agonia
english

v3
 

Agonia.Net | Policy | Mission Contact | Participate
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special

Poezii Rom穗esti - Romanian Poetry

poezii


 


Texts by the same author


Translations of this text
0

 Members comments


print e-mail
Views: 4185 .



Despre sublim
essay [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
by [matho ]

2010-04-12  | [This text should be read in romana]    | 



Sublimul ca atare nu poate fi テョncadrat テョntr-un sistem de valori, el apトビテ「nd doar din necesitatea postulトビii unei categorii care sト le supraordoneze pe celelalte. De aceea, sublimul nu poate fi definit テョn sine, ci prin raportare la alte categorii estetice (aparent paradoxal, Kant テョncepe analiza acestuia テョn Critica facultトκ嬖i de judecare cu afirmaネ嬖a ツォ Frumosul se aseamトハト cu sublimul テョn aceea cト ambele plac pentru ele テョnsele窶ヲツサ - & 23). Plトツerea esteticト fiind definitト テョn principiu prin raportare la frumos, sublimul este ネ冓 el poziネ嬖onat pe o scarト de valori care include frumosul.
Sublimul apare mai curテ「nd drept o reacネ嬖e psihologicト, deoarece nu tot ceea ce e real e raネ嬖onal din perspectivト strict umanト. De aceea Kant テョnlトフura finalitatea din conceptul de sublim, considerテ「ndu-l ca ネ嬖nテ「nd strict de ideile raネ嬖unii; テョnsト Kant priveネ冲e aici raネ嬖unea mai ales din punct de vedere psihologic, sublimul matematic fiind ツォ ceea ce este mare テョn mod absolut ツサ (& 25), iar cel dinamic nトピcテ「ndu-se din contemplarea forネ嫺i naturii, conネ冲ientizテ「nd concomitent cト aceasta nu are nici o putere asupra subiectului contemplator. Chiar dacト テョncearcト sト circumscrie sublimul unei categorii obiective, raportate la categorii pur matematice, Kant sesiseazト テョn sublim o inadecvare a imaginaネ嬖ei faネ崙 de aprecierea realizatト de raネ嬖une, care provoacト neplトツere テョn ultimト instanネ崙. Ca atare, sublimul ネ嬖ne de un deficit de gテ「ndire asupra窶ヲ, categorisirea unui lucru contemplat drept sublim intervenind atunci cテ「nd raネ嬖onalitatea noastrト nu mai poate cuprinde obiectul asupra cトビuia テョネ冓 exercitト gテ「ndirea. Mai mult, s-ar putea spune cト tot ceea ce e raネ嬖onal nu este sublim.
テ始 raportul sトブ faネ崙 de tragic, sublimul are valoare de exemplaritate ネ冓 presupune distanネ嫗rea, tragicul are valoare de unicitate ネ冓 presupune implicarea; acesta din urmト te cere pe tine ca subiect, テョn timp ce sublimul ネ嬖 se dト; la tragic participi, la sublim asiネ冲i. Faptul cト sublimul se bazeazト fundamental pe reprezentare este vizibil ネ冓 la Kant ネ冓 la Schopenhauer, care se raporteazト テョn permanenネ崙 la percepネ嬖a vizualト, dテ「nd exemple de astfel de percepネ嬖i テョn analiza acestei categorii estetice, chiar dacト nici unul nu recunoaネ冲e explicit aceasta (Schopenhauer vorbeネ冲e tot timpul despre contemplare, iar ambii se raporteazト テョn permanenネ崙 la naturト). Sublimul テョネ嬖 cere satisfacネ嬖a alトフuri de durere (tu ca un altul), tragicul te cere pe tine テョn faネ嫗 durerii (tu ca acelaネ冓).
Dacト ar fi sト ne cantonトノ テョn spaネ嬖ul limbajului, am spune cト sublim este ceea ce e dincolo-de-sine, tragic e ceea ce e テョntru; sublimul se manifestト, este egal cu sine テョnsuネ冓 pe parcursul dezvoltトビii sale, tragicul se consumト; テョn timp ce tragicul ne trトナeネ冲e, proiectテ「ndu-ne テョn universal, sublimul テョl trトナm (este al nostru); fiind bazat pe percepネ嬖a noastrト (Kant 窶 窶 ...sublimul nu se aflト テョn vreun obiect al naturii, ci doar テョn sufletul nostru...窶 窶 & 28); sublimul este relaxarea spiritului sfテ「ネ冓at de tragic. テ始 tragic, existenネ嫗 esenネ嫺i este pusト テョn discuネ嬖e, テョn sublim esenネ嫗 existenネ嫺i este problematicト, テョntrucテ「t acesta din urmト este mai mult fundamentat pe percepネ嬖e, reprezentare ネ冓 afect decテ「t pe raネ嬖une ネ冓 pe analizト. Astfel, sublimul este cu totul ancorat テョn etic, tragicul se aflト ネ冓 テョn afara lui (fiind fundamentat pe o dilemト eticト); sublimul aparネ嬖ne artei, tragicul 窶 trトナrii.
Existト deci douト alternative: te テョnalネ嬖 la condiネ嬖a tragicト sau cazi テョn sublim; tragicul ratat duce la comic, sublimul ratat 窶 la dramatic. Fiind pierdere a tragicului ネ冓 a esenネ嫺i umane, sublim este tragicul asumat (care se priveネ冲e deci pe sine).
Sublimul este dat de o superficialitate a trトナrii, el este refuzul depトκ冓rii limitelor (fiind condiネ嬖onat de elemente empirice care miネ冂ト sufletul), refuzul luptei, deoarece sublim este ceea ce nu este al tトブ. El se separト deci de ridicol, deoarece acesta din urmト este pierderea esenネ嫺i, テョn timp ce sublimul este テョnsトκ冓 lipsa de esenネ崙.
Sublime sunt astfel:
- テョn naturト 窶 lipsa de conネ冲iinネ崙 (テョncremenirea, refuzul devenirii);
- テョn istorie 窶 nu istoria テョn sine, ci faptul istoric asumat;
- テョn spiritul uman 窶 jertfa sinelui, dar nu a テョn-sinelui; テョn sublim テョネ嬖 pトピtrezi propria esenネ崙 (sau aparenネ嫗 propriei esenネ嫺 窶 cトツi te joci cu esenネ嫗 ネ冓 o pierzi sau nu o ai), chiar dacト dai naネ冲ere unei aparenネ嫺 a jertfirii.
Ceea ce e sublim テョネ冓 pierde capacitatea de a fi valorizat ネ冓 atunci nu fiinネ嫺azト pentru noi; ceea ce e sublim nu este cu desトプテ「rネ冓re.

Rトホvan Ventura

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. poezii
poezii
poezii  Search  Agonia.Net  

Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Privacy and publication policy

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!