agonia
english

v3
 

Agonia.Net | Policy | Mission Contact | Participate
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special

Poezii Românesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texts by the same author


Translations of this text
0

 Members comments


print e-mail
Views: 3483 .



Cain & Abel
personals [ Thoughts ]
despre discriminare

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
by [concept ]

2007-08-14  | [This text should be read in romana]    | 



‘Și a căutat Domnul spre Abel și spre darurile lui, iar spre Cain și spre darurile lui n-a căutat.’

De ce s-a petrecut această discriminare evidentă? De ce God All Mighty s-a arătat interesat de oile lui Abel mai mult decât de cerealele lui Cain? Să cântărească regnul animal mai mult în ochii atotvăzători ai Divinității decât regnul vegetal? Nu cred.

Totul a fost calculat. Dumnezeu a dorit întâmplarea acestui episod biblic pentru a lăsa un mesaj moralizator pentru întreaga omenire. Cineva trebuia sacrificat în acest plan. Se pare că Abel a fost ghinionistul... sau Cain, depinde din ce unghi alegi să privești drama.

După cum se știe, Cain a fost cel care a avut ideea de a aduce jertfă lui Dumnezeu. Cum de i-a trecut prin minte o asemenea inițiativă lăudabilă? Mai mult ca sigur, iubirea față de Cel de Sus l-a inspirat. Deși, după propria-mi experiență, astfel de gesturi nobile sunt făcute pentru a masca lipsa iubirii.
Pe atunci nu exista copyright. Ca orice frate mai mic, Abel l-a imitat pe Cain în ritualuri. Dar, în loc de roșii, castraveți, cartofi sau usturoi, Abel își măcelărea oile întâi-născute pentru a le depozita pe jertfelnic. Care dintre cei doi frați depunea, oare, un efort mai mare în procesul de sacrificare? Abel. Din acest motiv, probabil, Dumnezeu a decis să-i acorde mai multă atenție.

Cum putea să reacționeze Cain în fața acestei discriminări? Dumnezeu îi survola altarul fără a poposi câtuși de puțin în fața jertfelor sale vegetale. În schimb, în dreptul ovinelor căsăpite de Abel, God se oprea un timp îndelungat. Evident, Cain s-a întristat, fiind măcinat în interior de invidie. ‘Cu ce e mai bun Abel decât mine?’ s-a întrebat, foarte probabil, în mod justificat. ‘De ce Dumnezeu își oprește norul călător doar în dreptul stânei lui? De ce nu poposește, ca-n alte dăți, și deasupra ogoarelor mele?’ sunt reproșuri cărora o Divinitate cât de cât echidistantă nu ar fi avut ce să răspundă.

Dumnezeu nu putea rămâne, în ochii posterității, indiferent față de suferința lui Cain. Deși îi știa invidia, God l-a întrebat inutil pe Cain:

‘Pentru ce te-ai întristat și pentru ce s-a posomorât fața ta?’

Cain a fost înțelept și a tăcut. Nu e bine să ceri socoteală lui Dumnezeu. O poți încasa destul de rău…

În vremurile Genezei, primii oameni nu aveau la dispoziție mijloace de a se distra, de a-și alunga gândurile negre. Astfel, fără a fi capabil să-și defuleze cumva frustrările, Cain dezvoltă o ură fără margini față de fratele său. După ce aceasta a intrat finalmente și în sfera patologicului, a urmat chemarea:

‘Să ieșim la câmp!’

Dumnezeu a jucat cartea neutralității, deși Cain era mult mai voinic decât Abel. De ce nu a intervenit pe durata răfuielii? De ce a lăsat ca un fratricid să umbrească începutul de istorie a omenirii? Pentru că a ținut să lase un mesaj moralizator…

În fiecare dintre noi se ascunde un Cain, se ascunde un Abel. Dacă civilizația nu ne-ar înlănțui impulsurile iraționale, am ucide pe toți cei pe care-i invidiem sau (mai rău) am fi uciși de cei care ne invidiază.

Mesajul e puternic. Dar tot nu-mi explic discriminarea de ordin afectiv pe care Dumnezeu a practicat-o. Nu pot să nu mă întreb: oare Dumnezeu nu o practică și azi? Oare nu-și afișează 'nemărginita' sa iubire doar față de unii dintre noi, în timp ce pe ceilalți îi tratează cu indiferență (în cazul cel mai fericit)?

.  |










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. poezii
poezii
poezii  Search  Agonia.Net  

Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Privacy and publication policy

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!