agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2004-04-17 | [This text should be read in romana] |
Iisus s-a oprit la porțile școlii. Ar fi putut merge mai departe, nu-i așa ? Învățăturile lui s-ar fi putut răspândi și în școală, printre cei erudiți. Însă Iisus era școala în sine- sau era o altfel de școală. N-ar fi avut nici un fel de rost să amestece învățătura laică- temporală- cu învățătura sa.”Vei fi pescar de oameni...” i-a spus lui Petru.
Europa civilizată a înțeles, la începutul secolului XX –în cea mai mare parte- că statul laic trebuie să realizeze o separare- uneori radicală- de biserică. N-a fost o separare ușoară- au existat revolte, scandaluri. Dar a fost o separare. Învățământul a fost unul din punctele în care această separare a fost de o importanță primordială. Biserica a fost „scoasă” din școală- și pe bună dreptate. Atunci când nu ai flacăra necesară credinței atunci nici un fel de cursuri nu ți-o pot reda. Atunci când o ai- nu mai ai nevoie de cursuri. Există învățământ teologic specializat- este foarte bine și normal. Dar biserică în școală- e prea mult. Din păcate, după Revoluție, unul din cei mai slabi miniștrii ai învățământului- și cei mai nefericit aleși- dl.Șora, a făcut și această prostie. Pe lângă multe altele. Dl. Șora și-a închipuit că-și poate ascunde sărăcia de idei-lipsa-de orice fel-de resurse personale- venind cu această inovație. A noastră „societate civilă”, dornică să fie totdeauna „contra” a aprobat plină de bucurie (cu mici excepții, parcă dl.Andreescu) această gogomănie. Și rezultatul ? Rezultatul ? Din 1990 și până acum, generații de elevi au fost „forțate” să înghită astfel de cursuri. Ce cursuri ? Făcute în grabă, fără nici un fel de experiență. Susținute de cine ? De foștii profesori de marxism științific, de gospodărie (cazuri reale- 5% din profesorii de religie), de „coana preoteasă”. În general, de oameni fără dragoste pentru religie. De oameni care o fac pentru bani. Ca și curvele de pe Stefan Furtună. Vrând nevrând acest învățământ este în mod predominant orientat spre ortodoxie. Și ce e rău în asta ? E rău pentru că , acolo unde ai 30 de copii din părinți ortodocși și un evreu- acel evreu este discriminat prin forța lucrurilor. La fel ca și acel catolic. La fel ca și acel baptist. Poate că n-ar conta prea mult... poate că n-ar fi ăsta cel mai important lucru. Sau poate- totuși... am făcut în școala generală-rusa. E o limbă frumoasă, interesantă- mari poeți, mari opere. Nu mai știu nici boabă de rusă. De ce ? Pentru că am fost forțat să o învăț. Nu cred că această introducere a religiei în școli- care ne-a făcut de râsul Europei- a avut vre-un beneficiu. NU cred că vre-un potențial violator, hoț sau ucigaș a fost pătruns încă din școală de Duhul Sfânt și a renunțat la faptele sale. Cred însă că a scârbit de religie pe cel puțin 40% din cei care au urmat aceste cursuri. Și că ne-a adus mai mult întuneric.
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy