agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
![]() |
|
|||||
![]() |
agonia ![]()
■ Music ![]()
Romanian Spell-Checker ![]() Contact |
![]()
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2018-03-22 | [This text should be read in romana] | ![]() ![]() Latip este un tânăr absolvent al Facultății de Arte, secÈ›ia Actorie, Ovidius, ConstanÈ›a. IubeÈ™te teatrul, dar teatrul È™i mai mult pe el, fiindcă îi dăruieÈ™te din splendoare È™i din arderea aceea inexplicabilă de a face oamenii să iasă din ei pentru a petrece timpul în ceilalÈ›i! Ca o piesă de teatru, aÈ™a este viaÈ›a: nu interesează cât de mult a È›inut, ci cât de frumos s-a desfășurat. AÈ™a spunea Seneca. ÃŽn această carte dedicată lumii teatrului, autorul vine cu o serie de definiÈ›ii, unele chiar aforistice, de pildă că actorul este un nebun, dar nu orice fel de nebun, ci acela de la curtea regelui (p.19). Citind întregul, observ tendinÈ›a autorului de a nu respecta topica impusă de normele gramaticii, inversând părÈ›i de vorbire. Pe alocuri, sunt observaÈ›ii personale asupra lumii È™i vieÈ›ii, gânduri È™i impresii despre viaÈ›a pe scenă. Unele sunt fragmente din afirmaÈ›iile altor oameni de teatru, artiÈ™ti, poeÈ›i etc. Cartea poate fi luată metodic È™i ca o manieră de a închega, în opinia personală a actorului de teatru, Latip, o relaÈ›ie benefică de ambele părÈ›i, actor È™i public. De fapt, punctează faptul că în spatele unei munci asidue, non-stop, se află sensibilități, dăruire până la epuizare, fineÈ›e, subtilități, într-un cuvânt, trăire. Există o legătură impresionantă între rol, mic, mare nu contează, È™i costumaÈ›ie, machiaj, cadru. Toate la un loc trebuie să se potrivească personajului È™i, implicit, actorului. Uneori, ele vin ca o mănușă, alteori, acest întreg mai trebuie lucrat, îmbunătățit. Important este ca actorul să își devoaleze propria personalitate, să fie original, să nu fure jocul altui actor, mai cunoscut sau recunoscut. InserÈ›ia de poezie printre capitolele axate pe actorie dau o notă originală, în schimb. Chiar È™i poeziile sale fac trimiteri la actul artistic al actorului, la teatru. TendinÈ›a este È™i aici de a dialoga. Ceea ce-mi place la poeziile sale este că-l recunosc pe acest adolescent. După cum vorbeÈ™te, aÈ™a È™i scrie. ÃŽi recunosc expresii, felul de a se exprima, natural, ca È™i când am sta de vorbă È™i ar interveni cu observaÈ›ii sau explicaÈ›ii despre un joc de scenă. RelaÈ›ia actorului cu spectatorul este una de provocare, pe de o parte, È™i de curiozitate, pe de alta, de agonie È™i extaz, de dăruire È™i de mulÈ›umire, de transmitere-receptare a mesajului. Cu cât relaÈ›ia este mai reuÈ™ită, cu atât prelungirea efectului este mai mare. EducaÈ›ia teatrală È›ine cont atât de calitatea spectatorului, cât È™i de educaÈ›ia È™i de cultura actorului, a jocului teatral, a cuvintelor, gesticii, mimicii, jocului de scenă, felul în care sunt rostite replicile, toate contribuind la o comunicare adecvată, bine conturată, È™i care are drept urmare satisfacÈ›ia de ambele părÈ›i. Până să ajungă la spectator, mesajul este despicat în patru de dramaturg, regizor, actor; învățat, interpretat, înÈ›eles, regândit, îmbogățit cu È™i de personalitatea autorului. O întreagă alchimie. Tocmai prin aceste prelucrări ale mesajului actorul devine un artizan de mesaj - spun eu-, un artist. Asta presupune coexistenÈ›a simultană a trei factori: emoÈ›ie, limbaj, fantezie. Teatrul este un vindecător de suflete, spun din calitatea de spectator, dar È™i de actor amator, fiind componentă a echipei de teatru La Tipar, înfiinÈ›ată în nov. 2015, condusă de tânărul actor, autorul acestei cărÈ›i care se doreÈ™te È™i un ghid de teatru. El aduce în faÈ›a publicului modele. A juca teatru înseamnă a îmbrăca hainele unui personaj, a lucra cu delicateÈ›ea sufletului, a pune la bătaie calitățile umane existente, a te transpune în altcineva, a-l juca pe acel atcineva cu posibilitățile È™i înzestrarea pe care le ai, a te pune în situaÈ›ii diverse, a juca diverse roluri, fie pozitive, fie negative, fie mici, fie mari, fie comice, fie dramatice, fie dificile, fie simple, dar nu uÈ™oare, a învăța din asta, a te pregăti È™i a evolua, precum È™i a te rupe de realitatea imediată È™i a deschide realitatea istorică a personajului jucat, cu limbaj, decor, costume, a trăi, deci, intens viaÈ›a acelui personaj, cu bunele È™i relele ei, uitând de cea personală. Pe scenă devii altcineva, un individ care se foloseÈ™te de trupul È™i mintea ta, de miÈ™cările tale, de cuvintele tale pentru a reînvia alte caractere din istoria lumii. Teatrul este un mijloc de acaparare în totalitate a simÈ›urilor È™i sufletului uman. Teatrul este instrument în mâna actorului, de satirizare, de imortalizare a vremurilor È™i a persoanelor importante ale acelor vremuri, a evenimentelor, de comic de situaÈ›ie, de dramatic, de propagandă politică etc. Autorul pune în prim-plan citate ale înaintaÈ™ilor, oameni de cultură, ale unor personalități din teatru È™i film, dar chiar È™i a unor colegi din care se pot extrage/ desprinde idei/ aspecte privind arta interpretativă, arta vorbirii scenice, gesticulaÈ›ia È™i alte elemente de tehnicä teatrală. Autorul mai spune că teatrul este o transfigurare, este viață fitrată È™i retransmisă publicului. Verbul È™i nonverbul sunt doi termeni care însoÈ›esc actorul pe scenă. Gestica, mimica, pantomima sunt elemente ale limbajului trupului, o expresie mută a simÈ›irilor, manifestărilor, atitudinilor. Nu juca rolul, ci joacă-te cu el, aÈ™a ne sugerează Latip între filele acestui ghid de teatru. Intercalarea poeziilor printre subiecte cum ar fi expresivitate È™i gesticulaÈ›ie sau repetare, reprezentare, asistență ori delicata artă a jocului este tot un rol cu care actorul Latip se joacă de-a poetul, de-a omul MARE. Consideră că un actor devine prin profesia de bază un poet al scenei. Rolurile interpretate îi sunt benefice È™i constructive, sunt pur È™i simplu muze care îl inspiră, îi modelează comportamentul pe scenă, dar È™i în viață. Despre cum iei contact cu rolul, cum îl percepi, cum îl înÈ›elegi, cum îi adaugi amprentă personală, cum îl însoÈ›eÈ™ti, cum îl conectezi la celelalte personaje È™i situaÈ›ii, cum trebuie interpretat pentru a căpăta putere È™i expresivitate, cum îl faci să fie clar, limpede, să ajungă la inima spectatorului, să-l atingă, autorul a pregătit două capitole numite delicata artă a jocului I È™i II. Regăsirea în personajul jucat se face tocmai prin reglarea diferenÈ›elor cu acesta. Simplitatea È™i claritatea sunt două atribute de bază în actorie. ÃŽnsă, sunt È™i cel mai greu de realizat. Concentrarea este un atu È™i ea. ÃŽn actorie este foarte important să È™tii să asculÈ›i, să joci rolul unei sugative - afirm eu în urma lecturii capitolul nu juca un rol! DiscuÈ›iile pe marginea rolului împreună cu coordonatorul sunt necesare la stabilirea punctului de vedere personal la care se adaugă celelalte puncte de vedere compatibile cu personalitatea actorului. Replicile trebuie înmagazinate în minte astfel încât ele să fie deopotrivă ale personajului jucat È™i ale celui care interpretează rolul personajului din piesa de teatru respectivă. Numai aÈ™a actorul se regăseÈ™te în personaj È™i invers. ÃŽn teatru, foarte importantă este improvizaÈ›ia. Actoria înseamnă expresivitate, spune autorul. O transfigurare a propriei persoane în personajul jucat, adaug eu, de fapt mult talent. Trebuie să existe o solidaritate exemplară, o conexiune exemplară între omul-actor È™i omul-personaj, încât pe scenă să se confunde, să nu-È›i dai seama cine este unul, cine celălalt. Este o dezbrăcare de propriul spirit È™i o înnoire cu noul spirit. Rolurile acestea se inversează la ieÈ™ire din spectacol. RepetiÈ›ia este mama învățării. ÃŽn teatru, este esenÈ›ială. ÃŽn funcÈ›ie de rol, de piesă, se poate întinde pe o perioadă mai mare sau mai mică de timp. Pe scenă, o piesă durează între două ore È™i două ore È™i jumătate. Teatrul este carne, este vibraÈ›ie È™i nu va pieri niciodată, afirmă Latip. PretenÈ›iile actuale ale unui actor au crescut, sunt acelea de a putea atinge/ cuprinde întreaga gamă de spectacol: dramaturgie, revistă, circ, teatru psihologic etc. ÃŽn teatru, cuvântul este un procedeu complicat. El intervine prin proprietățile lui ca să dea sens unei fraze, unei scene, unui rol. Cuvântul însuÈ™i are atitudine, comportament. Regizorul È™i actorul se completează reciproc. La fel de importantă este relaÈ›ia actor-spectator: Dacă un teatru bun depinde de un public bun, atunci orice public are teatrul pe care îl merită. Un alt element important în teatru este angrenajul, motorul de acÈ›iune, rotiÈ›a care să pună în miÈ™care, să dea drumul acÈ›iunii. Adevărul în teatru este întotdeauna în miÈ™care. Spectacolul e joc. "Omenirea n-a progresat fiindcă ar fi fost sobră, responsabilă sau precaută, ci pentru că a fost jucăușă, rebelă È™i imatură"- Tom Robbins. ÃŽn actorie, nu e vorba de expresivitate, cât de reacÈ›ie. Ca să fiu mai exact, dacă mă furiÈ™ez în spatele vostru È™i vă sperii, expresia voastră va fi una de È™oc pentru public, dar de fapt este doar o reacÈ›ie instinctivă la ce am făcut eu. Dacă vă sperii cu adevărat, veÈ›i părea cu atât mai expresivi, însă expresivitatea este ultimul lucru la care trebuie să vă gândiÈ›i. Treaba voastră e să găsiÈ›i jocul. Nu trebuie să vă gândiÈ›i la emoÈ›ii, ele se descurcă singure. Teatrul ca joc È™i actoria ca joacă sunt cele mai radicale idei care au pătruns în lumea teatrului în ultimii douăzeci de ani... iată o lecÈ›ie pentru cei care iubesc teatrul. Ottilia Ardeleanu, Năvodari, 22 martie 2018 Â
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() | |||||||||
![]() |
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | ![]() | |||||||
![]() |
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy