agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2004-06-02 | [This text should be read in romana] |
Cind s-e vorbeste despre o âEuropĂ€ unitĂ€â, in Germania , de cele mai multe ori se vorbeste cu o notĂ€ plinĂ€ de Optimism. Este de inteles cĂ€ ori ce om cu un anumit grad de intelect, prin afirmatile sale referitor la acea âEuropĂ€ unitĂ€â, nu vrea sĂ€ de-a credintĂ€ acelor ideei reactionare, care circulĂ€ totusi destul de des sub forma de âTeori jurateâ (Verschwörungstheorien).
Este paradox, privind in trecut, s-Ă€ observĂ€m cĂ€ acest Entuziasm si optimism fatĂ€ de Innoiri si modernizĂ€ri, nu este ceva tipic pentru aceastĂ€ tarĂ€, respectiv continent; si m-Ă€limitez sĂ€-dau ca exemplu doar aceea lipsĂ€ de rezonantĂ€ pe care a cunoscut-o in America anilor 50-60 din secolul trecut, acea formĂ€ de teatru care in Europa acelor ani s-e bucura de-o mare actualitate; Teatru Absurd. Acel noninteres se explicĂ€ printr-o anumitĂ€ diferentĂ€ de stare de spirit. In America acelor ani nu exista aceea stare de spirit, care este des intilnitĂ€ in acele Piese de teatru Absurd, si anume, acel scepticism fatĂ€ de inovati si modernizĂ€ri. O anumitĂ€ surprindere m-a cuprins afliind cĂ€ un scurt metraj cu un Titlu lafel de scurt: âUn cartus de Kent si o pungĂ€ de cafeaâ a cistigat ursuletul de aur din anul acesta. Spun lafel de scurt referindu-mĂ€ la posibilitatea unui titlu de film de-a oferi mai multe interpretĂ€ri, inafarĂ€ de cea placativĂ€ , tinind cont de cele douĂ€ elemente care definesc modul de interpretare al unui produs artistic; loc si timp, criticĂ€ socialĂ€ intrun stil realist (respectiv Neorealist): Regia: Cristi Puiu, Romania 2003. Departe de acel sentiment de mindrie natoinalĂ€ care l-ar putea stiirni o astfel de veste, fatĂ€ de care eu cred cĂ€ sunt imun, am incercat s-Ă€ fac un anumit calcul pentru a obtine formula dupĂ€ care a functionat anul acesta aceastĂ€ binecunoscutĂ€ institutie GermanĂ€: Berlinale. Aproape cinsprĂ€zece ani dela, mai mult sau mai putin spectaculara terminare a rĂ€zboiului rece, ani in care din punct de vedere politic privind, in Europa si nu numai, s-au petrecut si s-e au in vedere o serie de schimbĂ€ri. Toate aceste schimbĂ€ri sunt, in functie de interese, sub diferite forme tematizate. Paralel la Berlinale, in competitia celor mari , ursu cel greu l-a cistigat un film care impreunĂ€ cu âCartusul de Kent si plicul de cafeaâ al lui Cristi Puiu, mi-au inlesnit calculele in-a descifra regulile dupĂ€ care s-a desfĂ€surat festivalul anul acesta. âDirect in zidâ (Gegen die Wand) este al patrulea lungmetraj al lui Fatih Akin. Akin este un tinĂ€r de treizecisiunu de ani, fiu al unei familii de Gastarbeiter din Turcia. Gastarbeiter inseamnĂ€ in Germania, acei emigranti care, in ani cincizeci-saizeci, au venit in Germania cu un contract limitat de muncĂ€, dar care in mare majoritate nu au mai (reusit? Si nu vreau sĂ€ exagerez) plecat innapoi. Chiar la adoua generatie, aceastĂ€ grupĂ€ socialĂ€ prezintĂ€ pentru actualitatea GermanĂ€ si nu numai (ci in mai toate tĂ€rile west europene) o problemĂ€ socialĂ€ complexĂ€; asa zisa ProblemĂ€ InterculturalĂ€. Akin a tratat in toate filmele sale(douĂ€ scurtmetraje, si un documentar inclusiv) aceastĂ€ problemĂ€, intrun mod foarte accesibil. âDirect in Zidâputem spune cĂ€ este un film in care spectatorul german este confirmat in pozitia sa de cetĂ€tean al unui staat crestin , cu un mare grad de interes si acceptantĂ€ in ceea ce priveste alte culturi respectiv alte forme de civilizatie. Referitor la aspectul artistic, filmul este nepretentios, imaginile pe ecran se desfĂ€soarĂ€ strict cauzal, si sunt subordonate elementului narativ al filmului, in asa fel in cit cu ajutorul sunetului, chiar si un spectator orb ar putea recunoaste acel pretins moment dramatic al filmului. Dialogurile, dupĂ€ continutul lor, nu reusesc s-Ă€ depĂ€seascĂ€ rolul lor pur informativ. (se tine cont cont cĂ€ limba- cuvintul poate avea trei aspectei diferite prin folosirea lor: Informativ, Estetic, Semantic.) Acestor puncte critice nu-le am putea da o apreciere pozitivĂ€ decit in cazul in care ne-am orienta dupĂ€ aceea teorie egocentricĂ€ :âscopul scuzĂ€ mijloaceleâ. Invers privind nu ajungem decit la opozie afirmativĂ€ dar plinĂ€ de preconcepti, in care acceptanta ca privilegiu are un caracter de apartenentĂ€. IntimplĂ€tor filmul lui Cristi Puiu, ca si âDirect in zidâ oferĂ€ spectatorului dela Berlin posibilitatea sĂ€-priveascĂ€ printr-o fereastrĂ€, unde vede o lume, despre care el stie cĂ€ existĂ€, dar foarte departe, si sĂ€ aibĂ€ un sentiment bun la gindul cĂ€ el nu are de aface cu asa ceva, si cĂ€ e scutit in viata lui, altfel plinĂ€ de stress si de probleme personale , de probleme de astfel de naturĂ€. Bine inteles cĂ€ filmele prin realizatori lor, au in intentii si scopuri diferite, in asafel incit valoarea artisticĂ€ nu stĂ€ mereu ca prioritate sau premizĂ€in in procesul de creere a unui film. Prin Ursi, Germania pune semne; sunt semne politice care ajutĂ€ la urma urmei si la fardarea propriei imagini. Cu dezamĂ€gire trebuie s-Ă€ recunoastem cĂ€ la aceastĂ€ atitudine PopicĂ€ (dela pop cultur), sub care se desfĂ€soarĂ€ festivalul , s-e potriveste totusi foartebine acest Establishment politic, care din pĂ€cate cistigĂ€ din ce in ce mai multĂ€ putere de decizie, chiar si in domeni unde nu ar avea ce cĂ€uta . Berlinalele din anul acesta au fost deschise personal de cĂ€tre primul ministru Gerhard Schröder, care scurt timp dupĂ€ acordarea premilor, a efectuat o vizitĂ€ in Turcia, unde a prezentat deschis pozitia angajatĂ€ a Germaniei pentru intrarea Turciei in Comunitatea EuropeanĂ€. Dorin Bregu student in Hamburg la scoala superioarĂ€ de ArtĂ€ VizualĂ€ . 24 Martie 2004 |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy