agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2007-06-13 | [This text should be read in romana] |
- Ai fost plecată din Cluj? mă întreba poeta versului japonez, Maria Pal, după câțiva ani în care lipsisem cu totul din peisajul cultural al clujean.
- Nu! Am fost pe-aici. Mai ascunsă, dar pe-aici... - Mi scrii? insista, ca și cum acest obicei ar trebui să dispară o dată cu mine. - Sigur! Mai mult proză și alte cele... - Oh, dar sper că n-ai divorțat de poezie! - Nu! zâmbeam eu, încă mă însoțește, mă înfășor în ea, însă n-o mai port foarte la vedere. - Ce ne pregătești? mă întreba poetul și criticul Ion Cristofor, a nu știu câta oară în ultimii ani, întâlnindu-mă, la fel, destul de rar pe la evenimente. - Mai nimic! Nu mai știu nici eu... - Păi, adună-te! mi-a răspuns ultima dată, mai precis acum vreo trei săptămâni, când încă proiectele sau manuscrisele mele zăceau cu adevărat împrăștiate, care-pe-unde. Și iată că, mai mult sau mai puțin întâmplător m-am și adunat, așa încât mă cuprind emoțiile, de ce să nu recunosc, când mă gândesc la toți cei care, mai ales în spațiile virtuale ale internetului au rezonat cu poezia mea. Și de ce nu, gândindu-mă și la cei care, nu! Așa că, iată, după o așteptare de 7 ani, acum a sosit timpul să fac multașteptatul anunț: în zilele următoare îmi va apărea la Editura Eikon din Cluj-Napoca, volumul de poezii intitulat "Calvaria". Volumul cuprinde 33 de poeme, în câte 3 cicluri de poezii și este prefațat de scriitorul Marcel Mureșeanu. Pe coperta a patra, cuvântul de referință al poetei Luminița Suse, respectiv cel al scriitorului ieșean Florin Þupu, mă onorează! Coperta realizată după foto: "Deja Vu" și tehnoredactarea îmi aparțin! Referințe: Nu e prima mea întâlnire cu poezia Adinei Ungur, dar aș voi să mi se pară așa, deoarece iat-o, aici, autoare pătimașă și infatigabilă în lupta cu îngerul cuvântului, într-o mărturisire-maraton despre dragoste, despre ură, despre iertare și durere, stăpână pe fiecare mișcare, prăvălindu-se în deznădejde pe patul versului lung, stufos și foșnitor, ca pe o iarbă. Adina Ungur se destramă, cu un curaj aproape suicidar, într-un poem oracular, rostit pentru Celălalt, uitând de frică și de stătuta bunăcuviință a con-vorbirii. Odată pusă în mișcare, memoria va lucra singură, până își va termina combustibilul, va risipi, în tornadele ei, lucruri și întâmplări, va stârni imprecații, acuze, apoi va lăsa totul să se așeze pe un pământ nou. Obosită de atâta mișcare, de tonurile înalte și de trecerile prin nedeslușitele filtre ale stărilor paradoxale, poezia va coborî, în cele din urmă, din sine, își va adăuga alte vertebre și se va așeza în orbita zilei, ca un ochi viu. Aici vor începe mari focuri de artificii, cartea însăși va renaște din cenușa caldă încă, sfârșind cu paginile sale cele mai cutremurate și mai omenești ca în această Fișă de zbor sau poem de pus în palmă, celui ales: perfecte par zilele întâmplate vara în iulie și-n augustul meu, trec, vijelie prin labirintul stradal de la mine și până la biserica sfântului anton, de unde-mi aduc hrana acasă, pe străzi se vând cucuruzi și flori de soare se unduiesc în găleți de plastic de napochim, la fiecare colț dau existență fiecărui cerșetor, deja ne cunoaștem, deja nu-mi mai cer într-o asemenea zi în care cerul se apropie puhav înspre case în proiecțiile celor mai neașteptate nuanțe de gri încărcate de ploaie, eu am de lucru la fișa de zbor, atunci fericirea se instalează subit în stomac, urcă treptat în piept, bățoastă și-mi înspină seara, pe neștiute, brațele. În căutare de sine, poeta poate întoarce, așadar, privirea peste umăr, cât să-și dea seama că, de fapt ținta nu-i decât calea întinsă sub picioarele sale. Marcel Mureșeanu (Fragment din prefața volumului) iVindecarea de erori, loviturile în creștet cu topor de lumină și conviețuirea cu amintirea mării trecând disperata printre coaste deszidește și eliberează Ana lui Manole într-un un univers fascinant, acut, surprinzător, în care stiloul_bisturiu lasă în urmă cuvinte incizii, mirarea hemoragică se auto-pansează cu hârtie, durerea sublimează în versuri. În acest templu_origami, ridicat redută în calea arșiței ce distruge naratorul pe dinăuntru, Adina Ungur împăturește discursul în patru, se îndoaie femeie și dezdoaie poet, refuză condiția de victimă, nici nu puteam fiu eu, se descoperă în diverse ipostaze ale unei metamorfoze teribile, mi-au căzut toate armele din brațe / în lumină, femeia avea chipul meu, se regăsește supraviețuitoare arhetipic, datoare sieși cu ceea ce i se refuză sau amputează clinic, iubire și milă, pe ea, de-atunci am învățat s-o iubesc. Fiecare poem este construit după o altă formulă dar circumscris sistemic unei tematici comune, cu imagini tulburătoare despre bogăție afectivă mărturisită frust, penetrant, ce denunță actul creației ca fiind un calvar sisific, implacabil, atemporal, necesar, amoral, nesfârșit: cartea se va scrie în continuare singură. Luminița Suse, poetă, membră a USR Avem deseori convingerea că poezia este un proces ludic care se circumscrie unei lejerități oarecare, unei neseriozități anume. Dimpotrivă, poezia Adinei Ungur e prea serioasă și responsabilă pentru fiecare cuvânt folosit, încărcată fiind de un tragism elegant, asumat, care o face solitară. Există un loc special în care poeta își plimbă pașii, o viziune personală, aparte, dar această evidență a mișcării se petrece ca și cum ar fi undeva pe o creastă de munte, la altitudinea și atitudinea solitudinii dar și a deschiderii. E un non-conformism care (te) provoacă selectiv – ar spune poeta: dacă meriți, poți veni cu mine, în lumea mea și asta pentru că scrisul e lumea în care mă simt cel mai bine. Pe de altă parte, scenariul extatic, pe formula căruia se construiește corpusul liric al cărții, e demn de orice proiecție cinematografică. Și asta pentru că registrul valoric se etalează vizual, verbo-iconic. Marcate de geometrii sensibile, de armonii subtile, de tușe anamnetice, poeziile Adinei Ungur sunt relevante pentru un spectru al creației profunde. Poezia sa deplină, matură, originală, îi confirmă autenticitatea spirituală. Florin Þupu, Iași, 2007 ________________________________________________ Lansarea de carte va avea loc vineri, 15 iunie, la Polul Cultural Clujean, la orele 13, în cadrul evenimentului: "Diversitate prin artă. Tradiții și obiceiuri românești. Natură" Iată și programul de desfășurare a evenimentelor: Moderator: Mariana Enache 1. Expoziție de fotografie: Bogdan Borza Ioan Parțilă Adina Ungur Iulia Chende Simona Camelia Chiroșca Prezinta: Minodora Luca 2. Expoziție de obiecte artizanale și costume populare românești: Elena Dârjan Minodora Luca Mircea Luca Maria Moțiu 3. Expoziție de pictură: Darius Negrea (8 ani) Prezinta: Iulia Chende 4. Microrecital folcloric: “Obiceiuri de nuntă; Descântecul cununii”;Jocuri și cântece populare românesti (“Alunelul”, “Drag mi-e jocul românesc”, “Hora”) Elevii clasei a II-a A Școala “Ioan Lupaș”, Cluj-Napoca (Iulia Chende) Elevii clasei a II-a Școala cu clasele I-VIII, Băișoara (Maria Roșa) Invitată de onoare: Marinela Zegrean Istici 5. Lansare de carte: “Calvaria”, Adina Ungur, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2007 Moderador: Mariana Enache Prezintă: Marcel Mureșeanu, Hanna Bota Ion Cristofor Vasile Dâncu Sunteți invitați cu toții! Vă așteptăm, cu drag! |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy