agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2003-12-01 | [This text should be read in romana] |
ParcurgĆ¢nd romanul de anticipaČie ā1984ā al lui George Orwell, te surprinde in primul rĆ¢nd stilul direct ,rece, in care parca un martor ocular iČi relateazÄ āface to faceā ce se Ć®ntĆ¢mpla.
In nici o alta carte regimul totalitar nu a fost ilustrat mai limpede decĆ¢t in acest roman unde viitorul vÄzut de Orwell va deveni realitate. Neolimba adicÄ ālimba de lemnā, privirea āFratelui cel mareā care te urmarea pretutindeni (Nicolae Ceausescu nu a trÄdat nici el asteptarile in acest sens, in toate fabricile, Ć®ntreprinderile ,birourile, almanahurile fata lui zĆ¢mbitoare instiinta tovarasii despre progresele uimitoare ale Patriei si Partidului),lozincile, teroarea sunt descrise cu o precizie uimitoare ,fiind caracteristicile principale a ceea ce va fi cunoscut in Istorie ca Perioada Comunista. Cine este oare āFratele cel mareā? RÄspunsul Ć®l aflam privind cu atenČie dictatori precum Hitler,Stalin,Kim Ir Sen, Mussolini sau odiosul Ceausescu. ā1984ā nu este o utopie , nu este nici mÄcar un roman science-fiction deoarece porneČte de la premise istorice, ci este si a fost o profeČie peste decenii. Popoarele aflate sub regimurile totalitare raman cu sechele, sunt isterizate, vorbesc in Čoapta (Securitatea asculta Ć®ntotdeauna!).Imaginea pe care aceČti tirani vor sa o raspandeasca in lume este insa a poporului fericit, muncitor, aflat intr-un progres continuu, in care clasa proletara erupe de fericire sub conducerea āstÄpĆ¢nuluiā. Deja celebrele ode Ć®nchinate dictatorilor despre care cu ceva timp in urma nu puteai sa spui nimic, stĆ¢rnesc astÄzi zĆ¢mbete triste(cel mai puternic cult al personalitatii a fost evident cel al lui Stalin-āerou militarā,āgeniu politicā). ZvĆ¢rcoleala lui Winston eroul principal al romanului ā1984ā , intr-o societate opresiva si birocratica ne duce cu gĆ¢ndul la motivul kafkian al labirintului, numai ca monologul interior āexplodeazÄā intr-un reportaj viu ce descrie evoluČia naturala a individului care-si regaseste latura umana,incepand sa redevinÄ om ,renuntand la a mai fi ārobotā ,Ć®mpotriva sistemului. Departe de a avea un mesaj anarhist, se remarca un alt exponent al aceleiaČi idei si anume lupta constiintei umane in speranČa dobĆ¢ndirii libertatii in filmul āThe Wallā a cÄrui coloana sonora a fost realizata integral de celebra formaČie rock Pink Floyd.Filmul este intr-un fel aidoma cartii lui Orwell āun strigat disperat al fiinČei care āse trezeČteā inabusita in plasele totalitarismului. Celebra piesa āWe donāt need no educationā extrasa dupÄ albumul cu acelaČi nume-āThe Wallā ramanand āever greenā , un mesaj al unei generaČii peste decenii. Orwell a fost un clarvÄzÄtor peste veacuri demonstrĆ¢nd prin aceasta capodopera scrisa in anul 1948( ā84 este ā48 inversat) ca intradevar ā istoria se repeta.
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy