agonia
english

v3
 

Agonia.Net | Policy | Mission Contact | Participate
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special

Poezii Românesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texts by the same author


Translations of this text
0

 Members comments


print e-mail
Views: 5313 .



Pe marginea Berlinalei
essay [ ]
Politica in filmul European actual

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
by [dede ]

2004-06-02  | [This text should be read in romana]    | 



Cind s-e vorbeste despre o „EuropĂ€ unitĂ€â€œ, in Germania , de cele mai multe ori se vorbeste cu o notĂ€ plinĂ€ de Optimism. Este de inteles cĂ€ ori ce om cu un anumit grad de intelect, prin afirmatile sale referitor la acea „EuropĂ€ unitĂ€â€œ, nu vrea sĂ€ de-a credintĂ€ acelor ideei reactionare, care circulĂ€ totusi destul de des sub forma de „Teori jurate“ (Verschwörungstheorien).
Este paradox, privind in trecut, s-À observÀm cÀ acest Entuziasm si optimism fatÀ de Innoiri si modernizÀri, nu este ceva tipic pentru aceastÀ tarÀ, respectiv continent; si m-Àlimitez sÀ-dau ca exemplu doar aceea lipsÀ de rezonantÀ pe care a cunoscut-o in America anilor 50-60 din secolul trecut, acea formÀ de teatru care in Europa acelor ani s-e bucura de-o mare actualitate; Teatru Absurd. Acel noninteres se explicÀ printr-o anumitÀ diferentÀ de stare de spirit. In America acelor ani nu exista aceea stare de spirit, care este des intilnitÀ in acele Piese de teatru Absurd, si anume, acel scepticism fatÀ de inovati si modernizÀri.
O anumitĂ€ surprindere m-a cuprins afliind cĂ€ un scurt metraj cu un Titlu lafel de scurt: „Un cartus de Kent si o pungĂ€ de cafea“ a cistigat ursuletul de aur din anul acesta. Spun lafel de scurt referindu-mĂ€ la posibilitatea unui titlu de film de-a oferi mai multe interpretĂ€ri, inafarĂ€ de cea placativĂ€ , tinind cont de cele douĂ€ elemente care definesc modul de interpretare al unui produs artistic; loc si timp, criticĂ€ socialĂ€ intrun stil realist (respectiv Neorealist): Regia: Cristi Puiu, Romania 2003.
Departe de acel sentiment de mindrie natoinalÀ care l-ar putea stiirni o astfel de veste, fatÀ de care eu cred cÀ sunt imun, am incercat s-À fac un anumit calcul pentru a obtine formula dupÀ care a functionat anul acesta aceastÀ binecunoscutÀ institutie GermanÀ: Berlinale.
Aproape cinsprÀzece ani dela, mai mult sau mai putin spectaculara terminare a rÀzboiului rece, ani in care din punct de vedere politic privind, in Europa si nu numai, s-au petrecut si s-e au in vedere o serie de schimbÀri. Toate aceste schimbÀri sunt, in functie de interese, sub diferite forme tematizate.
Paralel la Berlinale, in competitia celor mari , ursu cel greu l-a cistigat un film care impreunĂ€ cu „Cartusul de Kent si plicul de cafea“ al lui Cristi Puiu, mi-au inlesnit calculele in-a descifra regulile dupĂ€ care s-a desfĂ€surat festivalul anul acesta.
„Direct in zid“ (Gegen die Wand) este al patrulea lungmetraj al lui Fatih Akin. Akin este un tinĂ€r de treizecisiunu de ani, fiu al unei familii de Gastarbeiter din Turcia. Gastarbeiter inseamnĂ€ in Germania, acei emigranti care, in ani cincizeci-saizeci, au venit in Germania cu un contract limitat de muncĂ€, dar care in mare majoritate nu au mai (reusit? Si nu vreau sĂ€ exagerez) plecat innapoi. Chiar la adoua generatie, aceastĂ€ grupĂ€ socialĂ€ prezintĂ€ pentru actualitatea GermanĂ€ si nu numai (ci in mai toate tĂ€rile west europene) o problemĂ€ socialĂ€ complexĂ€; asa zisa ProblemĂ€ InterculturalĂ€. Akin a tratat in toate filmele sale(douĂ€ scurtmetraje, si un documentar inclusiv) aceastĂ€ problemĂ€, intrun mod foarte accesibil. „Direct in Zid“putem spune cĂ€ este un film in care spectatorul german este confirmat in pozitia sa de cetĂ€tean al unui staat crestin , cu un mare grad de interes si acceptantĂ€ in ceea ce priveste alte culturi respectiv alte forme de civilizatie. Referitor la aspectul artistic, filmul este nepretentios, imaginile pe ecran se desfĂ€soarĂ€ strict cauzal, si sunt subordonate elementului narativ al filmului, in asa fel in cit cu ajutorul sunetului, chiar si un spectator orb ar putea recunoaste acel pretins moment dramatic al filmului. Dialogurile, dupĂ€ continutul lor, nu reusesc s-Ă€ depĂ€seascĂ€ rolul lor pur informativ. (se tine cont cont cĂ€ limba- cuvintul poate avea trei aspectei diferite prin folosirea lor: Informativ, Estetic, Semantic.)
Acestor puncte critice nu-le am putea da o apreciere pozitivĂ€ decit in cazul in care ne-am orienta dupĂ€ aceea teorie egocentricĂ€ :„scopul scuzĂ€ mijloacele“. Invers privind nu ajungem decit la opozie afirmativĂ€ dar plinĂ€ de preconcepti, in care acceptanta ca privilegiu are un caracter de apartenentĂ€.
IntimplĂ€tor filmul lui Cristi Puiu, ca si „Direct in zid“ oferĂ€ spectatorului dela Berlin posibilitatea sĂ€-priveascĂ€ printr-o fereastrĂ€, unde vede o lume, despre care el stie cĂ€ existĂ€, dar foarte departe, si sĂ€ aibĂ€ un sentiment bun la gindul cĂ€ el nu are de aface cu asa ceva, si cĂ€ e scutit in viata lui, altfel plinĂ€ de stress si de probleme personale , de probleme de astfel de naturĂ€.
Bine inteles cÀ filmele prin realizatori lor, au in intentii si scopuri diferite, in asafel incit valoarea artisticÀ nu stÀ mereu ca prioritate sau premizÀin in procesul de creere a unui film.
Prin Ursi, Germania pune semne; sunt semne politice care ajutÀ la urma urmei si la fardarea propriei imagini.
Cu dezamÀgire trebuie s-À recunoastem cÀ la aceastÀ atitudine PopicÀ (dela pop cultur), sub care se desfÀsoarÀ festivalul , s-e potriveste totusi foartebine acest Establishment politic, care din pÀcate cistigÀ din ce in ce mai multÀ putere de decizie, chiar si in domeni unde nu ar avea ce cÀuta .
Berlinalele din anul acesta au fost deschise personal de cÀtre primul ministru Gerhard Schröder, care scurt timp dupÀ acordarea premilor, a efectuat o vizitÀ in Turcia, unde a prezentat deschis pozitia angajatÀ a Germaniei pentru intrarea Turciei in Comunitatea EuropeanÀ.





Dorin Bregu student in Hamburg la scoala superioarÀ de ArtÀ VizualÀ
. 24 Martie 2004

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. poezii
poezii
poezii  Search  Agonia.Net  

Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Privacy and publication policy

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!