agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2006-07-21 | [This text should be read in romana] |
În cele ce urmează, doresc să vă împărtășesc faptul că, în mod surprinzător, am descoperit trei prezențe poezie.ro într-o singură carte - pe care îmi face plăcere să o semnalez aici, dumneavoastră.
Este vorba despre un debut, mai precis, apariÈ›ia volumului de versuri "Obsesia iubirii" de Silvia Van (dorasara), prezentă ca autor de texte literare în site-ul interactiv de literatură www.poezie.ro. Apărut la editura "Societatea scriitorilor militari", BucureÈ™ti, în 2006, volumul este prefaÈ›at de Maria Prochipiuc È™i cuprinde poezii publicate de-a lungul timpului, pe acest site. A treia prezență "poezistă" a contribuit la realizarea coperÈ›ii, după ilustraÈ›ia Evei Driot "Femme bleue" È™i acesta se numeÈ™te Dan Tristian http://www.agonia.ro/index.php/author/957/index.html IlustraÈ›iile din interior aparÈ›in Valentinei Carmen Dincă, layout: Adrian Pandrea. Spicuiri din eseul Mariei Prochipiuc sau PrefeÈ›a acestui volum http://www.agonia.net/index.php/essay/148655/index.html: Figurile imaginarului, dezvăluie, în poemele Silviei, performanÈ›e inedite. Autoarea este o înnoitoare spontană a formelor discursului poetic, bazându-se pe nevoia delirului simÈ›irii pentru a se ridica deasupra propriei umbre, propriei proiecÈ›ii despre sine însăși. ÃŽÈ™i domină cu dezinvoltură instrumentele de expresie, limbajul figurat fiindu-i mereu la îndemână, o manifestare naturală a unui mod ales de a fi: "Când vara-È™i tatuează crini pe braÈ›e / Când soarbe luna must de tei cu paiul / Când fură aur coÈ›ofene hoaÈ›e / Din soare noaptea când se-mbată craiul // Când fuge timpul după căprioare / Când peste mâine toarnă ploaie-n ropot / Când spală locul ora iertătoare / Unde-a căzut un demon peste clopot." Lingvistic, imitând erosul cu tensiunile-i inerente, lirica sa erotică are o mare încordare, o frământare plină de dramatism. ÃŽn acest exerciÈ›iu continuu, anumite poeme sunt confesiuni impresionante, unde miÈ™carea sentimentelor e ca într-un pătimaÈ™ carusel-foc al iubirii: "Sânii înfășurÈ›i în cearceaf, / Rotunjeau muguri în aerul cald / Visul curgea în cascade, mă-ncepeau învolburate furtuni, / Câinii muÈ™cau din pieptul tăcerii, zbor tresărind sacadat, / ... / Noaptea buimacă, albă între perne, / Părul lung curgându-i herghelie pe umeri / Trupul vibrând în culcuÈ™, sărutat de dorință, / Sânii cu ochi mari, speriaÈ›i, / Mâinile tale, mâinile tale / Tu..." Lasă aÈ™adar impresia că, în fervoarea lirismului interior, cântă mai mult iubirea decât iubitul; nu se concretizează o ființă care să motiveze pasiunea, acel element real, iar sentimentele chemându-se unul pe altul, nu se È™tie care dintre ele a inspirat-o: "Dus-dus / Topesc mângâieri, / Cu palme însetate, spre umeri / Dus-întors, / ÃŽncet, încet, spre genunchi. / Sub ureche îi pulsează / Fântâni cântătoare. / Aprig se varsă / ÃŽnspumate vinuri în sânge. / Pielea-È›i miroase a scoici, / A coame de cai È™i a mure. / Cu peceÈ›i o-ncrustează / Buzele calde, / O scriu toată mărunt, / Rând cu rând, / Ca pe-un răvaÈ™ de iubire. / Dus-dus / ÃŽmbrățiºaþi, ameÈ›im / AbsorbiÈ›i unul într-altul / Ca-ntr-un cer rotitor / Cu marginea strânsă căuÈ™. / Dus-întors / Se strecoară – mătase / Apa luminii între trupuri / Ascult cu capul pe piept / È™oapta somnului-val / Purtându-te lin / La malul cuminte. / Dus-dus / ÃŽndrăgostită femeie, / ÃŽþi sărut umbra / Dormind lângă sân / Dus-întors / Mă tem de drumul atent / Pândindu-È›i paÈ™ii / La geam. / Dus-dus / Dus..." Poezia uimeÈ™te, de asemenea, printr-o extraordinară forță a limbajului. Cuvintele se rosogolesc învolburate, dând naÈ™tere unei adevărate vâltori verbale. ForÈ›a limbajului È™i viteza cu care discursul poetic se revarsă în pagină ne crează impresia de caleidoscop. Lirica este debordantă. Poemele au o unitate tonală distinctă, iar sentimentele poetei au o viață a căror tensiune este cu mare greutate mascată. Versul, de multe ori incitant, cu modulaÈ›ii prelungite metaforic ne conduce spre un stil liric veritabil: "Cu degete oarbe / palmele plâng, strigă, se zbat chinuit / porumbei vinovaÈ›i / sufocaÈ›i în văzduhuri / prea pline / încercuind în zadar o frântură de vis / palmele." Tehnic, scrierea obsesivă, e bine stapânită, de asemenea fragmentarea discursului, cadre bine montate. ReproÈ™urile se conturează, poate, pe lângă conÈ›inutul împins la nivel ficÈ›ional. Repetitiv, domină prea mult obsesia femeii văzută din prea multe unghiuri. Forma e uÈ™or de spaÈ›ializat, iar fervoarea cu care insistă poeta să dea formă unei realități lăuntrice stă È™i în imaginile repetate, atunci când ele intră în normalitate. "Obsesia iubirii" fiind decopertarea spiritului personalizat feminin, paradoxal eliberat È™i încătuÈ™at în cântecul cuvântului.. Mottoul volumului: Cuvântul este una din marile minuni ale lumii, pentru că nimic nu este mai fragil decât el, dar nici mai durabil. Eva vrei să-È›i spun cum È™edea Eva pe genunchi cu creÈ™tetul lipit de pântecul lui Adam, cu fesele transpirate după ce Preaînaltul îi răsucise carnea în mâini cu voioÈ™ie, îi adăugase sfârcuri, îi lungise coada ochilor ca la vulpi È™i-o pusese biniÈ™or, dar de drag, lângă copilul Său din țărână ? El este Domnul, Cel ce a făcut Orionul È™i Pleiadele, El este Domnul lui Sirius È™i aceasta este creaÈ›ia mâinilor Sale, s-a minunat Adam prinzându-i iubitei capul în mâini cu bucurie El își zideÈ™te făpturile de bucuria Lui mă bucur È™i eu… să-È›i mai spun cum ieÈ™eau raze din umerii Omului cum È™i-a ridicat el ochii spre cer mulÈ›umind, suspinând? Eva È™tia deja să surâdă cuminte, cu buzele umede în plete-i È™erpuia neÈ™tiut vântul serii… Nimic nou inevitabil ziua dintâi își trăgea cămaÈ™a pe dos își punea ghetele invers È™i călca peste vârfurile copacilor ca È™i când s-ar fi luptat din greu cu rădăcinile lor bete crescute în sus până la cerul întors ca un sân pornite să-È™i ia singure porÈ›ia de licoare inevitabil următoarea mă sfâșia în două disperări inegale una È™i-o strecura sub picioare ca pe o amprentă de tigru dungându-È™i coapsele până când respiraÈ›ia îi devenea ascuÈ›ită pe cealaltă o azvârlea fluturând-o peste umerii dezveliÈ›i promițându-È™i un ochi de păun decupat în aripă inevitabil ziua a treia punea lucrurile la punct îmi culegea dintre ierburi fâșiile de sentimente pierdute cobora toate scările cu mine în braÈ›e, cusută în zig-zag mă culca binevoitoare pe-un prag, închidea o fereastră nu te mai gândi la moarte, îmi È™optea, oricum va fi ultimul lucru pe care-l vei face de la capăt dis-de-dimineață mi se înÈ™urubează colÈ›ul de sus al odăii în pântec visez îmi zic nu mă doare cu adevărat È™i-mi întorc din nou respiraÈ›ia la capătul drumului între timp îmi apar pustule pline ochi cu silabe dospite pe față se sparg cleios mi se umplu pernele cu zeamă sunete grase îmi intră în urechi colcăind visez imi zic È™i vomit limbi paroase de ornic răsăritul clipoceÈ™te ca un È™ir de saboÈ›i târșâiÈ›i prin canalul de scurgere ziua își scutură obscen cearÈ™aful de scame Dimineață cu râs obligatoriu El avea încă din zori ochii întorÈ™i spre capătul străzii căuta cu privirea, flămând culcuÈ™ul cercurilor lui vechi îngropate cândva în trotuare jinduia din nou la roÈ›ile lui vorbitoare lăsate în paragină demult pe sub garduri De la o vreme începu să taie cu fervoare artistic spaÈ›iul azuriu insinuat între ei doi ca pe o hârtie de ambalaj foÈ™nitoare mirosind a brioÈ™i È™i a ciocolată cu lapte îl aruncă apoi hohotind ca pe o ninsoare de confetti peste umbrele lor grase înghesuite una într-alta înfricoÈ™ate între perne ... IÈ™i dezbrăcă încet aripile în faÈ›a oglinzii îngenunche la picioarele patului apoi alunecă în râsul lui ca într-o iarnă definitivă Poveste despre Elvira Madigan Elvira mi se urcase cu picioarele goale pe umeri, avea rochia de rendez-vous, bleu-pal, È™tiam cum surâd clopoÈ›eii aÈ™teptării în pletele ei, nisipul răsăritului îi azurea tălpile, dansa, o sută de paÈ™i între sentimente È™i încă unul pentru ultima strigare, glezna arcuÈ™ îmi surpa peÈ™teri în trup, sufocate de vise, ele creÈ™teau cum voiau la subsuoara luminii, m-alinta Elvira, se înfășura în jurul meu ca o eÈ™arfă de È™oapte, îi tresăreau dintr-o dată È™oldurile chemate de viscol, muzica braÈ›elor ei mă-nzidea, respiram ca după prima iubire, vântul cuvintelor sub tâmple își săpa când È™i când poteci de plecare, mă deschideam punte sub freamătul ei, mă ridicam pod pentru zâmbet, mă striga în limba È™tiută de mine Elvira Arhitectura somnului puneam câte-o piatră în fiecare zi câte-o vină câte-un cuvânt, câte-o întrebare câte-un colÈ› de poveste cu albatroÈ™i È™i cu iele încet ZIDUL îmi creÈ™tea împrejur, se înălÈ›a peste mine mai sus c-o mirare mai amar È™i mai tandru loial izvora din vertebrele mele ca o necesară durere se lungea ca o aripă caldă cât să prindă în frâu calul cel negru tropotind la capătul dinspre ploaie al privirii atât cât să mă îngroape în tăceri ca într-o firidă aÈ™ternută cu maci ca într-un chemător pântec de mamă Poem pentru o amintire aÈ™ scrie un poem pentru pielea ta dulce pentru zumzetul subÈ›ire pentru despăturirea ei caldă sub sărutări chemătoare epiderma ta mătăsoasă mi se încolăcea în jurul buzelor ca un cerc de apă pornind ameÈ›it de-a-ndaratelea dinspre mal către matcă până în punctul în care-l sorbea respiraÈ›ia mea răvășită plină de îngeri rebeli fugărindu-se unul pe altul cu picioarele ude È™i alunecând ades în sângele meu înflorit până la celălalt capăt al inimii ca pe o vicleană pârtie albastră proaspăt ninsă Dialog neterminat cu înger ... Știi, în ochelari locuia fiinÈ›a aceea. Era stăpână pe toate. Clipeam doar când voia ea, mă-ncruntam la comandă, lacrima venea când ridica ea bagheta. SpiriduÈ™, poate. Copil jucăuÈ™. MoÈ™? ÃŽmi zicea: sa treacă! Și treceau camioane într-o parte È™i alta, se-ncruciÈ™au între lentile, portocalii, violete. Și-mi zicea: El! Da, uite-l, se-apropie, pășind ca sfinÈ›ii pe ape, îi răspundeam bucuroasă. Râzi, l-ai vrut, l-ai văzut, acum, gata, È›i-ajunge! Pitic nebun, te joci cu nopÈ›ile mele. ÃŽl vreau mai mult, dă-i drumul să mergă. Se-ncrunta fiinÈ›a, îmi bătea cu bastonul în ramă. Hei, fetiÈ›o, eÈ™ti zuză! Ascultă-mă, are cucuie pe frunte, deÈ™teapto, mai È™terge ochelarii, prea vezi albastru când îți răsar comete-n oglindă. Mai plângeam, mai surâdeam, degeaba, dorul, la naiba cu el, tot acolo. Adu-mi-l, îl rugam, vreau eu să fie aÈ™a. Nu-l aducea. Cioc, cioc! Te È™tiu, eÈ™ti acolo, am visat un prunc gângurind, îi mirosea burtica a piersici. L-am sărutat peste tot... Hmmm, ai mâinile ude, ai genele ude, îți sunt stropiÈ›i ochelarii, barba mi-atârnă muiată pe piept. Mai lasă-mă-n pace, era cuminte băiatul, a băut aseară laptele tot... ... Știi, de dimineață mi s-au spart ochelarii. Scurt-metraj despre o stradă înfundată se săturase să aprindă lumânări de câte ori trecea strada simÈ›ea un fel de usturime pe frunte o iminentă despicare a oaselor îi creÈ™teau semafoare de apă două câte două sub fiecare arcadă i se rotunjeau pe umeri semne de circulaÈ›ie proaspăt vopsite cu accesul interzis în oricare direcÈ›ie atentă, își pipăia marginile îmbolnăvite de rugină portocaliul vocilor din spatele poliÈ›istului o deranja sporadic îi deregla vederea, își pierdea cadenÈ›a pasul se trăgea străin înapoi de parcă l-ar fi supt o oglindă retrovizoare crăpată de mult îngenunchea o vreme între dungile zebrei își lungea umbrele degetelor hămesite scotocea temătoare prin miezul pietrelor cubice ca printr-un pântece plin de copii dintr-o dată È™tia aÈ™tepta înfrigurată să se înfășoare noaptea ca o fâșie de mătase pe bara de protecÈ›ie a maÈ™inilor o privea cum se cuplează nesățioasă cu faruri erecte se simÈ›ea dulce-obosită È™i goală ca o frunză în apă se bucura cu voluptate destituindu-È™i sentimentele din serviciu lăfăindu-se în fotoliile lor moi cu tălpile ude sprijinite de zid apoi își È™tergea conturul puÈ›in câte puÈ›in până când se topea ca o pasăre gri în cerul curat de asfalt * obsesia iubirii semnul plus pe frunte în palme pe fluierele picioarelor cruce de trandafiri purificându-mi răstimpurile despărÈ›ind apele grele ale tâmplelor sfâșietoare dorinÈ›a de a mă închide în cuvânt umilina contopirii cu mine însămi uimirea de-a aluneca Doamne în zâmbetul Tău ________________________________________________________ Cei care vor dori să intre în posesia volumului au la dispoziÈ›ie adresa de mail a autoarei: [email protected] |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy