agonia
english

v3
 

Agonia.Net | Policy | Mission Contact | Participate
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special

Poezii Rom穗esti - Romanian Poetry

poezii


 


Texts by the same author


Translations of this text
0

 Members comments


print e-mail
Views: 5769 .



テ始semnトビi despre patriotism
essay [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
by [Movileanu ]

2003-04-03  | [This text should be read in romana]    | 



Eseu

テ始semnトビi despre patriotism

Exacerbat テョn regimul trecut acest concept 窶 patriotism - pare cトホut テョn desuetudine. Deoarece am primit un fel de observaネ嬖e la un poem テョn care テョmi exprimam deschis, cu mijloacele poetice de care sunt テョn stare (criticabile deci ) sentimentul patriotic, am reluat acest text care s-a constituit ca o replica pe un forum テョn care s-a pus exact aceastト problemト, legatト de un text テョn care se afla urmトフoarea frazト:

The whole idea of nationality to me seems to be a false idea, an artificial concept which serves only the purpose of oppression

Ideea de naネ嬖onalitate テョmi pare o idee falsa, un concept artificial care serveネ冲e unicului scop, acela de opresiune.


Introducere

テ始cト din antichitate, comportamentul uman a fost cercetat si s-au fトツut constatトビi in acest sens. Precizez, este vorba de constatトビi, valabile atunci, de-a lungul secolelor si bineテョnネ嫺les acum. Nu discutトノ aici cauzele ( o putem face ), Nu emitem judecトκ嬖 de valoare, este bine, moral, normal etc. Avem de-a face cu o realitate de necontestat : naネ嬖unea, naネ嬖onalitatea existト, sunt definibile, cercetabile. Una dintre constatトビile cu privire la comportamentul uman, ca diagnostic, din punctul meu de vedere este certa. Ea spune : ツォ homo homini lupus ツサ, in traducere, ツォ omul pentru oameni este lup ツサ Acceptaネ嬖 aceasta aserネ嬖une ca premisa de discuネ嬖e ?

Daca da putem foarte simplu sa cトヅem de acord ca individul uman, familia, grupurile de oameni, populaネ嬖ile, naネ嬖unile, grupurile de naネ嬖uni, ca subsisteme ale sistemului general ツォ umanitate pトノテ「nteana ツサ reflectト ツォ mutatis mutandis ツサ pericole ツォ lupus ツサ reale pentru alネ嬖 indivizi, familii, grupuri de oameni, populaネ嬖i, naネ嬖uni, grupuri de naネ嬖uni, aparネ嬖nテ「nd umanitトκ嬖i.

Privite ca sistem aceste entitトκ嬖, cu diverse grade de agregare si structurare, se manifesta antientropic, in sensul ca au tendinネ嫗 de a-si conserva existenta, structura si dinamica. Din aceste motive intrト in relaネ嬖i conflictuale sau non-conflictuale cu alte sisteme, subsisteme, similare ori diferite. Ca expresie a manifestトビilor proprii ale tendinネ嫺i de autoconservare. Vrテ「nd - nevrテ「nd avem practic de-a face cu o permanenta ツォ luptト ツサ pentru vieネ孛ire sau supravieネ孛ire, dezbrトツatト de caracterul, cultural-educaネ嬖onal si moral, pare oarecum cinicト, dar acesta este adevトビul. Existenta este posibila datorita acestei stトビi permanente de ツォ lupta ツサ. Prin ツォ lupta ツサ テョnネ嫺leg toate manifestトビile existenネ嬖ale menite a asigura conservarea structurii si dinamicii oricトビui sistem. Aceasta luptト poate fi paネ冢ica ori conflictualト, vizibilト sau invizibilト, dreaptト sau perversト, cameleonicト sau nu, negociabilト sau nu, etc. Aネ兮 se explica existenta si manifestarea, ego-ului, si a relaネ嬖ilor de apartenenネ嫗 la o anumita structura sistemicト, familie, grup, naネ嬖une, etc. Putem include テョn aceastト enumerare ネ冓 apartenenネ嫗 la un site, ca acesta pe care ne aflトノ acum.
Recunoaネ冲erea si valorizarea relaネ嬖ilor de apartenenネ嫗 la o naネ嬖une defineネ冲e ceea ce テョndeobネ冲e este cunoscut sub numele de ツォ patriotism ツサ


Ca vrem sau nu, lumea este n-polarizata : bogaネ嬖 窶 sトビaci, proネ冲i 窶 deネ冲epネ嬖, civilizaネ嬖-troglodiネ嬖, religioネ冓 窶 atei, graネ冓-slabi, instruiネ嬖-analfabeネ嬖, etc cu toate nuanネ崙ビile existente テョntre extreme. テ始tr-un cuvテ「nt anizotropa. Naネ嬖unea reflectト la o altト scarト aceastト n-polarizare si, de asemenea, cト vrem sau nu, cト este eficient sau nu, cト este moral sau nu, etc. naネ嬖unile reprezintト o realitate certト. Naネ嬖unile au in principiu caracteristici generale comune si caracteristici specifice dobテ「ndite in timp si determinate de nenumトビaネ嬖 factori geo-socio-culturali sau de alta naturト. Am putea asemトハa umanitatea cu un imens laborator iar naネ嬖unile cu o serie de substanネ嫺 chimice. Acestea pot rトノテ「ne foarte bine テョn laborator dacト stau テョn recipientele lor. テ始cercarea de a le menネ嬖ne pe toate in vrac in laborator ar avea consecinネ嫺 imprevizibile, de la neutru pテ「nト la agresiv-conflictual.
Acesta este riscul major al globalizトビii. Turnul Babel redivivus. De unde ネ冓 trimiterea mea la 窶廨lo-Bbabel-izare窶 . Si aici intervine 窶徘atriotismul窶 sincategorema socio-politica necesara vieネ孛irii si supravieネ孛irii naネ嬖unilor ca sisteme complexe cu trトピトフuri specifice, care determinト printre altele funcネ嬖a de autoreglare a sistemului

Poate o religie a iubirii, in sensul creネ冲in al termenului, iubeネ冲e-ネ嬖 aproapele tトブ ca pe tine insuネ嬖, ar putea instaura o globalizare neconflictualト. Aceasta insa este o utopie, atテ「ta timp cat exista concepネ嬖i, tradiネ嬖i si sisteme religioase atテ「t de diferite, mergテ「nd pテ「nト la a fi antagonice. Globalizarea actualト, care se テョncearcト a fi impusト prin tot felul de metode, depトκ册ネ冲e cu mult stalinismul cu ale sale principii, dacト nu ネ冲ii te テョnvトκ, dacト nu poネ嬖 te ajut, dacト nu vrei te oblig si care era mic copil pe lテ「ngト imperativul dacト te opui te bombardez, care opereazト acum in numele democraネ嬖ei si civilizaネ嬖ei.

Si acum comentariul meu la fraza menネ嬖onatト la テョnceput ネ冓 pe care o reiau:

窶曵deea de naネ嬖onalitate テョmi pare o idee falsa, un concept artificial care serveネ冲e unicului scop, acela de opresiune.窶


Bine zis ツォ テョmi pare ツサ pentru ca テョn realitate naネ嬖unea este si va rトノテ「ne un dat pe care entitトκ嬖le care se テョnscriu in conネ嬖nutul acestui concept l-au conservat si-l vor conserva, indiferent de simbolistica frontierelor. Naネ嬖unea, naネ嬖onalitatea, oferト apartenenネ嫗 la seturi de valori, fトビト de care individul social テョネ冓 pierde statutul ontologic si reperele existenネ嬖ale. Evident cト naネ嬖unea si naネ嬖onalitatea pot fi acceptate, respinse テョnsa, sub raportul conネ嬖nutului, nu pot fi apreciate ca false ori artificiale. Ele exista ca atare, sunt perfect definibile si identificabile. De unde si pテ「nト unde faptul ca aceastト idee este falsト ? Si in raport cu ce ? Acelaネ冓 comentariu pentru ツォ concept artificial ツサ. De ce este artificial ? Este o convenネ嬖e unanim acceptatト, ca o anumita realitate, socio politicト si istorico-geograficト sa fie denumitト naネ嬖une. Tot aネ兮 cum numim, atmosfera, computer, pテ「ine, mamト, etc. Si chiar de-ar fi un concept strict artificial ca de exemplu ツォ naネ嬖une= Fn( x1,x2窶ヲxn )= Yn(y1,y2,窶ヲ.yn) ce este rトブ in asta ? Nu テョntotdeauna artificial presupune si conotaネ嬖a pejorativa.
Cテ「teva exemple : dupト anul 70 dHr, statul evreu dispare ca sa reaparト, aproape miraculos am putea spune テョn 1949. A dispトビut テョnsト vreo data din istorie naネ嬖unea evreiasca poate cea mai internaネ嬖onalistト naネ嬖une cテ「nd este vorba despre alネ嬖i テョnsa una dintre cele mai naネ嬖onaliste cテ「nd este vorba despre sine ? Cu toate cト nu a avut un teritoriu bine definit, ideea de loc falsト, de apartenenネ崙 a evreilor la naネ嬖unea, naネ嬖a evreiasca, le-a permis, deネ冓 aflaネ嬖 la diverse latitudini si longitudini pe pトノテ「nt, sト-si conserve, cu toate vicisitudinile istoriei, nealterat sentimentul de apartenenネ嫗 la aceastト naネ嬖une. Si oare sト nu fie vizibil efortul de a-ネ冓 conserva valorile naネ嬖onale intr-o lume arabト, care nu prea pare a fi amabilト ? Numai acest sentiment le-a permis sa supravieネ孛iascト holocaustului si sト-si refacト statul pierdut.
Ce era Iugoslavia テョnainte de ツォ destrトノare ツサ ? Nu era oare un fel de ツォ globalizare localト ツサ ? A rezistat ? Ce era URSS, ツォ o globalizare relativ mare ツサ A rezistat ? Aネ嬖 vトホut cu cテ「ta furie s-a manifestat sentimentul naネ嬖onal ? Vedeネ嬖 reacネ嬖a cecenilor, aceastト naネ嬖une care nu se dト テョngenunchiatト de cトフre nici un sistem ?
ネtiネ嬖 cテ「t de conservativi sunt valonii cu limba si valorile lor ? S-au ツォ globalizat ツサ vreodatト, Irlanda de Nord, Scoネ嬖a, Anglia, Tara Galilor, in Marea Britanie ?
Cテ「t credeネ嬖 cト va mai rezista colosul cu picioare de lut care este acum USA ? ネ亙 care a fトツut proba incapacitトκ嬖i sale de reacネ嬖e rapida in 11 septembrie ? De ce s-or fi unit cele douト Germanii ?
テ始trebトビi si iar テョntrebトビi. Rトピpunsul ni-l oferト teoria sistemelor : fiecare sistem existenネ嬖al, (naネ嬖unea este un sistem existenネ嬖al ) are tendinネ嫗 de a-si mトビi conネ嬖nutul existenネ嬖al.
Din nefericire pentru sistemul naネ嬖une, ca de fapt pentru toate sistemele, nu exista eternitate. Toate sistemele sunt consecinネ嫗 unor vectori anentropici (unor informaネ嬖i genetice ) si se nasc, se dezvolta, se menネ嬖n o perioada in stare ツォ normalト ツサ dupト care テョmbトフrテ「nesc si dispar. Cum spuneam mai sus conservarea valorilor unui sistem nu vine de la sine. Ea se realizeazト in cadrul procesului de ツォ existare ツサ care printre altele este autoreglabil テョn anumite limite. Autoreglarea, テョn sens larg, poate fi definita ca テョnsuネ冓re a sistemelor existenネ嬖ale, capabilト de a contracara acネ嬖unea unor informaネ嬖i, care ar putea schimba evoluネ嬖a normalト a unui sistem existenネ嬖al. Mecanismul diferト la un sistem la altul. Aネ兮dar, ツォ defectaネ嬖 ツサ mecanismul de autoreglare al oricトビui sistem si sistemul va dispare. Defectaネ嬖 patriotismul ネ冓 nu mai aveネ嬖 naネ嬖une !
De altfel in plan pragmatic, se spunea nu dトビテ「maネ嬖 templele, テョnlocuiネ嬖 idolii (seturile de valori)
窶抂presiunea窶 menネ嬖onatト テョn fraza incriminatト, poate fi consideratト ca o funcネ嬖e potenネ嬖al conflictualト.
Cat priveネ冲e scopul ツォ opresiune ツサ sa nuanネ崙ノ : unele naネ嬖uni sunt opresoare iar altele opresate. Conceptul de naネ嬖une pe unele le ajutト sa-si mobilizeze eforturile in scop opresiv pe altele sト se apere.
Dpdv moral in primul caz funcネ嬖a naネ嬖unii opresoare este blamabilト テョn al doilea, dimpotrivト, este de apreciat.

Sunt gテ「nduri, ca o posibilト bazト de discuネ嬖e, pentru cei cトビora subiectul le surテ「de atテ「t ca aderenネ嬖 cテ「t ネ冓 ca opozanネ嬖.


Ion Corbu Movileanu

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. poezii
poezii
poezii  Search  Agonia.Net  

Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Privacy and publication policy

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!