agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2006-03-18 | [This text should be read in romana] | Texte publicate anterior: 0. MotivaÈ›ie: http://www.agonia.ro/index.php/essay/161333/index.html 1. O Poveste postmodernistă: http://www.agonia.ro/index.php/essay/157964/index.html 2. Este Realitatea o Târfă?: http://www.agonia.ro/index.php/essay/161334/index.html 3. Este Existenta reala? - Context cultural european-occidental si Budismul: http://www.agonia.ro/index.php/essay/161834/index.html 4. MarÈ™ul triumfal (peste limite) al Empirismului pozitivist: Fizica cuantică, Logicile paraconsistent, TehnoÈ™tiinÈ›a È™i Postumanismul (Partea I-a) http://www.agonia.ro/index.php/essay/164051/index.html Prambul Drumul către Postmodernitate È™i, poate, Transumanitate - trecând prin Postmodernism - se desfășoară pe trei căi paralele ale "TehnoÈ™tiinÈ›ei", bazate pe "Empirismul pozitivist" - aÈ™a cum a fost el definit în textul anterior. Dar care converg. Pentru că nu mai este vorba de o geometrie euclidiană. Ci de una neeuclidiană. ÃŽn care paralele tind să se întâlnească. Ca meridianele la poli. Prima cale este cea a Nanotehnologiilor. A doua cale - cea a TI&C (Tehnologiei InformaÈ›iei È™i ComunicaÈ›iilor). A treia - a Fizicii cuantice È™i Astrofizicii. Fiecare dintre acestea este străbătută "mână în mână" de TehnoÈ™tiință È™i S.F.. Una luând-o, uneori, înaintea celeilalte. Și Invers. Să le luăm pe rând. Dar în ordine inversă în raport cu enumerarea anterioară. Și aceasta deoarece, aÈ™a cum am mai menÈ›ionat, Fizica cuantică - È™i, adaug acum, Astrofizica - par a fi "disciplinele pilot" care au condus, încet dar sigur, la întreaga degringoladă pe care o trăieÈ™te azi 'Empirismul pozitivist" pe toate planurile (cunoaÈ™terii È™i acÈ›iunii). Atacând lucrurile din două perspective: cea a micro universului (Fizica cuantică) È™i cea a macro universului (Astrofizica). Ultima ajungând, în ultimă instanță, înapoi la Fizica cuantică atunci când se întâlneÈ™te cu două probleme (a) 'Ce a fost înaintea "Bing-Bangu-ului ?' È™i (b) 'Ce se s-a întâmplat È™i se întâmplă cu universul (nostru) după "Bing-Bang?" '. Astrofizica empiric-pozitivistă È™i premisele ei. Data trecută îmi exprimam o oarecare îndoială asupra faptului că un cititor nespecializat în Fizica cuantică, dar cu un bagaj de cunoÈ™tinÈ›e peste medie ar fi pus, oarecum, în dificultate în faÈ›a "misterelor" din domeniu. Pe care - fie vorba între noi - nici chiar "specialiÈ™tii" nu prea le pot explica. Dar teama mea a început să dispară văzând reacÈ›iile È™i comentariile la textul anterior. Și era firesc să fie aÈ™a. Pentru că, azi, volens nolens, orice om informat nu mai poate face È™i nu face abstracÈ›ie de unele "taine" atât din Fizica cuantică cât È™i din Astrofizică. Și pentru că, referindu-mă, de data asta, la Astrofizică, cine oare n-a auzit - măcar tangenÈ›ial, eventual È™i din S.F.-uri - de "găurile negre" (în care materia pare să dispară sau, mai bine zis, să se transforme în materie "neagră" care, evident, nu mai poate fi "văzută", dar asta nu înseamnă că nu mai există; chiar È™i sub forma unor noi "Bing-Bang-uri" care să conducă la apariÈ›ia unor noi universuri, similare sau nu cu Universul nostru). Sau de "teleportare" È™i "găurile de vierme" (prin care, eludând viteza limită a luminii, să se poată ajunge, instantaneu, în orice parte a Universului în care trăim). Poate mai puÈ›in de "găurile albe" prin care "materia" pare a sosi, de undeva de aiurea, în acelaÈ™i Univers familiar nouă. Dar totuÈ™i, cel puÈ›in deocamdată, anunÈ› că despre cele amintite anterior nu prea o să fie vorba în acest text. ÃŽn ceea ce priveÈ™te cele ce vor urma, îmi fac datoria de a trimite la surse uÈ™or accesibile - atât în putinÈ›a consultării, cât È™i din punctul de vedere al sugestivității È™i inteligibilității expunerii [1]. Cu toate că voi face tot ce este posibil pentru ca prezentul text să nu necesite astfel de consultări. Discutând acum de Astrofizica empirico-pozitivistă contemporană (care a luat locul Astronomiei È™i nu cel al Astrologiei; aceasta din urmă ajunsă, în prezent, la o "modă" cam dubioasă în cadrul ocultismului promovat de, la fel de dubiosul, "New Age"), este necesar să fie completate premisele de la care pleacă "Empirismul pozitivist", particularizâdu-le la domeniul de care ne ocupăm. ÃŽncercând să li se confere un oarecare grad de relativitate (în acord cu ce se întâmpla în Fizica cuantică). Dar fără a schimba, în mod fundamental, caracterul acestui "Empirism". Pentru aceasta, cu riscul de a mă repeta, am să reproduc caracteristicile "Empirismului pozitivist", aÈ™a cum am încercat să le pun în evidență în textul precedent. Dar extinzând setul acestora. Prin adăugarea unora noi, proprii Astrofizicii [2]. Iar acest set lărgit pare a constitui chiar "mulÈ›imea" (ca să nu repet cuvântul "set") premiselor care stau la baza noii È™tiinÈ›e (i.e. Astrofizica). (a) Singura "realitate" acceptată ca atare este cea perceptibilă prin simÈ›urile comune, prelungite prin aparate de măsură din ce în ce mai sofisticate. (b) Orice teorie È™tiinÈ›ifică este considerată "valabilă" ("reală" È™i, deci "adevărată" -empiricii pozitiviÈ™tii, echivalând "adevărul" cu "realitatea" definită anterior), în măsura în care, prin experienÈ›e "obiective", "exterioare" (independente de "subiectivism") teoria este confirmată. Prin urmare, din punctul de vedere empiric-pozitivist, o astfel de teorie este, automat, È™i "predictivă". ÃŽn sensul că, dacă se respectă întocmai "protocolul" experimentelor care o confirmă, se obÈ›in, întotdeauna, aceleaÈ™i rezultate. (c) Prin "definiÈ›ie" nu există nimic în afara Universului nostru. Și, de asemenea, prin "definiÈ›ie", n-ar fi putut exista nimic înaintea Universului care să-l fi creat, căci orice ar fi existat ar fi trebuit să fie o parte a acestui Univers. ÃŽn consecință nu trebuie să căutăm răspunsuri la lucrurile pe care nu le "vedem" în jur. (Ultima frază arată că această premisă nu este independentă de premisa (a)). (d) Din cauză că noi ne aflăm în interiorul Universului (ca sistem), acÈ›iunile È™i alegerile pe care le putem face pot afecta însuÈ™i sistemul È™i pot, de asemenea, afecta chiar È™i "înÈ›elegerea" lui (introducerea gradului de "relativitate" de care vorbeam anterior). (e) Dacă există vre-o "logică" aplicabilă în Astrofizică, aceasta trebuie să fie construită astfel încât determinarea adevărului unei afirmaÈ›ii să depindă de "observator" (consecinÈ›a a premisei (d)). Deci, spre deosebire de logica "clasică" care presupune că toÈ›i observatorii pot decide asupra adevărului unei afirmaÈ›ii, noua logică trebuie să fie dependentă de observator. (f) Fiecare observator (din Univers) deÈ›ine informaÈ›ii limitate È™i parÈ›iale, obÈ›inute din ceea ce poate "vedea" în jurul său. Rezultă că afirmaÈ›iile pot fi nu numai adevărate sau false; ele pot intra în categoria "nu putem spune acum (în momentul în care se face o afirmaÈ›ie) dacă ea e adevărată sau falsă dar am putea spune în viitor (când vom deÈ›ine - ca persoană sau grup - mai multe informaÈ›ii)". Aceasta echivalează cu admiterea "terÈ›ului inclus" din "Logicia intuiÈ›ionistă" al cărui precursor este matematicianul Brouwer - întemeietorul IntuiÈ›ionismului - È™i Heyting, de asemenea, matematician - cel care a pus-o la punct (È™i dezvoltată ulterior cu toate subtilitățile ei în cadrul "Teoriei toposurilor", despre care, evident, nu voi vorbi pentru a nu complica inutil lucrurile). "TerÈ› inclus" care spune că, la un anumit moment, o afirmaÈ›ie este "indecidabilă" (i.e. nici adevărată È™i nici falsă). Spre deosebire de "Logica fuzzy" (a "vagului") în care "terÈ›ul inclus" înseamnă că o anumită propoziÈ›ie poate avea un anumit "grad" de "adevăr" sau "fals" în momentul emiterii ei È™i, prin urmare, o astfel de propoziÈ›ie poate fi, simultan, "È™i adevărată È™i falsă". Dacă sunt privite cu atenÈ›ie, premisele de mai sus par a fi atât de "naturale" încât "evidenÈ›a" lor se impune de la sine. ÃŽn paranteză fie spus că povestea "evidenÈ›ei" în matematică este încurcat de interesantă. Astfel, în cursul unor demonstraÈ›ii extrem de laborioase È™i sofisticate, un matematician îți trânteÈ™te un 'este evident că….' È™i trece, cu nonÈ™alanță, mai departe continuând demonstraÈ›ia. Dar, atunci când încerci să pătrunzi (demonstrativ) o astfel de "evidență", îți dai seama că ea este - dacă nu imposibil - în orice caz extrem de greu de dovedit. ÃŽnchei paranteza È™i revin la premisele Astrofizicii. AÈ™a cum se va putea constata mai departe, cel puÈ›in unele dintre ele sunt contrazise puternic chiar de unele rezultatele ale unor experienÈ›e "obiective" din Astrofizică. Mai mult, se va mai putea observa că, departe de a fi complet independente unele față de altele (cum ar cere o bună axiomatizare) - lucru semnalat în treacăt È™i atunci când am încercat să le pun în evidență - mai există È™i anumite contradicÈ›ii în interiorul setului respectiv (i.e. unele premise sunt contrazise de altele) - ceea ce face È™i mai discutabilă axiomatizarea. Un prim atac la premise - rezolvarea ecuaÈ›iilor cosmologiei cuantice. Astrofizicienii s-au întrebat dacă unele lucruri care se întâmplă la nivelul particulelor elementare (micro particule) nu se întâmpla cumva È™i la nivel macrocosmic (cu pământul, sistemul solar, galaxiile). De exemplu, aplicarea principiului "incertitudinii" (Heinserberg) atunci când se doreÈ™te stabilirea cu precizie atât a vitezei de expansiune a Universului cât È™i întinderea "ariei" sale la un moment dat (dar exemplele se pot înmulÈ›i). ÃŽn acest mod s-a născut aÈ™a numita "Cosmologie cuantică". Și au apărut È™i ecuaÈ›ii asociate unei astfel de "cosmologii". Acestea se numesc ecuaÈ›iile Wheeler-DeWitt. SoluÈ›iile unor astfel de ecuaÈ›ii ar trebui să definească "stările cuantice" (caracterizate, în exemplul nostru, de cei doi parametrii: "viteza de expansiune" È™i "aria" Universului la un moment dat). Iată ce relatează Lee Smolin [3], unul dintre susÈ›inătorii cei mai fervenÈ›i ai "Empirismului pozitivist" în Astrofizică, dar È™i unul dintre cercetătorii care au găsit (în echipă cu alÈ›ii) soluÈ›iile acestor ecuaÈ›ii. 'Lucrând la început cu un prieten, Ted Jacobson, apoi cu altul, Carlo Roveli, am găsit pe la sfârÈ™itul anilor 1980 un număr infinit de soluÈ›ii ale acestor ecuaÈ›ii. Era un fapt extrem de surprinzător, cu atât mai mult cu cât puÈ›ine dintre ecuaÈ›iile fizicii teoretice pot fi rezolvate exact. ÃŽntr-o zi de februarie 1986, Ted È™i cu mine, lucrând în Santa Barbara, ne-am apucat să căutăm soluÈ›ii aproximative la ecuaÈ›iile cosmologiei, pe care le-am putut simplifica cu ajutorul unor rezultate frumoase obÈ›inute de doi prieteni, Amitaba Sen È™i Abhay Ashtekar. Ne-am dat brusc seama că cea de a doua sau a treia încercare din cele pe care le-am scris pe tabla din faÈ›a noastră satisface exact ecuaÈ›ia. Am încercat să calculăm un termen care să măsoare eroarea rezultatului nostru, dar nu era nici o eroare. La început am căutat o greÈ™eală, apoi dintr-odată am văzut către ce tinde expresia pe care am scris-o pe tablă: o soluÈ›ie exactă a ecuaÈ›iilor complete ale Cosmologiei cuantice, ecuaÈ›ii care implicau È™i aÈ™a numita "gravitaÈ›ie cuantică"…..dintr-odată am obÈ›inut un număr infinit de soluÈ›ii absolut corecte È™i exacte ale ecuaÈ›iilor reale ale Cosmologiei È™i gravitaÈ›iei cuantice'. Astfel, cu toate eforturile ulterioare de interpretare ale lui Lee Smolin (expuse în [4]) de a se menÈ›ine în perimetrul "Empirismului pozitivist" (al Astrofizicii) È™i de a evita inevitabilul È™i anume existenÈ›a unor universuri multiple, chiar într-un număr infinit (eforturi ce le veÈ›i regăsi în opera citată È™i care, nu mie - ci "specialiÈ™tilor", li se par simple sofisme), este contrazisă premisa (c) " Nu există nimic în afara Universului nostru". Bine, bine, veÈ›i spune, dar aici nu este vorba de o experiență "fizică", "obiectivă" care să certifice, cu aparate de măsură adecvate, rezultatele obÈ›inute de Smolin È™i colaboratorii (cum afirmă premisa (b)) ci de una "mentală", deci "interioară" È™i care poate fi considerată "subiectivă" cu toate că este confirmată de un grup (mai mare sau mai mic) de subiecÈ›i umani. Aici intervine o "subtilitate" pe care nu o pot evita È™i pentru care vă solicit un grad sporit de atenÈ›ie. Și anume că, odată ce în cadrul premisei (f) se admite că "Logica intuiÈ›ionistă" este "Logica care se potriveÈ™te Astrofizicii" (cum afirmă chiar Smolin [5]), atunci trebuie să acceptăm toate implicaÈ›iile acestei logici È™i nu numai cele ce ne convin (i.e. că o afirmaÈ›ie rămâne "indecidabilă" până în momentul în care vor exista informaÈ›ii suficiente care să o confirme sau nu; iar astfel de "informaÈ›ii" provin numai din rezultatele unor experienÈ›e "fizice" obiective). Altfel, premisele (a) È™i (e) devin contradictorii. Deci sunt obligat să expun - cât de scurt È™i clar îmi va sta în putință - cam ce spune, fără un reducÈ›ionism păgubos, "Logica intuiÈ›ionistă" . I. Premisele de la care pleacă "Logica intuiÈ›ionistă" sunt [6]: (I.i.) Matematica este o funcÈ›ie naturală a minÈ›ii noastre, deci "obiectivă". (I.ii.) 'Limbajul în care ea (Matematica) se exprimă, fie cel obiÈ™nuit, fie cel formalizat, nu serveÈ™te decât la comunicarea rezultatelor È™i oferă numai o "imagine" (aproximativă) a Matematicii; dar Matematica nu este această "imagine" È™i cu atât mai puÈ›in limbajul în care o exprimăm' [7]. Mai mult, Logica (în general) fiind o disciplină matematică È™i prin care matematica pură se comunică (relativ deformat), ea nu va putea niciodată să fundamenteze matematica (pură), aÈ™a cum au pretenÈ›ie logicienii. II. ConsecinÈ›ele adoptării premiselor. (II.i) Matematica fiind "obiectivă" se pot efectua, în cadrul ei È™i în anumite condiÈ›ii, "experimente mentale" "obiective". (II.ii.) CondiÈ›iile care pot discerne dacă un "experiment (mental)" matematic este, sau nu "obiectiv" (i.e. "existenÈ›ial") sunt: (a) fie ca rezultatul său să fie confirmat de un "experiment" fizic "obiectiv", (b) fie să putem oferi, odată cu rezultatul matematic obÈ›inut È™i "construcÈ›ia" matematică care a condus la realizarea experimentului respectiv. (Folosind o analogie aproximativă, putem spune că un arhitect nu-È™i poate considera lucrul său terminat până în momentul în care "construcÈ›ia" edificiului conceput nu devine "palpabilă"; cu deosebirea că - È™i aici analogia încetează - "construcÈ›ia" matematică devine "palpabilă" doar prin perceperea ei de către funcÈ›ia naturală (de natură matematică) a minÈ›ii noastre. Mai precis, o astfel de "construcÈ›ie" devine viabilă (existenÈ›ială) doar în momentul în care este terminată "demonstrarea" ei în interiorul unor premise iniÈ›iale care constituie un fel de "concept" arhitectural). (II.iii.) Până în momentul în care una dintre condiÈ›iile ((a) sau (b) sau ambele în cel mai fericit caz) enunÈ›ate anterior nu a fost îndeplinită, orice afirmaÈ›ie este "indecidabilă" (cum orice concept "arhitectural" este îndoielnic până în momentul în care nu este "materializat"). * Cineva vorbea tot timpul. Când nu avea cu cine, vorbea singur. Și îl apuca durerea de cap. ÃŽntr-o zi, aflându-se într-o astfel de stare mizerabilă, s-a dus la un cunoscut. După ore de vorbărie neîncetată, în timp ce interlocutorul îl asculta cu răbdare, constată surprins: 'Mi-a trecut durerea de cap!'. Răspunsul celui care numai a ascultat: 'Da, dar m-a apucat pe mine!'. Sper că, totuÈ™i, pe eventualii cititori care m-au urmărit până aici să nu-i fi apucat durerea de cap È™i să citească È™i cele ce urmează. * Revenind acum la rezultatul matematic obÈ›inut de Smolin È™i colaboratorii, cred că el îndeplineÈ™te condiÈ›ia de "obiectivitate" a unei "construcÈ›ii" matematice terminate în măsura în care s-au identificat, fără dubiu, soluÈ›iile ecuaÈ›iei "Cosmologiei cuantice". Și orice interpretare a acestor soluÈ›ii în afara celei a existenÈ›ei unei "pluralități" de universuri devine superfluă. Chiar dacă fizic experimental nu este confirmată sută la sută. Pentru că, trebuie spus că È™i astfel de confirmări (e drept, încă indirecte) au apărut deja. ÃŽn încheiere È™i în acord cu cele expuse anterior, mai rezultă È™i faptul că premisa (a) trebuie reformulată astfel: (a') 'Singura "realitate" acceptată ca atare este cea perceptibilă prin "simÈ›urile" comune prelungite prin aparate de măsură din ce în ce mai sofisticate È™i/sau cea percepută printr-un "simÈ›" mental de natură matematică'. Altfel, premisele (a) È™i (e) se dovedesc a fi contradictorii (i.e. inconsistente). Un al doilea atac la premise - pluralitatea istoriilor Universului O altă întâmplare povestită tot de Smolin [8] pune la îndoială, de data asta, nu numai existenÈ›a unui unic Univers ci chiar determinarea cu precizie a "istoriei" unui astfel de univers. Ea pune în discuÈ›ie "predictibilitatea" "empirico-pozitivistă" a Astrofizicii (premisa (b)). Pentru că, dacă nu suntem în măsură ca să determinăm cu precizie cum a evoluat Universul nostru de la "Bing-Bang" È™i până în prezent, nu vom putea prevedea nici evoluÈ›ia sa ulterioară. O astfel de îndoială a apărut în legătură cu ceea ce, în Astrofizică, este numită "Formularea istoriilor consistente". Abordarea permite să se specifice o serie de întrebări despre istoria Universului. Presupunând însă că este îndeplinită restricÈ›ia ca întrebările să fie "consistente" (unele cu altele). ÃŽn sensul că răspunsul la una dintre ele va face inutilă punerea altei întrebări. ÃŽn acest mod se pot calcula probabilitățile diferitelor răspunsuri posibile È™i se poate alege răspunsul cu probabilitate maximă. Observăm că, în acest caz, deÈ™i nu mai este vorba de o predicÈ›ie "tare" ci de una "relaxată" pe baza "probabilității" ea este, totuÈ™i, o predicÈ›ie care poate fi luată în considerare (iar astfel de predicÈ›ii sunt frecvent utilizate în cadrul È™tiinÈ›ei contemporane de speță "empiric-pozitivistă"). Să vedem relatarea, de către autorul citat, È™i a acestei întâmplări. 'Unul dintre cele mai dramatice momente pe care le-am trăit în cariera mea È™tiinÈ›ifică a fost prezentarea unei lucrări la conferinÈ›a asupra gravitaÈ›iei cuantice de la Duhram, Anglia, în vara anului 1995. Atunci când Fay Dowker a început prezentarea formulării istoriilor consistente, această abordare a fost, în general, privită drept cea mai bună speranță pentru rezolvarea unor probleme de bază ale cosmologiei cuantica (i.e. "predictibilitatea" ei). Ea (Fay) lucra într-un stagiu post-doctoral cu James Hartle, unul dintre pionierii dezvoltării abordării istoriilor consistente …iar în cuvântul ei de introducere nu existau prea multe indicii despre ce avea să urmeze. ÃŽntr-o prezentare strălucită ea a construit teoria, lămurind, de-a lungul expunerii, unele dintre cele mai încurcate aspecte ale acesteia. Teoria părea pe un drum mai bun decât oricând. Apoi Fay a început să demonstreze două teoreme care arătau că interpretarea prezentă nu coincidea cu ceea ce gândeam noi că va spune. ÃŽn timp ce lumea "clasică" pe care o observăm, în care particulele au poziÈ›ii definite, poate fi una dintre lumile consistente, rezultatele lui Dowker au arătat că trebuie să existe, de asemenea, un număr infinit de alte lumi consistente. (Cu alte cuvinte, ducând la limită raÈ›ionamentul, lumea noastră este "pluriconsistentă' n.m., G.M.). Mai mult decât atât, ar fi un număr infinit de lumi consistente care au fost "clasice" până în acest moment, dar care nu vor mai semăna de loc cu lumea noastră în următoarele cinci minute (È™i cu asta, orice "predictibilitate" se duce de râpă È™i, odată cu ea È™i premisa (b) n.m., G.M.)….ÃŽn final, Dowker a tras concluzia că, dacă interpretarea istoriilor consistente este corectă, noi nu avem dreptul să deducem, de exemplu, din existenÈ›a fosilelor că dinozaurii au colindat planeta noastră acum o sută de milioane de ani'. ÃŽnchei această "poveste" constatând, din nou, că un "experiment" matematic, "obiectiv" - conform IntuiÈ›ionismului cu toate consecinÈ›ele sale - zdruncină serios premisele "Empirismului pozitivist" al Astrofizicii. Și este inutil să redau, în continuare, argumentaÈ›ia superfluă prin care Smolin, ca È™i în cazul precedent, încearcă să salveze situaÈ›ia. Dar, totuÈ™i, nu pot să nu mă întreb dacă postmodernistul Baudrillard [9] nu are dreptate când afirmă: 'Nu avem de-a face cu un sfârÈ™it al istoriei, nu în sensul lui Fkuyama, prin rezolvarea tuturor contradicÈ›iilor ridicate de ea, ci ca o diluare a istoriei ca înlănÈ›uire de evenimente (citeÈ™te: ca evanescență, până la dispsariÈ›ie, a "înlănÈ›uirii" de evenimente aÈ™a cum acestă "istorie" este considerată azi, n.m., G.M.)….'. Un al treilea atac la premise - cele "È™ase numere" ale lui Rees. După Rees [10]: 'teoreticienii urmăresc să concentreze esenÈ›a legilor fizicii într-un set unificat de ecuaÈ›ii È™i în câteva numere'. Lăsăm, deocamdată, la o parte 'legicile fizicii într-un set unificat de ecuaÈ›ii'. Și rămânem la cele È™ase "numere" ale lui Rees. Aici nu mai este vorba de "istoria" Universului (nostru - este ultima dată când menÈ›ionez acest lucru; de acum încolo, când voi vorbi despre "Univers" mă voi referi la cel în care "existăm"). Ci despre niÈ™te numere stabilite pe baza unor măsurători cu aparate "fizice", deci în mod "empiric" È™i, implicit, "obiectiv", aÈ™a cum ne apar ele astăzi, în cadrul unei corelaÈ›ii, independent de orice istorie, consistentă sau nu, a acestui Univers . Ca o "fotografie" a situaÈ›iei de fapt din momentul "ACUM". VeÈ›i spune că ne întoarcem la Pitagora. AÈ™a pare. Căci: 'Pitagora a considerat că principiile matematicii sunt principiile tuturor lucrurilor existente. Și cum în studiile matematice numerele ocupă primul loc' [11] rezultă că 'totul este număr' [12]. Deci, iată cele "È™ase numere" ale lui Rees. (i). Universul este atât de extins pentru că există un număr, Ã’, de o importanță crucială, egal cu 10 la puterea 35. Acest număr măsoară intensitatea forÈ›elor electrice care menÈ›in împreună atomii, împărÈ›ită la forÈ›a gravitaÈ›iei dintre ei. Dacă Ã’ ar avea câteva zerouri mai puÈ›in Universul n-ar fi decât unul miniatural. (ii) Un alt număr, Γ, a cărei valoare este 7*10 la -3, arată cât de puternic sunt legate între ele nucleele atomilor. Valoarea sa "regleză" energia emisă de Soare. Dacă Γ ar fi de 6*10 la -3 sau de 8*10 la -3, nu am exista. (iii) Numărul Ω măsoară cantitatea de "materie" din univers (inclusiv materia "neagră" - cea "cuprinsă" în "găurile negre"). Dacă acest număr ar fi mai mare, universul ar colapsa ; dacă ar fi mai mic, galaxiile È™i stelele nu ar exista. (iv) Măsurarea celui de al patrulea număr, Λ, a fost una dintre cele mai mari noutăți È™tiinÈ›ifice a anului 1998. El reprezintă "antigravitaÈ›ia" È™i "guvernează" expansiunea universului. Λ este un număr foarte mic. Altfel, stelele È™i galaxiile iar nu ar exista. (v) "Structura" universului depinde de un alt număr, Q, care reprezintă raportul a două energii fundamentale È™i are valoarea de aproximativ 10 la -4. Dacă Q ar fi mai mic, universul ar fi inert È™i fără structură; dacă Q ar fi mai mare, universul ar fi un "spaÈ›iu" violet, dominat de mari "găuri negre", în care nu ar putea "supravieÈ›ui" nimic. (vi) Al È™aselea È™i ultimul număr, D, este cunoscut de secole. El reprezintă numărul de dimensiuni "spaÈ›iale" ale lumii noastre È™i este egal cu 3. ViaÈ›a nu ar putea exista dacă D ar fi egal cu 2 sau 4. "Timpul" este cea dea a patra dimensiune. Dar el este diferit de celelalte. El are o "săgeată" proprie: ne "miÈ™căm" numai spre viitor. ÃŽn aproprierea "găurilor negre" spaÈ›iul este atât de deformat încât lumina se propagă în cerc, iar timpul "încremeneÈ™te". Acestea sunt cele "È™ase numere" (fundamentale) ale lui Rees. Dar numărul lor mie nu-mi place. Prea este aproape de "Cifra Fiarei": 66. Din anumite motive, unii par a prefera "69" (amintindu-ne, pentru descreÈ›irea frunÈ›ilor, de 'Karma Sutra'). Dar nu e după mine È™i nici după ei. TotuÈ™i, nu pot să nu mai mă gândesc la alte numere "magice". ÃŽn primul rând, la 7 ( "È™apte culori" ale spectrului luminii; "È™apte vaci slabe È™i È™apte vaci grase" din Biblie; cele "Șapte culori ale Luminii" din Sufism:[13]: "Lumină albastră - Sufletul carnal", "Lumina galbenă - Sufletul admontiv", "Lumina roÈ™ie - Sufletul inspirat", "Lumina albă - Sufletul împăcat", "Lumina verde - Sufletul mulÈ›umit", "Lumina neagră - Sufletul bine împăcat", "Lumina incoloră - Sufletul realizat"; cele "È™apte păcate capitale"; È™apte cuvinte, È™apte propoziÈ›ii È™i, cel mult, È™apte fraze pe care omul le poate înÈ›elege "dintr-odată" etc., etc., etc.) . Sau "media È™i extrema raÈ›ie" cunoscută È™i sub numele de "numărul de aur" reprodus în arhitectură [14], sculptură, pictură, muzică [15] etc. care reprezintă o serie de proporÈ›ii ce se regăsesc în alcătuirea corpului uman. Ce să mai amintesc de numărul 3,14…(fracÈ›ie neperiodică-mixtă), sau de numărul lui Euler, "e", care stă la baza logaritmilor naturali, sau de constanta Plank. Dar să nu uit viteza limită a Universului, cea a luminii (300.000 Km/sec). Și aÈ™a mai departe. ÃŽntrebarea insidioasă care nu ne poate da pace este: 'Cine a stabilit aceste numere fatidice (È™i altele asemenea) pe care noi le-am descoperit È™i, probabil, vom mai descoperi È™i altele? Aici s-ar putea răspunde cu inegalabilele stanÈ›e din Rig Veda: 'Only that god who sees in highest heaven: he only knows whence came this univers, and whether it was made or uncreated. He only knows, or perhaps he knows not' [16]. Dar, evident, răspunsul nu ne mulÈ›umeÈ™te È™i căutăm. Și tot vom căuta…Cum tot vom căuta È™i 'setul unificat de ecuaÈ›ii care să descrie legile fizicii' . Fără să È™tim dacă acest lucru va fi posibil. Dar ceea ce ne interesează în textul de față este că astfel de "numere" împreună cu tot soiul de corelaÈ›ii ce pot fi făcute între ele, contrazic fără echivoc cea de a treia premisă a "Empirismului pozitivist astrofizic": (c) Prin "definiÈ›ie" nu există nimic în afara Universului nostru. Și, de asemenea, prin "definiÈ›ie", n-ar fi putut exista nimic înaintea Universului care să-l fi creat, căci orice ar fi existat ar fi trebuit să fie o parte a acestui Univers. Prin urmare nu trebuie să căutăm răspunsuri la lucrurile pe care nu le "vedem" în jur. ÃŽncheiere Să încercăm, în final, să ne limpezim puÈ›in minÈ›ile. Trăgând niÈ™te concluzii - deÈ™i provizorii - pe baza celor prezentate până acum în legătură cu Fizica cuantică È™i Astrofizica (empirico-pozitivistă). Și aceasta, deoarece, aÈ™a cum am mai spus, ele par a fi "disciplinele pilot" care au condus Empirismul pozitivist - È™i odată cu el È™i Postmodernismul - spre o limită ce pare greu de depășit dacă nu adoptăm altă perspectivă. MenÈ›ionez încă o dată: concluziile pe care voi încerca să vi le propun sunt provizorii. Ele urmând să fie amendate după ce mă voi ocupa (sau ne vom ocupa împreună) È™i de TI&C È™i de Nanotehnologii. Iată aceste concluzii. 1. Despre Fizica cuantică È™i Astrofizica empirico-pozitivistă din zilele ar mai fi multe de spus. Dar cred că din cele expuse anterior rezultă destul de clar un lucru (poate esenÈ›ial): ele, ca È™i "Empirismul pozitivist" (în general) se cantonează - spuneam la început (în primul text al acestei serii) - într-un nivel al "realității" aparÈ›inând unei "suprafeÈ›e plane (ptolemeice)". Am greÈ™it atunci. Sau, vorbind mai diplomatic (i.e. eufemistic), am simplificat nepermis de mult lucrurile. Ele (ca È™i "Empirismul pozitivist") de fapt se cantonează într-un nivel (spaiu) al Realității care, deÈ™i nu este "plan" (È™i euclidian), rămâne totuÈ™i superficial. Dorind a fi (acum) un spaÈ›iu tridimensional (dar neeuclidian) strict limitat la cele ce pot fi percepute numai cu cele cinci simÈ›uri comune, chiar dacă acestea sunt prelungite de tot soiul de proteze, mai mult sau mai puÈ›in artificiale (i.e. tot felul de aparate de măsură din ce în ce mai sofisticate). Acesta pare a fi È™i nivelul în care bâjbâie È™i Postmodernismul ajungând, fără să-È™i dea seama, la un fel de circularitate "labirintică" - dacă o putem numi astfel - deoarece ne conduce, orice am face, la o ieÈ™ire care este identică cu intrarea. O circularitate chiar È™i modern-spaÈ›ială. Dar, se pare că un astfel de spaÈ›iu este, practic, "înfășurat" de unul "n" dimensional (nu se È™tie încă ce valoare ar avea acest "n" - ultimele date din fizica cuantică spun ca ar fi egal cu 11 sau 12) care, de fapt, generează È™i "peÈ™tera" noastră (vorba lui Platon din dialogul "Republica"[17]). Fie că o considerăm a fi pământul (sau altă planetă), sistemul/sistemele solar/solare sau galaxia/galaxiile. 2. Al doilea lucru important ce pare a-l sugera, de data aceasta Astrofizica "empiric-pozitivistă", tocmai prin contradicÈ›iile sale interne (pe care am încercat să le pun în evidență), este legat de posibilitatea "evadării" noastre, într-un spaÈ›iu cu mai mult de trei sau patru dimensiuni (dacă luăm în considerare È™i "dimensiunea" "timp"), din actuala noastră "închisoare" (conceptuală) . SpaÈ›iu cu mai mult de trei (sau patru) dimensiuni ce pare a "genera" pe cel atât de familiar nouă (euclidian sau nu). Și acest lucru este facilitat tocmai de admiterea IntuiÈ›ionismului dacă luăm în considerare toate consecinÈ›ele sale. Care, în final, ne conduc spre admiterea unor experienÈ›e "interne", de natură "matematică". La fel de "obiective" ca È™i cele realizate în mod "fizic". Ceea ce ne facem să admitem È™i existenÈ›a unui "simÈ› intern", poate la fel de precis (sau de înÈ™elător) ca È™i cele cinci simÈ›uri comune. Dar care, atunci când este de natură "matematică" pare a fi ceea ce se numeÈ™te o "imaginatio vera" spre deosebire de un delir patologic care nu are - È™i nu poate avea - nimic comun cu nici un fel de realitate. Dar È™i IntuiÈ›ionismul lui Brouwer È™i Heyting pare a avea unele carenÈ›e pe care voi încerca să le discut cu altă ocazie. 3. Cel mai important lucru: se conturează acum o primă diferenÈ›iere între o atitudine "postmodernistă" È™i una "postmodernă". Această diferenÈ›iere constă în faptul că, în timp ce Postmodernismul rămâne cantonat în "realitatea empiric-pozitivistă" ajungând la un fel de labirint "circular", în schimb Postmodernul - prin intermediul "simÈ›ului intern" (să-i zicem, deocamdată, de natură "matematică" în acord cu Impresionismul) - deschide calea spre evadarea noastră din "realitatea empiric pozitivistă" spre profunzimile înălÈ›imilor dar È™i cele ale adâncurilor. ÃŽnchei aceste rânduri exprimându-mi gratitudinea față de cei ce au avut răbdarea să mă urmărească până acum. Și cu speranÈ›a că mă vor urmări È™i în continuare în încercarea de a transforma ariditatea, uneori seacă, a diverselor teorii È™tiinÈ›ifice într-un adevărat "experiment interior", plin de viață, imagini È™i arome atrăgătoare. _______________________ [1] J. L. Rigal, 'Timpul È™i gândirea fizică contemporană', Ed. Enciclopedică, 1972; Jacques Merleau-Ponty, ' Cosmologia secolului XX', Ed. ȘtiinÈ›ifică È™i enciclopedică, 1978; Steven Weinberg, 'Primele trei minute ale universului', Ed. Politică, 1984; Nicolaie Ionescu-Pallas, 'Relativitate generală È™i cosmologie', Ed. ȘtiinÈ›ifică È™i enciclopedică, 1980, Stephen W. Havking, 'Scurtă istorie a timpului - De la Bing Bang la găurile negre', Ed. Humanitas, 2001; Martin Rees, ' Doar È™ase numere', Ed. Humanitas, 2000; Lee Smolin, 'SpaÈ›iu, timp, univers', Ed. Humanitas, 2002. Mai pot fi consultate lucrările: Hubert Reeves, 'L'heure de s'enivrer - L'univers a-t-il sens?', Ed. Seuil, 1986; Pierre Teilhard de Chardin, ' Le phénomène humain', Ed. Seuil, 1955; Groupe interdisciplinaire de la Faculté des Sciences Lyon, 'Évolution et création - Du Bing Bang a l'home', 1987, etc. [2] Lee Smolin, op. cit. [3] Lee Smolin, op. cit. [4] Lee Smolin, op. cit. [5] Lee Smolin, op. cit. [6] Anton Dumitriu, 'Istoria logicii', Ed. Didactică È™i pedagogică, 1969; Marin Þurlea, 'Filosofia È™i fundamentele matematicii', Ed. Academiei, 1982; [7] Arend Heyting, 'Mathematische Grundlagenforschungen. Intuitionismus Beweistheorie' - traducere:'Cercetări fundamentale ale matematicilor. IntuiÈ›ionism È™i teoria demonstraÈ›iei', Berlin, 1934. [8] Lee Smolin, op. cit. [9] Jean Baudrillard, 'Paroxismul indiferent', Ed. Idea Design & Print, 2001. [10] Martin Rees, op. cit. [11] Aristotel, 'Metafizica (I(A), 5, 985 b 23)', Ed. Academiei, 1965. [12] Adelina Piatkowski & Ion Banu, 'Filosofia greacă până la Platon', vol I, Partea a 1-a, Ed. ȘtiinÈ›ifică È™i enciclopedică, 1979. [13] Eva de Vitray-Meyrovitch, 'Rûmi et le Soufisme', Ed. Seuil, 1977; Henry corbin, 'L'Historie de la Philosophie Islamique', Ed. Gallimard, 1986. [14] Vitruvius, 'The ten books on Architecture', Ed. Dover Pub., Inc., 1960. [15] Matila C. Ghyka, 'Estetică È™i teoria artei', Ed. ȘtiinÈ›ifică È™i enciclopedică, 1981. [16] Rig Veda (x, 129), http://www.hindunet.org/saraswati/rigveda/rvbook1.htm [17] Platon, 'Opere', vol. V, Ed. ȘtiinÈ›ifică È™i enciclopedică, 1986. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy