agonia
english

v3
 

Agonia.Net | Policy | Mission Contact | Participate
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special

Poezii Rom穗esti - Romanian Poetry

poezii


 
Texts by the same author



 Members comments


print e-mail
Views: 4689 .



Amintiri (politice) din copilトビie
prose [ ]
Iar a scトパat (1957)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
by [valentintascu ]

2007-12-15  | [This text should be read in romana]    | 



AMINTITRI (POLITICE) DIN COPILテコIE

IAR A SCテケAT
1957

Vai de copilul care are pretenネ嬖a cト a crescut mare ネ冓-ネ冓 poate bトトa nasul テョn orice. Acum, poate cト テョn alte sisteme sociale aネ兮 ceva era considerat o calitate. Dar la pedagogia lui Makarenko aネ兮 ceva devenea o primejdie. N-avea el omul matur-matur voie sト gテ「ndeascト prea mult, dar-mi-te un ネ崚「nc.
Se vede treaba cト n-am テョnvトκ嫗t nimic din ネ冰tul テョn cur didactic administrat cu gingトκ冓e de ostaネ冰l sovietic eliberator de la poarta Portului Constanネ嫗.
ネ亙 eram tot la mare, de data asta テョn concediu/ vacanネ崙, de bunト seamト cu mama ネ冓 tata. テ始tテ「i am avut un episod cu Miliネ嬖a noastrト popularト, テョntテ「mplare pe care n-am テョnネ嫺les-o niciodatト: Stトフeam exact テョn camera テョn care locuisem cu cテ「ネ嬖va ani mai テョnainte. Cテ「nd s-a pus problema テョnchiderii Canalului, tata a avut de ales テョntre a accepta o slujbト pe undeva prin Administraネ嬖a portuarト sau テョntoarcerea la Cluj. El n-a putut decide, aネ兮 cト am decis窶ヲ eu, pur ネ冓 simplu m-au テョntrebat pe mine ネ冓 aネ兮 au fトツut cum am zis eu. Poate cト mai bun ar fi fost sistemul de dat cu banul, poate ar fi ieネ冓t Constanネ嫗, pentru cト mult am mai regretat mai apoi cト n-am rトノas 窶柩a marginea mトビii窶, n-am mai fi avut probleme cu cazarea la mare テョn vacanネ嫺. Dar te pomeneネ冲i cト ar fi fost cum e cu toネ嬖 constトハネ嫺nii, ne-am fi dus la窶ヲ munte. Cテ「nd am pトビトピit adresa de pe Nicolae Titulescu 17, am fトツut fericitト o familie numeroasト, care a considerat cト l-a prins pe Dumnezeu de picior cテ「nd au avut fericirea sト se テョnghesuie vreo ネ兮se persoane テョntr-o singurト camerト ネ冓 cu WC-ul pe coridor, aネ兮 cト ai mei au rトノas テョn relaネ嬖i bune cu noii locatari. ネ亙, テョn anul acela, 1957, pentru cト ei tot mergeau テョn vacanネ崙 la窶ヲ munte, ne-au lトピat nouト cheile de la fosta noastrト camerト. Oricum ne-am simネ嬖t ca窶ヲ acasト.
Din familia lor rトノトピese totuネ冓 テョn Constanネ嫗, bunica, o persoanト desigur テョn vテ「rstト ネ冓 cam fudulト de urechi ネ冓 cu memoria deterioratト (se va vedea de ce). S-a dus sト stea テョn perioada de zece zile a sejurului nostru la o sorト a ei din Tataia. Numai cト テョntr-o dimineaネ崙 devreme, destul cテ「t cト noi nu ieネ冓sem テョncト la plajト, bunica a venit ネ冓 a テョnceput sト cotrobトナe printre cearceafurile lor din dulapuri, de parcト ar fi cトブtat ceva. Fトビト sト spunト un cuvテ「nt a plecat bombトハind, iar seara ne-am trezit cu ea, テョnsoネ嬖tト de doi miliネ嬖eni. Ne-a acuzat scurt de furt, spunea cト pusese テョn dulap printre cearceafuri o sumト importantト, ネ兮isprezece mii de lei, o avere pe atunci, テョnvelitト テョntr-un ziar 窶 ネ冓 arトフa locul テョn care zicea cト テョi pusese cu mテ「na ei.
Miliネ嬖enii au luat imediat conducerea acネ嬖unii ネ冓 ne-au fトツut o percheziネ嬖e テョn toatト legea, fトビト ordin, fireネ冲e. Noroc cu sトビトツia noastrト, tata, dupト ce a pierdut averile a rトノas pe un biet salariu de inginer care dacト ajungea pe atunci la cam o mie de lei. N-au gトピit prin buzunarele noastre mai mult de cテ「teva sute prトパトヅite ネ冓 eram abia la テョnceputul sejurului. Banii ne ajungeau, pentru cト de mテ「ncat mテ「ncam テョn casト, ca mai demult, iar transportul cu trenul de la Cluj ネ冓 retur era pe gratis, tata fiind angajat la CFR. Miliネ嬖enii s-au テョmblテ「nzit ネ冓 dトヅeau nedumiriネ嬖 din umeri. Baba テョnsト a cトホut pe gテ「nduri ネ冓 dintr-odatト s-a repezit la soba de teracotト din camerト, a deschis uネ冓ネ嫗 ネ冓 a rトピcolit prin hテ「rtiile ce stトフeau mototolite acolo. Destul de repede a dat peste banii テョnveliネ嬖 テョn ziar, テョi pusese ea acolo, dracu窶 ネ冲ie de ce, ネ冓 uitase. Ca noroc cト nu am dat foc la sobト ca sト facem vreun grトフar sau ceva, pentru cト hoネ嬖 rトノテ「neam. Toatト cinstea pentru Miliネ嬖a care a venit cu promptitudine la solicitarea babei surde ネ冓 sclerozate, pentru cト azi nu-ネ嬖 vine nimeni pテ「nト nu se constatト cト ai decedat la agresiunea cine-ネ冲ie-cui.
Acum, テョn Constanネ嫗 se afla o familie cu care ne テョnrudeam cumva, ceva fini etc., soネ孛l se numea Domokos ネ冓 era comisar politic al Marinei Militare, dar cu sediul テョn Bucureネ冲i. テ始 capitalト stトフeau pe vestita stradト Roma, cu nomenclatura, instalatト de regulト テョn vilele confiscate de la burghezo-moネ冓erime.
I-am vizitat de cテ「teva ori acasト, casト pricopsitト desigur, dar mai ales am fトツut la ei Revelionul 1956 窶 1957 ネ冓 am avut ocazia sト fiu martor ocular la prima emisiune a Televiziunii Romテ「ne. Evident, bossul avea un televizor sovietic Temp, cum puネ嬖ni aveau, dar mai avea ネ冓 un obiect pentru care l-am invidiat grozav, anume un stilet pe care i-l fトツuse cadou テョnsuネ冓 Stalin la Academia Militarト de la Frunze (celebrト テョn URSS).
Se テョnネ嫺lege cト omul era un stalinist convins ネ冓 un sovietofil pe cinste, de aceea ネ冓 ajunsese abia la cei 26 de ani ai lui ditamai colonelul pe funcネ嬖e de general. Pentru televizor nu l-am invidiat, pentru cト din cauza lui am petrecut cel mai stupid Revelion din viaネ嫗 mea: toatト lumea テョmbuca ネ冓 bea cu gテ「tul テョntors テョn permanenネ崙 spre stテ「nga sau dreapta, funcネ嬖e de latura mesei pe care o ocupa, o singurト masト lungト, ca la cantinト.
Acum, desigur cト i-am cトブtat pe cei doi fini: erau cazaネ嬖 テョntr-o vilト de protocol cu tot confortul. テ始tr-o zi ne-au invitat pe un vas al Marinei, un cuter cu pテ「nze, sト mergem la pescuit la guvizi. A fost foarte frumos, mai ales cト am prins o groazト de peネ冲i ネ冓 am luat masa pe puntea vasului cu peネ冲e gトフit de marinarii ambarcaネ嬖unii.
テ始 altト zi ne-au invitat la vila lor de vacanネ崙 la un lichior, din care am primit ネ冓 eu un pトドトビuネ. Vila se afla pe undeva foarte aproape de fosta ネ歪oalト Greacト, テョn curtea cトビeia fusesem fトツut pionier ネ冓 evident, iar am simネ嬖t un fel de gonflare patrioticト 窶榲ョn pieptu-mi de aramト窶. ネ亙 cum spuneam, am simネ嬖t ネ冓 cト eram om テョn toatト firea, deネ冓 nu-mi mijise テョncト nici un fir de mustaネ崙. Mai erau de faネ崙 alte douト familii de ofiネ嫺ri de marinト cu nevestele lor tipic テョmpopoネ孃nate (era la vreme o categorie de neveste de ofiネ嫺ri care toate semトハau テョntre ele, blonde platinate, bine coafate, strident rujate ネ冓 テョmbrトツate cu lucruri aduse de prin porturile lumii).
Era de la sine テョnネ嫺les cト toatト lumea se subordona aceleiaネ冓 ideologii pe care o patrona bossul. Mama, ca de obicei era neutrト, s-ar fi pus pe cテ「ntat, dar n-a mai apucat, o sト vedeネ嬖 de ce. Tata, pe care-l ネ冲iam duネ冦トハos, sト fie mulネ孛mit cト nu l-am turnat la vreme, mustトツea ネ冓 scotea vorbe cu prudenネ崙 inginereascト, oricum el era singurul cu ネ冂oli adevトビate din adunare. Eu eram numai ochi ネ冓 urechi ネ冓 creネ冲eam テョn ochii mei minutト dupト minutト.
Se discuta ceva uネ冩r de vacanネ崙, uネ冩r politic, cu glume puネ嬖ne ネ冓 ieftine de care tata se strトヅuia sト rテ「dト, el obiネ冢uit cu miniネ冲ri ネ冓 deputaネ嬖, e drept, burghezi, dar totuネ冓窶ヲ Pe undeva era normal sト aparト テョn discuネ嬖e prietenia romテ「no-sovieticト. Eu n-am テョnregistrat termenii discuネ嬖ei, pentru cト eram preocupat de fraza cu care trebuia sト dovedesc cト eram un ins matur. ネ亙 テョntr-adevトビ pe un culoar de trenaj al discuネ嬖ei, m-am trezit ネ冓 eu rostind rトピpicat, ネ冓 reproduc cuvテ「nt cu cuvテ「nt, pentru cト nu aveam cum sト le uit grozavele cuvinte: 窶朦umai un rトホboi ne mai poate scトパa de ruネ冓i トκ冲ia!窶
Ce-o fi fost テョn capul meu nu ネ冲iu, dar fraza, cトホutト trosc ca din cer, a sunat テョntreg ネ冓 coerent, dar, vai, テョn ce context. テ始tr-o fracネ嬖une de secundト s-au schimbat cテ「teva priviri, toatト lumea cu toatト lumea inclusiv tata. Eu, fericit de intrarea mea テョn lumea politicト am urmトビit culorile: comisarul se fトツuse roネ冰, unul dintre ofiネ嫺ri verde, tata albastru. ネ亙 dupト un moment de realト mormテ「ntalト tトツere s-a auzit vocea gravト a lui Domokos: 窶曠acト nu am fi rude, v-aネ冓 fi arestat pe loc pe toネ嬖 trei!窶 Adicト pe mama, tata ネ冓 eu. Nezmintit, vizita s-a テョncheiat, am scトパat ca prin minune de puネ冂トビie, dar nici cト ne-am mai vトホut vreodatト cu familia cu care ne テョnrudeam. Nici nu ネ冲iu cum a evoluat, mai ales cト destul de curテ「nd a venit destalinizarea. Sト le fie de bine, bine cト nu ne-au arestat atunci!
Iar a scトパat tata aネ兮dar, dar ネ冓 eu. Mama era nevinovatト, dar mト mir cト nu s-a pus pe plテ「ns. Probabil s-a dumirit cト am fトツut-o atテ「t de latト, テョncテ「t nici o lacrimト din lume nu m-ar fi salvat.
Acasト mト mir cト n-am primit o bトフaie ca lumea, pe care o ネ冓 meritam. Mト bトフuse tata degeaba ネ冓 テョncト rトブ, pentru cト am refuzat sト-mi scot un dinte de lapte, dar acum cred cト ネ冓-a dat seama cト intervenネ嬖a mea era urmarea fireascト a educaネ嬖ei antistaliniste pe care mi-o fトツuse de ネ冓 mai mic copil.

VALENTIN TAネ呂U

.  | index








 
shim Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. shim
shim
poezii  Search  Agonia.Net  

Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Privacy and publication policy

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!