agonia
english

v3
 

Agonia.Net | Policy | Mission Contact | Participate
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special

Poezii Romnesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texts by the same author


Translations of this text
0

 Members comments


print e-mail
Views: 2708 .



Etică și libertate în Hesperus
essay [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
by [Raluceli ]

2007-02-03  | [This text should be read in romana]    | 



Ființei umane îi aparține, în mod esențial, actul de valorizare a obiectelor și semenilor care-o înconjoară, a faptelor pe care le îndeplinește. Din momentul în care există, omul proiectează atribute asupra a ceea ce îl înconjoară. Valorizarea este deci inerentă ființei umane. Raportându-se la sine, omul se valorizează ca ființă morală al cărei scop este atingerea virtuții. Etica este teoria filosofică asupra moralei.

Omul societății ideale, hiper-tehnologizate din viitor, pe care-l creează Ioan Petru Culianu în opera sa „Hesperus”, trăiește „liber”, golit de emoții și vise, fără griji, durere, tristețe sau teamă de moarte – toate acestea fiindu-i extirpate din suflet pentru a fi evitate conflictele interioare. Având această imagine, se poate afirma că, din punct de vedere al concepțiilor etice, la baza societății utopice stă o etică hedonistă metamorfozată. Însă metamorfoza produsă de Culianu dă naștere unui paradox, căci etica hedonistă a hesperienilor (despre care Epicur, unul dintre cei mai vechi și mai binecunoscuți apărători ai acesteia, afirmă: „În adevăr noi am văzut că plăcerea este bunul nostru cel dintâi și propriu. Pe ea o luăm drept punct de plecare al fiecărei alegeri și al fiecărei aversiuni și ne întoarcem la ea, apreciind orice bun cu ajutorul afectelor noastre luate drept criteriu”) înlătură aprecierea bunurilor pe baza afectelor, având însă același scop ca predecesoarea ei din real: îndepărtarea durerii corporale și a suferinței din suflet.

Un alt aspect legat de etică este cel referitor la modul de perpetuare al hesperienilor. Problema morală a clonării este privită din alte perspective. Pe de o parte sunt eliminate teoriile referitoare la eventualele mutații care pot apărea în cazul clonării, iar pe de alta, nu sunt luate în considerare consecințele asupra rasei umane, cât și asupra problemei identității personale a clonei.

Privind din perspectiva filosofiei, libertatea face parte din categoria conceptelor corelative, care nu pot fi gândite în lipsa semnificației unui alt concept. Precum binele sau afirmația nu au sens fără a presupune răul sau negația, tot astfel, libertatea poate fi gândită doar în relație cu conceptul de limită. Libertatea este absența limitelor – iată definiția clasică a libertății.

Civilizația hesperiană a libertății „fără efort” ce a fost instaurată pe pământ de către grupul de savanți în urma exploziei nucleare, trăiește într-un clopot transparent în interiorul căruia nu există boli, bătrânețe, moarte și griji, acestea fiind eliminate. Oamenilor care alcătuiesc această civilizație le este dată o viață aproape veșnică, moartea lor survenind doar la cerere. Libertatea „fără efort” este, de fapt, o libertate „închisă”, o pseudolibertate, hesperienilor fiindu-le interzisă părăsirea clopotului transparent, care reprezintă o limită tangibilă a libertății lor. Oamenii au fost transformați în niște creaturi asemeni mașinilor, niște oameni-mașini identici, cu putere absolută asupra deciziei de moarte. Universul hesperian este construit de către grupul de savanți ce joacă rol de Dumnezeu. Însă ei oferă un sentiment de falsă libertate. Cu toate acestea, locuitorii din Hesperus își trăiesc viața ca și cum pereții clopotului nu ar exista. În rolul lor de Dumnezeu, savanții au uitat că adevăratul Tată al Omenirii a creat fiecare om după principiul unicității, iubind fiecare aspect ce diferențiază oamenii. Tot ce au reușit să creeze este un univers care nu numai că a degradat creația divină, dar a și înlăturat unul dintre cele mai prețioase daruri oferite acesteia: libertatea.

Se poate observa că civilizația hesperiană creată de Culianu, în ciuda veșniciei sale, se află undeva la baza piramidei evoluției umane. Nu numai că înlătură oamenilor-mașini conceptul libertății, obligându-i să trăiască închiși în închisoare propriului lor vis infernal, dar produce și o schimbare aproape totală asupra eticii hedoniste. Astfel, lumea din Hesperus devine o imagine a civilizației actuale privită printr-o oglindă întoarsă, în care absența viselor și a memoriei oferă un sentiment vremelnic de eternitate.

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. poezii
poezii
poezii  Search  Agonia.Net  

Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Privacy and publication policy

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!