agonia
english

v3
 

Agonia.Net | Policy | Mission Contact | Participate
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special

Poezii Rom穗esti - Romanian Poetry

poezii


 


Texts by the same author


Translations of this text
0

 Members comments


print e-mail
Views: 1479 .



Despre netrトナtele fericiri
personals [ Thoughts ]
Romeo Aurelian Ilie - Note de lecturト la 窶朶crisori netrimise窶

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
by [Florinel ]

2011-08-02  | [This text should be read in romana]    | 



Florentina Loredana Dalian, despre netrトナtele fericiri


de Romeo Aurelian Ilie


Florentina Loredana Dalian ne propune spre lecturト o nouト carte: 窶朶crisori netrimise窶 (Fundaネ嬖a Culturalト Antares, Galaネ嬖, 2011). Dupト ce se instalase confortabil テョn familia scriitorilor de prozト scurtト, cu douト volume consacrate acestui gen: 窶槓亙 copiii se テョndrトトostesc窶 (Clubul Saeculum, Beclean, 2008) ネ冓 窶暸ceeaネ冓 lunト peste sat窶 (Editura Remus, 2010), iatト cト aceasta face saltul la o nouト categorie: mini-romanul.
Un mini-roman cu influenネ嫺 epistolare, dar care pトピtreazト ceva ネ冓 din orientarea de bazト a scriitoarei, テョntrucテ「t unele capitole se pot citi foarte bine ネ冓 ca proze scurte. Dar despre asta voi vorbi mai tテ「rziu.
Ceea ce este cu adevトビat interesant la acest mini-roman nu este atテ「t acネ嬖unea lui care s-ar putea rezuma la descrierea vizitei Ilincトナ la logodnicul ei Mihnea, テョn Italia, cテ「t aportul psihologic cu care autoarea テョncarcト povestirea. Accentul nu cade pe acネ嬖unile sトプテ「rネ冓te de personaje, cテ「t mai ales pe impactul emoネ嬖onal care se rトピfrテ「nge asupra acestora, テョn urma sトプテ「rネ冓rii unei acネ嬖uni sau alta. De exemplu: テョntテ「lnirea absolut テョntテ「mplトフoare a Ilincトナ cu prostituata Ligia, are menirea de a le テョmbogトκ嬖i pe amテ「ndouト din punct de vedere spiritual: Ligia renunネ崙 la vechiul 窶柬ob窶, spre a deveni menajerト, ceea ce e puネ嬖n mai onorabil, iar eroina noastrト capトフト un plus de テョnネ嫺lepciune. La fel se テョntテ「mplト ネ冓 テョn urma scurtului conflict cu Lola, o altト romテ「ncト venitト la muncト テョn Italia, pentru care fericirea se rezumト la a-ネ嬖 cテ「ネ冲iga existenネ嫗 fトビト sト te umileネ冲i. O noネ嬖une la fel de relativト despre fericire se va vedea ネ冓 la Nina, soネ嬖a lui Vasile (rudele lui Mihnea din Italia), pentru care fericirea テョnseamnト sト ai o familie, chiar dacト nu una perfectト, ネ冓 bruma de bani care sト テョネ嬖 asigure traiul de zi cu zi.
テ始 fond, aceastト relativitate a fericirii este motorul テョntregului mini-roman. Ea se afiネ册azト la tot pasul, atテ「t テョn acネ嬖unile prezente ale personajelor, cテ「t ネ冓 テョn amintirile acestora. Ba, dacト analizトノ traiectoriile amintirilor, am putea constata cト acestea urmトビesc personajele ネ冓 adeseori le opresc sト fie fericite. Avem, spre exemplu amintirea Ilincトナ cu nedreptatea doctorului Rotea din clasa a VIII-a, care a lトピat-o cu un gust amar faネ崙 de tot ce テョnseamnト nedreptate; amintirea iubirii acesteia pentru Sabin Ladaru, care o va obliga sト facト tot timpul comparaネ嬖i テョntre acesta ネ冓 Mihnea; avem apoi テョn contrast, amintirile lui Mihnea legate de fosta soネ嬖e, Rozica, o femeie care テョi controlase viaネ嫗 atテ「t de minuネ嬖os テョncテ「t acesta a cトパトフat o sumedenie de frustrトビi ネ冓 complexe care テョl vor ネ嬖ntui pe tトビテ「mul nefericirii; apoi avem cazul Ninei, care suportト cu stoicism viaネ嫗 grea alトフuri de Vasile, doar pentru cト un iubit anterior, George, テョi spulberase orice dram de credinネ崙 テョn iubirea adevトビatト.
Revenind la cazul lui Mihnea, se pare cト tot complexele l-au fトツut sト aleagト ca metodト de a-ネ冓 comunica stトビile sufleteネ冲i, cu tot cu cauze ネ冓 efecte, テョntr-un ネ冓r de scrisori adresate unei 窶柞arecare窶 Lトツrトノioara. Scrisori pe care nu le-a trimis niciodatト, dar pe care a avut grijト sト le lase la テョndemテ「na Ilincトナ, care le citeネ冲e ネ冓 テョネ冓 amplificト temerile ネ冓 テョndoielile テョn legトフurト cu Mihnea, fトビト sト-ネ冓 dea seama cト de fapt ea este Lトツrトノioara. Cu aceastト dilemト se va テョntoarce acasト tot singurト ネ冓 tot nefericitト.
Rトノテ「nテ「nd la テョnネ冓ruirea motivelor de nefericire, pe tトビテ「mul trトヅトビilor ネ冓 al dramelor, se cuvine sト acordトノ o parantezト capitolului 16, テョn care se istoriseネ冲e 窶枦rama窶 Alexei, fiica Ninei, care suferト dupト profesorul de istorie. Deネ冓 nu avem de a face cu o dramト logicト, totuネ冓, amploarea pe care o ia trトナrea copilei, precum ネ冓 modalitatea de relatare a situaネ嬖ei, oferト fragmentului un puternic conネ嬖nut emoネ嬖onal, generテ「nd de altfel ネ冓 un accentuat impact psihologic asupra cititorului. De remarcat la acest capitol ネ冓 puternica influenネ崙 a sentimentului religios, pe care scriitoarea-naratoare テョl strecoarト foarte ingenios: 窶曠e la plecarea lui Iuda de la Cinト, テョncoace, nicio trトヅare nu mai cutremurト テョntreg universul. Dacト n-am murit atunci 窶 de groazト, de scテ「rbト, de ruネ冓ne 窶 sunt ネ兮nse maxime sト supravieネ孛im oricトビei trトヅトビi, oricトフ de mテ「rネ兮ve. Dacト nu ne-am sinucis colectiv, deodatト cu Iuda, atunci cテ「nd am fi avut motivele sト o facem 窶 cトツi, nu-i aネ兮, Iuda suntem noi 窶 dacト Dumnezeu ne-a oferit salvarea, trecテ「ndu-ne cu vederea cト suntem o ceatト de nesトッuiネ嬖, ce motive am avea sト practicトノ sinuciderea din cauza unei trトヅトビi oarecare, fie ea ネ冓 cea mai josnicト, fie ea venitト din partea celui mai bun, celui mai drag, celui mai cel?窶. テ始chei paranteza menネ嬖onテ「nd cト la acest capitol m-am gテ「ndit, cテ「nd am spus mai sus cト unele capitole pot fi citite ネ冓 ca proze scurte de sine stトフトフoare.
Revenind la construcネ嬖a narativト practicatト de autoare, consider cト alegerea de a pune naraネ嬖unea la persoana テョntテ「i, dテ「nd eroinei Ilinca ネ冓 rolul de naratoare, a fost una inspiratト. Cu siguranネ崙 stトビile sufleteネ冲i nu ar fi fost reperate cu acelaネ冓 dramatism din perspectiva unui personaj distant, izolat テョn universul sトブ terネ嬖al. De asemenea, trebuie remarcat ネ冓 limbajul extrem de plastic, care alterneazト テョntre ironie crasト ネ冓 lamentaネ嬖e de facturト elegiacト, combinaネ嬖e care, pe de o parte ネ嬖ne cititorul captivat, iar pe de alta, contribuie la creionarea temperamentului ambivalent al eroinei, care oscileazト テョntre momente de interiorizare uネ冩r bolnトプicioasト ネ冓 zvテ「gniri de luare de atitudine, de cele mai multe ori mai sトハトフoase ネ冓 mai fructuase.
テ始chei prin a-mi exprima bucuria lecturii acestei cトビネ嬖, care pentru mine rトノテ「ne un tratat poetizat de psihologie, sau chiar un eseu plasticizat despre nuanネ嫺le nefericirii cu toate cauzele ネ冓 efectele ei.
Aネ冲ept cu nerトッdare noile apariネ嬖i marca Florentina Loredana Dalian.


.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. poezii
poezii
poezii  Search  Agonia.Net  

Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Privacy and publication policy

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!