agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2010-12-02 | [This text should be read in romana] | Poeta debuteazト la Editura Junimea テョn anul 1981, cu volumul Cetatea fトトトヅuinネ嫺i, cテ「ネ冲igテ「nd concursul de debut pentru poezie din anul 1981. Trei ani mai tテ「rziu, sub redactarea lui Mircea Ciobanu, editura Cartea Romテ「neascト テョi publicト volumul Cテ「ntec テョnainte de cinト. テ始 1993 publicト Posibila trecere. Urmeazト volumele Timp fトビト istorie, 1998, ネ冓 Apocalipsa oraネ冰lui, 2000, ambele la editura Viaネ崙 ネ冓 Sトハトフate. Cum uネ冩r se observト chiar din denumirea volumelor, poeta nu se sfieネ冲e sト facト trimiteri la vocabule biblice. De altfel, mesajul ei nu e doar exprimat テョntr-o formト conceptual-sensibilト, ci ネ冓 declarativ-creネ冲in: De vrei sト fii tu cel dintテ「i alesul Priveネ冲e-mト ネ冓 strigト-mト pe nume 窶 Luminト-neluminト, vテ「nt, nevテ「nt テ縞嬖 voi rトピpunde ca o apト linト Care-n adテ「ncuri zbate ネ冓 ciopleネ冲e Din valuri nevトホute sfテ「nta cinト. テ始crezトフoare テョn cea de a doua venire, poeta priveネ冲e trecerea timpului, veacul ca pe o 窶枋lipト strivitト-ntre pleoape窶. Singurele speranネ嫺 sunt legate de transcendenネ嫗 crucii: Peste pustiul din vreme Caut o piatrト ネ冓-o cruce de lemn. (Iisus zisese: Cine iubeネ冲e pe tatト ori pe mamト, mai mult decテ「t pe Mine, nu este vrednic de Mine ネ冓 cine iubeネ冲e pe fiu ori pe fiicト mai mult decテ「t pe Mine, nu este vrednic de Mine. Cine nu-ネ冓 ia crucea lui ネ冓 nu vine dupト Mine, nu este vrednic de Mine.) Porunca iubirii aproapelui sunト テョn urechi ca o obsesie, dar ea, deネ冓 dトフトフoare de viaネ崙, se naネ冲e din iubirea de la Golgota: Pentru vina De-a fi iubit aproapele テ始 numele adevトビului Vei rトノテ「ne sト sapi テョn fテ「ntテ「ni Ca sト ne stingem setea. (テ始 salト). Spre deosebire de majoritatea poeネ嬖lor religioネ冓 care transcriu, e drept nu cu puネ嬖n talent, dogme sau ecouri ale dogmelor, Eugenia Miulescu este, poate pe urmele lui Arghezi, obsedatト de aflarea certitudinilor ネ冓 priveネ冲e テョn propria-i fiinネ崙 cトブtテ「nd explicaネ嬖i pentru ceea ce este, fiind interesatト de trecut ネ冓 de ziua ce va sト vie: Sunt prinsul Propriei mele rトピcruci. Nimic, nici o ploaie nu poate sト ネ冲eargト Urmele pトトテ「ne. Rトピトビitul ネ冓 apusul Plテ「ng テョn palmele mele 窶 Nu pot sト aleg Calea ce duce La tine. テ始 窶曚テ「ntec テョnainte de cinト窶, scrie Florin Lトナu, 窶柤u numai textul ei ci ネ冓 テョntregul subtext vibrau de sensibilitate, de iubire purificatoare ネ冓 de trトナri inspirate din cトビネ嬖le sacre...Dezinvoltト, fトビト trac, dar emoネ嬖onantト, poezia ei este, uneori, vie ネ冓 duioasト ca un vers din Cテ「ntarea Cテ「ntトビilor, alteori asprト ca o jelanie a lui Ieremia.窶 De Cテ「ntarea cテ「ntトビilor, de pildト, se leagト poemul iatト-mト: Iatト-mト, am venit Alungト ceaネ嫗 (Nevトホutului ochi), Mi-am uns picioarele Mトツinate de drum), Deschide pleoapa Vテ「ntul mト alungト Cu toate poftele (Nestatornicei firi). テ始 Apocalipsa oraネ冰lui, volum de maturitate artisticト, prezenネ嫗 divinului este atotcuprinzトフoare, poezia a devenit o rugト ネ冩ptitト: Dト-mi ochiul tトブ, テ始vトκ崙フorule, Sト vトヅ prin el Lumina lumii. Dト-mi mテ「na ta Cu rトハi nevindecate Sト prind de colネ孛ri Cerul テョnstelat Ca-ntr-o oglindト Chipul sト ネ冓-l vトヅ. Dupト cum spune ネ冓 Pavel creネ冲inilor corinteni: ネ亙 voi, prin El, sunteネ嬖 テョn Hristos Isus. El a fost fトツut de Dumnezeu pentru noi テョnネ嫺lepciune, neprihトハire, sfinネ嬖re ネ冓 rトピcumpトビare, pentru ca, dupト cum este scris: "Cine se laudト, sト se laude テョn Domnul." テ始 partea テョntテ「i din Timp fトビト istorie criticul ネ冓 istoricul literar Paul Dugneanu vede afirmテ「ndu-se テョnainte de orice configurarea spaネ嬖ului confesional, 窶杪l chemトビii, deネ冓 uneori テョn ipoteza interogativト, ネ冓 al vocaネ嬖ei religioase: Te chem / e prea devreme, spune nebunul / e prea tテ「rziu, spune scepticul. / Tu ce spui, Doamne?窶 ネ亙 continuト: テ始tテ「lnim aici aspiraネ嬖a spre curトκ嫺nie sufleteascト ネ冓 テョnトネネ嫗re spiritualト (Drumul spre tine), neliniネ冲ea ネ冓 speranネ嫗 テョn cunoaネ冲erea recunoaネ冲erii divine(promisiune), ispita dulce ネ冓 durerea vinovトκ嬖ei(Eva), tulburarea sufleteascト ネ冓 rugトツiunea テョn stil psalmic (Dト mテ「na ta), ca ネ冓, テョn clipe de iluminare, comuniunea, aproape misticト, din excepネ嬖onalele poezii Ecou peste timp ネ冓 urmele paネ冓lor, amintind de extazele Teresei de Avilla.窶 Curgerea clipei din volumul Apocalipsa oraネ冰lui este schiネ嫗 unui drum care porneネ冲e din cuvテ「ntul Scripturii care lumineazト locaネ冰l sfテ「nt テョn care existト totul, 窶枹omn ネ冓 luminト窶 ネ冓 inima poetei 窶柝rinsト-n reverul veネ冦テ「ntului divin.窶 テ始trucテ「t テョn departele ei nu se mai aude decテ「t aripa unei bune speranネ嫺, ea se テョndreaptト 窶杪colo / spre coasta ce-ai rupt-o pentru zidirea-ndoielii.窶 Elena Petrescu e de pトビere cト 窶徼andreネ嫺a, sensibilitatea, gingトκ冓a sunt trトピトフurile cele mai frecvente ale liricii feminine. Eugenia Miulescu cultivト pe lテ「ngト aceasta sentimental evlaviei, al pioネ册niei ネ冓 al sfioネ册niei la apropierea de Divinitate. Cu eleganネ崙 ネ冓 veneraネ嬖e, cu reverenネ崙 ネ冓 profundト iubire, deschide cトノara sufletului pentru a face loc oaspetelui ceresc (Invitaネ嬖e, Dar de Moネ Crトツiun), pentru cト prezenネ嫗 Lui printre noi e un prilej de sfテ「ntト sトビbトフoare. Pentru cト, iatト, poeta crede cト 窶彗 venit vremea / sト sテ「ngerトノ / pentru aproapele nostru/aネ兮 cum fトツut-a de mult, fratele nostru Isus. テ始 faネ嫗 mea multe porネ嬖 Se aflト deschise. Vreau sト ghicesc, dupト ultima rugト ネ亙 ultimul semn fトツut cu dreaptト gテ「ndire: Care e uネ兮 cea strテ「mtト. Sursa este vizibilト, poeta nu face nici un efort sト nu fie deconspiratト: 窶扞ntraネ嬖 pe poarta cea strテ「mtト. Cトツi largト este poarta, latト este calea care duce la pierzare, ネ冓 mulネ嬖 sunt cei ce intrト pe ea. Dar strテ「mtト este poarta, テョngustト este calea care duce la viaネ崙, ネ冓 puネ嬖ni sunt cei ce o aflト. Nu! Mi-a rトピpuns. Un ochi din fereastrト テ始cearcト sト intri pe poarta cea strテ「mtト Cテ「t este luminト-n odaie. テ始tr-un alt poem trimiterile sunt spre Vechiul Testament, la episodul din pustie, cテ「nd Moise va scoate apト din stテ「ncト, lovind-o cu toiagul, la porunca lui Iehova, pentru a da mulネ嬖mii de bトブt: Asprト poruncト ネ冓 grea: pururea rトフトツitor printre drumuri sト fie ネ冓 apト din piatrト cu pumnul sト bea. テ始 timp ce episodul vテ「nzトビii pentru 30 de arginネ嬖 din Evanghelii dト naネ冲ere urmトフoarelor versuri: Vテ「nzarea fusese demult Plトハuitト, Paharul demult Umplut pentru rugト. Ava, テョmlineascト-se voia Din lトブntrul cuvテ「ntului. Da, era scris テョn Cuvテ「nt ネ冓 o repetase chiar Domnul テョn prezenネ嫗 apostolilor. Iar cテ「nd s-a apropiat ceasul ネ冓 paharul fusese umplut, chiar la Cina cea de tainト El le-a zis: "Cel ce a テョntins cu Mine mテ「na テョn blid, acela Mト va vinde. Negreネ冓t, Fiul omului Se duce dupト cum este scris despre El. Dar vai de omul acela prin care este vテ「ndut Fiul omului.窶 Sunt numeroネ冓 poeネ嬖i (din fericire) care se inspirト din Cartea Sfテ「ntト, dar nimei mai mult decテ「t Eugenia Miulescu nu ネ冓-a declamat sifuranネ嫗 テョn テョnviere: 窶扨ト strig/ ネ亙-mi rトピpunde/ Recunoscテ「ndu-mト/ Nu eu./ Ci bunul Dumnezeu: eネ冲i aici.// Pe urmele lui Nichifor Crainic, Radu Gyr, Vasile Voiculescu, Mircea Ciobanu ネ冓 ale altor hrトハitori din slova sfテ「ntト, poeta percepe dumnezeirea ca pe 窶挾ersona窶 : Pe scaunul din dreapta mesei E locul Tトブ. Aネ册azト-Te pe el Nu socoti cト vrednicia-mi este strテ「mtト. Sfテ「rネ冓tul lumii, privit de oameni ca o catastrofト ネ冓 nu ca o descoperire a marii veniri, cum ar fi corect, este vトホut de Eugenia Miulescu ca テョn parabola secerトフorului. Dar poemul nu este o transcriere versificatト, ci o traducere a adテ「ncului sens: ネ亙 dacト ai venit Pトノテ「ntul sト-l cutreieri Sト seceri grテ「ul bun Sト strテ「ngi toatト recolta, Vezi, cト テョntr-un colネ, La dreapta Ta, M-am cuibトビit ネ冓 eu Pe-o margine de stea. Dupト o copilトビie ネ冓 o tinereネ嫺 marcate de nedreptトκ嬖le regimului totalitar (tatトネ chiabur, mecanic de aviaネ嬖e pe frontul din Vest, condamnat la テョnchisoare opt ani pentru deネ嬖nere de aur, fost primar legionar), Eugenia Miulescu テョネ冓 gトピeネ冲e テョmpトツare テョn credinネ崙, scriind incantaネ嬖i ネ冓 ode mテ「ntuirii: Sunt singurト dupト gratiile lumii Pトホind cu ochii depトビtトビile albastre Vino, opreネ冲e-mi risipirea, prea-テョndurトフorulr, Mト cheamト la ceruri, Mテ「ntuitorule. Debutテ「nd tテ「rziu, odatト cu optzeciネ冲ii, poezia Eugeniei Miulescu nu are nimic de-a face cu destructivismul, cinismul, ruperea de ritmuri ネ冓 de sensuri. Poezia ei curge calm ca rテ「urile izvorテョtoare din grトヅina edenicト, udト inimile iubitoare de creネ冲ere ネ冓 テョnvioreazト spiritul. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy