agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2007-04-05 | [This text should be read in romana] |
Acest text a fost postat, ca eseu aniversar, în urmă cu aproape doi ani și jumătate, pentru un om drag nouă, celor care am avut privilegiul de a-i fi citit poeziile … Nicolae Paul Constantin, despre care, am aflat astăzi, că a ales să ne golească lumea de prieteni… Anul acesta ar fi împlinit 27 de ani… Un destin nedrept pentru un poet genial!
Dumnezeu să-l odihnească în pace! Nicolae Paul Constantin - „Sunt cel ce sunt și îmi ajunge versul” personale [ ] - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - de Anda Andrieș [andakim] 2004-09-29 | | „Sunt cel ce sunt și îmi ajunge versul” [Ecce homo] "Nu vreau un drum pe care să cerșesc, Ci dați-mi doar cenușile iubirii Când din adânc mă mustră trandafirii Și grotele plăcerii mă jelesc. Cu ochii plini de rănile uimirii Nu vreau nimic, decât să simt cum cresc Sub urmele acelor ce pășesc, Deși n-o știu, prin funzele gândirii. Deși cerșit-am lucrurilor mersul, Acum sunt împăcat. E mai ușor Să știu că port în mine universul. Chiar dacă simt în inimă un dor, Nu aș schimba, să fiu în locul lor. Sunt cel ce sunt și îmi ajunge versul." Poate-și dorește, poate nu, în degringolada sufletului său bântuit de fantomele copilăriei pierdute, copilărie rătăcită în vestigiile anodine ale unui timp curbat în sine, într-o lume veșnic incertă și agresivă…să devină „copilul lunii”. Trecând cu pași serafici pe sub bolțile uimirii de sine, invocându-și obârșiile lui și de ce nu ale noastre așa cum spunea Brâncuși :”cine nu mai e copil înseamnă că a murit de mult…” poetul poate redeveni copil… Dar iată una dintre Parce glosând la căpătâiul pruncului luminii crepusculare, prunc ce va să vină, scăldat în feeria tristă a lunii: [Descântec de leagăn] "- Nașterea să-ți fie scrisul Iar copilăria visul, Și-n adolescență treacă Inima-ți de dor săracă. - La maturitate, când De frumos vei fi plăpând, În iubit să-ți fie soarta Cu femeia, vinovata, Și să-ți fie inima Lacrimă-mplântată-n stea. - Bătrânețea, ca un cânt Trist, să-ți vină din pământ, Fericit fiind, prin moarte, Că vei trece mai departe." Si așa fu, cât privește scrisul și mai ales copilăria, lait-motiv perpetuu regăsit în reveriile sale, chiar dacă nu explicit: [Stare] „Copilăria-mi toarnă albine moi în trup, Îmi scutură copacii lungi frunzele pe pleoape, Cu moartea și cu viața în cârcă sunt un stup În care vii dorintă cu pași călcând pe ape. Veninul e mai dulce nemaiputând să scape, Pe buze port un fulger plăpând ca un abis, Ca un ochean privirea te-aduce mai aproape Deși la mii de leghe te-ai rătăcit în vis. Cusută cu petale lumina prinde fluturi Când eu la braț cu zarea prin parcul tău vin iar, Închid în turnul clipei albastrele săruturi Și trupul primăverii îl torn într-un pahar. Cu hohotul tăcerii sub piele ard spre tine, Îmi forfotește ceața sau norii prin cuvânt, Þin inima furtunii în palmă și mi-e bine Pe țărmul depărtării să te adun din vânt. » Copilăria? Da, dar de copil teribil, căci scrisul lui, deja împlinit, matur, uimitor de rotunjit în sine, atât cât privește „forma” ce trădează un lung travaliu fecund printre maeștrii săi înainte-mergători, cât și conținutul profund încărcat de sensuri. Calități complementare care-l impun drept un condei ce ar onora, cu prezența lui, orice grup literar ce l-ar avea ca oaspete. Dăruit din plin cu har din generozitatea divină, debordând de talent și inspirație, Moonchild are acea puțin întâlnită abilitate de a transpune, cu surprinzătoare jerbe de metafore, lucruri altcum comune pentru un ochi indolent. Ca în acest pastel remarcabil: [De toamnă] „Sărut călcâiul frunzelor, e toamnă, Culorile, în cârje, trec pe drum Și-abia dacă mai pot vedea prin fum O ghilotină-n cer, ce mă condamnă. Din ochiul meu, un înger subnutrit Peste obraz mi se prelinge, iată, Și-ntr-o uzină inima-i schimbată Să fabrice dințate roți - de mit. Albinele se sinucid în stup... O spadă este cerul azi și-mi pare C-o să despartă sufletul de trup. Și fluturii se zbat prin felinare Iar eu, crucificat de-o întrebare, Aștept din carnea clipei să mă rup. » Vorbeam de profunzime, desigur și aceasta dusă până la gravitatea sapiențială, dar lipsită de acea morgă care însoțește de regulă astfel de dubitații. Îmbrăcate într-o curgere firească, naturală, a versului său (vers ce ar descumpăni pe orice Zoil de cafenea, vânător de noduri în papură) întâlnim concluzii pline de amărăciune, relative la înstrăinarea individului de propriul său suflet, ca în:[Pastel 2004] „Azi omul funcționează cu cartele Și Soarele doar dacă-i pui benzină, Lumina face tumbe frumușele Păstrând mirosul greu de naftalină. Sunt păsările prea mecanizate Au microprocesoare sub aripă, Pe Dumnezeu îl poți primi în rate Dacă ai bani și vrei să faci risipă. Producția de îngeri e în floare Sunt foarte căutați pentru export, Hitler și Stalin, gata de clonare Așteaptă liniștiți să între-n port. Când Luna, cu valoare de un ort, Se prăbușește ruginind în mare...” Conjunctivul existenței, cu dualitătile ei paradoxale, cu ambiguități adesea greu de asimilat, îi dă prilejul unui foarte reușit poem care amintește, prin ton, de faimosul „If” al lui Kipling, poem construit într-o interesantă formulare antitetică: [Să fii] „să fii atlant și să îți fie sete ! să vrei să zbori și aripi să nu ai să te târăști fiind de fapt sticlete să strălucești fecund în mucegai să stai pe loc în alergare prins și boala să îți fie antidotul învingător, să fii mereu învins abia născut să ți se spună “mortul” să te iubești urându-te mereu să ai prieteni în singurătate ateu fiind să crezi în Dumnezeu bătrân, să fii copilul care poate să fii ursuz cu zâmbetul pe buze să fii timid și să nu ai rușine (după ce ai iubit-o să refuze) ziua de ieri că azi a fost de mâine să faci avere risipind bănet și să te urci la vale (asta-i veche) să ți se spună: ești băiat deștept... să amuțești puțin de o ureche să fii bogat și să cerșești în piață să cauți adevărul în minciuni să spui că noaptea e o dimineață și logica – o casă de nebuni !” Destinul poetic, resimțit ca o fatalitate, îi dă prilej de reflecții scurte și dureroase de acceptare a acestuia, într-un lucid discurs al înstrăinării de real: [Elegie fără drept de apel] „Mor anii mei ghilotinați de cer, Își pun fularul orele, vai mie!, Stigmatizat de vrăbii, mă ofer La Cina cea de Taină chezășie. Sub pașii mei, rotindu-se-n inele, Mi-au degerat tăcerile pe rând, În locul lacrimilor plâng zăbrele Și Îngerul repetă “în curând”. Cuvintele-și înfig în mine colții, Dar țipătul, cristalizat, nu poate Să îmi deschidă lacătele sorții, Sunt bicuit de stele înghețate... În loc de inimă un spasm de cuie Îmi bate cu tic-tac-uri de tămâie!” Dar ce să mai spunem de acest filigran de cuvinte, desenând în arcuiri aeriene deloc sintagmatic, imagini de o rară frumusețe și sugestie: [Jurnal de bord] „Aștept în carne să-mi apună norii, Iar carnea să se facă ploaie gri. Lovit de vâsla lor, vreau toți cocorii Să-și lase-n mine țipete-făclii. Să plângă-n mine stelele și luna Din vid s-o pot sorbi ca pe un vin. Fachir timid, să îmblânzesc furtuna Și să o pun să-mi ardă în destin. Aștept la o răscruce a luminii Un clopot pârguit de vânt și zloată. Un timp pe cer când singuri doar delfinii Vor îndrăzni din aripi să mai bată. Un timp în care teii, arși pe ruguri, Își vor țipa durerea-n fiecare. Aștept în locul inimilor struguri Să bată cu tic-tac-uri de visare.” Ce crede despre sine acest ingenuu al poeziei asumate până la stingere, în combustiile avide ale gândului? Nu numai ce crede, dar ce i s-a și întâmplat: [Autoportret] „Eu am trăit vetust ca un incendiu Transfigurat fatal de insomnii, Am îngropat în carne veșnicii Convins fiind că moartea-i un remediu. Purtând pe umeri un banal asediu, Tras la rindea de îngeri purpurii, Am deflorat albastre galaxii Trecând, fără să știu, prin Evul Mediu. Amanetat de stele, am crezut Că sunt copilul formelor perfecte Sorbind, prin porii sufletului, lut. Însă izbânda-i plină de defecte Și teama mea speranțe a băut Din cupa unor lacrimi imperfecte.” De remarcat și nota ironică, adesea prezentă în multe din poeziile sale, ca un fel de secretă și elegantă răzbunare față de tributațiile dezamăgitoare ale unei lumi confiscate de mercantilismul frust si acaparator, de lipsa jubilantă de spirit, de perspectiva dezumanizării programate prin atotputernicia locoteneților hămesiți ai oportunității: [Viitorul care a-nceput] „Ridică ignoranță să faci musculatură lume în care sunt, contemporană. Pune-i culturii botniță și vamă pentru profit de mare anvergură. Pe-o scară a valorii, subumană, ridică steaua ta de plastic - și fă speculă cu îngeri în cutii. Pilule, să putem scăpa de teamă. Electrocasnice pentru plăcere și pentru boli infuzii de tăcere. Adio sentimente: trăiți, muriți, bye-bye... Dar dacă vrei și Ziua de-’Nviere, clonează-te și prinzi și alte ere… Copii nici nu mai trebuie să ai.” Iată, în aceeași notă, și o replică destul de acidă la adresa celor ce confundă poezia (suprema lui credință și stare de a fi) cu un pomelnic de noțiuni înșirate după tipicul loteriei dada, veche de aproape un secol, dar resuscitată bouche-a-bouche, pentru a o afișa, cu pretenția unei sumețite modernități, drept Cucoană Mare: [Guzganii] „Nonsensul zace în duplicitate Cu poezia marilor guzgani, Lumina iar le bagă bețe-n roate Și timpul dă în ei cu bolovani. Cotcodăcesc iluzii agățate De eșafodul miilor de ani, La subsiori au stele croșetate, Sunt niște surferi în leviatani. În ei miroase versul a incest, În ei neantul stă în uniformă Amanetat de ultimul arest. Mitraliați de câte o reformă Le pare învechit cuvântul “formă” Spunând că poezia-i un protest. (Ps. Nu e decât un test.)” Mai la urmă, dar nu în ultimul rând, tema iubirii, din care uneori transpare o ușoară neîncredere, venită nu din exercițiul eșuat al actului ca atare, ci din anticiparea lui platonică, evaluată ca eșec indubitabil: [De iarnă] „Cu pașii tăi pe tencuiala Privirii mele vreau să treci, În aer sprijinind, cu mâna, O pasăre cu aripi reci, Să mă strivești, și făr’ de milă Prin ochii mei rămași orfani Să îți petreci piciorul candid, Ca îngânarea dintre ani, Să poți să fii dușmanul care Mă ceartă din iubire doar, Femeie ce îmi porți amarul Prin trupul unui gând hoinar.” Deși, pe alocuri, invocarea iubitei și transfigurarea ei în spațiu liric ar putea fi o soluție tămăduitoare, ca în această [Fugă imposibilă]. „Hai să fugim din timp și din prăpăd, Iubita mea, cu ochi bătuți în cuie. Să luăm cu noi mirosul de gutuie Și ceața unor mâini ce nu mai văd. În loc de sentimente, mii de fluturi Or să ne crească-n sufletul ucis. Hai să plecăm, să ne urcăm în vis Pe-o scară de petale și săruturi. Dar tu nu vii... Căci nu mai e rentabil Să fii romantic, îngerii să-i bei Din cupele mirosului de tei. Mai bine-ți pui o zgardă la lumină Spui tu. Și simt un gust de chei: Parc-am băut din ochii tăi rugină.” Să nu trecem ușor peste această subtilă trăire a actului dragostei, care dă prilej de rare rezonanțe sufletești și strălucitoare imagini poetice: [Oglinda] „Cădeau albastre ore, ca picurii, în tine - Te-am dezbrăcat, ușor, c-un zumzet de albine, Þi-am sărutat călcâiul și ți-am sorbit tăcerea - În sânul tău plăpând mi-am ancorat durerea, Încât mușcam, cu milă, din merele candorii Privind în ceașca lumii cum trec în zbor cocorii, Cum vin înaripate dorințele, pe rând - În tine, ca o ceață, aud un zeu cântând, Cum, spart în cioburi, trece prin golul dimineții Sorbind din lucruri bruma amară a tristeții - Veneai, cu pași naivi, prin iarba sibilină A verii (sau a toamnei) c-un sunet de lumină, Tăind în mine, albe și negre, noi imagini Când eu, în ochiul tău, scriam albastre pagini, Când cerul, ca un șarpe, mă spânzura în vânt De blânda mângâiere a unui trist cuvânt – Când ceasuri rătăcite băteau întortocheate, Când clopote cețoase strigau “opacitate”, Când păsările nopții opreau îndepărtarea - Astfel te văd oglindă, sorbind din mine zarea.” Să fie un impuls narcisiac poezia de mai sus, se insinuează o întrebare de final? Poate! Dar Narcis are un portret prea sugestiv și fermecător ca să nu-l confundăm cu o iubită în carne și oase! Si totuși, continuând lectura, îndoiala începe să ne bântuie…astfel încât ne punem întrebarea: cine să fie această iubită, imaterială ca însuși cântecul corbului?: [Pasărea] „Ființă-n noaptea mea de stele, Te-ai așezat pe geam ușor, Și-n dialectul „nevermore“ Mi-ai croncănit printre zăbrele, Ușor te-ai așezat pe mîna Cea care-și zice scriitoare, Lăsînd în inimă furtuna Și în cuvinte disperare, Frumos, peste privirea mea Te-ai așezat fiintă, tu Cu pana decantată-n stea, Rotundă, cum e lacrima, Chiar între da și între nu, Și-n dialectul „nevermore“ Mi-ai croncănit ușor, ușor...” Să fie EA, amanta neagră a veșniciei?: [Moartea cu silicoane] „Ce pulpe are Moartea, sidefii, și niște sîni cu-n silicon ciudat! Doamna cu coasa s-a modernizat: la gît poartă trei rînduri de stafii. Pe deget are, ca inel, Pămîntul... Azi Moartea este star de cinema! Are în conturi viața mea și-a ta și-n limuzine-și lăfăie șezutul. Pozează, în reviste, dezbrăcată și toți bărbații-o vor la ei în pat. Și la femei are succes: arată - spun dînsele - atît de-adevărat, și se menține-ngrozitor de bine (la ce Dietă are de-ndurat!)” Oare ei să-i scrie această tandră [Scrisoare]? „Acum îți scriu, când ning pereții, Când plâng icoanele-n altar, Când ni se sinucid poeții Sorbind tăcerea din pahar, Îți scriu acum, când fiecare Își construiește mori de fum, Când moartea e o încercare Din care vom scăpa oricum, Când iei pe credit un cuvânt, Când vindecarea nu se poate, Când fără milă, un mormânt Vorbește despre libertate, Îți scriu arzând, ca un incendiu în care dorm albastre ploi, Când lacrima e un remediu Și mântuirea suntem noi.” Nu putem ști, căci tăvălugul neîndurător al vremii și realității, amorțește în morbide absinturi o sensibilitate îngenuncheată și îl fac pe acest „copil al lunii” să plasmodieze amar: [Sonet] „Din trupul meu îndoliat, guzganii Își fac palatul Morilor de Vânt. Mă sprijin, ca-ntr-o cârjă, de mormânt Și îmi sărut pe gură toți dușmanii. Alcoolul proaspăt al nefericirii Îl sorb, absent, din cupele iubirii, Tot gâdilând, la subsiori, o stea. Flirtez cu spaima și cu nebunia Să moară de necaz melancolia, Când, din buric, dansează viața mea. (S-au trotilat regretele și anii Venind în barul sufletului meu... Un bar de moarte, unde Dumnezeu Își cheltuiește, pe nimicuri, banii.)” Sigur că, altcum decât caleidoscopic, ar mai fi multe de spus, legat de configurația lirică a acestui poet de excepție, cu o tușă aparte în exercițiul său literar. E nevoie, pentru a-l reliefa în adevărata lui dimensiune, de recenzentul competent, în măsură a face acest lucru. Motiv pentru care vă rog să citiți eseul Mariei. http://www.poezie.ro/index.php/essay/88410/index.html Nu putem încheia fără a cita acest inspirat pastel, intitulat „Pe pereți”, ca un fel de „finis coronat opus” a ceea ce se poate exprima, în toată împlinirea, talentului său: „Merele au început să facă pui iar verdele s-a albăstrit, în vară, lumina are-un gust ca de gutui și, tras pe roată, sângele coboară între miresmele acestei vieți cu șaua pusă, plină de candoare, când herghelia-mi paște pe pereți fantoma unei fugi amăgitoare.” In fine, în alt „Sonet”, vorbind ca un teribil dezamăgit, consemnează: „Abis carnal, vertij de juisare Al cântecului risipit în vânt. Mi-au mai rămas doar rănile - veșmânt, Mi-a mai rămas iubirea - nepăsăre. Din tot ce sunt, doar fumul de țigare Va povesti prin câte am trecut. Și câte am pierdut și câte m-au durut În viitorul meu de întristare. Voi nu puteți, străinilor, să știți Ce se ascunde sub absurda mască A versului pe care îl citiți. Nu știți, din ironie, cum îmi cască De nepăsare îngerul și-mi spune: “Nu are rost să mai trăiești, nebune.”” Nu mai știm care personaj rostește, în anumite momente grele ale vieții sale, această rugă: „Tine-mi, Doamne, în viață toți prietenii! Nu-mi goli lumea de ei! Am nevoie de certitudini!” Așadar, dragul nostru prieten, nu ne goli lumea ci păstrează-ne atât de necesara certitudine că, într-un spațiu chinuit al „neamului nevoii”, solitari ingenui ca tine sunt o șansă de a da alt chip neantului… ------------------------------------------------------------------------- |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy