ, soare în declin, gol cerul nopÈ›ii, streaÈ™ină spartă, un cerc de linguri, soare în apus, cheie pierdută, È›urÈ›uri sub streÈ™ini, soare de iarnă, Calea Lactee, sperietoarea. fiinÈ›e: merii în floare, o floare-de-colÈ›, pescăruÈ™ în zbor, măceÈ™e roÈ™ii, încă un lăstar, un singur greier, floare de bostan, privighetoarea, frezii întrÂun coÈ™, haită prin preajmă, efemeride. Pentru a evita confuzia cu obiectivitatea, aÈ™ numi acest ghem de trăsături ale obiectului prezent în haiku - obiectualitate. Dacă obiectivitatea constă în independenÈ›a de o conÈ™tiință, adică în autonomia obiectului, obiectualitatea este constatată ca realitate a obiectului – existență aievea, efectivă, concretă - perceptibilă prin simÈ›uri. Și, pe măsură ce vom constata din texte care sînt aceste obiecte, vom sesiza că mulÈ›imea lor include, pe lîngă clasicele lucruri È™i fiinÈ›e enumerate mai sus, È™i alte entități care sînt doar asimilate obiectelor (în acest sens comun). Ca termen tehnic, va fi vorba deci de obiecte de recuzită È™i de elemente verbale care le numesc È™i care intră în componenÈ›a textului unui haiku. Prima lărgire a sensului termenului obiect (pentru haiku) va fi aceea în direcÈ›ia manifestărilor acestora. Lucrurile È™i fiinÈ›ele nu sînt simple existenÈ›e statuare, prezenÈ›e imobile. Ele se dau în vileag prin stări È™i ipostaze, prin situaÈ›ii în care sînt prinse sau angrenate, prin posturi È™i dispoziÈ›ii, prin moduri de a fi, prin atitudini È™i comportamente. PrezenÈ›a lor poate fi tăinuită sau mascată, dar, cel mai adesea este vădită prin arătare, exprimare, afirmare, prin facere sau lucrare. Voit sau nu, existenÈ›ele se exteriorizează, iar ceea ce comit devine semn È™i simptom al existenÈ›ei lor. La rîndul lor, manifestările pot fi fireÈ™ti sau discrete, vădite, demonstrative sau de-a dreptul exhibiÈ›ioniste. Toate acestea - de la deplasări È™i miÈ™cări la operaÈ›ii, acÈ›iuni È™i activități, de la fenomene È™i procese la atitudini, mimică È™i gesturi, de la întîmplări la fapte È™i evenimente, de la desfășurări la evoluÈ›ii – sînt È™i ele obiecte pentru haiku. Obiectele de tipul manifestărilor sînt consemnate de obicei în text prin verbe. Dacă verbele sînt la modul indicativ sau imperativ avem de a face cu scurte propoziÈ›ii constatative ale unui fapt, consemnat doar, fără a fi comentat. stinge lumina – / (sub fereastră bujorul / tocmai se-aprinde) Dacă verbele sînt la moduri nepredicative, gerunziu, participiu trecut, infinitiv, avem de a face cu grupuri verbale, adică îmbinări de cuvinte centrate pe un verb (care nu mai sînt propoziÈ›ii). uneori noaptea / smuls din meditaÈ›ie – / (baltă cu broaÈ™te) (clipa de acum –) / a medita în preajma / trandafirului La fel de bine însă ceea ce se întîmplă poate fi notat È™i printr-un substantiv (format de obicei de la un verb). la cules cartofi – / (de È™apte zile È™i nopÈ›i / în alt mileniu) (în străvechiul pian) - / vuietul primei furtuni / de primăvară DeÈ™i nu mai au corporalitate, obiectele de acest gen se păstrează în zona a ceea ce e perceptil senzorial È™i are o existență È™i o desfășurare spaÈ›io-temporală, precum È™i efecte cu pondere materială. [1] Toate haiku-urile citate în acest studiu, dacă nu se precizează în mod expres alt autor, sînt din volumul Marea tăcere al lui Șerban Codrin. Cuvîntul important pentru exemplificare va fi marcat cu italice, partea poemului mai puÈ›in semnificativă pentru moment va fi izolată în paranteze. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy