agonia
english

v3
 

Agonia.Net | Policy | Mission Contact | Participate
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special

Poezii Rom穗esti - Romanian Poetry

poezii


 


Texts by the same author


Translations of this text
0

 Members comments


print e-mail
Views: 8999 .



Cutia cu bトフrテ「ni
article [ Books ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
by [cam ]

2009-03-07  | [This text should be read in romana]    | 



Cutia cu bトフrテ「ni cucereネ冲e prin metisarea, cu excesivト dar nepremeditatト modestie, テョntre universul erudit al autorului ネ冓 acea テョntindere テョn patru dimensiuni, poate unica テョn care suntem solidari 窶 singurトフatea. Transformテ「nd simbolurile テョn holograme, cele douト poveネ冲i fantastice ネ冓 aparent independente - Comisionarul ネ冓 Arhivarul 窶 le reaネ册azト cuminte テョn holospaネ嬖ul memoriei cititorului. Andrei Oiネ冲eanu a urmat canelura neobturatト de sedimente intelectuale spre sufletul acestuia. Puterea cトビネ嬖i e mai ales ocultト, aネ兮 cト drogul ei satisface mai ales sensibilitトκ嬖le halucinogene. テ始 atmosfera rarefiatト - realト ネ冓 fantomaticト - テョネ嬖 poネ嬖 stabili identitatea ca テョntr-o proprie stare latentト. Paternitatea-i neposesivト conferト un aer familiar simbologiei valorificate ネ冓 decodificate テョn pagini de poveste.

Deネ冓 テョl cheamト Teodor-Matei-Bogdan (テョnsemnテ「nd 窶彭arul lui Dumnezeu窶 テョn limbi diferite), personajul se prezintト Filip ネ冓 i se spune Comisionarul. Chipul blajin ネ冓 destins nu-i trトヅeazト vテ「rsta. Tactul, discreネ嬖a ネ冓 politeネ嫺a excesivト par a-l transporta din vremuri テョndepトビtate, reテョnsufleネ嬖te prin tehnici care nu pot sta decテ「t la テョndemテ「na unui cトブtトフor de arhetipuri. Timpul ネ冓 spaネ嬖ul se inter-convertesc subtil, ca o continuト materializare/dematerializare テョntr-un univers care abundト テョn nedefinitト nostalgie. Depersonalizarea pe care o aplicト Andrei Oiネ冲eanu nu are テョnsト rol de uniformizare. Este o sinecdocト valorificatト altruist テョn sensul dedicトビii pテ「nト la autoanulare. Mesager al destinului, Comisionarul se alimenteazト din dramele ネ冓 bucuriile transmise ネ冓 egal trトナte テョn テョncトパerea-tampon dintre larma strトホii ネ冓 liniネ冲ea casei, fiind una cu trupul veネ冲ilor purtate. Stテ「ngトツia nトピcutト din timiditate, hipersensibilitate ネ冓 exagerat bun-simネ sugereazト o oarecare テョnrudire cu Idiotul lui Dostoievski: Dacト ai fi avut rトッdarea ネ冓 curiozitatea de a-l aネ冲epta pe cealaltト parte a uliネ嫺i, l-ai fi vトホut ieネ冓nd fトビト flori, cu un zテ「mbet uitat pe buze, de care scトパa テョncet-テョncet, abia dupト cテ「teva sute de paネ冓. Nu puteai ネ冲i dacト e un zテ「mbet de bucurie al unei misiuni bine duse la テョndeplinire, un rictus de dezgust produs de penibilul ultimei pトビネ嬖 a scenei sau o grimasト de jenト datoratト acelei apropieri prea intime de domniネ冩ara S., cトビeia nu-i putuse vedea decテ「t ochii sticlind テョn テョntunericul vestibulului. De obicei oamenii テョi mulネ孛mesc convenネ嬖onal, cu un zテ「mbet absent ネ冓 o expresie de complezenネ崙, iar el テョネ冓 aflト confortul tocmai テョn starea aceasta de semi-vizibilitate care-i sporeネ冲e sentimentul de imponderabilitate cauzat de fiinネ嫗rea excesiv launtricト. テ始 prim-plan se simte jenat ネ冓 ridicol.

Numele personajelor nu par a fi alese テョntテ「mplトフor. Dacト etimologia numelui Filip se regトピeネ冲e テョn grecescul phil (drag, iubitor), Carol derivト de la nemネ嫺scul karl (om liber). テ始tr-adevトビ, primul are vocaネ嬖a sacrificiului de sine spre deosebire de cel de-al doilea, stトパテ「nit de un acut sentiment de proprietate asupra vieネ嬖i. Totalmente nesatisfトツut, テョncearcト sト se lepede de ea generテ「nd o avalanネ卞 de raネ嬖onamente テョn sprijinul sinuciderii. Filip, care se trage din ramura Nisipeanu, trトナeネ冲e un adevトビat proces de mトツinare/atomizare テョn camera/celulト a lui Carol, renunネ崚「nd la volatila テョndeletnicire de comisionar. Acolo, unde timpul trece neネ冲iut ca un mecanism stricat, vegheazト zi ネ冓 noapte. Noteazト テョn permanenネ崙 テョntr-un fel de jurnal, din dublu motiv: se ajutト de memoria hテ「rtiei pentru a nu ネ冓-o supraテョncトビca pe a sa cu nimic din ce l-ar putea sustrage sarcinii directe ネ冓 totodatト se alトフurト legii fireネ冲i a materiei, fie ea mineralト, vegetalト sau animalト. Fiindcト memoria nu este un apanaj al omului, idee pe care Andrei Oiネ冲eanu o dezvoltト テョn cea de-a doua povestire a sa, insistテ「nd asupra memoriei obiectelor ネ冓 テョncトビcトビii acestora cu personalitatea ネ冓 energia posesorilor. Instalat テョn cuibul sinucigaネ冰lui peste voia acestuia, テョネ冓 improvizeazト locul pe o ladト veche din care se aude テョn permanenネ崙 un vuiet stins venit ca din mトビuntaiele pトノテ「ntului, un rテ「cテ「it disperat de gheare, un fテ「ネ凖「it de celofan al unui stol テョndepトビtat de lトツuste, ronネ崙ナndu-i ネ冓 mトツinテ「ndu-i cu mandibule minuscule nervii ネ冓 orele de nesomn. Doarme cu ochii deschiネ冓 ネ冓 conネ冲iinネ嫗 treazト, cu o ureche lipitト de culcuネ ネ冓 cealaltト acoperitト de mテ「na stテ「ngト trecutト pe sub cap. Carol capteazト imaginea veninoasei aspide care, pentru a scトパa de descテ「ntecul ucigaネ, テョネ冓 astupト urechile, lipind-o pe una de pトノテ「nt ネ冓 テョnfundテ「ndu-ネ冓 vテ「rful cozii ネ册rpeネ冲i テョn cealaltト. La finele convieネ孛irii impuse, eネ兮rfa roネ冓e pe care moartea stト scrisト cu litere de aur se aratト ochilor jivinei protectoare. テ始cetul cu テョncetul, mustind de simbol, atmosfera se fixeazト テョn atemporalitate.

Pentru misiunea de gardian al vieネ嬖i lui Carol, Filip primeネ冲e un salariu considerabil care rトノテ「ne intact. O acceptト pentru a se テョnhトノa la cトビuネ嫗 binelui, fapt ce presupune o luptト pe viaネ崙 ネ冓 pe moarte. Personajele lui Andrei Oiネ冲eanu sunt investite cu puteri magice. Tema sinuciderii a fost rトピ-tratatト de-a lungul timpurilor, テョnsト reluarea ei nu importuneazト. Surprinderea acelor viniネ冩are firave, stranii ネ冓 oarecum familiare 窶 purtトフoare de fluid al suicidului - care strトッat carnea omului, laolaltト cu profilul personajelor sale atestト aptitudinile psihologice ale scriitorului. Pledoariile pro si contra morネ嬖i deliberate sunt convingトフoare, mai ales cト de-a lungul duelului verbal, gestual ネ冓 atitudinal al oponenネ嬖lor el se poziネ嬖oneazト neutru faネ崙 de ambii. Totuネ冓, argumentul テョn sprijinul vieネ嬖i are conotaネ嬖e de ultimatum テョn secunda テョn care transferul dorinネ嫺i de a trトナ dinspre cel cトビuia viaネ嫗-i era unica avere spre acela care doar sト moarト era singura lui vrere va fi fost epuizat ネ冓 gata a lua calea inversト. Scriitorul evitト verdictele ネ冓 テョmbracト ameninネ崙フoarea notト de patetism テョn reverberaネ嬖ile unei incantaネ嬖i cu efect magic. Finalul nu strトパunge aura de mister care テョnvトネuie cartea, lトピテ「ndu-ne variante de interpretare. Se poate ca unul dintre personaje sト fi plトフit viaネ嫗 celuilalt cu propria viaネ崙, apトビテ「nd-o pテ「nト la auto-vlトトuirea supremト, la fel de bine cum se prea poate ca cei doi bトビbaネ嬖, mult mai degrabト fトビト vテ「rstト decテ「t bトフrテ「ni, sト fi fost mezomeri ai uneia ネ冓 aceleiaネ冓 structuri umane: De bolネ嬖 s-au aninat, cu colネ嬖 ce-au veninat, hulpトプind credinネ嫗, vomitテ「nd dorinネ嫗, 窶蕨locuind cトナnネ嫗 cu nesトッuinネ嫗. S-au jurat, s-au テョnjurat, jur テョmprejur s-au cトブtat, s-au certat, s-au テョmpトツat ネ冓 la urmト n-au aflat de au fost doi, unul de Moarte ネ冓-altul de Viaネ崙, sau unul doar cu テョndoitト faネ崙窶ヲ.

Personaj-cトネトブzト spre esenネ嫗 fenomenelor, Arhivarul se leapトヅト treptat de lucrurile stupide de uz casnic pe care le posedト, pentru a lトビgi spaネ嬖ul destinat colecネ嬖onトビii obiectelor stranii. Copleネ冓t de fluxul subtil, se lasト invadat de bizara ネ冓 テョnsufleネ嬖ta existenネ崙 a acestora. Anihilテ「ndu-ネ冓 sentimentul de proprietate, reuネ册ネ冲e sト acceseze straturile profunde ale memoriei lor.

Un inel ca un vierme gros ネ冓 テョncolトツit, cテ「nd cald ネ冓 umed ca sテ「ngele, cテ「nd rトツoros ネ冓 uscat ca piatra, a cトビui consistenネ崙 ba sticloasト, ba catifelatト, unsuroasト sau ceratト テョネ冓 certificト originea prin puterile magice de a nトパテ「rli, de a renaネ冲e ネ冓 cトネトフori テョn lumea de dincolo - pe care bトフrテ「nul le dobテ「ndeネ冲e independent de voia sa. Frumuseネ嫺a lui constト テョn imperfecネ嬖unea aceea pe care numai natura, テョn perfecネ嬖unea ei, ネ冓-o poate permite. Ciudatul obiect nu e altceva decテ「t piatra preネ嬖oasト zトノislitト din balele, spumele ネ冓 veninul ネ册rpilor de toate soiurile ネ冓 vテ「rstele, care-ネ冓 investeネ冲e posesorul cu puterea de a cトネトフori テョn lumea lor, a balaurilor.

Una dintre cele mai stranii achiziネ嬖i ale Arhivarului este un perpetuum mobile a cトビui istorie e cテ「t se poate de zguduitoare. Ideea lui a pornit de la un fel de perpetuum mobile biologic producトフor de blトハuri, a cトビui funcネ嬖onare se baza pe hrトハirea vizonilor cu jderi ネ冓 a jderilor cu vizoni. Mecanismul se blocheazト dupト cテ「teva generaネ嬖i, animalele refuzテ「nd carnea care le テョmprumutase gustul. Fierトフanii zumzトナtoare, ネ崙ツトハitoare ネ冓 plescトナtoare au fost asamblate pentru a テョnlocui imposibilul mecanism organic. Ele au dovedit テョnsト a-ネ冓 absorbi energia din chiar viaネ嫗 familiei posesoare, membrii ei avテ「nd parte, pテ「nト la ultimul, de o moarte cum nu se poate mai violentト.

Viaネ嫗 unui om nu se regトピeネ冲e テョn falsele ネ冓 convenネ嬖onalele biografii atテ「t cテ「t se conservト テョn obiectele cu care vine テョn atingere, care テョnmagazineazト energiile ネ冓 tensiunile sale. Evident, ideea テョncトビcトビii obiectelor cu personalitate e dezvoltatト テョndeosebi pe tema fascinantト a oglinzii care, mai mult decテ「t reflectト, devoreazト lacomト sufletul ネ冓 vlaga celui oglindit. Ea furト ネ冓 redト imaginile conform unui ritual propriu. Apele ei tulburトフoare テョi dezvトネuie Arhivarului chipul femeii pe care nu i-a fost dat sト o テョntテ「lneascト テョn propriul timp biologic. Obiectele au un fel ciudat ネ冓 subtil de a memora. Trebuie sト cercetezi cu migalト textura lemnului, bulele de aer din carnea sticlei sau gトネbejeala hテ「rtiei, pentru a le putea desluネ冓 テョnネ嫺lesul sau trecutul. [窶ヲ] obiectele se nasc, trトナesc, iubesc ネ冓 mor, aidoma unor fiinネ嫺 tトツute ネ冓 demne. [窶ヲ] ele ne supravieネ孛iesc, continuテ「nd ceva din biografia ネ冓 condiネ嬖a oamenilor.

Istorisirile - al cトビor biologic se dovedeネ冲e suport pentru pshilogic ネ冓 a cトビor spiritualitate vine テョn continuarea materialitトκ嬖i - abundト テョn stranietate. Transgreseazト suprafaネ嫗 lucrurilor ネ冓 fenomenelor cufundテ「ndu-se テョn miez, nu atテ「t pentru a da piept cu frica de necunoscut cテ「t pentru a deveni trup cu ea. Aici preceptele nu se contrazic ci se completeazト continuu, din dorinネ嫗 apropierii de テョntreg. Andrei Oiネ冲eanu pare cト a descoperit un subconネ冲ient aparネ嬖nテ「nd obiectelor, pトフrunzテ「ndu-le cu o intuiネ嬖e ultrafinト psihologia abisalト. Poate nu impresioneazト テョntr-atテ「t talentul de narator cテ「t onestitatea sa, nevoia de a certifica existenネ嫗 acelei lumi paralele care va purta pe vecie urmele trecerii noastre. Lumea obiectelor, pトフrunsト de o imensト ネ冓 indefinitト nostalgie, e investitト cu puterea de liant テョntre organic ネ冓 sufletesc, テョntre viaネ崙 ネ冓 ceea ce テョi urmeazト. Cum timpul ar reveni テョn matca sa, Arhivarul se テョntoarce din periplul prin mトビuntaiele obiectelor la locul de pornire ネ冓 cautト, テョn poziネ嬖a fトフului, pテ「ntecul morネ嬖i - pentru a-l zトノisli テョn eternitate.

Cutia cu bトフrテ「ni a trebuit sト aネ冲epte ani buni テョntre prefaネ嫗re ネ冓 publicare. Avantajul ei constト テョnsト テョn tematica veネ冢ic neconsumatト. テ始 orice caz, textul nu are nici un rid; ca simbolicト a timpului netimp ネ冓 a eului ca sumト de milenii, 窶彡utia cu bトフrテ「ni窶 ne cheamト din cufトビul infinit, ascuns, cum spunea Jung, テョn pivniネ嫗 fiinネ嫺i noastre. (Dan C. Mihトナlescu).

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. poezii
poezii
poezii  Search  Agonia.Net  

Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Privacy and publication policy

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!