agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2009-03-23 | [This text should be read in romana] |
DAN IONESCU, Vis Visus sau forța visului.
Poeme, cu un Cuvânt înainte de Dan Cristea. Craiova, Editura Scrisul Românesc, 2008, 104 pagini. Aflat la a cincea apariție editorială, girat – încă de la debut – de autoritatea critică a lui Dan Cristea, Dan Ionescu se prezintă – și de această dată – cititorilor ca un poet foarte matur, convingător mai ales prin poezia de idei pe care o practică, indiferent dacă sursa inspirației sale se află în propria biografie, în lumea fascinantă a bibliotecii (cel mai adesea), în texte biblice de maximă semnificație, în aliajul (atât de viu) între vis și realitate. „Important, / – spune poetul – pentru a gusta fericirea fără margini a stării de vis, / este să nu imporți geometria lumii reale / în spațiul oniric“ (protecție absolut necesară). Deloc întâmplător se fac referiri în texte la Gorgias Leontinul (485–376 î.Hr.), autor al unui tratat filozofic, Despre natură, Aristip din Cyrene (435–355 î.Hr.), discipol al ui Socrate, preocupat de etică și de mulțumirea sufletească, Titus Lucretius Carus (95–55 î. Hr.9, autorul cunoscutului poem filozofic De rerum natura de care se apropie nu numai prin preocuparea de a alcătui un discurs al esențelor din lucruri, dar și prin stilul limpede, echilibrat, armonios, contaminat de lectura textelor clasice până într-atât încât „între vis și limbaj / nu va exista vreo nepotrivire“. Între toate, confruntarea decisivă pare să fie aceea dintre limitat și ilimitat. Astfel, o limită ar fi propriul corp material care „asimilează prin simțuri aspectul“, apoi limita relațiilor care, odată ce se lasă definite, se opun armoniei născute din dragoste, gândul / rațiunea ca limită în calea VISULUI creator, cu „riscul de a rămâne în pragul tainei“; zădărnicia „însăși e limita dorinței”, iar destinul – ultima limită ce se încearcă a fi descifrată. E o poezie grea de sensuri, dar nu mai puțin elaborată de un creator experimentat și perfecționist. În poemele inspirate din copilăria și tinerețea sa accentele elegiace sunt suficient de apăsate, ceea ce nu exclude caracterul explicit de meditație filozofică și pasiune erotică, ce îmbracă uneori forma dramatică a rolurilor, constituindu-se ca o lirică a măștilor, cu folosirea firească a simbolurilor și a sugestiei muzicale, transparența imaginilor, limbajul de aleasă noblețe și sobrietate. Dinu Mirea, în revista Pro-Saeculum, Nr. 2 / 2009
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy