agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2009-03-21 | [This text should be read in romana] |
Miercuri, 25 martie, la ora 18, în cadrul celei de-a unsprezecea întîlniri a proiectului de dezbateri culturale "Cafeneaua critică" – la Clubul "A" (care va avea ca temă: Poezie, multilingvism, multiculturalism) va fi lansată cartea mea "Absens". Este vorba de o ediție bilingvă (franceză-română). Momentul lansării a fost ales din acest motiv în timpul "Primăverii Poeților", care se desfășoară în România pentru a cincea oară. Mulțumesc și pe această cale poetei Linda Maria Baros, organizatoarea în România a acestei manifestări.
Cartea va fi prezentată de scriitorul È™i criticul literar Ion Bogdan Lefter, împreună cu poetul Nicolae Tzone, directorul Editurii Vinea. "Absens" a apărut în limba franceză în anul 1996, la editura "Caractères" din Paris. Traducerea poemelor în română îmi aparÈ›ine. Traducerile au fost deja postate pe "Agonia". Pe toÈ›i cei interesaÈ›i îi aÈ™tept cu plăcere. Adaug un fragment critic despre "Absens": ÃŽntre discontinuu È™i continuu, un singur continuum Una din cărÈ›ile cele mai reuÈ™ite ale Marlenei BraeÈ™ter e Absens. Ea revelează un procedeu interesant de compoziÈ›ie: fiecare poem e plasat sub semnul unei litere din alfabet, de la A la Z. Si totuÈ™i e vorba de un singur poem. In care putem recunoaÈ™te două personaje. Dacă naratorul e singurul care vorbeÈ™te, acesta vorbeÈ™te È™i despre altcineva care vorbeÈ™te È™i care tace. (…) Regăsim în acest text ceva din Beckett (L'innommable) È™i din Munch (Le cri). Scrisul e mai narativ dar în acelaÈ™i timp alb. Realitatea e fără încetare filtrată de oniric. Acest poem dramatic posedă o unitate de ton È™i un raport între limbaj È™i vizual care îl predestinează punerii în scenă, teatrului. Albul È™i negrul, ca È™i gura È™i cercul sunt metafore ale prezenÈ›ei/absenÈ›e. Si aici, ceea ce va veni dinspre sens (ab-sens) nu va proveni nici din prezență nici din absență, ci din cuplul format de amândouă: in acelaÈ™i timp cuplu format în relaÈ›ia cu naratorul, dar È™i cuplu interior fiecărui personaj, deoarece aceÈ™tia continuă să vorbească È™i să tacă, să tacă înăuntrul cuvântului însămânțându-le tăcerile. In textura relaÈ›ională, totul e marcat aici de pecetea pivativului; îndepărtarea e necesară pentru a oferi perspectiva. A de-scrie, a dez-lega, a des-compune scrisul : pentru a acÈ›iona asupra limbii, ca È™i pentru a acÈ›iona asupra comunicării între sine È™i sine, între sine È™i celălalt, trebuie să treci prin această de-rută a gândirii. Cercul È™i linia orizontului sunt aici două din figurile metonimice majore ale acestui de-mers. Eric Brogniet (poet, redactor È™ef al revistei de poezie "Sources" È™i director la "Maison de la poèsie", Namur, Belgia)
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy