agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2010-06-01 | [This text should be read in romana] |
SECVENTA 1. EXT. SEARA. SCARI IN FATA UNUI TEATRU
Pe scările principale ale unui teatru de capitală un tânăr gras, castaniu cu părul lung, cu barbă, îmbrăcat în blugi cu sacou, având un buchet de trandafiri roșii, se agită uitându-se în stânga și în dreapta. Citește afișele cu spectacole din spatele lui, aranjează părul mișcat de vânt, scoate ceasul de buzunar verificându-l des, tresare de fiecare dată când o fată trece prin dreptul scărilor, apoi revine la ticurile lui. SECVENTA 2. EXT. SEARA. SCARI IN FATA UNUI TEATRU După o perioadă o fată urcă scările și vine la el. Drăguță, cu ochelari cu ramă groasă neagră, puțin plinuță. ANDREEA Mihai? MIHAI Da. Andreea? Zâmbesc, își dau mâinile și îi dă florile. MIHAI Astea sunt pentru tine. Îmi pare rău că nu sunt maci dar e foarte greu să-i găsești în octombrie. ANDREEA Nu-i nimic, da știu. Sunt foarte frumoase, roșii. Aici se aseamănă. MIHAI Numai la culoare. ANDREEA E încă devreme, vrei să ne mai plimbăm? MIHAI Te rog. SECVENTA 3. EXT. SEARA. STRAZI Coboară amândoi scările și pornesc pe o serie de străzi întortocheate. Mihai se uită atent unde calcă, cu o mână în buzunar, sacoul desfăcut. Pare relaxat, zâmbitor, încercând totuși pe furiș să-i studieze chipul. Andreea ține buchetul cu ambele mâini de parcă ar ține un copil la piept, zâmbitoare, cu unele stângăcii. ANDREEA Spune-mi cine ești, tu știi totul despre mine iar eu nu știu mai nimic. MIHAI Nu știu totul despre tine. Păi ce să spun. ANDREEA Era să fim colegi… MIHAI Da. Parcă ne-am și întâlnit? ANDREEA Nu, nu cred. Pe unde vrei să mergem? MIHAI Unde vrei, nu prea știu zona. ANDREEA Ah știu, mergem la un anticariat drăguț. Are cărțile așezate la fereastră și ți le vinde la geam. MIHAI Ce tare. ANDREEA Mie îmi place foarte mult, e și un bătrânel simpatic care vinde. MIHAI Îmi plac bătrânii. ANDREEA Mai ești student la chimie sau ai terminat? MIHAI Mi-am luat licența anul acesta, sunt la master aici la Universitate. ANDREEA Mi-am făcut o mulțime de nervi azi. MIHAI Ați avut arhitectura azi nu? ANDREEA Da. Trebuia să alegem o clădire și să-i facem o prezentare, numai că eu am făcut-o în imagini. Mi-a făcut o gură profesoara că nu trebuia așa, că nu știu ce… numai puteam. Nici n-am înțeles ce nu-i plăcea. MIHAI Așa face o știu, o abordare diferită nu le place. ANDREEA M-am săturat că toți sunt așa, orice aș face nu e bun. Da se enervase și mă critica, iar eu… MIHAI Critica e bună câteodată, e constructivă. ANDREEA Ba nu-i adevărat. În plus nu avea nici o bază, nu critica imaginea mă critica pe mine, prostia de a nu înțelege. Toți fac așa acolo. MIHAI Da, nici eu nu sunt de acord cu critica omului nu a lucrării. Apropo ce părere ai de poezie că nu mi-ai dat răspuns. ANDREEA Ah… era… am făcut o serie de observații când am citit-o și m-am gândit să ți le trimit dar m-am răzgândit. MIHAI Trebuia să le trimiți mă interesa părerea ta. Oricum a fost prima poezie pe care am scris-o, mi s-a părut destul de bună și am scris-o pe loc în timp ce vorbeam cu tine asta mi s-a părut extraordinar. ANDREEA Da… MIHAI Þi-a plăcut poza cu pânza lui Jackson Pollock de pe site? ANDREEA Îmi place ce-a făcut Pollock. MIHAI Aia e a mea. Am pus intenționat numele lui Pollock ca să aflu o părere obiectivă. De fapt e primul pictat în genul acela, nu mi-a ieșit prea rău. ANDREEA De scris ai mai scris de când am vorbit? MIHAI Am scris non-stop de atunci, am pictat, cum ți-am zis mi-ai pornit ceva în mine care mă scoate din pasa asta. Cum ți-am spus sunt geniu când am chef. ANDREEA Mihai, ești deprimat? MIHAI Da sunt. Știu că pare ceva la modă. ANDREEA De asta te și întreb. MIHAI Sunt deprimat de ceva timp, vine și pleacă, dar acum de când am vorbit am putut să lucrez din nou. Tu? ANDREEA Am fost foarte deprimată când m-am mutat în București, nu-l suportam. Dar de la o vreme am început să descopăr Bucureștiul interbelic și mă simt mai deprimată când plec acasă. MIHAI Ești din Târgoviște, nu? ANDREEA Da. MIHAI Primul simpozion la care am participat a fost la Târgoviște. ANDREEA Ce simpozion? MIHAI De chimie. Da prima vizită țin minte a fost cu școala prin clasa a patra la Turnul Chindiei. ANDREEA Da, păi e un fel de turn Eiffel. Amândoi zâmbesc apoi se opresc lângă o fereastră deschisă. SECVENTA 4. EXT. SEARA. STRADA (LANGA CLADIRE) Se opresc lângă o clădire tip vilă care are un mic anticariat la parter. Cărțile sunt puse la fereastră una peste alta cu cotorul spre stradă. Un geam este deschis și înăuntru se întrezărește la lumina unui bec pe jumătate consumat un bătrân care așează niște cărți. Bătrânul are părul alb, destul de ciufulit, cămașă și cu bretele negre. Mihai stă cu capul plecat încercând să citească diferite titluri iar Andreea se uită la el. După un schimb de priviri cei doi se întorc și pleacă. Camera rămâne pe loc și îi vedem îndepărtându-se. SECVENTA 5. EXT. SEARA.IN FATA TEATRULUI În fața teatrului, mai multe grupuri de oameni care discută între ei, cei doi așteaptă deschiderea ușilor. Cei doi se uită fiecare în altă parte parcă evitând să se privească. Mihai scoate ceasul din buzunar și verifică ora (ceasul este unul de buzunar cu lanț de culoare aurie). ANDREEA Pot să mă uit la el? Mihai îi arată ceasul fără să i-l dea. ANDREEA E vechi? MIHAI Da îl am de ceva timp. ANDREEA Nu, adică e din epocă? MIHAI Din păcate nu. ANDREEA Am și eu unul la fel dar e vechi. MIHAI Am văzut unul la un bătrân când am fost la cimitirul Bellu. ANDREEA Vreau și eu să merg, dar nu știu cum să ajung. MIHAI Poate mergem că oricum nu l-am găsit pe Bacovia. Am fost cu un prieten care e filozof și eram la costume de parcă eram Martorii lui Heidegger. (amândoi râd) ANDREEA Intrăm? (arătând cu capul spre ușa de la intrare) SECVENTA 6. EXT. SEARA. TEATRU Camera rămâne la baza scărilor cu fața se intrarea în teatru. Cei doi urcă scările, Mihai caută și scoate biletele din interiorul sacoului, Andreea merge foarte aproape de el. Îl vedem pe Mihai dând biletele, apoi după ce le verifică femeia i le dă înapoi și îi arată cu mâna o direcție. Cei doi ies într-un pas mai grăbit și merg de-a lungul teatrului (camera îi urmează). ANDREEA Nici nu mi-am dat seama că asta-i Sala Mare și mi-ai și zis că e la Amfiteatru. MIHAI Nici eu nu am băgat de seamă. Apoi coboară niște scări și intră prin altă intrare. SECVENTA 7. INT. SALA AMFITEATRU Camera pornește din spate și înaintează până la primul rând unde se oprește. Sala goală, doar cei doi în primul rând. Scaunele au culoarea roșie, iar scena este una mică, cu două scaune, o masă de lemn cu o lumânare aprinsă, în centrul ei. ANDREEA La ce lucrezi? MIHAI (bucurându-se de întrebare) Am început lucrul la o nuvelă care are legătură cu povestea unei fete din Sena. Foarte frumoasă sunt încântat de ea. ANDREEA După ce o termini pot sa o citesc? MIHAI Desigur, dar mai durează că eu scriu mai întâi pe hârtie și apoi transcriu. ANDREEA Așa e mai bine. În acest punct camera a ajuns chiar în spatele celor doi. MIHAI În timp ce scriam mi-a venit o întrebare foarte bună pe care personajul principal o pune unui veteran de război. Andreea se uită la el. MIHAI (uitându-se la ea) Oare orbii din naștere pot visa? Scena se termină cu cei doi uitându-se unul la altul, în ochii Andreei se pot vedea sclipiri. Lumina se stinge. SECVENTA 8. INT. ZI. GARSONIERA O cameră mică, ordonată, cu un pat într-o parte, șifonier, televizor, o masă cu un calculator pe ea. De lustră agățate cu ață mai multe frunze de stejar destul de uscate. Pe pereți două imagini cu zei egipteni. Mihai stă pe pat citind o carte (Amerika – Franz Kafka). Sună telefonul mobil, se ridică de pe pat și de-a lungul întregii convorbiri se uită pe fereastră, care dă într-un parc. MIHAI Da. ELENA Bună, ce faci? MIHAI Ce să fac, pe aici prin cameră. ELENA Ai fost la școală? MIHAI Da. Am terminat-o cu Andreea. ELENA De ce măi mamă? MIHAI Mi-a zis că nu simte nimic și mai bine să terminăm acum până nu ne implicăm prea mult emoțional. ELENA Îmi pare așa de rău, ce să-ți zic, tu o iubeai? MIHAI Eh, nu pot să zic că o iubeam, dar îmi plăcea de ea. ELENA Bine că a fost corectă fata și ți-a zis de la început. MIHAI Da. Vezi că vin de joi acasă. Numai pot să stau în orașul acesta, trebuie să mă calmez. ELENA Vino acasă, te liniștești și pe urmă vedem noi. Acum ce faci? MIHAI M-a sunat Florin că vine pe la mine, poate mergem prin parc. ELENA Numai fi supărat, dacă nu te-a plăcut nu te-a plăcut, o să găsești una care o să te placă. MIHAI Știu, nu e vorba de asta dar începusem să scriu și acum, alb. ELENA Hai lasă, vi acasă și te liniștești MIHAI Bine, hai că mai vorbim. Pa. ELENA Pa, pa. Închide telefonul îl aruncă pe pat, se uită pe geam și apoi urlă fără sunet, lăsând capul în jos. SECVENTA 9. EXT. ZI. PARC Un parc cu lac, având pod peste el, cu barcă cu vâsle care se plimbă cu doi oameni care adună gunoaiele din el. Mihai merge pe pod se oprește la jumătatea lui, se duce spre margine și se uită. Se uită la cei doi din barcă, la copaci, la apă. Vântul îi mișcă părul. Pleacă și se așează pe o bancă în fața unei fântâni arteziene dezafectate. Apare Florin, un tip de statură medie, slab, cu părul lung, ochelari, semănând cu un poet. Îmbrăcat la sacou cu pălărie și cu geantă. FLORIN Îmi cer scuze că am întârziat dar era aglomerație la metrou. MIHAI Nu-i nimic. Florin se așează pe bancă. MIHAI Ce mai faci? Ai fost la Fundație? FLORIN La Fundație? Nu am mai fost de o lună acolo, mă duc la Filozofie. MIHAI M-am despărțit de Andreea. FLORIN De cine? MIHAI De fata perfectă, ști că-ți vorbeam de ea. FLORIN Noi nu suntem făcuți pentru ce vor ele. MIHAI Cum poți să iubești un om care e îndrăgostit de altcineva, chiar dacă acea persoană a murit de mai bine de o sută de ani? FLORIN Nu știu, noi trebuie să găsim… MIHAI O găsisem. Eram eu la feminin, la muzică, la cărți, pasiunea aceea pe care am observat-o pentru destine tragice. FLORIN Erați mai buni de frați MIHAI Totul stă la nivelul capului FLORIN Ah… MIHAI N-am mai scris poezii de atunci, le scriam una pe zi, i-am și scris una pe loc. FLORIN Poate nu era poezia de tine. MIHAI Mi-a zis că dacă vreau să rămânem amici. Sigur, dar știam că atunci ne vedem ultima oară. FLORIN Nu există prietenii între un bărbat și o femeie. Dragoste, ură, dar prietenie niciodată. MIHAI Chiar că suntem de pe planete diferite. FLORIN Cum adică? MIHAI Nici p-asta n-o ști? Ce te făceai tu dacă nu stăteam în anii facultății împreună? FLORIN (râzând) Îmi scoți ochii cu chestia asta cât mai trăim. MIHAI Cum faci tu cu banii care mi i-ai împrumutat atunci. Florin caută în geantă, scoate un pachet de țigări și aprinde una. MIHAI Tot mai fumezi? FLORIN Nu așa de des, trag dintr-un pachet vreo’ săptămână. MIHAI Mă simt ca atunci când mi-au murit bunicii. Ei au avut o viață frumoasă, s-au plimbat în tinerețe cu motocicletele, erau mai mulți din sat care aveau și se plimbau din stațiune în stațiune, au văzut toată țara. Au făcut o casă împreună, s-au iubit toată viața, au trăit. Câte îmi povesteau, ce petreceri erau înainte de venea tot satu’, în curte la mese… Știu că-mi rămâne casa și grădina, n-am nici frați nici surori, dar nu știu ce să fac. Sunt blocat, ei cum au reușit de au trăit? Eu ce fac de acum încolo? FLORIN Continuă să trăiești, ce să faci. MIHAI Am mai pictat câteva pânze săptămâna trecută. Mie îmi plac, le am acasă, ți le arăt când mai ne vedem. Te-ai mai văzut cu Cristina? FLORIN A fost răcită și încă e de fapt, am stat și am îngrijit-o în week-end, nici n-am mai plecat acasă. I-am dat antibiotice, i-am făcut frecție, am stat i-am citit că se plictisea în cameră toată ziua și azi s-a simțit mai bine. A plecat că se întâlnește cu o prietenă de-a ei. I-am zis că o luăm cu ambulanța dacă nu stă cuminte, treaba ei. MIHAI Poate răcești și tu. FLORIN Cum să răcesc, păi eu sunt muntean. Sper să nu mă sune, i-am zis că vin la tine, dar cum o știu eu o să se plictisească. Din geanta lui Florin se aude o alertă de mesaj pe telefonul mobil. FLORIN Sper că nu e ea. Scoate telefonul și citește mesajul. FLORIN (uitându-se la Mihai) Da, cum ți-am zis, vine la mine într-o oră. Ori s-a plictisit ori i-e rău. Îmi pare rău dar trebuie să plec. MIHAI Nu-i nimic, mai ne vedem noi. Ah, să nu uit să-ți zic. Cu cât caut mai mult cu atât găsesc mai multe asemănări între mine și Jeni Acterian. Am aflat unde a stat până la 21 de ani și e chiar lângă mine, doar pe partea cealaltă a parcului. În plus ea era din Constanța și eu am fost conceput în Constanța. Dacă erai budist îmi ziceai ceva de reîncarnare. FLORIN Poate că o să apară și unu care o să se potrivească cu tine. MIHAI Chiar.. FLORIN Mai ai să-mi dai și mie niște bani? Poate are poftă de ceva, de portocale… și să am. MIHAI Cât vrei? FLORIN 20-30. Mihai scoate din buzunarul de la pantaloni un teanc de bani din care pică două lame de ras noi. Florin se apleacă, le ridică se uită la ele și i le dă înapoi. FLORIN (puțin panicat) Ce-s cu astea? MIHAI Un omagiu pentru Sylvia Plath. Într-o perioadă avea în buzunare un set de lame. FLORIN O prostie. Florin se ridică în picioare, i-a trei bancnote de la Mihai. MIHAI Cu ceilalți sunt 60.. FLORIN Mai aveam să-ți dau? Să-mi vină bursa că nu mi-a venit. Bine, hai că am plecat. Salut. MIHAI (își dau mâinile) Pa, pa. Mihai rămâne pe bancă și se uită la Florin cum se îndepărtează. SECVENTA 10. EXT. ZI. STRADA Mihai iese din parc, merge pe o stradă mai largă cu capul uitându-se după numerele de la case. Trotuarul e aglomerat, mulți pietoni trec în viteză pe lângă el, se aud zgomote de mașini, claxoane, toate par a-l intimida. E îmbrăcat în blugi, tricou negru, cămașă descheiată, bască neagră trasă într-o parte, are o geantă tip poștaș. Face stânga pe o stradă lăturalnică unde după ce observă numărul unei case (nr. 22) se oprește în dreptul porții ei. Strada e fără pietoni, umbroasă. SECVENTA 11. EXT. ZI. CURTE Casa e cu etaj, se întrezărește o grădină în spate, ambele fiind părăsite. Intră în curte și se uită la casă, cercetând fiecare detaliu, se duce în grădină unde se așează pe o bancă. Casa are puțină importanță, camera rămâne pe fața lui care se luminează de o bucurie interioară. Din acest moment intrăm în punctul lui de vedere al realității. Chiar dacă casa și grădina arată deplorabil el le vede ca noi. SECVENTA 12. EXT. ZI. GRADINA Grădina e verde și luminoasă. La umbra unui copac pe o pătură este o fată tânără care citește o carte. Lasă cartea plictisită de ea, se întoarce pe spate și vede deasupra ei, în copac,un măr. Se ridică, îl culege și îl vede pe Mihai stând pe bancă cu spatele la ea. Se duce la bancă, stă în spatele lui cu mâinile rezemate de bancă uitându-se la el. SECVENTA 13. EXT. ZI. GRADINA Pe toată durata scenei camera rămâne fixă, în cadru fiind banca în întregimea ei și cei doi văzuți din fața. Mihai se comportă de parcă ar fi singur. MIHAI (cu glas tare) Poate ai stat pe banca asta. Poate ai plâns aici, poate ai râs. Ce carte ai citit aici? Ai trăit, eu trăiesc tot cu boala asta. De ce mi-ai dat Doamne luciditate? Să văd că nu contează nimic? Că nu existăm? Numai pot, mai bine eram prost și trăiam fericit. Văd lucrurile atât de clar și înțeleg… Ultima oară când am fost fericit a fost în copilărie. Eram cu bunicul, stăteam pe iarbă cu fața spre nori. Știam că bunica, părinții sunt acasă, că toți suntem bine. Norii albi și albastrul mi-au rămas în minte și acum., atunci am realizat cât sunt de fericit. S-au dus, atâta talent se duce și el. Nu știu ce mă împiedică, nu-l văd dar îl simt și mă face plat. Două suflete chinuite în aceeași grădină, tare mult a-și fi vrut să te cunosc. Scoate din geantă un revolver și îl pune pe bancă lângă el, e îndreptat cu țeava spre fată. Fata îl atinge cu un deget și îl rotește spre el. MIHAI (uitându-se la mâini) Uite-Þi Doamne marele scriitor, marele poet. Mihai întoarce capul și parcă ar vedea fata, uitându-se ochi în ochi. Imaginea se albește. SFÂRȘIT. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy