agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2004-06-09 | [This text should be read in romana] |
Inspectorul Maigret ネ冓 cana Regelui Carol I
Oricum, テョmi plトツeau mistificトビile. テ四 ascultam pe tata mare, zis nea Mircea, pentru a mia oarト, vorbind despre ネ嬖ganul care テョネ冓 fトツuse rost de o pトネトビie mare ネ冓 se dトヅea drept mexican la Festivalul Mondial al Tineretului ce avusese loc テョn 1953 la Bucureネ冲i, ca primト ネ冓 firavト tentativト de deschidere a regimului stalinist (care practica, pe de altト parte, cu voluptate, arestトビile テョn lanネ テョn perioada 1949-1958). Acネ嬖unea se petrecea tot la Poiana, iar eu ネ冓 Monica nu rezistam fトビト cinematograf. Rula 窶曵nspectorul Maigret窶, o peliculト cenuネ冓e, cu Jean Gabin, din care nu mai reネ嬖n decテ「t cト toネ嬖 umblau posomorテ「ネ嬖, テョn niネ冲e fulgarine lungi ネ冓 la un moment dat cineva trトトea cu pistolul テョn douト manechine aネ册zate テョntr-o 窶枌roscuネ崙窶 Volkswagen, crezテ「nd cト l-au nimerit pe celebrul inspector ネ冓 pe テョnsoネ嬖torul sトブ. 窶曠ac-ar fi fost テョn evul mediu, s-ar fi spus cト trozneau din sテ「neネ嫺, dar nu i-au aflat acolo窶, テョi spuneam lui Moni, ca sト mト dau mare. 窶杁aci din gurト, mト boule, sau du-te acasト窶, suna o voce din spate ネ冓, paradoxal, avea dreptate. Mai interesant decテ「t filmul era drumul spre casト, care traversa parcul devastat din centrul comunei, odatト foarte arトフos ネ冓 テョngrijit. テ始 fundal se lungea, enigmaticト ネ冓 umbritト de platanii テョnalネ嬖, clトヅirea dispensarului unde Regele nostru Carol I テョネ冓 stabilise cartierul general テョn timpul Rトホboiului de Independenネ崙 de la 1877. Aici s-a plトハuit miネ冂area trupelor de dorobanネ嬖 spre Vidin, pe podul de pontoane, peste Dunトビea vegheatト de tunurile adトパostite de colinele Calafatului. Nu m-aネ fi aネ冲eptat ca toatト istoria asta cu muzeul sト fie demonetizatト chiar de bunicul, rトノas fidel toatト viaネ嫗 simpatiilor sale ネ崙ビトハiste: 窶枡i, mare lucru, niネ冲e hトビネ嬖, o canト ネ冓 douト pistoale!窶 (...) 窶昿l Pero窶 窶 dictatorul sud-american a murit la Piatra Neamネ, la minus 27 de grade 窶曖トナ, ネ冲ii ce am gトピit la biblioteca unitトκ嬖i? O carte tare de tot, ceva cu decadenネ嫗 Occidentului, are ネ冓 niネ冲e poze miネ冲o, zice cト acolo sunt cluburi cu gagici care se caftesc テョn noroi, テョn pielea goalト. Ce n-aネ da sト vトヅ o chestie ca asta窶... Fトツeam frigul テョn oraネ冰l moldav Piatra ネ冓 テョn rトピtimpuri conversam cu 窶柎ipul de la Zoo窶. Eram acolo ca militari T.R., cu termen redus, adicト dupト nouト luni ziceau cト ne naネ冲em din nou, dar nu sub forma unor cテ「rpe de spトネat vase, ci ca niネ冲e tipi duri, adevトビaネ嬖. Pテ「nト sト se verifice povestea asta cu reテョncarnarea, dacト 窶杪rmata l-a fトツut pe om窶 sau viceversa, viitorii studenネ嬖 de la Fizicト 窶 Bucureネ冲i, porecliネ嬖 sec 窶枅izicト窶, cei de la Zootehnie 窶 Cluj, ziネ冓 窶枌トナeネ嬖i de la Zoo窶 ネ冓 cei de la Politehnica din Timiネ冩ara, supranumiネ嬖 窶枷ugu窶, luptau fiecare cu frigul dupト cum テョi ネ嬖neau puterile ネ冓 flanelele trimise de acasト, adesea transformte テョn cテ「rpe de ネ冲ers podelele, graネ嬖e unui comandant zelos cunoscut drept 窶昿l Pero窶 (窶曚テ「inele窶), dupト titlul unui film sud-american adus cam imprudent テョn unitate. Consideram prosteascト porecla de 窶枷ugu窶, erau prea puネ嬖ni gugulani printe viitorii colegi de la 窶霸oli窶, dar astfel de subtilitトκ嬖 bトハトκ嫺neネ冲i pトネeau repede sub gerul moldav. Rテ「njeam cu gテ「ndul aiurea, barometrul de la corpul de gardト arトフa minus ネ兮se grade, era oarecum bine, mト simネ嫺am mai テョn largul meu テョn mantaua asprト de uniformト. Azi noapte, la foiネ冩rul din parcul auto, テョngheネ嫗sem la minus 27 de grade, cu cトツiula trasト neregulamentar pe urechi, ネ冰ba scorネ孃ネ兮tト de ger, ca o coajト de copac ネ冓 pテ「slari テョn picioare. Priveam siderat afiネ冰l bトフut テョn cuie pe lambriul fals de la intrare. 窶曦ii vigilent, duネ冦anul ascultト窶 窶 de parcト textul nu era suficient, imaginea arトフa o ureche mare ca o varzト, care n-avea nici un motiv sト fie aネ兮 distorsionatト, aネ兮 窶枸utantト窶, de vreme ce sovieticii nu ne blagosoviserト テョncト cu radiaネ嬖ile de la Cernobテ「l. 窶杁ipul de la Zoo窶 rテ「dea proseネ冲e, cu un fel de isterie abia mascatト, ne テョnnebuniserト cu gトビzile alea, numai TR-ul rトノトピese テョn unitate, bトナeネ嬖i de la 窶柎rupト窶 erau la munci, テョn Insula Mare a Brトナlei, de unde unii se vor テョntorce cu o frumuseネ嫺 de dizenterie... Peste cテ「teva zile tipul avea sト o dea テョn barト rトブ de tot. Adormit cum era ネ冓 tテ「mpit ca noi toネ嬖 de programul care alterna trei ore de gardト, trei ore de somn cu trei ore de aネ兮-zisト 窶柧eghe窶 cu ochii テョmpトナenjeniネ嬖 ネ冓 mintea aiurea, s-a テョmpiedicat de scaunul unui coleg, vトビsテ「ndu-i dupト gテ「t micul dejun al acelei zile, ce consta テョntr-o farfurie cu fasole fierbinte. Rトツnetul victimei ne-a trezit pe toネ嬖 de-a binelea, inclusiv pe locotenentul Jora, un dur local, care l-a trimis fトビト ezitare pe 窶柎ipul de la Zoo窶 la carcerト... テ始 fine, eram niネ冲e intelectuali incipienネ嬖, ne-am permis sト remarcトノ cト este o formト inutilト de izolare, dar regulamentul se aplica cu indulgenネ嫺le de rigoare, 窶枡roul窶 nostru fiind eliberat テョnainte de termen, cu o scatoalcト amicalト la ceafト, chiar テョn locul cu pricina, spre amintire. Oricum, toate astea au devenit istorie テョn mod prematur, cトツi, dacト noi テョncercam sト evitトノ necazurile, ele veneau spre noi, nechemate ネ冓 insistente... (...) Peisaj cu cabanト, lac ネ冓 bトビcuネ嫺 テ始tins pe spate, テョn camera cufundatト テョn テョntuneric, rememoram scenele zilei. O silト, o sleialト, o obosealト テョmi テョncetinea gテ「ndurile ネ冓 pトビea cト zeul Confuziei テョネ冓 fトツea de cap, テョmpiedicテ「ndu-mト sト fixez vreun reper din ultimele 24 de ore, de altfel deloc memorabile. Ajutorul a venit, ca de obicei, テョn mod neconvenネ嬖onal ネ冓 aleatoriu. Ciulind urechea la zgomotul motorului ambalat al unei maネ冓ni, am urmトビit creネ冲erea uruitului pテ「nト la punctul de declic, care a deferecat, テョn sfテ「rネ冓t, lacトフul memoriei. Femeia cトホuse pe spate, ca o jucトビie stricatト. Stトフea aネ兮, blocatト テョntr-o poziネ嬖e total nefireascト, aidoma unei pトパuネ冓, cu braネ嫺le ネ嫺pene ridicate テョn sus. テ始 hala sordidト, 窶柞amenii muncii窶 s-au strテ「ns roatト ca s-o priveascト cum zトツea aネ兮, neajutoratト, テョn halatul acela murdar ネ冓 cu pトフura テョncト テョnvelitト テョn jurul ネ兮lelor. Chipul ei, de un galben buhトナt, se contracta ciudat, テョncercテ「nd sト trimitト un mesaj celor din jur. 窶朦-o miネ冂aネ嬖, are o tijト metalicト la coloana vertebralト窶, s-a auzit o voce din spate. Nu era cui sト-i treacト prin cap s-o miネ冲e, テョntreaga scenト se desfトκ冰ra cu テョncetinitorul ネ冓 doar 窶柧raciului窶 i s-a fトツut loc pテ「nト la femeie, se テョnネ嫺legea cト doar el putea s-o atingト. El, omul cu alifiile, cel care era テョn stare sト punト oricテ「nd la loc un umトビ dizlocat, sト-i vテ「re lemnul テョntre dinネ嬖 epilepticului aflat テョn crizト sau sト tトノトヅuiascト oboseala, prin binecuvテ「ntata atingere a palmelor. 窶朦u trebuie s-o miネ冂トノ窶 窶 decretト el ネ冓 toatト lumea fu imediat de acord, nimeni nu-i contesta autoritatea. Pテ「nト la urmト au dus-o la spital, la Timiネ冩ara ネ冓 abia atunci mi-am amintit cテ「t de amトビテ「tト era, cum lucra ea la ネ冓rul acela de prese monstruoase, テョntr-un curent inimaginabil, fトツテ「nd mereu ネ冓 mereu aceleaネ冓 operaネ嬖i pentru aceleaネ冓 repere tipizate, de mii de ori pe zi, nici nu ネ冲iu cum de nu o luase razna. ネ亙 toate astea pentru o mizerie de 800 de lei pe lunト, salariul 窶枋uvenit窶 categoriei de bazト. M-am rトピucit テョn pat, rテ「njind aiurea, pe mトピurト ce derulam timpul テョnapoi. E drept, o singurト datト, numai atテ「t, o vトホusem fericitト. Aveam テョn fabricト un artist improvizat, un piネ冓cher talentat care a jucat teatru ani buni la Lugoj, テョnainte de a pleca テョn Germania; omul テョncropea tablouri la comandト, din acelea cu cabana, muntele ネ冓 cerbul, sau cu cabana, poteca ネ冓 vテ「nトフorul, orice ar fi fost, din nici un peisaj nu lipsea cabana ca element cheie, loc al unui refugiu tainic ネ冓 jinduit de toネ嬖. Maistorul 窶曚oari窶, Carol pe numele sトブ adevトビat, nu-ネ冓 bトフea capul cu aネ兮 ceva, la urma urmei picta ce-l rugau clienネ嬖i, observa ネ冓 el cト toネ嬖 vor o cトピuネ崙 undeva テョn colネ, e treaba lor, pesemne cト o fi vreo chestie care-i liniネ冲eネ冲e. Atunci cテ「nd tabloul cu cabana, lacul ネ冓 barca a fost gata, femeia s-a arトフat bucuroasト, ネ冲iu cト a ネ冓 zテ「mbit, pentru cト eram de faネ崙. テ士pトツatト, i-a dat 窶柝ictorului窶 50 de lei, spunテ「ndu-i: 窶槓tii ce? Te mai rog ceva窶 ネ冓 テョntinzテ「nd degetul mテ「njit cu unsoare spre unda vopsitト テョntr-un albastru neverosimil, a spus: 窶杪ネ mai vrea aici テョncト o bトビcuネ崙窶. Existト unele zile... Mト uit テョn urmト ネ冓-mi pare rトブ cト n-am ネ嬖nut un jurnal. S-au pierdut atテ「tea テョn magma vテ「scoasト a epocii, テョntre o ieネ冓re cu toatト fabrica, duminica, la Visag, unde ne pierdeam printre ネ冓rurile nesfテ「rネ冓te de porumb, ネ冓 alta la Jabトビ, la cartofi, sub conducerea tovarトκ册i Basica, primトビiネ嫗 comunistト ce ne scotea din minネ嬖 cu indicaネ嬖ile sale preネ嬖oase, oferite cu generozitate pテ「nト ネ冓... ネ冩ferilor de autobuze, care aveau trasatト sarcina de a ne transporta impasibili 窶柩a locul crimei窶. Mトツar atテ「t, bine cト am salvat poezia scrisト atunci pe un ネ册rveネ嫺l uitat ネ冓 regトピit printr-un joc al テョntテ「mplトビii, relicvト imperfectト a unor pトビelnice vremuri ce ne sunt acum テョndepトビtate ネ冓 imposibil de povestit: Existト unele zile... Cテ「nd Universul, la uネ兮 ta prelins, Agitト ciudatul joc de oglinzi. Ia-ネ嬖 masca! - ネ冓-acoperト-ネ嬖 tテ「mpla strivitト-ntre cer ネ冓 pトノテ「nt. Cトツi cerul s-a spart acum pe asfalt ネ亙-ネ嬖 face semn sト calci テョn neant. Ia-ネ嬖 masca! - e toamnト ネ冓 jocu-i bizar ネ亙 lasト jurnalul ce-l scrii テョn zadar. Ia-ネ嬖 Masca! Cutreierト oraネ冰l, plテ「ngテ「nd; Uitト jurnalul ce-l ネ嬖i cu patimト-n gテ「nd. 窶霸uterea ネ冓 adevトビul窶 Rula 窶霸uterea ネ冓 adevトビul窶, era unul din filmele acelea care mai criticau cテ「te ceva, cu voie de la putere, dar eu nu l-am vトホut, cトツi nu mト interesa nici puterea, nici 窶杪devトビul窶 acela, cum nu-i interesau, de altfel, pe nici unul dintre cei 23 de milioane de 窶柞amenii ai muncii窶 de la oraネ册 ネ冓 sate, romテ「ni, maghiari, germani, evrei sau de alte naネ嬖onalitトκ嬖. Prietenia dintre aceネ冲ia era exprimatト artistic la Cinematograful Clubului 窶杁extila窶, prin mozaicul ce domina frontonul ecranului, reprezentテ「nd trei muze, cam zdupeネ册, care purtau niネ冲e eネ兮rfe scrise テョn trei limbi: 窶霸ace 窶 Frieden 窶 Beke窶. テ始 acea salト care evoca tradiネ嬖onala toleranネ崙 bトハトκ嫺anト, am テョnvトκ嫗t, paradoxal, cト revolta era posibilト. Din filmul 窶朿トピcoala窶, difuzat acolo テョn alb-negru, am reネ嬖nut scena care declanネ兮 rトピcoala ネ崙ビanilor din 1907. Pe marele ecran, boierul se rトピtea la ネ崙ビanii adunaネ嬖 roatト テョn curtea conacului: 窶曚e-i cu voi, mト, ce v-aネ嬖 strテ「ns aici?窶 Dupト o tトツere stテ「njenitoare, un prトパトヅit テョn zdrenネ嫺 テョネ冓 ia inima-n dinネ嬖 ネ冓 rトピpunde, rotindu-ネ冓 cトツiula テョn mテ「ini ca pe un volan: 窶霸トナ, muncim, muncim ネ冓...窶 King Kong. Eliberarea Fiarei Adormisem pテ「nト la urmト, imaginテ「ndu-mi fiecare loviturト a presei antediluviene cum se repetト obsedant, ネ冲anネ崚「nd mormane de piese identice, decupate sec, precum zilele ネ冓 sトパtトノテ「nile acelea plumburii, テョncremenite テョntr-o aネ冲eptare prevestitoare de furtunト. La 窶23窶, ulterior Capitol, aduseserト o versiune mai veche a lui 窶朏ing Kong窶, era un film despre o entitate scトパatト de sub control, ce rula テョntr-o lume a controlului (presupus) deplin ネ冓 asta-l fトツea mai interesant テョn ochii mei. Eram la lojト, ca de obicei, aネ冲eptテ「nd previzibila dezlトハネ孛ire a Fiarei, care-i cトネca テョn picioare mai テョntテ「i pe gadienii nトヅuネ冓ネ嬖 din junglト, cu 窶柆niformト窶 de frunze ネ冓 torネ嫺 テョn mテ「nト, apoi, テョn scena aceea celebrト, agトκ嫗tト de Empire State Building, fトツea paf avioanele armatei ca pe niネ冲e muネ冲e, ameninネ崚「nd astfel テョntreg Sistemul. Sonorul dat la maximum ameninネ嫗 sト dezintegreze balconul, dar cui テョi mai pトピa, toatト lumea era de partea uriaネ册i gorile, o aclama cu voce tare. Sトネbトフiciunea mai avea un singur pas pテ「nト va ieネ冓 din ecran, o urmトビeam cu ochii dilataネ嬖 de suspans, o clipト am crezut cト nu o va face, Doamne, a sトビit din ecran, iat-o acum pe stradト, mトフurト totul, peisajul s-a schimbat radical, m-am trezit ネ冓 eu cu o brasardト tricolorト pe braネ, erau patrule pe strトホi, la podul de beton, la uzina de apト... 窶朷rem saloane de Crトツiun, nu vrem dictator nebun窶 窶 scria pe faネ嫗da librトビiei, lozinca asta mi-am propus s-o reネ嬖n, chiar de-ar fi sト le uit pe toate, inclusiv pe cea de dinainte de evenimente, care-mi plトツea la culme: 窶曚eauネ册scu, fii boier, fト ネ冓 tu ca Honecker窶.(*) Lumea テョntreba dacト la Timiネ冩ara se mai trage, nemネ嬖i ネ冓 francezii veniserト cu ajutoare, copii din orfelinate erau fotografiaネ嬖 de zor, unii vedeau teroriネ冲i テョn poduri de case pトビトピite sau ascunネ冓 テョn pereネ嬖i dubli ai hotelului de la garト, alネ嬖i vedeau mine pe Timiネ ネ冓 elicoptere fantomatice survolテ「nd Cテ「mpia Banatului. 窶暸lo, bunicule, la noi e bine, nu se mai trage, tu ce mai faci窶 窶 rトツneam eu la telefon, de parcト ネ冓 fi vorbit cu Patagonia sau insulele Kurile, iar bunicul テョmi rトパundea, cu voce neclarト, de la 120 de kilometri distanネ崙: 窶枸トナ bトナete, ネ嬖ne minte ce-ネ嬖 spun, o sト fiネ嬖 liberi cu adevトビat, dar cu liniネ冲ea de pテ「nト acum nu vト mai テョntテ「lniネ嬖窶. Mama era lテ「ngト mine, am テョntrebat-o nedumerit 窶枋e-a vrut sト spunト cu asta?窶, iar ea mi-a rトピpuns enigmatic: 窶柩as窶 c-o sト vezi tu mai tテ「rziu窶. Astトホi, テョncト テョmi mai caut ochii cu care sト Vトヅ cu adevトビat. Scriu frumos 24 mai 1992, primトプarト nトブcト, era cald, cテ「inele lトフra aiurea, la vテ「nt, iar universul copilトビiei de la Poiana pトビea neschimbat ネ冓 la locul lui. Bunicul, care mト ネ冂olise la matematicト veri de-a rテ「ndul, fusese テョntotdeauna foarte preocupat sト am un scris ordonat, iar eu am ajuns pテ「nト la urmト sト scriu frumos-frumos, bunicule, aネ兮 cum m-ai テョnvトκ嫗t, sunt silitor, da, eu, Noru, am ajuns inginer, uite cト scriu frumos, cu caractere 窶柎ehnice窶, uネ冩r, テョncet, nu o sト scot vテ「rful limbii, deネ冓 nu sunt obiネ冢uit cu pensula ネ冓 窶柩unarul窶 トピta: Florea Picu (...) 1902 窶 24 mai 1992. Pictez cu grijト literele argintii pe vopseaua maro a crucii tale ネ冓 mト gテ「ndesc la felicitトビile de Florii pe care nu o sト ネ嬖 le mai trimitem de acum テョnainte. テ始 jur, totul pare neatins, doar cトκ嫺lul トピta テョi iritト pe toネ嬖 cu lトフratul lui, cu neliniネ冲ea lui, 窶彭e acum テョnainte nu veネ嬖 mai avea liniネ冲e窶, bunicule, spune, tu care le ネ冲ii cテ「te-n lunト ネ冓 テョn stele, de-acum テョnainte vor deveni toate doar niネ冲e fotografii, niネ冲e adnotトビi neinteligibile, niネ冲e semnトフuri pe cトビネ嬖 jerplite, pe care nepoネ嬖i noネ冲ri le vor descoperi cu puネ嬖n noroc テョntr-un pod plin de praf 窶ヲ M-am uitat テョn jur, ネ冓-aネ fi vrut sト am puterea sト le spun sトフenilor cu chipuri aspre ネ冓 ネ嫺oase, care veniserト sト-l ducト pe ultimul drum pe conu窶 Floricト: Iertaネ嬖-mト, oameni buni, am fトツut o greネ册alト care se face o singurト datト テョn viaネ崙. Am テョmplinit 30 de ani. Iertare, nu se va mai repeta. Vト jur, n-o s-o mai fac niciodatト! Anii cinematografului Oraネ冰l テョncremenise sub caniculト, cu prelatele magazinelor prelinse pテ「nト la stradト, テョntr-o テョncercare disperatト de prelungire a umbrei famelice. Oraネ mic, de provincie, oraネ pustiu, cu oameni excesiv de politicoネ冓, mi-i imaginam dormindu-ネ冓 nopネ嬖le ネ嫺peni, ca niネ冲e pトパuネ冓 de paie, cu capul テョmbrobodit テョn plasa de pトビ ネ冓 proteza dentarト odihnind pe noptierト, テョntr-un pahar cu apト gトネbuie. Cetate anesteziatト, ruptト de realitate precum o crisalidト lunaticト, cu toate spasmele de demult chircite テョn simboluri devenite vagi, inexplicabile sau circulテ「nd sub forma unor legende care nu mai interesau pe nimeni. Ultimul limbut povestitor de fabule demodate dトヅuse de mult ortul popii, ocolit de toネ嬖 ネ冓 de toate. Atunci a crトパat ネ冓 ultima uネ卞 sculptatト cu simboluri solare, a ruginit ultimul ornament din fier forjat ネ冓 s-a mトツinat ultima faネ嫗dト barocト. Eliberatト テョn sfテ「rネ冓t, 窶曚etatea Soarelui窶 テョネ冓 lua revanネ兮 テョn fiecare varト secetoasト asupra celor retraネ冓 テョn rトツoarea zidurilor. Iertare ネ冓 uitare, aleluia, iertare, amnezie ネ冓 retragere printre fantasme. Aネ兮 erau vremurile acelea, aネ兮 erau anii cinematografului. Noru, 20.04 2004 |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy