agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2004-03-01 | [This text should be read in romana] | Submited by Bogdan Gagu
Lumea politicului
Istoria nu se desfåÈ™oarå automat È™i nici numai datoritå unui impuls originar. Existå o necesitate internå, care activeazå continuu sub toate formele de viaÈ›å È™i de culturå. Prin ce mijloace se dezvoltå viaÈ›a istoricå propriu ziså? Care este instrumentul ei? Unii au gåsit arta, È™i au conceput o justificare esteticå a istoriei, alÈ›ii È™tiinÈ›a, È™i s au limitat la orizontul pozitivismului. Nåscociri ale filozofilor È™i ale altor iluzioniÈ™ti, astfel de concepÈ›ii n au nici o bazå realå. Gînditorii își închipuie cå mersul lucrurilor are vreo legåturå cu avînturile gîndirii sau cå s ar putea ridica realitatea la nivelul spiritualitåÈ›ii. Cînd citeÈ™ti cîte un filozof spiritualist È™i l vezi vorbind cu atîta nevinovåÈ›ie despre procesul de spiritualizare crescîndå a realului, despre o soluÈ›ie finalå în spirit a întregii lumi sensibile, te întrebi, tu care ai umblat cu ochii deschiÈ™i printre muritori È™i lumea care moare, ce rost vor avea aceste elucubraÈ›ii È™i cum de este posibilå atîta gingåÈ™ie meditativå în creierul È™i inimile unor oameni? Filozofii gîndesc ca È™i cum pe påmînt n ar exista politica È™i oamenii politici, ca È™i cum politicul n ar fi un aspect central al vieÈ›ii È™i instrumentul adevårat al istoriei. O istorie a spiritului nu este istoria. Aceasta înglobeazå o realitate mult mai mare. Chiar dacå nu existå aspect istoric fårå un anumit grad de participare la spirit, repartizarea elementelor biologice È™i spirituale nu se face într un echilibru armonic. ÃŽn omul politic triumfå sîngele. ÃŽnseamnå cå el nu i în nici un fel o realitate spiritualå? Cine ar zice o?! Decît, ea nu i este constitutivå. Pentru omul politic, spiritul este un lux necesar, pentru artist, o substanÈ›å. Viziunile filozofice care privesc spiritualizarea totalå ca o încoronare finalå a devenirii sînt nedrepte cu politica. Ele o considerå ca o treaptå elementarå în evoluÈ›ia spiritului, iar nu ca o formå esenÈ›ialå, constitutivå, a istoriei, paralelå È™i coexistentå cu ultimele înålÈ›imi ale spiritului. Politica — înÈ›elegînd atît valorile ei, cît È™i pe omul politic — se înrådåcineazå în viaÈ›å mult mai profund decît spiritul. Cåci politicul exprimå È™i serveÈ™te valorile vitale, pe cînd spiritualul creÈ™te în rågazurile vieÈ›ii. ConcepÈ›ia monolinearå a istoriei absolutizeazå un singur principiu, cåruia îi sacrificå toate conÈ›inuturile reale È™i concrete. Idealismul, ca È™i pozitivismul, s a întrecut în a batjocori devenirea. Nu datoritå idealismului a înÈ›eles Hegel istoria, ci iraÈ›ionalismului, nemårturisit dar prezent în toatå viziunea sa. ComparaÈ›i înÈ›elegerea sa istoricå perspectivei pozitiviste a lui Comte È™i veÈ›i remarca fadoarea teoreticå a ultimului È™i bogåÈ›ia nuanÈ›atå a întîiului. Istorie È™i iraÈ›ionalism nu sînt termeni identici, ci corelativi. Istorie È™i raÈ›ionalism înså — nu se întîlnesc decît undeva la periferie, tangenÈ›ial. Etica, axiologia, raÈ›ionalismul determinå o lume nåscutå deasupra devenirii, o sferå a spiritului normativ, pe care o råstoarnå de cîte ori poate instabilitatea agresivå a devenirii. Spiritul normativ se închide, cu toate valorile lui transvitale din care își extrage anemia, într o regiune stråinå vieÈ›ii È™i încearcå så i impunå forme, pe care ea le primeÈ™te pentru a le abandona. Valorile, în tendinÈ›a lor de a se autonomiza de viaÈ›å, se constituie în zonå aparte, creîndu È™i o bazå raÈ›ionalå, pe cea vitalå pierzînd o. Astfel, nu existå în fond decît o axiologie raÈ›ionalistå. ªi etica se simte bine numai pe fundamente raÈ›ionaliste. Vitalismul, punînd accentul pe imanenÈ›å, a suprimat dualismul, adicå reazemul teoretic al eticii. Devenirea a fost astfel reintegratå în drepturile ei, adicå în rosturile ei de a crea È™i distruge fårå nici o råspundere. Toate viziunile de viaÈ›å care dezvåluie sensul imanent al vieÈ›ii atribuie un loc foarte mare politicului. Nu existå, dupå economic (care e de fapt un sclav al lui), un domeniu care så aibå mai mult caracterul de a fi în lume decît politicul. Imanentismul lui explicå de ce sufletele pline de ardoare religioaså, adicå arzînd de dorinÈ›a de a ieÈ™i din lume, l au dispreÈ›uit È™i au våzut, cu drept cuvînt, în activitatea politicå preocuparea, dar mai ales tentaÈ›ia, ce te leagå atît de mult de pasiunile È™i vanitåÈ›ile påmîntului. ÃŽntre religie È™i politicå nu este mai multå legåturå decît între un sfînt È™i un primar. Omul s a simÈ›it totdeauna mai bine soldat decît înger. Asta înseamnå cå refuzå fericirea… Dacå omul politic este mînat de forÈ›e instinctive È™i råspunde unei voci a sîngelui, atunci el nu poate fi decît prizonierul voluntar al acestei lumi. Imperiul sîngelui este imperiul lumii noastre. Cu cît cineva are mai multe aderenÈ›e la lumea asta, cu atît este mai politic. Cînd într un om se concentreazå dorinÈ›e de dominare È™i se organizeazå pentru o ascensiune individualå, dar înspre o finalitate colectivå, ele îl lanseazå în viaÈ›a politicå. Instinctele individuale cele mai rapace È™i mai ariviste, combinate cu un interes obiectiv, determinå configuraÈ›ia omului politic. Acei care n au decît instincte tari, fårå acest interes obiectiv, nu pot fi niciodatå mai mult decît tirani sau, în cazul cel mai bun, aventurieri. Problema atît de ståruitoare, care se pune conÈ™tiinÈ›ei cetåÈ›enilor obiÈ™nuiÈ›i: cum pot fi oamenii politici în generalitatea cazurilor atît de corupÈ›i, cu un interes atît de redus pentru treburile cetåÈ›eneÈ™ti È™i cu atît de mare slåbiciune pentru ei înÈ™iÈ™i — aceastå problemå își are o explicaÈ›ie mult mai simplå decît pare. Sînt anumiÈ›i oameni care au în ei numai un impuls politic, care se dezvoltå È™i activeazå independent de vreo altå finalitate decît el însuÈ™i. Socotelile publice intereseazå numai ca un cadru al gustului politic. FrecvenÈ›a acestui impuls, ce råmîne în sfera reduså a subiectivului, este mult mai mare decît se crede. Toatå ploaia de oameni politici pe care i a lansat democraÈ›ia aparÈ›ine acestui gen de egoiÈ™ti minori, care aspirå la celebritate pentru ca apoi anonimatul så i înghitå È™i mai amarnic. Regimul democratic, cu al såu sistem parlamentar, dînd posibilitatea fiecårui cetåÈ›ean så participe activ la viaÈ›a publicå, a dezvoltat latura meschin politicå din fiecare individ, o megalomanie a omului. Rezultatul a fost cå democraÈ›ia a scos la ivealå o serie de talente È™i, în întreaga lume, doar douå trei genii politice. Un mare geniu politic trebuie så fie prin excelenÈ›å un dominator. Dacå È™tie È™i nu poate comanda, n are nici o valoare. DemocraÈ›ia, admițînd controlul È™i intervenÈ›ia din afarå în actele È™efilor, le anuleazå orice prestigiu mistic È™i i încadreazå în rîndul muritorilor, explicîndu le ridicarea numai prin È™anså. Fluxul È™i refluxul destinelor nu este våzut în funcÈ›ie de vreo chemare intrinsecå, ci de accidentul întîmplårilor exterioare. Ultimul om mare al democraÈ›iei a fost Clemenceau. Dar faptul nu este de o semnificativå ironie, cå el È™i a valorificat geniul printr un regim cvasiautoritar, cå lumina lui a crescut din umbrele pe care råzboiul le a întins peste democraÈ›ia francezå? Clemenceau a avut toate calitåÈ›ile marelui dominator: iubire pasionatå pentru o comunitate, dar dispreÈ› faÈ›å de oameni; cinismul forÈ›ei; cultul succesului È™i al riscului; nici o spaimå în faÈ›a tragediei È™i nici un fel de remuÈ™care. Marii dominatori care au suferit de o problemå eticå È™i au ratat destinul politic È™i istoric. Un Carol al V lea sfîrÈ™eÈ™te la mînåstirea Yuste în Estremadura, într o retragere voluntarå. ÃŽndoielile lui au apropiat amurgul hegemoniei spaniole, întocmai ca obsesiile religioase ale urmaÈ™ului såu, Filip al II lea. Filip al III lea a fost È™i mai mult un maniac religios. Regii Spaniei, din cauza interesului lor pentru alte lumi, au dus È›ara de rîpå, au închis o pe vecie gloriei. ÃŽÈ™i închipuie cineva pe Cezar sau pe Napoleon torturat de vreo problematicå eticå sau religioaså? Så låsåm glumele. Vor fi avut ei îndoieli de strategie. Dar unde i clipa aceea, ca s o izolezi din curgerea vremurilor, în care ei s au gîndit måcar la un strop de sînge vårsat pentru dorinÈ›a lor de glorie È™i au regretat petele roÈ™ii pe nimbul lor? ÃŽndoielile nu sînt demne de cuceritori. Oamenii politici din toate timpurile se aseamånå mai mult între ei decît contemporanii de instincte È™i preocupåri diferite. Un È™ef al unui trib de negri sesimte mai aproape de Napoleon decît Beethoven; chiar dacå ultimul l a înÈ›eles mai mult decît merita el. ÃŽntre Lenin È™i Cezar este mai multå afinitate decît între primul È™i oricare contemporan… literar. Viziunea tipologicå a istoriei ne învaÈ›å cå toÈ›i sîntem condamnaÈ›i a fi ceea ce sîntem. DeÈ™i aÈ™ fi înclinat a crede cå au existat în lume conchistadori ce È™i au „mîncat“ instinctele prin tåcerile bibliotecilor, ei n au putut fi înså de raså, din moment ce È™i au greÈ™it calea atît de esenÈ›ial. Numai acei oameni apucå pe cåråri greÈ™ite în viaÈ›å, care n au avut instinctele la înålÈ›imea chemårii lor. Cezar nu putea deveni înÈ›elept È™i nici Napoleon poet. Sau își poate închipui cineva un filozof dictator? Un filozof nu poate fi decît… preÈ™edinte. Ceea ce înseamnå cå instinctul politic al omului scade pe måsura micÈ™orårii ethosului agresiv. Nu poÈ›i fi dotat politiceÈ™te, dacå nu eÈ™ti asimilat naiv timpului. ConÈ™tiinÈ›a filozoficå se naÈ™te din dezintegrarea temporalå. Omul politic tråieÈ™te în timp ca într o substanÈ›å. De aceea, momentul este cadrul lui temporal. Precum nu se poate gîndi fårå o anumitå independenÈ›å faÈ›å de timp, aÈ™a nu se poate acÈ›iona fårå o dependenÈ›å de clipele fugare. Perspectiva meditativå se adînceÈ™te de groazå în faÈ›a neantului temporal, de spaima de vidul clipelor, de nesubstanÈ›ialitatea lor. AspiraÈ›ia politicå nici n a auzit È™i nici n a bånuit vreodatå aceste probleme. Pentru adevåratul om politic, timpul este o stîncå. El curge numai pentru gînditori, fiindcå lor, nemaicirculîndu le sîngele, la ce ar mai putea fi atenÈ›i, dacå nu la trecerea timpului? EsenÈ›a apoliticå a spiritului… Omul politic n are neapårat nevoie de un „orizont“. El nu se aflå propriu zis niciodatå în faÈ›a principiilor, ci în faÈ›a faptelor. Nici un om politic nu trebuie så treacå un examen de principii. De aceea, antipodul lui nu este artistul, ci omul teoretic. Cultura modernå este bolnavå de teorie. Necesitatea de a gåsi o formulå abstractå pentru orice situaÈ›ie, de a justifica în gînd toate fårîmåturile realului, a secat energia creatoare È™i a råpid omului un simÈ› rodnic al problemelor. Excesul teoretic presupune totdeauna o sleire a respiraÈ›iei, a avîntului iraÈ›ional de creaÈ›ie. Alexandrinismul a lansat tipul comun al omului teoretic. Eclectism È™i teorie vidå sînt acelaÈ™i lucru. Omul politic È™i cu artistul nu se întîlnesc decît în fenomenul creaÈ›iei. Amîndoi creeazå, deÈ™i pe planuri atît de esenÈ›ial diferite. Faptul acesta îi separå de omul teoretic, care numai constatå; stabileÈ™te relaÈ›ii printre relaÈ›ii, neaducînd prin existenÈ›a lui nici un plus în lume. IneficienÈ›a teoriei este de a dreptul deconcertantå. Un efect de mare sintezå teoreticå nu echivaleazå o poezie inspiratå sau un cutezåtor gest politic. Nu existå persoanå în teorie. Acel domeniu al spiritului, care eliminå un patetic al subiectivitåÈ›ii, este lipsit de farmec È™i de atracÈ›ie. Conceptul de geniu se aplicå cu greu omului teoretic; ideea de productivitate infinitå a spiritului o realizeazå artistul. ÃŽntrucît existenÈ›a politicå presupune un paroxism al individualitåÈ›ii È™i o bravare a lumii în numele instinctului, conceptul de geniu se aplicå È™i în sfera politicå, istoria prezentîndu ne destule ilustraÈ›ii geniale. Este foarte caracteristic cå Goethe s a înÈ›eles cu Napoleon; dar n a priceput pe Kant, deÈ™i a admirat pe Hegel fårå så l cunoascå. „Valorile“ politice sînt servite de la primarul de È›arå pînå la cezar. Ei servesc cu forÈ›a ideea de forÈ›å. Se poate recunoaÈ™te aderenÈ›a unui om la spiritul politic dupå modul în care È™tie så introducå elemente politice într un domeniu eterogen politicii. IgnaÈ›iu de Loyola È™i Luther sau Sfîntul Pavel au avut în sîngele lor foarte multe apetenÈ›e politice. Organizatori, animatori, întreprinzåtori ardeau de setea de dominare. Cum în ei au triumfat poftele cereÈ™ti, alimentate de conÈ™tiinÈ›a È™i obsesia påcatului, au ajuns reformatori, cu avantajul în plus faÈ›å de oamenii politici cå au modificat È™i stilul interior de viaÈ›å, iar nu numai cel exterior. CreÈ™tinismul, în sine, este complet apolitic. Prin ce întorsåturå ciudatå va fi ajuns el så se organizeze atît de perfect în lume, så se cristalizeze în instituÈ›ii atît de aderente påmîntului, este unul din misterele ciudate ale religiei în genere, care, fixînd toate obiectivele existenÈ›ei dincolo, sfîrÈ™eÈ™te prin a se înrådåcina iremediabil aici. Se pare cå toate lucrurile mari încep prin a ne desÈ›eleni din påmînt, pentru ca apoi så ne lege È™i mai mult de el. CreÈ™tinismul È™i a trecut examenul posibilitåÈ›ilor lui terestre prin catolicism, cea mai reuÈ™itå realizare istoricå a lui. Papii au fost obiectul de invidie al regilor È™i împåraÈ›ilor. Este stråin de spiritul politic acel ce nu înÈ›elege sensul papalitåÈ›ii. AÈ™a au fost papii de legaÈ›i de deÈ™ertåciunile acestei lumi, adicå de singurele realitåÈ›i, cå au apårat prin forÈ›å crucifixul, ca pe o scuzå È™i nu ca pe o credinÈ›å. Nu este aÈ™a de greu så i înÈ›elegi pe papi. Ei vor apårea la Judecata de apoi alåturi de perceptori, de oamenii de stat È™i de toÈ›i patronii universului. De fapt, bogaÈ›ii au avut totdeauna prea mult spirit politic. Cu cît sînt mai mulÈ›i pe påmînt, cu atît li se ascute spiritul politic. Såracii n au conÈ™tiinÈ›å politicå decît în revoluÈ›ie. Cåci revoluÈ›ia este examenul pe care l dau såracii în faÈ›a istoriei. Care este „virtutea“ politicå prin excelenÈ›å, generatoare de dinamism È™i mobilul activ al ascensiunii? Ne putem închipui un om politic blînd, cåldicel È™i atenuat? Ar fi o reprezentare absurdå. Un animal de pradå, cu instinctele domolite în aparenÈ›å È™i cu mult stil în cruzime, este forma cea mai adecvatå sub care ni se înfåÈ›iÈ™eazå „bestia“ politicå. Precum iubirea este virtutea religioaså prin excelenÈ›å, aÈ™a ura este virtutea esenÈ›ialå a omului politic. El uråÈ™te, din dragoste pentru un grup de oameni, pe toÈ›i ceilalÈ›i care nu i aparÈ›in. Cine nu È™tie urî cu pasiune n are instinct politic. Dacå nu refuzi cu frenezie pe toÈ›i care nu te urmeazå, îi vei pierde È™i pe cei care i ai. Ura este vitalizantå È™i înclin a crede cå începi o acÈ›iune politicå nu pentru a salva un grup uman, ci pentru a distruge pe cel care nu È›i convine. DefiniÈ›ia celebrå a lui Klausewitz: „råzboiul este continuarea politicului cu alte mijloace“ nu trebuie înÈ›eleaså în sensul pe care marxismul i l a dat prin Lenin, legînd råzboiul de structura unui sistem, ci cå politicul este o stare de conflicte latente sau declarate, dar care culmineazå în explozia råzboinicå. Politicul reprezintå o permanentå structurå antinomicå, a cårei soluÈ›ionare este numai temporarå. Vitalitatea politicului derivå din prezenÈ›a continuå, din imanenÈ›a conflictului. Partidul într un stat È™i un stat faÈ›å de altul își definesc forÈ›a dupå primejdia È™i ameninÈ›area ce o reprezintå. Nivelul politic se alimenteazå din capacitatea lor agresivå. TendinÈ›a oricårei formaÈ›ii politice este dominaÈ›ia exclusivå. CoexistenÈ›a atîtor grupåri È™i curente în democraÈ›ie este un semn de emasculare generalå. De aceea, concurenÈ›a politicå fårå nici un sens din democraÈ›ie își are rezolvarea fireascå È™i inevitabilå în dictaturå. ÃŽn orice fel de politicå, dictatorialå sau democraticå, „partizanul“ este totul. Cine se revoltå împotriva acestui sistem în numele „valorilor obiective“ nu înÈ›elege nimic din caracterul dramatic al oricårei politici. Nu numai pentru un „politician“ (democraÈ›ie), dar È™i pentru un dominator (dictaturå), partizanul cel mai umil este o mai mare valoare decît cel mai ilustru adversar. Orice luptå eliminå ideea de valori obiective. Cum fondul tragic al oricårei politici — nu numai aceea de stil mare — este care pe care, în ea se måsoarå destine, È™i nu valori. Triumful este unica valoare. Nu existå un idealism politic, ci numai un pragmatism politic. Pentru adevåratul om politic, morala este un lux periculos. Keyserling a aråtat cå orice politicå este, în fond, machiavelicå. Plecînd din zonele subterane ale sufletului, ea aplicå metode corespondente acestora. De fapt, tot ce intrå în domeniul acÈ›iunii este machiavelic. Un om care luptå vrea så triumfe prin orice mijloc: o datå „ajuns“, vrea så se menÈ›inå tot aÈ™a. Cine nu procedeazå la fel se pråbuÈ™eÈ™te. Finalitatea omului politic este puterea. Acestui idol îi sacrificå el totul. Febra omului politic este ura. Unde este luptå, este È™i urå. ÃŽn numele iubirii se poate realiza infinit, cu condiÈ›ia ca ura så fie activå împotriva tuturor formelor pe care le exclude iubirea din sfera ei. Este de a dreptul înfioråtoare patima pe care a dezlånÈ›uit o creÈ™tinismul în începuturile sale. Primii creÈ™tini au urît mai mult lumea pågînå decît au iubit împåråÈ›ia cerurilor. Sau avalanÈ™a de cîinie declanÈ™atå de ideea luptei de claså, în numele solidaritåÈ›ii È™i a justiÈ›iei! Proletariatul modern este un vulcan de urå, izbucnirile lui sînt tot atîtea trepte înspre putere. Ura este virtutea politicå prin excelenÈ›å. Cine susÈ›ine contrariul uitå cå lumea s a divizat în atîtea pårÈ›i, nu mai pentru ca så nu disparå ura. Pluralismul este baza metafizicå a urii. El este justificarea individuaÈ›iei, fårå de care ura este inconceptibilå. Metafizicile moniste, de la indieni la Schopenhauer È™i Eduard von Hartmann, au conceput ideea de anulare a individuaÈ›iei prin iubirea universalå. Fårå urå înså, numai înÈ›eleg ce s ar putea petrece pe acest påmînt. Voluptatea omului politic este adversarul. Cu cît el este mai mare, cu atît el își creeazå mai mulÈ›i. Acest lucru este tot aÈ™a de valabil pentru un ministru în democraÈ›ie, cît È™i pentru un dictator. Complexitatea unei personalitåÈ›i trebuie så fie ajutatå de o idee nu mai puÈ›in complexå. Un curent de idei are È™i care o expresie politicå, dacå vrea så fie înregistrat de istorie, trebuie så conÈ›inå conflicte în germene È™i så le actualizeze pe måsura evoluÈ›iei lui. Evitarea conflictelor este un semn de deficienÈ›å È™i de limitare a orizontului istoric. O personalitate care nu este o crizå pentru orice conÈ™tiinÈ›å care participå la istorie, care nu este o soluÈ›ie directå a celor mai arzåtoare probleme ale actualitåÈ›ii respective — este o agitare de suprafaÈ›å. Dacå politica se face de oameni cu instincte avide, ea trebuie så dezlånÈ›uie conflicte echivalente agresivitåÈ›ii instinctive. De aceea, planul teoretic în lumea politicului are cu totul altå semnificaÈ›ie decît în alte domenii. O idee politicå nu trebuie så fie „adevåratå“; nici un control teoretic nu i poate anula eficienÈ›a, dacå ea este fecundå. Ruina sigurå a unui om politic ar fi fetiÈ™ismul temporar al adevårului. Reflexia lui se reduce la atît; eu am dreptate, adversarul nu. Prin aceasta, partizanul deÈ›ine totdeauna un sumum mai mare de adevår decît adversarul cel mai dotat. Unii teoreticieni reduc esenÈ›a politicului la termenii; duÈ™man — prieten. ConcepÈ›ia aceasta exprimå fiinÈ›a politicului în formå tranÈ™antå. Valabilitatea ei este totalå pentru fenomenul dictaturii, care reprezintå o exasperare a politicului. Orice dictaturå este un råzboi camuflat, chiar dacå nu se manifestå în conflicte cu alte state. ÃŽn tot cazul, dictatura este în primul rînd un råzboi al unui stat cu sine însuÈ™i. ÃŽntre democraÈ›ie È™i dictaturå este mai întîi o diferenÈ›å de ritm. Pe cînd prima reprezintå o respiraÈ›ie comodå, a doua este activå pînå la sufocare. ÃŽn democraÈ›ie statul are un caracter neutru, societatea este totul. De aici distincÈ›ia atît de categoricå între societate È™i stat, specificå ideologiei democratice în genere. Ce e drept, societatea are o sferå mai mare decît statul È™i înglobeazå o multiplicitate de elemente, nereductibile la structura abstractå a statului. Societatea este o totalitate vie, cåreia fårå stat îi lipseÈ™te forma. Prea marea elasticitate pe care o prezintå societatea în regimurile democratice derivå din neutralitatea, non intervenÈ›ia statului. Redus la un principiu regulator È™i exterior, abstracÈ›iunea lui seamånå vidului. Socialismul francez a diferenÈ›iat la maximum societatea de stat, pe cînd mistica etatistå a romanticei germane a asimilat societatea statului. SocialiÈ™tii s au bucurat mult de distincÈ›ia pe care Hegel a fåcut o între societatea civilå È™i stat. Decît, Hegel a conceput societatea civilå mecanicist, ca o sumå de voinÈ›e individuale, care n are o realitate È™i un sens decît în unitatea substanÈ›ialå a statului. Atît de puÈ›in a înÈ›eles el societatea È™i atît de mult statul, cå în scrierile din tinereÈ›e susÈ›inea cå anarhiei este preferabilå tirania, deoarece ea se realizeazå prin stat. O societate abandonatå sieÈ™i, nerecunoscînd statului mai mult de o semnificaÈ›ie juridicå, își pierde repede centrul, sîmburele ei. Devine antiistoricå È™i centrifugalå. ConsecinÈ›a fatalå a oricårei democraÈ›ii consecvente este atomismul social. Din societate mai råmîn numai indivizii, risipiÈ›i, fårå vreo aderenÈ›å la un sens comun. Sînt societåÈ›i incapabile în mod structural de a fi democrate. Cazul Rusiei, unde societåÈ›ii, lipsindu i organic o limitå interioarå, se pierde pe datå ce e liberå. De aceea, bolÈ™evismul uneÈ™te douå extreme într o sintezå ininteligibilå Apusului: democraÈ›ia extremå È™i autocraÈ›ia. DemocraÈ›ia are anumite presupoziÈ›ii psihologice, care nu le întîlnim peste tot. ªi acolo unde ele nu sînt, nu este creatoare. ÃŽn Anglia È™i în FranÈ›a, ea a creat un întreg stil istoric, È™i existenÈ›ei lor naÈ›ionale dacå i ai råpi epoca democraticå, ai da naÈ™tere unui gol uluitor. Germaniei înså nu i a priit democraÈ›ia. ÃŽn afarå de statul autoritar, acea Formlosigkeit a sufletului german o duce la fund. Ea n a avut niciodatå o epocå eroicå a democraÈ›iei. FaÈ›å de Germania È™i de Rusia, România este mult mai naturalå în democraÈ›ie, deÈ™i ea n a dat nici o consistenÈ›å È›årii. Meritul democraÈ›iei în România este de a fi provocat o dezlånÈ›uire superficialå de energie, de a fi creat o serie de iluzii politice în ultimul cetåÈ›ean. Cå, pentru viitor, democraÈ›ia trebuie distruså pentru ca România så nu disparå, este o banalitate, iar nu un imperativ. Nu fårå o oarecare mirare trebuie så privim pe aceia care, dintr un naÈ›ionalism prost înÈ›eles, considerå introducerea democraÈ›iei la noi ca pe o pacoste fårå pereche. Un popor oprimat o mie de ani avea nevoie de democraÈ›ie ca de o necesitate vitalå. Ea då o respiraÈ›ie largå individului, iar nu naÈ›iunii. Dar dupå un întuneric atît de mare, România n avea nevoie de accelerarea ritmului ei istoric, ci de o aerisire a individului, de o miÈ™care liberå È™i arbitrarå, de toatå fantezia È™i capriciul care alcåtuiesc un farmec indiscutabil al acestui regim. Dacå intram dupå o tiranie milenarå într un regim de autoritate, ne idiotizam cu toÈ›ii, deveneam automate oficiale, cretini balcanici. Este drept cå prin democraÈ›ie România s a låbårÈ›at în aÈ™a måsurå, cå a devenit un elastic, de care întinde primul venit. A fost înså fatal så fie aÈ™a. A fost fatal ca România så nu È™i creeze un sens È™i o chemare în lume, så råmînå o È›arå provincialå cu o culturå popularå È™i cu o mizerie colectivå. Singura speranÈ›å este cå un regim de dictaturå ar putea arde etapele. ªi un regim de dictaturå este absurd È™i criminal, dacå nu arde etapele. Concep dictatura ca o revoluÈ›ie permanentå. Ea este înså numai atunci creatoare, dacå e popularå. Prin aceasta se deosebeÈ™te de cezarism È™i de tiranie. Ce este dictatura popularå faÈ›å de aceste douå fenomene? DiferenÈ›ele dintre ele derivå din raportul diferit în care stå omul politic faÈ›å de colectivitate. ªi acest raport este determinat de ideile specifice pe care le reprezintå. Tirania nu serveÈ™te un crez. Autoritatea prin bunul plac ar fi singura ei „idee170. Tiranul nu trebuie så aibå vreo calitate. Cåci neurmårind nici un alt scop, decît capriciul lui È™i un statu quo al imbecilitåÈ›ii, de ce fel de însuÈ™iri ar trebui så dispunå, decît de violenÈ›a instinctelor lui È™i de resemnarea supuÈ™ilor? Cezarismul nu serveÈ™te o mare finalitate istoricå. El se bazeazå înså pe excelenÈ›a unei personalitåÈ›i. Momentul individual este prea hotårîtor È™i predominant. Teoria lui Spengler, dupå care cezarismul este un fruct al crepusculului culturilor, este în genere justå. Pierzîndu È™i coeziunea internå, fårîmiÈ›atå È™i epuizatå de excesele democraÈ›iei, o culturå își salveazå vitalitatea prin virtuÈ›ile strålucitoare ale unui dictator. Cezarismul poate introduce un ritm epocal în viaÈ›a unei culturi, lui îi lipseÈ™te înså elanul ascendent, creator de culturå. El apare numai în perioadele ce urmeazå dupå epocile de mari libertåÈ›i È™i de instincte necontrolate. Existå chiar o alternanÈ›å, un ritm periodic, care fixeazå cezarismul dupå fiecare perioadå democraticå. TotuÈ™i, locul istoric al lui råmîne amurgul culturilor. Atunci izvoråsc personalitåÈ›i, fiindcå nu mai sînt idei È™i nu mai sînt idei dinamice. ÃŽntr un astfel de moment istoric, cezarismul suplineÈ™te un vid al culturii. Dacå tirania n are nici un asentiment al colectivitåÈ›ii, cezarismul este acceptat È™i uneori chiar iubit. Ar fi så ne înÈ™elåm prea mult asupra omului dacå am crede cå el se simte bine multå vreme în libertate. Adevårul este cå nimic nu i e mai greu de suportat decît libertatea. Låsat multå vreme pradå ei, își pierde echilibrul È™i se pråbuÈ™eÈ™te într un haos complet. Atunci preferå cea mai sinistrå tiranie, pentru a scåpa de teroarea libertåÈ›ii. Regimurile de autoritate au la bazå o concepÈ›ie pesimistå a omului. Fårå o viziune antropologicå nemiloaså este imposibil så înÈ›elegi alternanÈ›a dintre democraÈ›ie È™i dictaturå în cursul istoriei. Naivii nu vor pricepe niciodatå cå mulÈ›imea îl cere pe cezar, cå oamenii au iubit de cînd e lumea nu numai libertatea, ci È™i jugul. Cînd se obiecteazå cå acest lucru este adevårat pentru trecutul umanitåÈ›ii, pentru un stadiu înapoiat, atunci acestei vulgaritåÈ›i optimiste îi vom råspunde cå orice progrese ar face omenirea, ea nu va putea ajunge niciodatå aÈ™a de departe încît tipul comun al muncitorului de fiecare zi, proÈ™tii eterni, så se ridice la un nivel mai înalt decît al unui intelectual mediocru. Cum este mai mult decît sigur cå lucrurile stau aÈ™a, nu pot så mi fac iluzii nepermise. Optimismul antropologic nu È™ade bine nici unui fel de gînditor: el este, în primul rînd, inadmisibil la un om politic. Nu e un fapt nesemnificativ cå toÈ›i oamenii politici au fost buni cunoscåtori de oameni. ªi ce înseamnå a fi bun cunoscåtor de oameni, dacå nu a te îndoi de ei? Dupå moraliÈ™tii francezi (La Rochefoucauld, Vauvenargues, Chamfort etc.), oamenii politici au cunoscut totdeauna mai bine oamenii. Au avut È™i ei darul introspecÈ›iei, dar n au fost sinceri destul… ÃŽn faÈ›a tiraniei È™i a cezarismului, se înalÈ›å dictaturile populare. Ele se bazeazå atît pe o necesitate istoricå, cît È™i pe un asentiment al maselor. Pe ele nu le cer numai logica internå a evoluÈ›iei culturilor, ci condiÈ›ii sociale, aspiraÈ›ii colective È™i naÈ›ionale. Lenin, Hitler sau Mussolini s au ridicat pe o convergenÈ›å de elemente aparÈ›inînd soartei È›årilor respective, iar nu pe un concurs de împrejuråri. Ele nu se instaureazå pentru a salva o culturå de la putregai, ci pentru a realiza accesul la mare putere politicå È™i a ridica nivelul istoric al culturii respective. Ceea ce ne intereseazå aici este importanÈ›a dictaturii populare în cadrul culturilor mici. Ea este singurul mijloc prin care ele își pot înfrînge inerÈ›ia. O colectivitate se vrea dominatå, fiindcå prin ea însåÈ™i nu poate crea nimic. Orice soluÈ›ie am cåuta pentru România, este imposibl så o vedem scuturatå din orbecåiala ei secularå în afarå de un regim dictatorial. ªi prin acesta înÈ›eleg un regim care creeazå în România o febrå excepÈ›ionalå È™i tinde så i actualizeze ultimele posibilitåÈ›i. DemocraÈ›ia a risipit prea multe energii fårå vreun scop naÈ›ional. O dictaturå înså trebuie så punå È›ara la teasc. Nimic så nu råmînå neexploatat È™i nevalorificat. MarÈ™ul României în istorie så semene unei coarde încordate la paroxism. O ameninÈ›are care så creascå cu fiecare pas. Så ne apropiem È™i noi de lume È™i lumea så È™tie cå ne apropiem. Efortul care trebuie cerut acestei È›åri nu poate fi comparat decît cu acel ce l au pretins bolÈ™evicii Rusiei. O È›arå se ridicå pe renunÈ›åri, pe infinite renunÈ›åri. Dacå toÈ›i am suferi pentru România cu o pasiune care ar însemna ardoare È™i durere, nu È™tiu pînå unde ar såri din mers aceastå È›arå È™i cîte cadavre ar låsa în urmå. Nu pot vedea destinul României decît patetic. Pentru È›årile råmase în urmå, nu existå salvare printr un ritm normal. Cu oameni politici care flateazå indolenÈ›a colectivå, nu se mai poate face nimic. „Politicianul“ din democraÈ›ie, care ridic banul la rangul de divinitate È™i È›ara la o trambulinå,n are nimic în el dintr un dominator È™i nimic dintr o aureolå misticå. DemocraÈ›ia e prea puÈ›in misticå È™i prea mult un raÈ›ionalism. Ce departe este de epoca sa eroicå! Febra ideologicå pe care a råspîndit o asupra Europei s a epuizat, È™i în locul ei au råmas scheme vide È™i nesemnificative, ce È›i inspirå o adevåratå compåtimire teoreticå. ÃŽn cadrul naÈ›iunii, democraÈ›ia a dat naÈ™tere unei pluralitåÈ›i de formaÈ›ii divergente, care råpesc evoluÈ›iei naÈ›ionale un sens convergent. Votul universal È™i parlamentarismul au conceput naÈ›iunea ca o sumå, cantitativ, cînd ea este o totalitate concretå È™i calitativå, care niciodatå nu poate fi exprimatå în aritmetica democraticå. O naÈ›iune este totdeauna mai mult decît indivizii ei. DemocraÈ›ia a fåcut din ea o rezultantå. ÃŽn realitate, indivizii rezultå din naÈ›iune. ººårile fårå o axå istoricå își pierd conturul prin democraÈ›ie. Acesta est cazul României. Ea n a avut niciodatå o formå, iar democraÈ›ia nu i a dat o. Ea este prea mult politicå È™i prea puÈ›in istorie. Nenorocirea regimului democratic este cå în el omul politic nu poate face nimic. ªi cum o så facå, atunci cînd ascensiunea în democraÈ›ie se bazeazå pe o È™anså, iar puterea are caracterul unei durate efemere?! Dictaturile au toate un caracter de råscruce È™i de gravitate. Nu este caracteristic cå råzboaiele cele mai multe se fac de regimurile dictatoriale? ÃŽncordarea excesivå È™i anormalul ritmului numai în råzboi își aflå o ieÈ™ire, afarå de tiranie, care naÈ™te revoluÈ›ia. ÃŽn perioada democraticå a unei È›åri, o revoluÈ›ie n are un sens måreÈ› È™i nici o dimensiune monumentalå. Numai întru cît sfarmå tradiÈ›ia unei tiranii, primeÈ™te un caracter de întorsåturå istoricå. ÃŽmpotriva dictaturilor, toate obiecÈ›iile pe care le a adus lumea se reduc la atîta: cu ce drept ne impune un dictator voinÈ›a sa? De unde erijarea unui individ în absolut? ObiecÈ›ia sau mirarea aceasta este fårå råspuns. Sau, ea n are decît un råspuns cinic. Este imposibil så gåseÈ™ti o justificare imanentå a autoritåÈ›ii sau a suveranitåÈ›ii. Un guvernåmînt este compus din oameni care nu sînt calitativ deosebiÈ›i de ceilalÈ›i. Ce raÈ›iune are atunci impunerea voinÈ›ei lor altora? ÃŽn acest sens, teocraÈ›ia este singura care are o bazå logicå È™i metafizicå. Dacå autoritatea derivå numai de la oameni, atunci îi lipseÈ™te orice temei mai adînc, È™i în afarå de relativismul uman nu mai este nici o ieÈ™ire. Derivarea suveranitåÈ›ii È™i autoritåÈ›ii dintr un principiu transcendent justificå totul, cu condiÈ›ia så crezi într o divinitate. Imanentismul modern a såpat atît pe Dumnezeu, cît È™i orice fel de autoritate È™i suveranitate. Modul în are un om politic își transformå voinÈ›a în lege È›ine de un complex de împrejuråri care n are nici o legåturå cu etica. Este suficient så fi ajuns o singurå datå så comanzi, ca dorinÈ›a de putere så te facå virtual un dictator. Cine È™tie porunci permanent È™i este ros de obsesia puterii nu se poate pråbuÈ™i. Numai prin comandå te distanÈ›ezi de ceilalÈ›i oameni È™i te ridici cu adevårat peste ei. Fiecare dintre muritori se viseazå la un moment dat Napoleon, pentru ca så se mulÈ›umeascå apoi o viaÈ›å întreagå a tråi din ordinele altora. Orice om gåseÈ™te o scuzå cå nu e Napoleon. Pune vina pe mediu, pe såråcie, boalå sau, dacå e român, pe România. Convertirea în mit a tuturor marilor conducåtori își are o rådåcinå mult mai adîncå decît sîntem dispuÈ™i a crede. Dacå ei ar fi în conÈ™itinÈ›a mulÈ›imiii numai oameni, atunci ea n ar putea gåsi nici o raÈ›iune autoritåÈ›ii lor nelimitate. MulÈ›imea îi transformå în mit spre a se înÈ™ela pe ea însåÈ™i. Ea îi proiecteazå în absolut, pentru ca destinul care se consumå între ea È™i dictator så aparå ca esenÈ›ial inevitabil în logica substanÈ›ialå a lucrurilor. Cezar a fost adorat ca zeu, fiindcå mulÈ›imea suporta mai comod astfel vîrtejul de întîmplåri, nåscut din geniul lui. Dacå, în ochii ei, el n ar fi fost mai mult decît un om extraordinar, n ar fi acceptat atîtea sacrificii. Tot aÈ™a, pentru soldaÈ›ii lui Napoleon, l'Empereur n a fost niciodatå om… Tot ceea ce iese din cadrele acceptate ale vieÈ›ii de fiecare zi se ipostaziazå, deoarece umanul are graniÈ›e care exclud neobiÈ™nuitul. Omul nu se laså bucuros condus de om. De aceea a inventat el miturile. Este neplåcut så vezi cå se ridicå cineva din rîndurile tale È™i îți devine destin. Tu nu i ai acordat nici un drept — È™i nimeni. Cu toate acestea, el îl are È™i tu nu mai poÈ›i face nimic. Ascensiunea vertiginoaså a omului politic este un fenomen destul de ciudat. Cei care l cîntåresc È™i nu i gåsesc merite È™i calitåÈ›i justificative uitå cå orice om politic este un destin înainte de a fi o valoare. Dictatura care n are o ieÈ™ire imperialistå sfîrÈ™eÈ™te în tiranie, precum iubirea în scîrbå sau în milå. Elanul dictatorial, la început dornic de a crea forme noi È™i a da o expansiune nelimitatå unei È›åri, se osificå într un autoritarism rigid, mort, precum democraÈ›ia se destramå într o paradå de libertåÈ›i goale. Este aici o limitare a tuturor formelor de viaÈ›å, care nu È™i pot menÈ›ine productivitatea peste rezervele insuficienÈ›ei lor. Orice conÈ›inut de viaÈ›å are o formå. Cînd el se uzeazå, forma constituie substitutul vieÈ›ii. Astfel se nasc o sumå de scheme moarte, care trebuie råsturnate de nåvala altor conÈ›inuturi. Dictatura sfîrÈ™eÈ™te de obicei în tiranie, democraÈ›ia în anarhie. Dictatura are o formå, tirania are numai formå; democraÈ›ia are È™i ea o formå; anarhia nu mai are deloc. Spre fericirea noastrå, viaÈ›a nu tinde numai spre echilibru. De ar fi aÈ™a, de mult ne am fi mumificat. Moartea este preferabilå oricårei fixåri. ÃŽn viaÈ›a socialå, încremenirea într o formå este mai gravå decît sinuciderea. Ce ar fi fost de Europa, dacå È™i aståzi aristocraÈ›ia continua a fi statul? Un monstru istoric în plus. Primenirile sociale sînt condiÈ›ia indispensabilå a vitalitåÈ›ii unei È›åri. Totdeauna statul, care este sensul formativ al unei naÈ›iuni, a avut tendinÈ›a så se confunde cu clasa sau casta conducåtoare. Niciodatå n a putut îmbråÈ›iÈ™a, cu aceeaÈ™i cuprindere, actualitatea totalå a unei naÈ›iuni. Cînd Joseph de Maistre se întreabå ce e naÈ›iunea È™i gåseÈ™te cå e suveranul È™i aristocraÈ›ia, el exprimå reacÈ›ionar un lucru pe care marxiÈ™tii îl susÈ›in revoluÈ›ionar în teoria statului proletar. Statul (deÈ™i pentru marxiÈ™ti nu existå propriu zis nici stat È™i nici naÈ›iune, ci numai societate) nu mai este suveranul È™i aristocraÈ›ia — sau mai tîrziu burghezia —, ci proletariatul. ÃŽn orice stat nu existå un echilibru, ci o preponderenÈ›å de forÈ›e. Cine are aceastå preponderenÈ›å se identificå într o måsurå anumitå cu statul. NaÈ›iunea cuprinde elemente mult mai complexe È™i mai diverse decît poate så le centreze È™i så le cristalizeze statul. De Maistre trebuia så spunå stat, iar nu naÈ›iune, deoarece aceasta închide în sfera ei mai mult decît statul, a cårui raÈ›ionalitate abstractå nu poate subsuma atîtea elemente iraÈ›ionale din existenÈ›a naÈ›iunii. Formele de stat sînt substituibile, pe cînd naÈ›iunea este o fatalitate. De aceea, ele sînt un obiectiv principal al revoluÈ›iei.Pînå acum nu s a gåsit un Sisif al revoluÈ›iei, care så vrea så dårîme sau så construiascå o naÈ›iune. NaÈ›iunile devin. O nouå piedicå în calea României È™i a revoluÈ›iei naÈ›ionale. NaÈ›iunile sînt istorice. Putem face istorie? Putem, dar în marginile destinului nostru. ªi am putea såri peste el? Am putea, dacå saltul ar fi pecetluit în soarta noastrå. Fi va el? Iatå unde înceteazå CunoaÈ™terea È™i începe SperanÈ›a… Nu cred cå nu cred în România. II Norocul României este cå istoria universalå n are un curs convergent È™i nu evolueazå într o progresiune continuå. Dacå devenirea umanitåÈ›ii ar fi comparabilå unui fluviu, ar fi imposibil så nu ne pierdem în el È™i så ne mai regåsim. Toate valorile s ar totaliza, È™i nivelul actual al culturii ar fi atît de ridicat, încît o È›arå ca România n ar putea participa în nici un fel la el. Cultura occidentalå, care singurå conteazå pentru orientarea noastrå în viitor, nu însumeazå toate valorile care au precedat o. Dupå concepÈ›ia stupidå a progresului monolinear, ar trebui ca momentul istoric actual så conÈ›inå într o prezenÈ›å tot ce s a desfåÈ™urat înainte, el fiind un plus într o totalitate ascendentå. Istoria nu e comparabilå nici unui fluviu È™i nici unui lanÈ›. Ea își are o creÈ™tere specificå, nereductibilå nici la concepte organice È™i nici mecanice. De aceea este atît de greu så înÈ›elegem istoria, cu toate cå tråim în ea È™i sîntem pînå la un anumit grad istorie. Prin introspecÈ›ie pricepem cîteva mobile secrete È™i råmînem dezarmaÈ›i în faÈ›a faptelor. AutocunoaÈ™terea nu ne reveleazå structura devenirii concrete. De cîte ori cåutåm un antipod mobilitåÈ›ii vieÈ›ii istorice, nu ne putem opri decît la sistem. Rigiditatea È™i consecvenÈ›a logicå, valabile într o lume de forme, nu sînt revelatoare în lumea de conÈ›inuturi care este istoria. Sistemul pleacå de la premise, istoria de la iraÈ›ional. Logicul råmîne în sine, în transcendenÈ›a formelor sale, în inaderenÈ›a lui sterilå la devenire. Istoria reprezintå, dimpotrivå, o pendulaÈ›ie continuå între iraÈ›ional È™i conÈ™tiinÈ›å, care uneori nu este lipsitå de pitoresc, pentru ca aproape întotdeauna så nu i lipseascå tragicul. ConcepÈ›ia progresului neîntrerupt introduce prea multå logicå în devenire È™i face prea mult din istorie un sistem. ªi apoi, cine ar mai avea atîta ingenuitate så creadå cå simplul fapt al devenirii este suficient pentru ca, nåscîndu te cît mai tîrziu în timp, så prezinÈ›i automat elemente de superioritate? Ideea progresului continuu este expresia unui optimism atît de vulgar, încît nici nu meritå a fi discutatå. ÃŽn afarå de tehnicå, ea constituie un moment degradat al spiritului. Dar tehnica reprezintå un fenomen paralel culturii. Ea se dezvoltå dupå o lege proprie, într un progres incontestabil; nu existå înså progres în simÈ›ire, în gîndire, în viziune. Trenul sau avionul nu ne au fåcut nici mai sensibili È™i nici mai profunzi. Ne au schimbat doar ritmul. Cine ar compara sentimentul nostru de viaÈ›å cu al Egiptului în epoca de construcÈ›ie a piramidelor ar trebui så ne arate un dispreÈ› infinit. Sclavii faraonilor, care nu È™tiau nimic, aveau pentru eternitate o simÈ›ire mai ascuÈ›itå decît savanÈ›ii noÈ™tri, care È™tiu totul fårå så cunoascå esenÈ›ialul. Unui optimist subtil i aÈ™ putea face concesiuni privitoare la extensiunea ideii de progres. Este înså imposibil de a gåsi cea mai micå aplicare la sentimentul de viaÈ›å. Acesta, singurul care importå, nu cîștigå nimic prin timp È™i nici nu se adînceÈ™te prin complexul de forme al civilizaÈ›iei. Istoria prezintå o sumå de totalitåÈ›i ireductibile. Ar mai putea cineva susÈ›ine superioritatea Greciei faÈ›å de India, sau a Occidentului faÈ›å de Grecia? N are sens o ierarhie între culturile mari. Grandori ireductibile nu înseamnå scarå ierarhicå. Ea apare evidentå È™i tulburåtoare cînd e vorba de culturile mici faÈ›å de cele mari. DiferenÈ›ele lor accentueazå È™i dau un sens ideii de progres, în defavoarea celor mici. FascinaÈ›ia pe care a exercitat o Occidentul asupra noastrå este proba evidentå È™i repetatå a inferioritåÈ›ii noastre È™i a conÈ™tiinÈ›ei ei. Dacå el reprezenta actualitatea întregii istorii, drumul pe care trebuia så l stråbatem ca så l ajungem ar fi fost aÈ™a de mare, încît niciodatå n am fi putut concepe så ne apropiem cît de puÈ›in de el. O umanitate care ar evolua conform viziunii progresului continuu ne ar arunca pe veci la periferia ei. Pentru România, istoria înseamnå cultura occidentalå È™i nici nu poate însemna altceva. Cu ea ne punem noi în rînd. Nivelul ei ni se pare într o måsurå oarecare accesibil. O lume istoricå, a cårei actualitate totalå s ar înålÈ›a progresiv sub ochii noÈ™tri, ne ar zåpåci cu infinitul ei. Existå un nivel istoric obligatoriu. O È›arå care s ar complåcea numai în dezvoltarea originalitåÈ›ii etnice nu poate participa efectiv la istorie. Pe aceastå cale, devii o È›arå pitoreascå È™i interesantå, cum e Ungaria de exemplu, dar nu o naÈ›iune È™i în nici un caz o mare putere. De Ungaria va aminti istoria numai fiindcå s a încåpåțînat så nu renunÈ›e la caracterele ei primare. Este o È›arå originalå, dar din punct de vedere istoric nereuÈ™itå. România nu poate deveni o realitate atașîndu se îndåråtnic de caracterele ei primare. Cultura noastrå popularå este comunå sud estului Europei. Elementele ei diferenÈ›iale nu alcåtuiesc o originalitate izbitoare. Muzica È™i poezia noastrå popularå n au reuÈ™it så atragå atenÈ›ia lumii ca un fenomen profund original. Meritul nostru faÈ›å de celelalte popoare balcanice este cå sîntem cei mai apÈ›i pentru formele spiritului. Cåci în Balcani, românul este cel mai puÈ›in È›åran. Dacå n am creat în culturå, ea ne prieÈ™te totuÈ™i. Tot restul Balcanului pare a dovedi o neprielnicie în culturå, care îi justificå renumele periferic. O revoluÈ›ie naÈ›ionalå care ar vrea så readucå pe român la el însuÈ™i, la premisele lui sufleteÈ™ti, la originarul etnic, ar întoarce România din avîntul ei superficial spre modernitate È™i i ar tåia aripile. România nu este o È›arå originalå. Ea redevine un zero istoric reîntorcînd o la surse. Febra susÈ›inutå a modernizårii (pe toate planurile) este singura noastrå salvare. Românul nu este interesant sufleteÈ™te. Pentru ce ar mai È›ine atunci la cvasiorientalismul såu? Chiar o È›arå etniceÈ™te profund originalå, cum e Rusia, ce s ar fi ales de ea dacå ar fi fåcut o revoluÈ›ie råu înÈ›eleaså, pentru a reveni la mujic? Lumea ar fi uitat de Dostoievski È™i s ar fi gîndit la Mongolia. Va trebui så apåråm România de È›åranii ei. Ceea ce nu înseamnå decît salvarea È›årånimii de la mizerie. Toate etapele revoluÈ›iei noastre vor trebui så aibå, ca finalitate: integrarea noastrå în istorie. Dacå nu vom reuÈ™i så facem sensibilå prezenÈ›a noastrå în ritmul universal, n are rost så ne mai fråmîntåm, deoarece la o existenÈ›å aproximativå poate ajunge orice grup uman. Trecutul È™i prezentul României existå numai prin bunåvoinÈ›a noastrå. Se va naÈ™te viitorul din înfrigurarea noastrå? De nu, så ne îngropåm sufletul în România de niciodatå. N avem dreptul så ne tråim fiecare epocå asemenea unei lumi închise. Dacå nu mai vrem så fim sclavii istoriei, adicå dacå vrem så depåÈ™im condiÈ›ia culturilor mici, trebuie så urmårim È›inta noastrå finalå ca o obsesie, pentru a nu fi subminaÈ›i de tentaÈ›ia constantå a României: inerÈ›ia. Pentru FranÈ›a, clasicismul sau iluminismul, cu toate implicaÈ›iile lor politice È™i economice, sînt epoci rotunjite în sine, lumi închise, tråite cu naivitate È™i cu iluzia absolutului valorilor lor. S ar fi gîndit cineva în timpul lui Ludovic al XIV lea cå FranÈ›a trebuie så tindå spre alte valori decît cele în care tråia? Sau RenaÈ™terea, în culmile ei, a conceput o ieÈ™ire din sine însåÈ™i, a avut ea nevoie de altå epocå? ÃŽntr o mare culturå, orice epocå este o perfecÈ›iune istoricå. Acest lucru este valabil È™i pentru epocile decadenÈ›ei. Culturile mari se distrug în sine. Nouå nu ni se aplicå afirmaÈ›ia lui Ranke: „Jede Epoche ist unmittelbar zu Gott.“ De vom reuÈ™i de abia cu tot procesul nostru de viaÈ›å så cîștigåm acel etern în imediat, care imprimå un absolut devenirii. Ranke se ridica împotriva acelora care susÈ›in cå o epocå apare pentru a da naÈ™tere alteia È™i cå ar exista ierarhii între naÈ›iuni È™i epoci. Tot ce este istoric, crede el, are o valoare proprie, demnå de a fi studiatå ca oriÈ™icare alta. Atîta neutralitate faÈ›å de diversitatea istoricå este prea mult. Existå epoci privilegiate, precum existå mediocre. O obiectivitate care le plaseazå într o echivalenÈ›å este fadoare teoreticå sau È™tiinÈ›å. Curiozitatea È™tiinÈ›ificå a unui istoric studiazå cu aceeaÈ™i pasiune România È™i FranÈ›a! Ce puÈ›in sîntem noi înså, faÈ›å de FranÈ›a! Existåm mai puÈ›in. Istoria concretå È™i efectivå este un plus în fire. Nu eÈ™ti tot aÈ™a aproape de Dumnezeu în orice epocå, Individual, contactul tåu poate fi nemijlocit È™i transistoric. Nu i mai puÈ›in adevårat cå prin epocå ne putem sålta automat. ªi iaråÈ™i, nu i acelaÈ™i lucru så tråieÈ™ti în timpul RenaÈ™terii sau în secolul acesta. Atunci se nåÈ™teau idealuri, acum se destramå. Epocile se deosebesc nu atît prin concepÈ›iile de viaÈ›å care le stau la bazå, cît prin intensitate. Altcum au tråit È™i s au distrus oamenii în timpul RenaÈ™terii È™i altcum tråiesc È™i se distrug aståzi. Pe atunci, un dor intens dupå spaÈ›iul infinit a creat un gust arzåtor de aventurå, încît fiece om era virtual sau real un conchistador. Toate cuceririle s au fåcut dintr o nostalgie a spaÈ›iului, dintr o aviditate a depårtårilor. Poate cå numai imperialismul va reabilita secolul nostru… Succesiunea epocilor este sursa relativitåÈ›ii È™i a infirmårii ideii de progres. Prin ceea ce are viu, barocul neagå RenaÈ™terea, iar aceasta, la rîndul ei, Evul Mediu. O epocå tråieÈ™te prin valorile ei specifice. O alta nu se poate individualiza decît negînd pe cele ce au precedat o. Greutatea unui moment istoric nu consistå într o înglobare cît mai mare de valori complexe È™i de elemente eterogene, ci în prevalenÈ›a categoricå a unor valori specifice, care dau contur È™i fizionomie epocii. Eclectismul este un fenomen de decadenÈ›å. Cînd o culturå nu mai are atîta energie, încît så dea naÈ™tere la direcÈ›ii originale ale spiritului È™i så se configureze în momente creatoare, atunci se recapituleazå. Sinteza stufoaså È™i uimitoare în amploarea ei sterilå, care rezultå din aceastå recapitulare, este eclectismul epocilor alexandrine. Tot ce s a creat într o culturå prin eforturi succesive È™i unilaterale, toate momentele ei unice devin în coexistenÈ›a unei sinteze artificiale un fel de rezumat istoric al unei culturi. Epoca elenisto romanå È™i a revåzut, în amalgamul ei de curente, tot ce Antichitatea a produs între orfism È™i scepticism. Secåtuirea substanÈ›ei creatoare a unei culturi o face incapabilå så mai nascå din sine epoci închise, lumi aparte în devenirea organismului såu. Avîntul generator de culturå se manifestå în prevalenÈ›a unor valori, în mårturisirea pentru o sferå limitatå. Nu existå culturå vie într un nelimitat cantitativ al valorilor. Epocile naive din viaÈ›a umanitåÈ›ii, acelea în care oamenii au fost una cu valorile pe care le au creat È™i în care au crezut, n au cunoscut niciodatå extensiunea giganticå a epocilor alexandrine, cu lumea lor de cunoaÈ™tere substituitå instinctului È™i sufletului, cu universalitatea lor exterioarå, ci au participat cu un infinit intern la o sumå reduså de valori. Evul Mediu, cu tot ce are el sublim È™i grotesc, a fost universalist, dar numai ca valabilitate generalå a ideilor lui, nu ca multiplicitate de idei. Universalismul calitativ este esenÈ›ial oricårei epoci creatoare; sub formå cantitativå, el este un semn de deficienÈ›å È™i este echivalent eclectismului. Momentul eclectic al unei culturi este identic universalismului cantitativ. Evul Mediu, care a concentrat în sine atîta neliniÈ™te, cå ne a dispensat pe noi, în latura religioaså, își demarcå liniile lui conturate la exces din concentrarea durabilå È™i obsedantå pe cîteva teme. Dupå cum spune Léon Bloy, el a fost construit pe zece secole de extaz. Evul Mediu a È™tiut totul într o direcÈ›ie. El ne a condamnat a fi pe veci ignoranÈ›i în materie religioaså. ªi el ne va mijloci apropierea de Dumnezeu. Nu toate epocile stau în raport nemijlocit cu el. Ranke nu s a gîndit la acest fapt È™i desigur, nici Taine, care prefera o haitå de lupi Evului Mediu. Limitarea substanÈ›ialå a epocilor, substituirea lor continuå, cu consecinÈ›a inevitabilå — discontinuitatea valorilor, — explicå insuficienÈ›a vieÈ›ii istorice, mobilitatea È™i relativitatea ei. ÃŽn acest proces descoperim mai repede o demonie, decît un progres. Multiplicitatea conÈ›inuturilor ni se descoperå la fiece pas ca un torent de direcÈ›ii iraÈ›ionale. Salvarea de la relativism prin cåutarea unei forme, în aceastå multiplicitate? Participarea la istorie se exprimå înså numai în abandonarea iraÈ›ionalå acestui flux, în contopirea inconÈ™tientå cu mobilitatea existenÈ›ei. Cînd conÈ™tiinÈ›a ne a separat de viaÈ›å, atunci ne råmîne acceptarea conÈ™tientå a devenirii, lansarea voluntarå în mrejele demoniei. ÃŽn afarå de ataÈ™area organicå de istorie, nu mai existå decît elanurile disperate, ca mod de a i aparÈ›ine. Restul este distanÈ›å de ea, perspectivå rece È™i cunoaÈ™tere. Limitarea epocilor istorice își are o justificare în mårginirea fatalå a oricårui fel de activitåÈ›i intense. Existå o scarå întreagå de tipuri de umanitate, care È™i acuzå originalitatea prin negaÈ›ii reciproce È™i insuficienÈ›e evidente. Cazul omului politic este încå o datå semnificativ. De la el, putem învåÈ›a despre viaÈ›å ceva mai mult decît din exemplul „vieÈ›ii“ gînditorului. Omul politic nu trebuie så fie un om complet. Nu este obligat så creadå ceea ce face, el trebuie înså så reuÈ™eascå totdeauna. S a pus problema dacå se poate så fii dogmatic practic È™i sceptic teoretic. Un om politic trebuie så fie dogmatic în viaÈ›a practicå; teoretic, poate så se îndoiascå de toate. Existå un fanatism numai în latura activå È™i imediatå, care n are nevoie neapårat de corespondentul în convingere. Fanatismul spaniol a fost o combinaÈ›ie de intoleranÈ›å È™i nihilism. Dezbinarea dureroaså dintre practic È™i teoretic este surså de dinamism la sufletele mari. Precum o epocå este fatal limitatå prin prevalenÈ›a unor valori specifice, aÈ™a orice tip uman bine definit suferå de aceeaÈ™i limitare, în el predominînd elemente care îl exclud de la o participare universalå. Epocile justificå relativitatea în istorie, tipologia în psihologie. Nu existå epocå universalå, precum nu existå om universal, ci numai o gradaÈ›ie de la local la o universalitate aproximativå. RenaÈ™terea È™i Goethe au atins un maximum de universalitate; ce departe de idealul lor au fost — o dovedeÈ™te posibilitatea istoriei de a se realiza în alte epoci, de o originalitate aproape egalå, È™i în atîți alÈ›i oameni, cu o îmbråÈ›iÈ™are a vieÈ›ii nu mai puÈ›in amplå. ViaÈ›a nu tinde spre împliniri complete; dinamismul e posibil numai în mårginire. De aceea, eroismul este în viaÈ›å, pe cînd sfinÈ›enia, dincolo. Eroismul încearcå rezistenÈ›ele ultime ale individuaÈ›iei. A fi erou înseamnå a tråi activ paroxismul fiinÈ›ei individuale în cadrul vieÈ›ii. Cum la atîta tensiune nu rezistå nici viaÈ›a È™i nici fiinÈ›a individualå, pråbuÈ™irea este consecinÈ›a inevitabilå. Eroismul nu e condiÈ›ia fireascå a firii, dar este singura demnitate a devenirii. Tot ce s a creat pînå acum se datoreÈ™te acceselor colective de eroism, care au insuflat oamenilor, peste meschinele instincte de conservare, o pasiune de autodistrugere pentru idealuri. Cine înÈ›elege rostul adînc, frenezia colectivå ce a dezlånÈ›uit Reforma, expediÈ›iile din timpul RenaÈ™terii sau campaniile napoleoniene este imposibil så nu aprecieze orbirea arzåtoare, ca substrat al tuturor acÈ›iunilor hotårîtoare. Popoarele care nu sînt apucate de o nebunie colectivå, din cînd în cînd, se anchilozeazå în tradiÈ›ii, care, automatizate, le scot din ritmul istoriei. Så nu se uite cå nota diferenÈ›ialå a faptului istoric este capacitatea de a acÈ›iona pe o sferå mare, eficienÈ›a. Este istoric acel fapt care provoacå o tulburare fecundå. Cu cît are rezultate È™i repercusiuni mai mari, cu atît este el eveniment istoric. Un råzboi care nu då naÈ™tere la crize pe o scarå întinså, ci råmîne un fenomen pur local, nu depåÈ™eÈ™te rosturile lui biologice. ªi aÈ™a cu orice eveniment. Eroismul este presupoziÈ›ia oricårei istorii autentice. Fårå el, devenirea umanå e purå biologie. Cînd viaÈ›a își concentreazå toate energiile pentru a servi alte scopuri decît ale menÈ›inerii ei, cînd își fixeazå finalitatea în afarå de ea însåÈ™i, atunci ea realizeazå condiÈ›ia obiectivå a acÈ›iunii eroice. Cum temperatura vieÈ›ii la care înfloreÈ™te sufletul eroic este egalå disperårii, este de la sine înÈ›eles cå în omenire nu pot exista decît crize de eroism. Oricît ne am mîndri cu acuitatea simÈ›ului nostru istoric, sîntem, vreunul, capabili så înÈ›elegem forÈ›a care i a mînat pe cavaleri în cruciade så moarå sub zidurile cetåÈ›ilor orientale, pentru a dezrobi mormîntul unui om, presupus Dumnezeu? Chiar interpretarea materialistå, care nu vede în aceste expediÈ›ii decît interesul È™i pasiunea de îmbogåÈ›ire, cum ar putea explica gustul unei aventuri atît de puÈ›in promiÈ›åtoare påmînteÈ™te? Istoria are o amploare cu atît mai tragicå, cu cît oamenii au avut mai puÈ›in de cîștigat din distrugerea lor. Dacå cruciadele au satisfåcut un gust de infinit, ele È™i au atins „scopul“. Fårå un parfum de inutilitate, istoria ar semåna unui ghiÈ™eu de bancå. Moartea eroului este sensul vieÈ›ii celorlalÈ›i. Fårå autodistrugerea eroicå, specia umanå ar fi condamnatå la plictisealå È™i la ratare, la acel pustiu al inimii, care este antipodul sufletului infinit. Dacå omul nu vrea så forÈ›eze prin disperarea unui gest inerÈ›ia devenirii, nu i råmîne decît så accepte a fi purtat cu umbrele de soarta lucrurilor trecåtoare. Hegel însuÈ™i, prea mult metafizician pentru a înÈ›elege indivizii, a fåcut din marile individualitåÈ›i, dupå cum bine se exprimå Friedrich Meineke, funcÈ›ionari ai spiritului absolut. Metafizica anuleazå individuaÈ›ia. „Spiritul absolut cålare pe cal“, a exclamat Hegel, våzînd pe Napoleon intrînd victorios în Jena. ªi a scris apoi mai departe la Fenomenologia spiritului, pentru a ne aråta ce puÈ›inå råspundere avem în istoria universalå. ªi acum, så revenim la România È™i så vedem cum ar putea ea så nu mai fie o umbrå a istoriei universale. Ce nenorocire pe capul acestei È›åri, cå în locul unui ethos eroic, cu tot ce acesta presupune ca oroare È™i pasiune bestialå, ne am diluat sîngele È™i ne am îndulcit patimile cu un dor amågitor, ale cårui virtuÈ›i dormitive ne au îmbåtat simÈ›urile peste måsurå. ÃŽn ochii românului, dar mai cu seamå în cîntec, palpitå, cu o insistenÈ›å insinuantå, revårsarea monotonå a acestui dor, aparent elixir al inimilor sfîșiate, în realitate atracÈ›ie adormitoare pentru suflete inerte. Cine a avut ocazia så audå în oraÈ™ele såseÈ™ti din Ardeal vreo ceatå de flåcåi români doinind în înseråri, n a putut så nu sufere sub contrastul strivitor pe care l prezintå masivitatea constructivå a oraÈ™ului È™i lamentaÈ›iile acelea prelungite, atît de inaderente la civilizaÈ›ie, la efortul constructiv. Contrastul nu trebuie explicat prin deosebirea noastrå organicå de saÈ™i, ci prin distanÈ›a incomensurabilå de culturå a fondului nostru popular. Noi încå nu putem aprecia ce salt am fåcut prin påtura noastrå cultå. Este în dorul nostru atîta risipire lîncedå în lume, atîta renunÈ›are în faÈ›a timpului È™i a spaÈ›iului È™i atît prizonierat în adierile inimii, cå te întrebi ce tristeÈ›e a încercat acest popor de s a predat sieÈ™i atît de neînduplecat. ScoateÈ›i lamentaÈ›iile din poezia È™i din muzica noastrå popularå È™i nu mai gåsiÈ›i decît o È›opåialå liricå, fårå nici o marcå originalå. Ce departe am fi fost aståzi, dacå infinitul din acest dor lua forma unei expansiuni eroice a sufletului, dacå ne am fi rostogolit, cu o înflåcårare fårå margini, peste ruinele noastre! Dorul exprimå un raport negativ cu lumea, el este o lunecare leneÈ™å È™i orizontalå sau o ondulaÈ›ie minorå pe suprafaÈ›a mobilå a vieÈ›ii. Eroismul este ascensiunea spiralei, sinuozitåÈ›ile în înålÈ›imi. Prin dor nu exprimåm mai mult decît nesiguranÈ›a în fluctuaÈ›iile clipelor È™i o chemare spre vag. De ce ne e dor? ÃŽntrebaÈ›i pe orice român È™i nu È›i va da o låmurire asupra acestui infinit al sufletului såu. Toatå problema este ca într o Românie scuturatå de o dictaturå È™i de un elan colectiv, infinitul negativ al acestei psihologii så fie convertit în infinitul pozitiv care este eroismul. DuioÈ™ia È™i visarea prelungitå care se mlådie pe lungimile timpului È™i pe întinderile spaÈ›iului trebuie „såltate“ în ardoare È™i fanatism. De la infinitul negativ al dorului, la infinitul pozitiv al eroismului este drumul pe care trebuie så l stråbatå sufletul românesc, pentru a nu amorÈ›i învåluit în umbre. Aceasta este problema psihologicå a României. O miÈ™care politicå n are nevoie de „idei generoase“ pentru a triumfa È™i a realiza efectiv. Este destul så cultive idealuri eroice È™i så valorifice posibilitåÈ›ile de fanatism din om. O È›arå ca România este prea primitivå pentru a È™i putea permite luxul „ideilor generoase“, care sînt inerente È›årilor cu o oarecare eleganÈ›å interioarå. Ideile prea generoase, adicå fårå bazå în imediatul vieÈ›ii, slåbesc sîngele È™i dau naÈ›iunilor un aspect clorotic. Emascularea prin exces ideologic este un fenomen frecvent în viaÈ›a popoarelor. ÃŽncep atunci a fi afectate de o paloare care este fizionomicå È™i istoricå. Ideile care n au nici o aderenÈ›å la viaÈ›a concretå a unui popor îl deviazå de la sensu lui istoric. De aceea, orice ideologie care nu i angajeazå energiile vitale este periculoaså. Extrema dreaptå È™i extrema stîngå s au dovedit creatoare într o måsurå atît de mare, deoarece au fåcut totdeauna apel la un ethos vulcanic È™i n au cucerit prin idei, ci prin misticå. Faptul cå dreapta pune accentul pe politic È™i stînga pe social nu dovedeÈ™te nimic pentru originile dinamismului lor. MulÈ›imea iubeÈ™te så fie biciuitå È™i fanatizatå. Apoi vin… ideile. Destinul social democraÈ›iei este ilustrativ pentru un curent ideologic lipsit de simÈ› politic. Greu am gåsi o miÈ™care de o cuminÈ›enie filozoficå mai remarcabilå, care så È™i fi cîntårit mai serios conceptele È™i så fi dat o demnitate mai onorabilå utopiilor. Cine, ca ea, a temperat mai „burghez“ excesele spiritului revoluÈ›ionar È™i a atribuit evoluÈ›iei atîtea virtuÈ›i ca så scuze comoditåÈ›ile oamenilor? Fårå ideea de evoluÈ›ie, social democraÈ›ia este un zero, pe lîngå care mai existå numai blîndeÈ›ea social democraÈ›ilor. Cumpånirea filozoficå a social democraÈ›iei i s a împrumutat în primele faze o semnificaÈ›ie mediocrå, pentru ca så degenereze într un exemplu trist de fadoare teoreticå È™i politicå. Lipsa de patos È™i de anvergurå, preocuparea teoreticå de tacticå, dar fårå instinct în luptå; viziunea unei fericiri comode, neancorate în necesitåÈ›ile complexe ale omului (antropologia mediocrå a oricårui tip de democraÈ›ie); economism searbåd È™i doctrinarism stupid — sînt note ale mizeriei profunde, ale viciului È™i incapacitåÈ›ii politice a social democraÈ›iei. FaÈ›å de ea, comunismul este un fenomen apocaliptic. La ce i au folosit social democraÈ›iei ideile ei „generoase“? La ce rezultat a ajuns, dupå ce a rotunjit ideile revoluÈ›ionare È™i È™i a salvat deficienÈ›ele în cultul evoluÈ›iei? A adus o evoluÈ›ia la putere? Sau n a È™tiut cumsecådenia ei teoreticå un lucru elementar: forÈ›a creeazå fågaÈ™ele „evoluÈ›iei“? Nu existå atîta forÈ›å în evoluÈ›ie pentru ca så înfrîngå pe cea care se naÈ™te peste ea. Cultul secolului trecut pentru evoluÈ›ie a luat forma celui mai plat misticism. Mediocritatea oamenilor s a complåcut în a inventa „virtuÈ›i“ evoluÈ›iei, pentru ca ei så poatå dezerta din faÈ›a oricårei responsabilitåÈ›i. EvoluÈ›ia va face totul cum trebuie, pare a fi fost laÈ™itatea acestor deficienÈ›i. ToÈ›i oamenii care se reclamå de la „curgerea lucrurilor“ pentru a È™i justifica inactivitatea suferå de o neputinÈ›å constituÈ›ionalå. Lipsa de sînge este izvorul înÈ›elepciunii. Individualismul ultimelor decenii ale secolului trecut nu trebuie înÈ›eles decît ca o reacÈ›ie pasionatå împotriva automatizårii prin fetiÈ™ismul evoluÈ›iei, a implicaÈ›iei lui fataliste. Så fim noi oare simple instrumente ale devenirii, capricii ale curgerii lucrurilor, pretexte ale trecerii continue a firii? Revolta aceasta individualistå a avut o notå eroicå, È™i ea este una din apariÈ›iile periodice ale istoriei, consecutive epocilor de fatalism. Acest individualism nu trebuie confundat cu cealaltå specie de individualism, atomizant È™i… cetåÈ›enesc. Existå un individualism de revoltå a unor conÈ™tiinÈ›e izolate È™i existå individualismul burghez. Voga permanentå a lui Nietzsche È™i cea trecåtoare a lui Ibsen (ale cårui opere par catastrofe la 15 ani, „drame“ la 18, „piese de teatru“ la 21) au resuscitat pe alÈ›i doi individualiÈ™ti, care scriau pe cînd „evoluÈ›ia“ avea încå un sens metafizic: Stirner È™i Kierkegaard, primul de o originalitate suspectå È™i nefecundå, al doilea sugestiv, grav, punînd problema individualistå în plan pur psihologic, ca subiectivism. De aceea susÈ›ine el cå subiectivitatea este un absolut, iar nu individul. Pentru Kierkegaard, conteazå numai latura de interioritate a acestuia. El nu s a preocupat niciodatå de social, ci s a oprit la etic, pe care nu l a conceput ca pe o formå interioarå a socialului, ci ca un simplu stadiu al conÈ™tiinÈ›ei individuale, în drumul ei problematic de la subiectiv È™i imediat la general È™i mediat. Este interesant cå atît Stirner cît È™i Kierkegaard au fost pînå la un punct discipoli ai lui Hegel, de care s au despårÈ›it din cauza rolului excesiv, din cauza terorii„generalului“. Pentru gînditorul danez, subiectivitatea este adevårul; ceea ce ar fi pårut unui Hegel cea mai mare erezie conceptibilå. Individualismul cetåÈ›enesc, acela pe care în nuanÈ›e È™i expresii diferite îl întîlnim la stoici (influenÈ›ei cårora se datoreazå concepÈ›ia voluntaristå È™i contractualistå a dreptului roman),la protestanÈ›i, în raÈ›ionalismul secolului al XVIII lea, în RevoluÈ›ia francezå È™i în tot procesul de atomizare socialå pe care l a nåscut dezagregarea democraÈ›iei È™i liberalismului, pretinde cå fiecare om are centrul în sine însuÈ™i È™i ca atare dispune de el în mod nelimitat. Cum esenÈ›a lui este raÈ›iunea, limitele expansiunii sale sînt imanente. Statul, în concepÈ›ia aceasta, care a fost È™i a lui Kant, coordoneazå numai voinÈ›ele individuale. Un simplu factor de armonie. Numai cå viziunea raÈ›ionalistå a omului are împotriva sa toatå istoria.PrezenÈ›a statului È™i a dreptului, legate de existenÈ›a societåÈ›ii pentru a dovedi dezechilibrul omului în libertate, ne aratå pînå la orbire cå raÈ›iunea nu este esenÈ›a omului È™i în nici un caz marginea lui. IraÈ›ionalismul susÈ›ine teoria organicå a statului È™i a dreptului; în realitate, ar trebui så le afirme raÈ›ionalitatea ca antipod esenÈ›ei iraÈ›ionale a omului. Cum structura normativå a dreptului nu este reductibilå la date istorice È™i la o evoluÈ›ie pur organicå, aÈ™a cum a conceput istoricismul juridic al unui Savigny sau Puchta, ci presupune o intervenÈ›ie conÈ™tientå È™i voluntarå, nici statul nu este un simplu rezultat al devenirii. Nu e semnificativ cå raÈ›ionalismul în degradarea lui, intelectualismul, s au preocupat mai mult de teoria statului decît iraÈ›ionalismul, care se opreÈ™te mai bucuros la naÈ›iune È™i preferå dreptului poporul? Drept, stat, naÈ›iune, popor indicå o descreÈ™tere a raÈ›ionalitåÈ›ii È™i o creÈ™tere spre primordial. Poporul este totdeauna originar; naÈ›iunea, statul È™i dreptul își distribuie în proporÈ›ii diferite elementele istorice È™i cele raÈ›ionale. Teoria lui Kelsen, dupå care statul este de esenÈ›å juridicå, precum dreptul este de esenÈ›å statalå, ajungînd astfel la o cvasiidentificare a acestor douå noÈ›iuni, este singura ieÈ™ire pentru a scåpa de chinuitoarea problemå a anterioritåÈ›ii uneia din douå, dat fiind cå sînt argumente egal de valabile de o parte È™i de alta. Så recurgem la „soluÈ›iile“ aporeticii, adicå la sistematizarea lipsei de soluÈ›ii? Cå iraÈ›ionalul È›ine mai esenÈ›ial de råspîntiile istoriei decît raÈ›ionalul, o dovedeÈ™te nulitatea dreptului în astfel de momente. ForÈ›a dreptului este nulå în faÈ›a ForÈ›ei. Crizele lui sînt echivalentele triumfului Ei (zeiÈ›å monstrå È™i irezistibilå). Acei care se complac în iluzia unui absolut juridic, dar våd råsturnårile create de ofensiva forÈ›ei (chiar a acelei forÈ›e ce serveÈ™te o mare idee), se mîngîie cu speranÈ›a cå la un tribunal al istoriei toate triumfurile înålÈ›ate din expansiunile puterii vor fi pecetluite ca infamii È™i își vor pierde strålucirea. Acestor idealiÈ™ti trebuie så le råspundem cå la acel tribunal i se deschid lui Napoleon toate porÈ›ile, iar popoarele vor fi judecate dupå cît au riscat. Ele vor avea înscrise pe frunte råzboaiele È™i revoluÈ›iile. Un tribunal al istoriei cîntåreÈ™te fapte, È™i nu idealuri; de idei, så nu mai vorbim. El ar studia È™i ar achita pe conchistadori; filozofii n ar fi introduÈ™i, fiindcå n au fapte pe conÈ™tiinÈ›å… Iatå lucruri care aparÈ›in cunoaÈ™terii, È™i nu pesimismului. Fiecare È›arå își are un centru de gravitate politicå È™i o direcÈ›ie ideologicå, pe care nu le putem trece cu vederea fårå a neglija situaÈ›ia specificå a fiecårui popor. TendinÈ›a spre abstracÈ›iune, care se întîlneÈ™te atît de des în aprecierea miÈ™cårilor politice analoage a diferitelor È›åri, asimileazå aceluiaÈ™i conÈ›inut naÈ›ionalismul românesc cu cel francez sau cel german, sau își închipuie cå stînga are acelaÈ™i sens în Rusia ca È™i în China sau în FranÈ›a. Aceastå problemå, destul de încurcatå È™i de plictisitoare, este clarå numai reduså la o singurå întrebare: care e sistemul prin care o È›arå devine puternicå? Nu toate realizeazå accesul la putere pe aceleaÈ™i cåi.Uneia, cu tradiÈ›ii democratice puternice È™i creatoare în democraÈ›ie, orientarea spre dictaturå i ar fi fatalå. ªi invers. ÃŽn FranÈ›a, naÈ›ionalismul este reacÈ›ionar, în România, revoluÈ›ionar. Ideile politice ale lui Maurras È™i Daudet sînt pentru România — pentru ceea ce trebuie så devinå aceastå È›arå — mai periculoase decît cele mai anarhiste curente. Nu numai cå i lipseÈ™te complet problematica socialå, dar acest gen de naÈ›ionalism se refuzå oricårei slåbiciuni revoluÈ›ionare. El priveÈ™te realitåÈ›ile de sus în jos; e conservator È™i se bazeazå pe aristocraÈ›ie È™i È›årånimea înståritå, cele douå reazeme ale reacÈ›iunii, faÈ›å de care burghezia reprezintå un efort revoluÈ›ionar permanent. Nicåieri ca în FranÈ›a naÈ›ionalismul nu este mai mult istoric, în sensul råu al acestui cuvînt, adicå fixarea È™i ataÈ™area staticå de un trecut, care din påcate nu poate fi mare de douå ori. Nu este francez care så nu fie naÈ›ionalist în sensul pasiunii pentru FranÈ›a; dar, întrucît naÈ›ionalismul este un program de idei reacÈ›ionare, el nu È™i identificå patria cu interesele claselor agonizante. NaÈ›ionalismul francez este o realitate mai vie; cel românesc nu poate fi decît mesianic È™i cu atît mai dinamic, cu cît viitorul se proiecteazå mai mult ca singura realitate. Identitatea în termeni nu acoperå o identitate de conÈ›inuturi. Ideologii asemånåtoare utilizeazå aceleaÈ™i expresii pentru realitåÈ›i diferite. FranÈ›a este o È›arå atît biologiceÈ™te, cît È™i istoriceÈ™te båtrînå; Rusia reprezintå un organism istoric tînår. Un regim comunist ar putea så aibå în amîndouå acelaÈ™i sens È™i acelaÈ™i conÈ›inut? DiferenÈ›ele de nivel joacå un rol extrem de important în ce priveÈ™te soluÈ›iile politice ale diverselor È›åri. Este mai mult decît evident cå o È›arå fårå istorie, cum e România, È™i o È›arå cu prea multå, cum e FranÈ›a, n ar putea realiza niciodatå o identitate efectivå de regim. AcelaÈ™i curent este reacÈ›ionar într o È›arå È™i revoluÈ›ionar într alta. ÃŽntr una se bazeazå pe rentieri È™i în alta pe È™omeri. Pluralismul È™i divergenÈ›a naÈ›iunilor explicå de ce nu sînt valabile decît soluÈ›iile specifice. Dacå ar fi posibilå o soluÈ›ie universalå — precum crede comunismul —, atunci conflictele internaÈ›ionale s ar diminua într o måsurå neaÈ™teptatå. Lupta pentru hegemonie s ar termina în favoarea aceleia care a avut prioritatea sistemului. ÃŽn speÈ›å, Rusia. Comunismul continuå visul rusesc al dominaÈ›iei universale. Mesianismul slav are aspecte multiforme, pe care naivii nu vor så le recunoascå, dar care se descoperå, implacabile,acelor ce înÈ›eleg lupta exasperatå pentru hegemonie. Orice idee mesianicå exprimå direct sau camuflat o pornire spre putere, aÈ™a încît nu existå mesianism fårå implicaÈ›ii politice. Elanurile mesianice sînt expresii eterate sub care se ascund realitåÈ›i ce sfîșie naÈ›iunile. Diversitatea structurii ideologice a naÈ›iunilor justificå divergenÈ›ele È™i conflictele dintre ele. Este aproape imposibil ca un stat så nu aibå o concepÈ›ie ideologicå în politica sa externå. Numai Anglia — cåreia utilitarismul i a dat o mare ascuÈ›ime a simÈ›ului politic — a È™tiut så facå abstracÈ›ie de divergenÈ›ele de sistem È™i, sub imperiul intereselor, så renunÈ›e la orice concepÈ›ie ideologicå în politica sa externå. FranÈ›a, Germania È™i Rusia, dimpotrivå, n au pierdut nici o ocazie så È™i afirme ireductibilitåÈ›ile È™i så facå politicå în umbra ideilor. Lumea numeÈ™te idealism aceastå nevoie de a da o justificare abstractå dramelor. Faptele istoriei concrete nu råmîn mai puÈ›in o probå împotriva idealismului. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy